WNIOSEK O ZATWIERDZENIE ZMIANY W SPECYFIKACJI PRODUKTU NA POZIOMIE UNII
"Almansa"
PDO-ES-A0044-AM05
Data wniosku:
11.5.2022 r.
1. Wnioskodawca i uzasadniony interes
Agrupación de Productores de Vino con D.O. Almansa [Organizacja producentów wina objętego nazwą pochodzenia "Almansa"]
Do organizacji tej należą wszystkie podmioty produkujące wina objęte ChNP i uprawiające winogrona do tego celu.
2. Punkt w specyfikacji produktu, którego dotyczą zmiany
□ Nazwa produktu
□ Kategoria produktów sektora wina
□ Związek
Ograniczenia dotyczące wprowadzania do obrotu
3. Opis i uzasadnienie zmiany
Dodano nowy akapit dotyczący pakowania, wskazujący, że butelkowanie musi odbywać się na wyznaczonym obszarze.
Zmiana dotyczy pkt 8 specyfikacji produktu oraz pkt 9 jednolitego dokumentu.
Uznaje się, że przedmiotowa zmiana jest objęta rodzajami zmian unijnych przewidzianych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/33.
UZASADNIENIE:
Zgodnie z art. 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33 przyczyną tego wymogu jest ochrona jakości i reputacji win objętych ChNP "Almansa", zagwarantowanie ich pochodzenia i zapewnienie ich szczególnych cech i jakości, które są powiązane z obszarem pochodzenia.
Produkcja win objętych nazwą pochodzenia nie kończy się na procesie przetwarzania moszczu w wino w drodze fermentacji alkoholowej oraz innych dodatkowych procesów, ale na pakowaniu. Pakowanie należy uznać za końcowy etap produkcji tych win, ponieważ obejmuje on inne praktyki enologiczne, które mogą mieć wpływ na szczególne właściwości, a mianowicie filtrowanie, stabilizację i różnego rodzaju działania korekcyjne.
Obowiązek ten pozwala uniknąć ewentualnych zagrożeń związanych z transportem poza obszar uprawy winorośli, takich jak: utlenianie i stres termiczny ze względu na wysoką lub niską temperaturę oraz pogorszenie jakości produktu, które może mieć niekorzystny wpływ na cechy fizykochemiczne produktu (kwasowość, polifenole i substancje nadające kolor) i organoleptyczne (barwa, aromat, smak) produktu i jego stabilność. Pozwala to także ograniczyć zagrożenie związane z zanieczyszczeniem mikrobiologicznym (ze strony bakterii, wirusów, grzybów, pleśni i drożdży).
Wymóg ten jest korzystny również dla podmiotów, które są świadome ryzyka i odpowiedzialne za ochronę jakości chronionej nazwy pochodzenia, oraz daje konsumentom pewność, jeżeli chodzi o pochodzenie i jakość win oraz ich zgodność ze specyfikacją produktu.
JEDNOLITY DOKUMENT
1. Nowa nazwa lub nowe nazwy
Almansa
2. Rodzaj oznaczenia geograficznego
ChNP - chroniona nazwa pochodzenia
3. Kategorie produktów sektora wina
1. Wino
5. Gatunkowe wino musujące
4. Opis wina lub win
1. Wina białe i różowe wytrawne
ZWIĘZŁY OPIS SŁOWNY
Wina białe są lekkie, mają umiarkowaną zawartość alkoholu i barwę od jasnożółtej do bardziej złotożółtej. Dominują smaki owocowe, które jednak mogą być łączone z aromatami drewna i prażenia. Wysoka kwasowość, świeży i owocowy smak. Może pojawić się lekki smak drewna i prażenia.
Wina różowe mają barwę różową, od truskawkowej do malinowej lub łososiowej. Są świeże, lekkie, o przeciętnej kwasowości. W smaku są przyjemne i owocowe.
* Maksymalna całkowita zawartość alkoholu nie może przekraczać najwyższych dopuszczalnych poziomów określonych w odpowiednich przepisach UE.
Ogólne cechy analityczne | |
Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości) | |
Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości) | 11,5 |
Minimalna kwasowość ogólna | 4 gramy na litr wyrażona jako kwas winowy |
Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr) | 10 |
Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr) | 180 |
2. Wina białe, różowe i czerwone półwytrawne, półsłodkie i słodkie
ZWIĘZŁY OPIS SŁOWNY
Jeśli chodzi o wygląd i zapach, są podobne do win wytrawnych z tej samej odmiany.
Ich smak jest wyważony pod względem zawartości alkoholu, kwasowości i zawartości cukru resztkowego.
* Maksymalna całkowita zawartość alkoholu nie może przekraczać najwyższych dopuszczalnych poziomów określonych w odpowiednich przepisach UE.
* Całkowity dwutlenek siarki maksymalnie: 180 mg/l, jeżeli całkowita zawartość cukru przekracza 5 g/l w przeliczeniu na fruktozę i glukozę, oraz prawnie dopuszczalny limit, jeżeli zawartość ta jest niższa niż 5 g/l w przeliczeniu na fruktozę i glukozę.
Ogólne cechy analityczne | |
Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości) | |
Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości) | 9 |
Minimalna kwasowość ogólna | 3 gramy na litr wyrażona jako kwas winowy |
Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr) | 16,7 |
Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr) |
3. Wino czerwone wytrawne
ZWIĘZŁY OPIS SŁOWNY
Barwa tych win może się wahać od średniej do intensywnej, od tonów czerwonych do fioletowych, purpury, koloru granatów lub wiśni, bądź rubinowych.
Aromaty o intensywności od średniej do wysokiej, czyste, ale również z aromatami z drewna i prażenia.
Smak o intensywności od średniej do wysokiej, o dobrej równowadze i strukturze, może pojawiać się charakterystyczny smak drewna z posmakiem prażenia.
* Maksymalna całkowita zawartość alkoholu nie może przekraczać najwyższych dopuszczalnych poziomów określonych w odpowiednich przepisach UE.
Ogólne cechy analityczne | |
Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości) | |
Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości) | 12 |
Minimalna kwasowość ogólna | 4 gramy na litr wyrażona jako kwas winowy |
Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr) | 11,7 |
Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr) | 150 |
4. Gatunkowe wino musujące
ZWIĘZŁY OPIS SŁOWNY
W przypadku win białych - odcienie są raczej blade, złotawe i błyszczące, w przypadku win różowych - różowe do ceglanych. Aromat wina jest rześki i owocowy. Wina "rezerwa" mają intensywny aromat. W smaku są wyważone, przyjemne na podniebieniu.
* Maksymalna całkowita zawartość alkoholu nie może przekraczać najwyższych dopuszczalnych poziomów określonych w odpowiednich przepisach UE.
Ogólne cechy analityczne | |
Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości) | |
Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości) | 10 |
Minimalna kwasowość ogólna | 3,5 gramy na litr wyrażona jako kwas winowy |
Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr) | 13,3 |
Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr) | 185 |
5. Praktyki enologiczne
5.1. Szczególne praktyki enologiczne
Do ekstrakcji moszczu lub wina i oddzielenia go od wytłoków stosuje się odpowiednie ciśnienie, tak aby wydajność nie przekraczała 74 litrów wina ze 100 kilogramów czerwonych winogron i nie więcej niż 70 litrów wina ze 100 kilogramów białych winogron.
W przypadku produkcji win czerwonych minimalny okres maceracji musi wynosić 48 godzin.
Mieszanie białych i czerwonych odmian winorośli jest niedozwolone.
Opakowania drewniane stosowane w procesach leżakowania muszą być opakowaniami dębowymi o pojemności zgodnej z limitami objętości określonymi w obowiązujących przepisach dotyczących stosowania niektórych określeń tradycyjnych.
Dojrzewanie w beczkach.
5.2. Maksymalna wydajność
Odmiany białe (prowadzone w formie kielicha)
7 860 kilogramów winogron z hektara
55 hektolitrów z hektara
Odmiany czerwone (prowadzone w formie kielicha)
6 430 kilogramów winogron z hektara
47,58 hektolitrów z hektara
Odmiany białe (prowadzonych szpalerowo)
11 430 kilogramów winogron z hektara
80 hektolitrów z hektara
Odmiany czerwone (prowadzone szpalerowo)
10 000 kilogramów winogron z hektara
74 hektolitrów z hektara
6. Wyznaczony obszar geograficzny
Obejmuje on działki i winnice zlokalizowane w następujących gminach:
- Almansa
- Alpera
- Bonete
- Corral Rubio
- Higueruela
- Hoya Gonzalo
- Pétrola
- Chinchilla: aż do drogi AB-402 (biegnącej z Horna do Venta de Alhama), graniczący z jednej strony z gminami Pétrola i de Corral Rubio a z drugiej z gminami Bonete, Higueruela i Hoya Gonzalo.
7. Odmiany winorośli
GARNACHA TINTORERA
MONASTRELL
VERDEJO
8. Opis związku lub związków
8.1. Wino
Obszar produkcji win objętych ChNP Almansa znajduje się w regionie przejściowym. Winnice położone są na terenach równinnych, charakteryzujących się glebą przepuszczalną, bogatą w wapień i ubogą w substancje odżywcze. Średnie opady są niskie i wynoszą 250 mm na rok. Niski poziom opadów, przepuszczalność gleby i niska wydajność pozwalają uzyskać wina o bardzo intensywnym zapachu i barwie.
8.2. Gatunkowe wino musujące
Ekstremalne temperatury i gleby bogate w wapień umożliwiają uprawę dopuszczonych odmian, nadając winom bogactwo i równowagę bukietu. Niskie opady, ilość godzin nasłonecznienia, a także naturalna zawartość alkoholu, pozwalają uzyskać wina o określonym poziomie alkoholu. Wina, o których mowa w poprzedniej części, są wykorzystywane jako cuvée do produkcji win musujących, tak więc odniesienie do ich związku odnosi się również do win musujących.
9. Dodatkowe wymogi zasadnicze (pakowanie, etykietowanie i inne wymogi)
Ramy prawne:
Określone w przepisach krajowych
Rodzaj wymogów dodatkowych:
Przepisy dodatkowe dotyczące etykietowania
Opis wymogu
Stosowanie na etykietach określenia odmiany winorośli wymaga, by była to jedna odmiana, by co najmniej 85% użytych winogron było tej odmiany i by zostało to odnotowane w rejestrze produkcji.
Ramy prawne:
Określone w przepisach krajowych
Rodzaj wymogów dodatkowych:
Pakowanie na wyznaczonym obszarze geograficznym
Opis wymogu
W celu zapewnienia odpowiedniego stosowania ChNP wszystkie wina chronione muszą być wysyłane w opakowaniu. Produkcja win objętych nazwą pochodzenia nie kończy się na procesie przetwarzania moszczu w wino w drodze fermentacji alkoholowej oraz innych dodatkowych procesów, ale na pakowaniu. Pakowanie należy uznać za końcowy etap produkcji tych win, ponieważ obejmuje on inne praktyki enologiczne, które mogą mieć wpływ na szczególne właściwości, a mianowicie filtrowanie, stabilizację i różnego rodzaju działania korekcyjne.
Link do specyfikacji produktu
http://pagina.jccm.es/agricul/paginas/comercial-industrial/consejos_new/pliegos/Mod_AM04%20_ALMANSA_cc_20210423.pdf
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.369.7 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Publikacja wniosku o zatwierdzenie zmiany na poziomie Unii w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze winorośli i wina, o której to zmianie mowa w art. 97 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 |
Data aktu: | 15/09/2022 |
Data ogłoszenia: | 27/09/2022 |