- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych 1 (rozporządzenie o wspólnej organizacji rynków produktów rolnych), które stanowi podstawę prawną unijnego programu dostarczania owoców, warzyw, mleka i przetworów mlecznych do szkół,
- uwzględniając europejską ocenę wdrożenia opublikowaną przez Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego 14 lipca 2022 r. pt. "Implementation of the EU school programme for fruit, vegetables and milk products: a mid-term review" [Wdrażanie programu dostarczania owoców, warzyw, mleka i przetworów mlecznych do szkół: przegląd śródokresowy"],
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 z dnia 2 grudnia 2021 r. ustanawiające przepisy dotyczące wsparcia planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 i (UE) nr 1307/2013 2 ,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2220 z dnia 23 grudnia 2020 r. ustanawiające niektóre przepisy przejściowe dotyczące wsparcia z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) w latach 2021 i 2022 oraz zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, (UE) nr 1306/2013 i (UE) nr 1307/2013 w odniesieniu do zasobów i stosowania w latach 2021 i 2022 oraz rozporządzenie (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do zasobów i rozdziału takiego wsparcia na lata 2021 i 2022 3 ,
- uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/39 z dnia 3 listopada 2016 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie owoców i warzyw, bananów oraz mleka do placówek oświatowych 4 ,
- uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/40 z dnia 3 listopada 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie owoców i warzyw, bananów oraz mleka do placówek oświatowych oraz zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 907/2014 5 ,
- uwzględniając decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2022/1187 z dnia 7 lipca 2022 r. zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2022/493 ustalającą ostateczny przydział pomocy unijnej państwom członkowskim na owoce i warzywa dla szkół oraz na mleko dla szkół na okres od dnia 1 sierpnia 2022 r. do dnia 31 lipca 2023 r. 6 , której celem jest wykorzystanie w pełni dostępnych funduszy i rozwiązanie trudności we wdrażaniu programu dla szkół w związku z przesiedleniem dzieci z Ukrainy w następstwie agresji wojskowej ze strony Rosji,
- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 20 maja 2020 r. pt. "Strategia »Od pola do stołu« na rzecz sprawiedliwego, zdrowego i przyjaznego dla środowiska systemu żywnościowego" (COM(2020)0381),
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 20 października 2021 r. w sprawie strategii "Od pola do stołu" na rzecz sprawiedliwego, zdrowego i przyjaznego dla środowiska systemu żywnościowego 7 ,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych 8 ,
- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 19 kwietnia 2021 r. w sprawie planu działania dotyczącego rozwoju produkcji ekologicznej (COM(2021)0141),
- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 3 lutego 2021 r. zatytułowany "Europejski plan walki z rakiem" (COM(2021)0044),
- uwzględniając sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 10/2011 z dnia 24 października 2011 r. pt. "Czy programy »Mleko dla szkół« oraz »Owoce w szkole« są skuteczne?"
- uwzględniając Agendę ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 oraz cele zrównoważonego rozwoju ONZ,
- uwzględniając decyzję 5.COM 6.41 z dnia 16 listopada 2010 r., na mocy której Międzyrządowy Komitet UNESCO ds. Ochrony Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego zatwierdził wpisanie diety śródziemnomorskiej na listę światowego niematerialnego dziedzictwa kulturowego,
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 29 kwietnia 2021 r. w sprawie europejskiej gwarancji dla dzieci 9 ,
- uwzględniając zalecenie Rady (UE) 2021/1004 z dnia 14 czerwca 2021 r. w sprawie ustanowienia europejskiej gwarancji dla dzieci 10 ,
- uwzględniając Europejskie Ankietowe Badanie Zdrowia (runda 3 EHIS) z 2019 r.,
- uwzględniając Europejską Inicjatywę Kontroli Otyłości Dziecięcej Światowej Organizacji Zdrowia (WHO COSI) oraz pierwszych pięć badań przeprowadzonych w jej ramach w latach 2007-2020,
- uwzględniając art. 54 Regulaminu oraz art. 1 ust. 1 lit. e) i załącznik 3 do decyzji Konferencji Przewodniczących z dnia 12 grudnia 2002 r. dotyczącej procedury udzielania zgody na sporządzenie sprawozdań z własnej inicjatywy,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi (A9-0096/2023),
A. mając na uwadze, że promowanie zdrowego, zróżnicowanego i zbilansowanego odżywiania oraz zdrowego stylu życia, w tym regularnej aktywności fizycznej, jest coraz ważniejsze i powinno stać się priorytetem w naszym społeczeństwie; mając na uwadze, że potrzebne jest zintegrowane i kompleksowe podejście dotyczące związku między odżywianiem a stylem życia; mając na uwadze, że co trzecie dziecko w UE w wieku od 6 do 9 lat ma nadwagę lub cierpi na otyłość 11 ; mając na uwadze, że zdrowa dieta może zmniejszyć ryzyko wystąpienia niektórych chorób przewlekłych; mając na uwadze, że promowanie zdrowego odżywiania stanowi środek zapobiegania chorobom oraz inwestycję w zdrowie publiczne;
B. mając na uwadze, że jak się uznaje, 53 % Europejczyków ma nadwagę 12 ; mając na uwadze, że istnieje wyraźna prawidłowość związana z poziomem wykształcenia, zgodnie z którą wraz ze wzrostem poziomu wykształcenia spada liczba osób otyłych;
C. mając na uwadze, że to w szkołach kształtowane są podstawy zrównoważonego i zdrowego społeczeństwa;
D. mając na uwadze, że edukacja żywieniowa promująca zróżnicowany, zrównoważony i zdrowy sposób odżywiania ma zasadnicze znaczenie dla stymulowania zdrowych nawyków żywieniowych, w związku z czym należy ją doskonalić w całej UE;
E. mając na uwadze, że wszyscy uczniowie powinny mieć równy i sprawiedliwy dostęp do zdrowej i zrównoważonej żywności bogatej w składniki odżywcze;
F. mając na uwadze, że ogromne znaczenie ma szerzenie wiedzy i edukowanie dzieci w całej UE w takich kwestiach jak lokalne łańcuchy żywnościowe, spożywanie produktów sezonowych, rolnictwo ekologiczne oraz zintegrowana produkcja rolna, zdrowa, urozmaicona i zrównoważona dieta, bezpieczeństwo żywnościowe, zmiana klimatu, dobrostan zwierząt oraz zrównoważony rozwój produkcji żywności i marnotrawienie żywności;
G. mając na uwadze, że dzieci mogą odgrywać kluczową rolę w informowaniu i podnoszeniu świadomości rodziców, krewnych i rówieśników na temat świadomego, zróżnicowanego, zbilansowanego i zrównoważonego odżywiania oraz zdrowego stylu życia;
H. mając na uwadze, że badania wykazały, iż spożycie świeżych owoców i warzyw, jako część zbilansowanej diety, zmniejsza ryzyko chorób zagrażających życiu i przyczynia się do łagodzenia wpływu systemów żywnościowych na środowisko; mając na uwadze poziom spożycia owoców i warzyw przez dzieci i młodzież jest niewystarczający; mając na uwadze, że występują niezwykle duże różnice między ilością owoców i warzyw spożywanych w różnych państwach członkowskich UE;
I. mając na uwadze, że w sprawozdaniu WHO z 2002 r. wskazano, iż niskie spożycie owoców i warzyw stanowi jeden z 10 najważniejszych czynników ryzyka przyczyniających się do umieralności ze znanych przyczyn;
J. mając na uwadze, że środki mające na celu edukowanie dzieci i młodzieży na temat znaczenia zdrowej, zróżnicowanej i zrównoważonej diety mogą mieć pozytywny wpływ na całe społeczeństwo, zwłaszcza w dłuższym okresie;
K. mając na uwadze, że około 20 % całkowitej ilości żywności produkowanej w UE przepada lub jest marnowane, a gospodarstwa domowe odpowiadają za ponad połowę łącznego marnowania żywności, co niesie ze sobą negatywne skutki społeczne, gospodarcze i środowiskowe; mając na uwadze, że działania edukacyjne dostosowane do wieku, zachęcające do wdrażania dobrych praktyk, mogą znacząco przyczynić się do ograniczenia marnowania żywności w UE w perspektywie długoterminowej;
L. mając na uwadze, że dieta śródziemnomorska jest sposobem odżywiania się opartym na zdrowych nawykach, według wzorca żywieniowego, który niesie ogromne korzyści zdrowotne i jest uznany przez społeczność naukową;
M. mając na uwadze, że środki mające na celu zapewnienie bezpłatnego dostępu do zdrowej żywności wszystkim uczniom, niezależnie od ich statusu społecznoekonomicznego, mogą mieć łączny pozytywny wpływ na ich zdrowie fizyczne i psychiczne oraz na ich rozwój i dobrostan społeczny; mając na uwadze, że środki te mogą stanowić podstawę zrównoważonej konsumpcji w późniejszym okresie życia, a także mogą mieć pośredni pozytywny wpływ na rozwój społeczności lokalnych, w szczególności małych i rodzinnych gospodarstw rolnych;
N. mając na uwadze, że normy produkcji żywności w UE są najwyższe i najbardziej rygorystyczne na świecie, w szczególności pod względem zrównoważonego rozwoju;
O. mając na uwadze, że regiony najbardziej oddalone, zwłaszcza archipelagi z oddalonymi wyspami, doświadczają większych trudności w zapewnianiu regularnych dostaw tych produktów spożywczych;
P. mając na uwadze, że należy zwiększyć widoczność unijnego programu "Owoce, warzywa i mleko w szkole" oraz szerzej informować o tym programie, aby objął większą liczbę uczestników;
Q. mając na uwadze, że uboższe diety i podstawowe problemy zdrowotne, takie jak otyłość, częściej można zaobserwować u dzieci wywodzących się ze środowisk w niekorzystnej sytuacji społecznoekonomicznej;
R. mając na uwadze, że monitorowanie i ocena mają zasadnicze znaczenie dla zapewnienia właściwego funkcjonowania unijnego programu "Owoce, warzywa i mleko w szkole";
Wnioski i zalecenia
Budżet
1. ubolewa, że w wielu przypadkach kwota funduszy UE, które otrzymują państwa członkowskie, jest niewystarczająca, aby dotrzeć do wszystkich grup docelowych we wszystkich regionach, zmotywować szkoły do udziału i uzyskać pożądane skutki, a jednocześnie wywrzeć pozytywny wpływ na szkoły zarówno na szczeblu unijnym, jak i krajowym; podkreśla, że aby zagwarantować kontynuację właściwie funkcjonujących programów, należy przyjąć obecną dystrybucję pomocy jako minimalną podstawę dystrybucji również w przyszłości;
2. ubolewa, że niektóre państwa członkowskie nie wykorzystują w pełni dostępnych środków budżetowych, głównie ze względu na mnogość procedur administracyjnych i biurokratycznych; wzywa Komisję i państwa członkowskie do współpracy w perspektywie następnego przeglądu programu dla szkół, aby ocenić wyniki krajowe, przeprowadzić rzetelną analizę przyczyn rozbieżności we wskaźnikach absorpcji dostępnych środków budżetowych w poszczególnych państwach członkowskich oraz dostarczyć obszerniejszych wytycznych opartych na najlepszych praktykach państw członkowskich;
3. wzywa Komisję do zwiększenia całkowitej puli środków budżetowych na program dostarczania owoców, warzyw, mleka i przetworów mlecznych do szkół oraz do rozważenia sprawiedliwej redystrybucji środków wśród uczestników programu, tak by przyznać kwoty, których nie wykorzystały pewne państwa członkowskie, innym państwom, które wyrażają wolę i są zdolne do tego, by wykorzystać więcej środków niż te, które im orientacyjnie przydzielono; podkreśla, że zwiększenie budżetu programu umożliwiłoby większą częstotliwość cotygodniowej dystrybucji oraz wydłużenie czasu trwania dystrybucji w roku szkolnym;
4. wzywa Komisję do uwzględnienia sytuacji dzieci z poważnymi alergiami pokarmowymi, nietolerancjami i innymi ograniczeniami żywieniowymi oraz do przeznaczenia dodatkowych środków finansowych na zakup alternatywnych zróżnicowanych produktów w ramach programu w celu zapewnienia jego włączającego charakteru;
5. wzywa Komisję, by oceniła możliwość synergii między programem dla szkół a istniejącymi inicjatywami i programami dotyczącymi zdrowego śniadania polegającymi na dystrybucji regularnych posiłków w szkołach, a także innymi źródłami finansowania, aby dotrzeć do większej liczby dzieci, zgodnie z celami europejskiej gwarancji dla dzieci;
6. zaleca, aby pomoc przeznaczona na dystrybucję nadal była zmienna, jednak by inne koszty związane ze środkami towarzyszącymi oraz monitorowaniem i oceną programu zostały ustalone w celu poprawy spójności i planowania przez państwa członkowskie;
7. wzywa Komisję, by podjęła działania po to, by państwa członkowskie zagwarantowały minimalny poziom jakości produktów objętych systemem, co można by również uwzględnić przy wykorzystaniu budżetu i osiąganiu krajowych celów dotyczących uczestnictwa w programie;
8. wzywa Komisję, by okresowo oceniała możliwość stopniowego zwiększania puli środków budżetowych przeznaczonych na program, mając na uwadze płynące z niego korzyści dla całego społeczeństwa;
9. przypomina, że produkty, które nie spełniają wymogów jakości, mają negatywny wpływ na wdrażanie programu, co skutkuje brakiem zainteresowania ich spożyciem i przyczynia się do marnotrawienia żywności; uważa, że nadwyżki owoców i warzyw, w tym mniej dorodnych, ale będących w idealnym stanie, powinny być również uznawane za kwalifikujące się na potrzeby programu; wzywa ponadto Komisję i państwa członkowskie do oceny ilości odpadów żywnościowych wytwarzanych w ramach programu dla szkół oraz do określenia potencjalnych przyczyn, wyjaśnienia kwestii niewykorzystanych produktów i przedstawienia wytycznych dotyczących ograniczenia marnotrawienia żywności związanego z programem, zgodnie z celami UE w zakresie ograniczenia strat i marnotrawienia żywności, przy jednoczesnym unikaniu nakładania obciążeń administracyjnych na państwa członkowskie, szkoły i dostawców;
Działania edukacyjne
10. uznaje znaczenie działań edukacyjnych dla szerzenia wiedzy na temat wartości odżywczej owoców i warzyw, zwłaszcza świeżych, sezonowych produktów lokalnych i regionalnych, a także mleka i przetworów mlecznych, w dążeniu do realizacji celów programu; zwraca uwagę na potrzebę dostosowania środków edukacyjnych do celów strategii "Od pola do stołu" i europejskiego planu walki z rakiem; zwraca uwagę, że wizyty w gospodarstwach rolnych są kluczowym narzędziem umożliwiającym przybliżenie dzieciom i młodzieży rolnictwa, a także zrównoważonych praktyk rolnych oraz przekazanie im bezpośrednio wiedzy i doświadczenia na temat kluczowej roli, jaką odgrywają rolnicy UE w zapewnianiu dostępu do bezpiecznej i bogatej w składniki odżywcze żywności oraz ich wkładu w ochronę środowiska, krajobrazu i różnorodności biologicznej; wzywa Komisję i państwa członkowskie do większego wykorzystywania narzędzi cyfrowych i cyfrowych materiałów edukacyjnych, w oparciu o wnioski wyciągnięte z pandemii COVID-19, w celu uzupełnienia, gdy jest to konieczne, praktycznych działań edukacyjnych;
11. wzywa państwa członkowskie do zadbania o to, by co najmniej 10 % środków przydzielanych rocznie na program dla szkół w ramach pomocy UE i pomocy krajowej przeznaczano na działania edukacyjne w celu zwiększenia ich częstotliwości i rozszerzenia zasięgu, ponieważ sama dystrybucja produktów nie jest wystarczająca, aby wpoić zdrowy styl życia;
12. wzywa Komisję do przedstawienia większej liczby wytycznych dotyczących treści działań edukacyjnych, w oparciu o najlepsze praktyki państw członkowskich i przy zmniejszeniu obciążeń administracyjnych i finansowych dla szkół; podkreśla, że działania edukacyjne powinny koncentrować się na takich aspektach, jak zdrowe, zrównoważone, zróżnicowane i zbilansowane nawyki żywieniowe, umiejętności żywieniowe i kulinarne, alergeny pokarmowe i alternatywy, rolnictwo ogółem, a w szczególności rolnictwo zrównoważone, w tym rolnictwo ekologiczne, zintegrowane metody produkcji, dobrostan zwierząt, bezpieczeństwo żywnościowe, zmiana klimatu oraz zapobieganie marnowaniu żywności i jego ograniczanie; wzywa Komisję i państwa członkowskie do zapewnienia odpowiedniego zaangażowania organów krajowych odpowiedzialnych za zdrowie i odżywianie, środowisko, rolnictwo i edukację w opracowywanie odpowiednich i interaktywnych działań towarzyszących, dostosowanych do danej grupy wiekowej i uwarunkowań lokalnych pod względem sposobów odżywiania, nawyków kulturowych lub praktyk rolniczych;
13. podkreśla potrzebę większego zaangażowania nauczycieli i innych pracowników szkół oraz odpowiednich właściwych organów w działania edukacyjne oraz promowania udziału innych zainteresowanych stron w działaniach edukacyjnych, przy włączeniu w większej mierze rodziców, lokalnych producentów i organizacje społeczeństwa obywatelskiego; podkreśla, że program powinien być realizowany przez wykwalifikowany personel, przy odpowiednim przeszkoleniu uczestniczących w nim nauczycieli, podmiotów obsługujących stołówki, szefów kuchni i dietetyków; podkreśla, że wybór lokalnych producentów prowadzących działalność w pobliżu szkoły ułatwiłby wdrażanie działań edukacyjnych;
Zakres stosowania
14. podkreśla, że produkty przeznaczone do dystrybucji powinny pochodzić z UE i być zasadniczo nieprzetworzone, w stosownych przypadkach ekologiczne, produkowane lokalnie oraz, w miarę możliwości, z europejskimi oznaczeniami jakości; zwraca uwagę, że rynek europejskich oznaczeń jakości i produktów ekologicznych kształtuje się nierównomiernie między państwami członkowskimi i że produkty te wiążą się z wyższymi kosztami; wzywa Komisję do wprowadzenia wymogów zapewniających zgodność produktów z obiektywnymi kryteriami, w tym względami zdrowotnymi, środowiskowymi, jakościowymi i etycznymi, dobrostanem zwierząt, sezonowością, różnorodnością, dostępnością produktów lokalnych oraz priorytetowym traktowaniem krótkich łańcuchów dostaw; podkreśla, że w przypadku bananów i innych owoców tropikalnych pierwszeństwo należy przyznać produktom pochodzącym z Unii i jej regionów najbardziej oddalonych; podkreśla, że produkty powinny być różnorodne oraz w jak największym stopniu odzwierciedlać dostępność sezonową, lokalne nawyki żywieniowe i rodzaje upraw;
15. zachęca do dystrybucji co najmniej 25 % produktów ekologicznych w ramach unijnego programu dla szkół, między innymi poprzez stosowanie kryteriów ekologicznych zamówień publicznych, które odgrywałyby ważną rolę w zwiększaniu zamówień publicznych na żywność ekologiczną w ramach unijnego planu działania na rzecz produkcji ekologicznej, a tym samym przyczyniały się do osiągnięcia celów strategii "Od pola do stołu" i dostosowania się do niej;
16. podkreśla, że nie należy zezwalać w programie na stosowanie produktów zawierających dodatek cukrów, tłuszczów, soli lub substancji słodzących; wzywa Komisję, aby we współpracy z państwami członkowskimi oraz organami do spraw zdrowia i odżywiania przeprowadziła ścisłą analizę wyjątków, które umożliwiają dystrybucję niektórych rodzajów produktów o ograniczonej zawartości cukru i tłuszczu z myślą o ich znacznym ograniczeniu lub usunięciu, aby zapewnić zgodność programu z jego celami i szerszymi założeniami polityki UE; wzywa państwa członkowskie, aby umożliwiły ścisłą i skuteczną współpracę organów do spraw zdrowia i żywienia, rolnictwa, środowiska i edukacji w opracowaniu wykazu kwalifikujących się produktów i działań edukacyjnych, z pełnym poszanowaniem celów programu dla szkół;
17. sugeruje, by w celu promowania spożycia pomarańczy (a tym samym większego spożycia witaminy C) udostępnić w szkołach samoobsługowe wyciskarki do cytrusów, dzięki którym można uzyskać naturalny sok pomarańczowy (bez dodawania wody);
18. sugeruje, że realizacja programu w przyszłości powinna koncentrować się na żłobkach, przedszkolach i szkołach podstawowych, ponieważ dzieci powinny poznawać zdrowe i zrównoważone nawyki i należy zachęcić je do prowadzenia zdrowego trybu życia od najmłodszych lat, jednak należy także poświęcić uwagę szkołom średnim;
19. przypomina, że na dostęp do zdrowej i zrównoważonej żywności oraz odpowiedniej edukacji żywieniowej ma wpływ otoczenie społeczno-gospodarcze; zachęca Komisję do rozważenia przeglądu grup docelowych, aby zapewnić dzieciom zagrożonym ubóstwem lub wykluczeniem społecznym priorytetowy dostęp do zdrowej żywności bogatej w składniki odżywcze oraz do działań edukacyjnych, zgodnie ze strategią "Od pola do stołu" i europejską gwarancją dla dzieci; wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby dopuściły elastyczne formuły między produktami i działaniami edukacyjnymi w oparciu o rzeczywiste potrzeby grup docelowych;
20. podkreśla, że w niektórych państwach członkowskich, w szczególności w szkołach wiejskich, spożycie tych produktów może nie wydawać się dzieciom atrakcyjne, ponieważ są to produkty stale dostępne w ich domach;
Usprawnienie procedur administracyjnych
21. wzywa Komisję i państwa członkowskie do zmniejszenia obciążeń administracyjnych związanych z wdrażaniem programu, zwłaszcza w odniesieniu do środków dystrybucji, w celu zwiększenia poziomu uczestnictwa i wykorzystania budżetów krajowych; uważa, że jednym ze sposobów usprawnienia programu mogłoby być uproszczenie procedur udzielania zamówień, przedłużenie okresu trwania umów i w konsekwencji zredukowanie kosztów administracyjnych związanych z kontrolami, tak aby szkoły pragnące wziąć udział w przetargu nie musiały ponosić obciążeń administracyjnych;
22. przypomina, że procedury udzielania zamówień, nawet uproszczone, powinny spełniać kryteria oferty najkorzystniejszej ekonomicznie; podkreśla, że dążenie do najniższej ceny jako jedynego kryterium w postępowaniu o udzielenie zamówienia jest szkodliwe dla celów programu dla szkół, a także dla udziału drobnych producentów rolnych; podkreśla, że procedury udzielania zamówień powinny zapewniać równy dostęp i uczciwą konkurencję, aby duzi dostawcy nie korzystali z nieuczciwej przewagi ze szkodą dla rolników uczestniczących w programie; podkreśla, że należy traktować priorytetowo produkty lokalne i krótkie łańcuchy dostaw, a także produkty dostarczane przez organizacje producentów, spółdzielnie rolnicze i rynki rolne; podkreśla, że stosowanie odpowiednich minimalnych opakowań w transporcie i dystrybucja produktów w ramach programu dla szkół powinny być również kryterium przy podejmowaniu decyzji o zakupie, biorąc pod uwagę możliwości szkół w zakresie przechowywania i chłodzenia oraz potrzebę zachowania jakości i bezpieczeństwa produktów;
23. wzywa Komisję, by przeanalizowała możliwość zawierania ze szkołami bardziej długotrwałych umów z możliwością renegocjacji cen, ponieważ zmniejszyłoby to zapotrzebowanie na obszerną dokumentację; podkreśla, że takie działanie mogłoby zachęcić większą liczbę rolników, w szczególności drobnych producentów rolnych, do uczestnictwa w systemie;
24. wzywa państwa członkowskie do ograniczenia i uproszczenia dokumentacji wymaganej od beneficjentów systemu w celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych, z którymi się borykają; wzywa Komisję i państwa członkowskie do większego wykorzystywania narzędzi cyfrowych w zarządzaniu dokumentacją;
25. podkreśla istotną rolę nauczycieli i pozostałego personelu dydaktycznego/nadzorczego jako wzorów do naśladowania pod względem konsumpcji zdrowych produktów i apeluje o zapewnienie niezbędnej elastyczności budżetowej i administracyjnej, aby umożliwić tym osobom udział w programach dla szkół i prezentowanie dzieciom będącym pod ich opieką zdrowych nawyków żywieniowych;
26. proponuje, by uprościć wymogi w zakresie zarządzania, kontroli, monitorowania i oceny, zarówno w odniesieniu do właściwych organów państw członkowskich, jak i beneficjentów programu;
27. proponuje, by stworzyć forum zachęcające państwa członkowskie do dzielenia się najlepszymi praktykami w celu określenia skutecznych sposobów na usprawnienie wdrażania programu; przypomina o istnieniu spotkań grupy dialogu obywatelskiego prowadzonych przez Komisję, które obejmują już regularne dyskusje na temat unijnego programu dla szkół, i zaleca wykorzystanie tego forum; wzywa Komisję do zbadania możliwości uczestnictwa krajów kandydujących w charakterze obserwatorów w forum poświęconym programowi dla szkół;
28. wzywa Komisję do przeanalizowania możliwości uruchomienia programu dla szkół skierowanego do krajów kandydujących, finansowanego z istniejących instrumentów, takich jak Instrument Pomocy Przedakcesyjnej i Instrument Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej - "Globalny wymiar Europy";
Monitorowanie i ocena
29. wzywa Komisję do przyjęcia metody gromadzenia pełnych, zharmonizowanych i porównywalnych danych, tak aby dostarczyć zagregowane dane niezbędne do przeprowadzenia w całej Europie odpowiednich ocen wpływu ex ante i ex post związanych z programem;
30. zwraca się do Komisji o zbadanie możliwości wprowadzenia wspólnych wskaźników służących jako podstawa oceny wdrażania programu po 2023 r.; zwraca uwagę, że bazy danych, które mogłyby zostać wykorzystane do opracowania tych wskaźników, są już dostępne w ramach strategii krajowych i powinny zostać włączone do programu w przyszłości; zachęca Komisję do przyjęcia bardziej aktywnej roli oraz udzielania państwom członkowskim informacji zwrotnych i wytycznych, w oparciu o istniejące najlepsze praktyki, aby lepiej wspierać je w realizacji i monitorowaniu programu;
Komunikacja
31. wzywa Komisję do opracowania udoskonalonej strategii komunikacyjnej i reklamowej, aby w programie uczestniczyło więcej szkół z państw członkowskich, zwłaszcza tych o niskim wskaźniku uczestnictwa, oraz do zwiększenia rozpoznawalności unijnego wkładu finansowego i programu; podkreśla, że materiały reklamowe UE można również wykorzystać, by dodatkowo zachęcić szkoły do uczestnictwa w programie;
32. wzywa Komisję, by poświęciła większą uwagę informowaniu o sposobie produkcji i dystrybucji produktów w ramach programu, ze szczególnym naciskiem na promocję produktów regionalnych i lokalnych, poprzez opracowanie i dostarczenie państwom członkowskim bardziej jednolitych materiałów w celu szerzenia wiedzy i informacji dotyczących tego programu;
o
o o
33. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie oraz Komisji.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.1063 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 9 maja 2023 r. w sprawie wdrażania programu dostarczania owoców, warzyw, mleka i przetworów mlecznych do szkół przewidzianego w rozporządzeniu o wspólnej organizacji rynków (2021/2205(INI)) |
Data aktu: | 09/05/2023 |
Data ogłoszenia: | 15/12/2023 |