Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady zmieniającej decyzję (UE, Euratom) 2020/2053 w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej (COM(2021)0570 - C9-0034/2022 - 2021/0430(CNS))
(Specjalna procedura ustawodawcza - konsultacja)
(2023/C 167/31)
(Dz.U.UE C z dnia 11 maja 2023 r.)
Parlament Europejski,
Poprawka 1
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 1 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
(1a) Zgodnie z prawnie wiążącym porozumieniem międzyin- stytucjonalnym z 16 grudnia 2020 r., Decyzja ta stanowi ważny krok w kierunku realizacji harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych; w konsekwencji należy podjąć dodatkowe i uzupełniające inicjatywy, dzięki którym nowe wpływy będą co najmniej wystarczające do spłaty odsetek i spłaty zadłużenia w ramach NGEU, a skutki podziału zasobów finansowych z koszyka będą akceptowalne dla wszystkich państw członkowskich. Odpowiednia kwota nowych zasobów własnych musi zapewnić trwałe finansowanie budżetu Unii w perspektywie długoterminowej, w tym finansowanie nowych priorytetów Unii i spłaty Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy, aby uniknąć cięć w istniejących programach i strategiach politycznych UE. |
Poprawka 2
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 2 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
(2a) Należy zwiększyć poziom dochodów za pomocą nowych zasobów własnych w celu pokrycia kosztów spłaty NGEU oraz kosztów Społecznego Funduszu Klimatycznego, który ma zostać włączony do WRF, a także by przyczynić się do długoterminowego osiągania celów politycznych Unii. Jednak pod względem prawnym i technicznym trzy nowe źródła zasobów własnych będą stanowić ogólny dochód w pełnej zgodności z zasadą uniwersalności dochodów. |
Poprawka 3
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 2 b (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
(2b) Komisja musi podjąć terminowo dalsze działania, jeżeli proponowane nowe zasoby własne nie zostaną przyjęte lub nie będą generować oczekiwanego poziomu dochodów do budżetu Unii. Zgodnie z prawnie wiążącym porozumieniem międzyinstytucjonalnym z 16 grudnia 2020 r. Komisja ma przedstawić do końca 2023 r. wniosek dotyczący drugiego koszyka nowych zasobów własnych, który mógłby obejmować podatek od transakcji finansowych i zasoby własne związane z sektorem przedsiębiorstw. |
Poprawka 4
Wniosek dotyczący decyzji
Motyw 5
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | ||
(5) | Aby uniknąć zbyt regresywnych skutków dla wkładów z handlu uprawnieniami do emisji, należy ustanowić maksymalny wkład dla kwalifikujących się państw członkowskich. Państwa członkowskie kwalifikują się na lata 2023-2027, jeżeli ich dochód narodowy brutto na mieszkańca, mierzony według standardu siły nabywczej i obliczony na podstawie danych dla Unii za 2020 r., wynosi poniżej 90 % średniej UE. W odniesieniu do lat 2028-2030 należy zastosować dochód narodowy brutto na mieszkańca za 2025 r. Maksymalny wkład należy ustalić poprzez porównanie udziałów państw członkowskich w całkowitych zasobach własnych opartych na handlu uprawnieniami do emisji z udziałem tych państw członkowskich w dochodzie narodowym brutto Unii. Należy ustanowić minimalny wkład dla wszystkich państw członkowskich, jeżeli ich udział w całkowitej kwocie zasobów własnych opartych na ETS jest niższy niż 75 % ich udziału w dochodzie narodowym brutto Unii. | (5) | Aby uniknąć zbyt regresywnych skutków dla wkładów z handlu uprawnieniami do emisji, należy ustanowić maksymalny wkład dla kwalifikujących się państw członkowskich do 2030 r. Państwa członkowskie kwalifikują się na lata 2023-2027, jeżeli ich dochód narodowy brutto na mieszkańca, mierzony według standardu siły nabywczej i obliczony na podstawie danych dla Unii za 2020 r., wynosi poniżej 90 % średniej UE. W odniesieniu do lat 2028-2030 należy zastosować dochód narodowy brutto na mieszkańca za 2025 r. Maksymalny wkład należy ustalić poprzez porównanie udziałów państw członkowskich w całkowitych zasobach własnych opartych na handlu uprawnieniami do emisji z udziałem tych państw członkowskich w dochodzie narodowym brutto Unii. Należy ustanowić minimalny wkład dla wszystkich państw członkowskich, jeżeli ich udział w całkowitej kwocie zasobów własnych opartych na ETS jest niższy niż 75 % ich udziału w dochodzie narodowym brutto Unii. |
Poprawka 5
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 7
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | ||
(7) | W październiku 2021 r. otwarte ramy Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju i G-20 w zakresie erozji bazy podatkowej i przenoszenia zysków osiągnęły porozumienie co do przydzielenia uczestniczącym jurysdykcjom rynku 25 % rezydualnych zysków dużych przedsiębiorstw wielonarodowych powyżej progu rentowności wynoszącego 10 % ("porozumienie otwartych ram OECD/G-20 w sprawie filaru 1"). Zasoby własne powinny polegać na zastosowaniu jednolitej stawki poboru do udziału w zysku rezydualnym przedsiębiorstw wielonarodowych, przydzielonego państwom członkowskim według nowych zasad zgodnie z [dyrektywą w sprawie wdrożenia globalnego porozumienia w sprawie nowego przydziału praw do opodatkowania]. | (7) | W październiku 2021 r. otwarte ramy Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju i G-20 w zakresie erozji bazy podatkowej i przenoszenia zysków osiągnęły porozumienie co do przydzielenia uczestniczącym jurysdykcjom rynku 25 % rezydualnych zysków dużych przedsiębiorstw wielonarodowych powyżej progu rentowności wynoszącego 10 % ("porozumienie otwartych ram OECD/G-20 w sprawie filaru 1"). Zasoby własne powinny polegać na zastosowaniu jednolitej stawki poboru do udziału w zysku rezydualnym przedsiębiorstw wielonarodowych, przydzielonego państwom członkowskim według nowych zasad [zgodnie z dyrektywą w sprawie wdrożenia globalnego porozumienia w sprawie nowego przydziału praw do opodatkowania, jak tylko zostanie przyjęta]. |
Poprawka 6
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 7 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
(7a) OECD dąży do tego, aby wielostronna konwencja wdrażająca porozumienie otwartych ram OECD/G-20 w sprawie filaru 1 weszła w życie w 2024 r. Ponieważ jednak pomyślne wdrożenie porozumienia otwartych ram OECD/G-20 w sprawie filaru 1 na szczeblu międzynarodowym przez niektóre kluczowe państwa trzecie nie jest gwarantowane, Komisja i państwa członkowskie muszą regularnie dokonywać oceny sytuacji. W przypadku wyraźnego braku postępów do końca 2023 r. Komisja powinna przedłożyć wniosek ustawodawczy dotyczący opłaty cyfrowej lub podobnego środka. Taką opłatę cyfrową lub przychody uzyskane z podobnego środka należy wówczas uznać za zasoby własne Unii w celu pozyskania dochodów do 2026 r. |
Poprawka 7
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 8 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
(8a) Należy się spodziewać, że dochody budżetu Unii na podstawie wniosków Komisji dotyczących wdrożenia porozumienia otwartych ram OECD/G-20 w sprawie filaru 1 wyniosą od 2,5 do 4 mld EUR rocznie. |
Poprawka 8
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 8 b (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
(8b) Przyjęcie niniejszej decyzji w następstwie konsultacji z Parlamentem Europejskim wymaga jednomyślności w Radzie. Niniejsza decyzja powinna wejść w życie po zakończeniu przez państwa członkowskie procedur jej zatwierdzenia zgodnie z ich odpowiednimi wymogami konstytucyjnymi. |
Poprawka 9
Wniosek dotyczący decyzji
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 1 - litera b
Decyzja (UE, Euratom) 2020/2053
Artykuł 2 - ustęp 1 - litera f
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
f) zastosowanie jednolitej stawki poboru równej 75 % dochodów ze sprzedaży certyfikatów w ramach mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) [XXX] (18). | f) zastosowanie jednolitej stawki poboru równej 100 % dochodów ze sprzedaży certyfikatów w ramach mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) [XXX] (18). |
(18) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) [XXX] w sprawie mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2. |
(18) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) [XXX] w sprawie mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2. |
Poprawka 10
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 2 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
Artykuł 2a | |
Przegląd | |
Jeżeli do końca 2023 r. proces ratyfikacji porozumienia otwartych ram OECD/G-20 w sprawie filaru 1 nie rozpocznie się w liczbie państw określonej w konwencji wielostronnej jako masa krytyczna, Komisja zaproponuje nowe zasoby własne w związku z jednolitym rynkiem, takie jak opłata cyfrowa lub podobny środek, w celu pozyskania dochodów do 2026 r. |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.167.162 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady zmieniającej decyzję (UE, Euratom) 2020/2053 w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej (COM(2021)0570 - C9-0034/2022 - 2021/0430(CNS)) |
Data aktu: | 23/11/2022 |
Data ogłoszenia: | 11/05/2023 |