Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 24 marca 2022 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Włodzimierza Cimoszewicza (2021/2256(IMM))

P9_TA(2022)0086
Wniosek o uchylenie immunitetu Włodzimierza Cimoszewicza Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 24 marca 2022 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Włodzimierza Cimoszewicza (2021/2256(IMM))
(2022/C 361/03)

Parlament Europejski,

- uwzględniając wniosek o uchylenie immunitetu Włodzimierza Cimoszewicza z 14 lipca 2021 r. przekazany przez Prokuratora Generalnego Rzeczypospolitej Polskiej w związku z postępowaniem karnym, które zamierza wszcząć Prokurator Okręgowy w Białymstoku i który został ogłoszony na posiedzeniu plenarnym 24 listopada 2021 r.,

- uwzględniając zrzeczenie się przez Włodzimierza Cimoszewicza prawa do złożenia wyjaśnień zgodnie z art. 9 ust. 6 Regulaminu,

- uwzględniając art. 8 i 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, jak również art. 6 ust. 2 Aktu dotyczącego wyboru przedstawicieli do Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich z dnia 20 września 1976 r.,

- uwzględniając wyroki wydane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w dniach 21 października 2008 r., 19 marca 2010 r., 6 września 2011 r., 17 stycznia 2013 r. i 19 grudnia 2019 r. 1 ,

- uwzględniając art. 105 ust. 2 i art. 108 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz art. 7b ust. 1 i art. 7c ust. 1 polskiej ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora,

- uwzględniając art. 5 ust. 2, art. 6 ust. 1 oraz art. 9 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A9-0057/2022),

A. mając na uwadze, że Prokurator Generalny Rzeczypospolitej Polskiej przekazał wniosek Prokuratora Okręgowego w Białymstoku o uchylenie immunitetu posła do Parlamentu Europejskiego Włodzimierza Cimoszewicza, aby uzyskać

zgodę Parlamentu na wszczęcie przeciwko niemu postępowania karnego w związku z przestępstwem w rozumieniu art. 177 § 1 w związku z art. 178 § 1 polskiego kodeksu karnego oraz że wniosek o uchylenie immunitetu parlamentarnego został zgłoszony przez organ wymiaru sprawiedliwości zgodnie z art. 9 ust. 12 Regulaminu, zwracając jednak uwagę na fakt, że art. 9 ust. 1 Regulaminu wymaga, aby każdy wniosek o uchylenie immunitetu składał "właściwy organ państwa członkowskiego", ponieważ te dwa pojęcia nie są równoznaczne;

B. mając na uwadze, że 4 maja 2019 r. o godzinie 8.50 w Hajnówce (Polska) Włodzimierz Cimoszewicz rzekomo potrącił przodem swojego pojazdu osobę znajdującą się na przejściu dla pieszych, po wypadku Włodzimierz Cimoszewicz próbował przekonać poszkodowanego, by przetransportować go do szpitala, ale poszkodowany odmówił i poprosił o zawiezienie go wraz z rowerem do domu; Włodzimierz Cimoszewicz, aby odwieźć poszkodowanego do domu w Hajnówce, opuścił miejsce wypadku i nie poinformował o zdarzeniu służb ratunkowych lub policji, rzekomo naruszając obowiązek prawny określony w art. 44 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym; po powrocie do domu, ok. 9.30, poszkodowany ostatecznie zgodził się, by zawieźć go do szpitala w Hajnówce; w szpitalu poszkodowany poinformował pracowników, że doszło do wypadku drogowego, szpital niezwłocznie poinformował telefonicznie organ ścigania o wypadku, a organ ten przekazał następnie informacje do posterunku policji w powiecie Hajnówka; poszkodowany, po przejściu wymaganych badań lekarskich i uzyskaniu niezbędnej pomocy medycznej, opuścił szpital tego samego dnia; Włodzimierz Cimoszewicz został poddany badaniom na obecność alkoholu i przeprowadzone badania nie wykazały obecności alkoholu;

C. mając na uwadze, że zarzucane czyny nie mają bezpośredniego lub oczywistego związku z wykonywaniem przez Włodzimierza Cimoszewicza obowiązków służbowych posła do Parlamentu Europejskiego ani nie dotyczą opinii wyrażonej lub głosu oddanego w ramach wykonywania tych obowiązków posła do Parlamentu Europejskiego w rozumieniu art. 8 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej;

D. mając na uwadze, że art. 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej przewiduje, iż posłowie do Parlamentu Europejskiego na terytorium swojego państwa korzystają z immunitetów przyznawanych posłom do parlamentu ich państwa;

E. mając na uwadze, że zgodnie z art. 105 ust. 2 i art. 108 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., jak również art. 7 ust. 1, 2 i 4, art. 7b ust. 1 i art. 7c ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora 2 , poseł nie może zostać przesłuchany jako podejrzany i nie może zostać pociągnięty do odpowiedzialności karnej bez zgody Parlamentu Europejskiego;

F. mając na uwadze, że, z jednej strony, Parlamentu nie można uznawać za sąd, a z drugiej - że posła nie można uznawać za "oskarżonego" w kontekście procedury uchylenia immunitetu 3 ;

G. mając na uwadze, że immunitet parlamentarny ma na celu ochronę Parlamentu i jego posłów przed postępowaniami sądowymi w związku z działaniami podejmowanymi w ramach wykonywania obowiązków parlamentarnych, których nie można oddzielić od tych obowiązków;

H. mając na uwadze, że w tym przypadku Parlament nie znalazł dowodów wskazujących na zaistnienie fumus persecutionis, czyli okoliczności wskazujących na leżący u podstaw postępowania sądowego zamiar zaszkodzenia działalności politycznej posła, a tym samym Parlamentowi Europejskiemu;

1. podejmuje decyzję o uchyleniu immunitetu Włodzimierza Cimoszewicza;

2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do bezzwłocznego przekazania niniejszej decyzji i sprawozdania właściwej komisji właściwym organom Rzeczypospolitej Polskiej i Włodzimierzowi Cimoszewiczowi.

1 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 21 października 2008 r., Marra/De Gregorio i Clemente, C-200/07 i C-201/07, ECLI:EU: C:2008:579; wyrok Sądu z 19 marca 2010 r., Gollnisch/Parlament, T-42/06, ECLI:EU:T:2010:102; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 6 września 2011 r., Patriciello, C-163/10, ECLI: EU:C:2011:543; wyrok Sądu z 17 stycznia 2013 r., Gollnisch/Parlament, T-346/11 i T-347/11, ECLI:EU:T:2013:23; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 19 grudnia 2019 r., Junqueras Vies, C-502/19, ECLI:EU:C:2019:1115.
2 Dziennik Urzędowy 2018.1799, wersja ujednolicona.
3 Wyrok Sądu z 30 kwietnia 2019 r., Briois/Parlament, T-214/18, ECLI:EU:T:2019:266.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.361.26

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 24 marca 2022 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Włodzimierza Cimoszewicza (2021/2256(IMM))
Data aktu: 24/03/2022
Data ogłoszenia: 20/09/2022