Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 września 2022 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 2/2022 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022 - wprowadzenie nadwyżki z roku budżetowego 2021 (11467/2022 - C9-0297/2022 - 2022/0119(BUD))

P9_TA(2022)0306

Projekt budżetu korygującego nr 2/2022 do budżetu ogólnego na 2022 r. - Zapisanie nadwyżki za rok budżetowy 2021

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 września 2022 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 2/2022 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022 - wprowadzenie nadwyżki z roku budżetowego 2021 (11467/2022 - C9-0297/2022 - 2022/0119(BUD))

(2023/C 125/18)

(Dz.U.UE C z dnia 5 kwietnia 2023 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 1 , w szczególności jego art. 44,

- uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022 w formie przyjętej ostatecznie 24 listopada 2021 r. 2 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 3  (rozporządzenie w sprawie WRF),

- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 4 ,

- uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 5 ,

- uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 2/2022 przyjęty przez Komisję 12 kwietnia 2022 r. (COM(2022)0250),

- uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 2/2022 przyjęte przez Radę 18 lipca 2022 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu 16 sierpnia 2022 r. (11467/2022 - C9-0297/2022),

- uwzględniając art. 94 i 96 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0226/2022),

A. mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 2/2022 ma na celu wprowadzenie do budżetu na rok 2022 nadwyżki z roku budżetowego 2021 wynoszącej 3 227,1 mln EUR;

B. mając na uwadze, że główne czynniki tej nadwyżki to dodatni wynik po stronie dochodów w wysokości 2 574,8 mln EUR oraz niepełne wykorzystanie środków przewidzianych na wydatki w wysokości 652,3 mln EUR;

C. mając na uwadze, że po stronie dochodów nadwyżka wynika głównie z wyższej niż oczekiwano kwoty należności celnych (o 1 688,7 mln EUR) oraz wyższej niż prognozowano kwoty dochodów finansowych, odsetek od zadłużenia i grzywien (o 1 110,8 mln EUR) udostępnionych w budżecie Unii w ostatnich miesiącach roku;

D. mając na uwadze, że po stronie wydatków poziom niepełnego wykorzystania środków przez Komisję wynosi 81 mln EUR za 2021 r. i 250 mln EUR w odniesieniu do środków przeniesionych z 2020 r. (z czego 183 mln EUR pochodzi z instrumentu wsparcia w sytuacjach nadzwyczajnych), natomiast poziom niepełnego wykorzystania środków przez inne instytucje wynosi 117 mln EUR za 2021 r. i 77 mln EUR w odniesieniu do środków przeniesionych;

1. odnotowuje przedstawiony przez Komisję projekt budżetu korygującego nr 2/2022 poświęconego wyłącznie rozdysponowaniu nadwyżki środków budżetowych z 2021 r. wynoszącej 3 227,1 mln EUR zgodnie z art. 18 ust. 3 rozporządzenia finansowego; zauważa, że nadwyżka z 2021 r. w kwocie 3 227,1 mln EUR jest szczególnie wysoka; przypomina w związku z tym, że przy wykonywaniu budżetu Komisja musi przestrzegać zasad należytego zarządzania finansami zgodnie z art. 317 TFUE i art. 33 rozporządzenia finansowego;

2. ubolewa, że 183 mln EUR przeznaczone na zakup szczepionek przeciwko COVID-19 w 2021 r. nie zostało wydane zgodnie z planem Komisji ani przekierowane na inne potrzeby;

3. ponownie podkreśla swoje stanowisko, zgodnie z którym należy uruchomić wszelkie dostępne instrumenty budżetowe Unii, w tym nadwyżkę, w celu dalszego zapewniania jak najsilniejszego wsparcia gospodarczego i finansowego Ukrainie i państwom pierwszej linii oraz dalszego wzmacniania zdolności Unii do solidarności w celu zaradzenia społecznym, energetycznym, rolniczym i gospodarczym skutkom rosyjskiej wojny przeciwko Ukrainie dla Unii i jej obywateli; ostrzega, że te pilne potrzeby będą wymagały dodatkowego wsparcia z budżetu Unii, i jest gotów wesprzeć odpowiednie zwiększenie środków w budżecie Unii na 2022 r. za pomocą przyszłych budżetów korygujących, a także wzywa Komisję do przedstawienia, w stosownych przypadkach, budżetów korygujących uruchamiających nowe środki w celu sprostania tym wyzwaniom; w tym kontekście wzywa państwa członkowskie do przeznaczenia znacznych oczekiwanych obniżek ich wkładów opartych na DNB wynikających z nadwyżki z 2021 r. na budżet działań związanych z przeciwdziałaniem tragicznym skutkom tej nielegalnej, niesprowokowanej i nieuzasadnionej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie;

4. odnotowuje, że według Komisji grzywny za naruszenie zasad konkurencji wyniosły w 2021 r. 957 mln EUR; podkreśla raz jeszcze, że poza nadwyżkami wynikającymi z niepełnego wykorzystania środków należy umożliwić budżetowi Unii ponowne wykorzystanie dochodów wynikających z grzywien lub związanych z opóźnieniami w płatnościach bez odpowiedniego zmniejszenia wkładów opartych na DNB;

5. zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 2/2022;

6. zobowiązuje swoją przewodniczącą do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 3/2022 został ostatecznie przyjęty, i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

7. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji, jak również innym instytucjom i właściwym organom oraz parlamentom narodowym.

1 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
2 Dz.U. L 45 z 24.2.2022, s. 1.
3 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
4 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
5 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.125.169

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 września 2022 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 2/2022 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022 - wprowadzenie nadwyżki z roku budżetowego 2021 (11467/2022 - C9-0297/2022 - 2022/0119(BUD))
Data aktu: 13/09/2022
Data ogłoszenia: 05/04/2023