2) COSAC wzywa UE i jej państwa członkowskie do dalszego udzielania Ukrainie pomocy politycznej, finansowej, technicznej, wojskowej i humanitarnej, przy jednoczesnym poszanowaniu szczególnego charakteru polityki bezpieczeństwa i obrony niektórych państw członkowskich. COSAC uznaje stałe zagrożenie dla bezpieczeństwa w regionie Morza Czarnego i popiera wzmocnienie odporności społecznej w Republice Mołdawii.
3) COSAC z całą mocą potępia zmasowaną inwazję Rosji na Ukrainę, która to inwazja stanowi rażące naruszenie Karty Narodów Zjednoczonych. Potępia również udział Białorusi w rosyjskiej napaści zbrojnej. COSAC podkreśla, że unijna polityka sankcji pozostaje skutecznym środkiem odstraszającym zarówno wobec Rosji, jak i Białorusi.
4) COSAC potwierdza niezachwiane poparcie dla niezależności, suwerenności i integralności terytorialnej Ukrainy w jej granicach uznanych przez społeczność międzynarodową.
5) COSAC przypomina wkład LXVIII posiedzenia COSAC, które odbyło się w Pradze, i wzywa do natychmiastowego i bezwarunkowego zakończenia nielegalnych działań zbrojnych Rosji oraz do wycofania wszystkich rosyjskich sił i sprzętu wojskowego z terytorium Ukrainy.
6) COSAC zwraca uwagę na znaczenie rezolucji Zgromadzenia Ogólnego ONZ w sprawie zasad Karty Narodów Zjednoczonych, stanowiącej podstawę kompleksowego, sprawiedliwego i trwałego pokoju, z pełnym poszanowaniem niezależności i suwerenności terytorialnej Ukrainy.
7) COSAC z zadowoleniem odnotowuje i wspiera prace wszystkich podmiotów przyczyniających się do odrodzenia, odnowy i odbudowy Ukrainy. COSAC z zadowoleniem odnotowuje działania związane z wykorzystaniem rosyjskich zamrożonych i zablokowanych aktywów w celu wsparcia odbudowy Ukrainy.
8) COSAC wzywa wszystkie zaangażowane podmioty do uwzględniania perspektywy równouprawnienia płci we wszystkich działaniach na rzecz odbudowy, pokoju i bezpieczeństwa.
9) COSAC podkreśla, że kluczowe znaczenie ma stałe wzmacnianie pluralistycznej i inkluzywnej demokracji parlamentarnej, poszanowania praw człowieka, w tym praw mniejszości narodowych, praworządności i niezawisłości sądownictwa.
10) COSAC zwraca uwagę na znaczenie pociągnięcia do odpowiedzialności wszystkich osób, które wydawały rozkazy popełniania zbrodni wojennych lub innych okrutnych zbrodni, popełniały takie zbrodnie lub uczestniczyły w ich popełnianiu w związku z rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie, a także w pełni popiera dochodzenie prowadzone w Ukrainie przez Międzynarodowy Trybunał Karny.
11) COSAC z zadowoleniem odnotowuje wysiłki na rzecz ustanowienia odpowiedniego mechanizmu sądowego w celu prowadzenia dochodzeń w sprawie zbrodni agresji przeciwko Ukrainie i ścigania osób, które w nich uczestniczyły. W związku z tym COSAC z zadowoleniem przyjmuje uruchomienie bazy dowodów najpoważniejszych zbrodni wagi międzynarodowej oraz utworzenie w ramach Eurojustu nowego Międzynarodowego Centrum Ścigania Zbrodni Agresji przeciwko Ukrainie (ICPA). COSAC popiera pełne wdrożenie w państwach członkowskich zasady jurysdykcji uniwersalnej w celu wzmocnienia naszych wspólnych wartości, zgodnie z którymi potępia się łamanie praw człowieka i zbrodnie przeciwko ludzkości.
12) COSAC potępia deportowanie ukraińskich dzieci przez Federację Rosyjską. Potępia również praktykę przymusowego nadawania obywatelstwa rosyjskiego, stanowiącą pogwałcenie prawa deportowanych dzieci ukraińskich do zachowania tożsamości, które to prawo zapisano w art. 8 Konwencji ONZ o prawach dziecka.
13) COSAC z zadowoleniem odnotowuje i popiera trwający proces rozszerzenia, obejmujący Ukrainę, Bałkany Zachodnie, Mołdawię, a w perspektywie również Gruzję, zakładający spełnienie ustalonych kryteriów. COSAC podkreśla, że stabilność w krajach sąsiadujących z UE ma kluczowe znaczenie dla stabilności i dobrobytu całej Europy.
Przestępczość zorganizowana i korupcja
14) COSAC podkreśla znaczenie ściślejszej współpracy i wymiany informacji na szczeblu UE w walce z transgraniczną przestępczością zorganizowaną. COSAC z zadowoleniem przyjmuje koordynacyjną rolę Eurojustu w tym zakresie i wzywa do zacieśnienia współpracy z państwami trzecimi.
15) COSAC z zadowoleniem przyjmuje inicjatywy podjęte przez współprawodawców w celu zapobiegania transgranicznej przestępczości zorganizowanej i jej zwalczania oraz podkreśla znaczenie ich terminowego wdrożenia.
16) COSAC wzywa do wzmożonych i skutecznych działań przeciwko przemytowi migrantów i handlowi ludźmi, stanowiącym dla Unii poważny problem humanitarny i zagrażającym jej bezpieczeństwu.
17) COSAC z zadowoleniem przyjmuje nowe inicjatywy mające na celu zwalczanie korupcji we wszystkich obszarach. Korupcję należy uznać za przestępczość zorganizowaną.
18) COSAC podkreśla, że istotna jest walki z korupcją zarówno na szczeblu krajowym, jak i unijnym, a także współpraca z państwami trzecimi.
Jednolity rynek
19) COSAC zgadza się z Komisją, że jednolity rynek jest jednym z największych osiągnięć UE, i podkreśla jego znaczenie dla rozwoju i dobrobytu UE w ciągu ostatnich 30 lat.
20) COSAC zaznacza, że dobrostan ludzi zależy od dobrze funkcjonujących podstawowych usług, takich jak zaopatrzenie w energię i wodę, opieka zdrowotna, transport i telekomunikacja. Należy nadal koncentrować się na usuwaniu barier na jednolitym rynku, zwłaszcza w sektorze usług.
21) COSAC podkreśla, że dobra podaż umiejętności jest ważna dla konkurencyjności Unii. COSAC z zadowoleniem odnotowuje zatem, że rok 2023 został ogłoszony Europejskim Rokiem Umiejętności.
22) COSAC z zadowoleniem odnotowuje środki, które mogą w większym stopniu wspierać transformację ekologiczną i cyfrową, a także mogą wzmocnić konkurencyjność UE - przy jednoczesnym zapewnieniu jej otwartej autonomii strategicznej - na arenie światowej. COSAC z zadowoleniem odnotowuje w szczególności środki uwzględniające małe i średnie przedsiębiorstwa.
23) COSAC podkreśla, że w ostatnich latach jednolity rynek doświadczył różnych kryzysów. Zakłócenia w globalnych łańcuchach wartości podczas pandemii doprowadziły do niedoborów ważnych produktów. Rosyjska wojna w Ukrainie pogłębia wyzwania dla jednolitego rynku. Wojna doprowadziła do rozległego kryzysu energetycznego, który z kolei doprowadził do wzrostu cen w większości obszarów.
24) COSAC podkreśla, jak ważne jest, aby UE i państwa członkowskie, również w czasach kryzysu, nadal usuwały przeszkody, zmniejszały biurokrację, wdrażały i stosowały obowiązujące prawodawstwo oraz dostosowywały jednolity rynek do dzisiejszego nowoczesnego i cyfrowego społeczeństwa w celu spełnienia oczekiwań obywateli i przedsiębiorstw. Jednolity rynek musi w dalszym ciągu dostosowywać się do nowych wyzwań, a przy tym należy rozszerzyć strefę Schengen na Rumunię i Bułgarię w celu wzmocnienia współpracy i odporności gospodarczej UE. Kwestie te są w wielkiej mierze współzależne ze wzmocnieniem granic zewnętrznych.
Transformacja ekologiczna
25) COSAC z zadowoleniem przyjmuje wysiłki na rzecz realizacji wszystkich różnorodnych elementów pakietu "Gotowi na 55". UE ma ambitne cele klimatyczne, które są niezbędne do sprostania wyzwaniom przyszłości.
26) COSAC z zadowoleniem przyjmuje prace związane z zieloną transformacją i podkreśla, że do stworzenia zrównoważonego świata potrzebne jest podejście całościowe.
27) COSAC zaznacza, że UE odgrywa centralną rolę w transformacji ekologicznej i musi być liderem globalnych wysiłków na rzecz klimatu, a jednocześnie uznaje znaczenie współpracy z państwami trzecimi, gdyż zmiana klimatu jest globalnym wyzwaniem, które nie zna granic.
28) COSAC zaznacza, że zielona transformacja jest niezbędnym krokiem ku zmniejszeniu zależności energetycznej UE, przy jednoczesnym respektowaniu koszyka energetycznego poszczególnych państw członkowskich, oraz że należy przyspieszyć transformację.
29) COSAC zauważa, że transformacja ekologiczna wiąże się zarówno z wyzwaniami, jak i możliwościami dla wszystkich grup społecznych, i apeluje, by towarzyszyło jej odpowiednie wsparcie społeczne i gospodarcze.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.221.1 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Posiedzenie Plenarne LXIX COSAC - Sztokholm, 14-16 maja 2023 r. - Uwagi LXIX posiedzenia COSAC |
Data aktu: | 22/06/2023 |
Data ogłoszenia: | 22/06/2023 |