INFORMACJA DOTYCZĄCA ZATWIERDZENIA ZMIANY STANDARDOWEJ
"Valencia"
PDO-ES-A0872-AM04
Data przekazania informacji: 3.4.2023
OPIS I UZASADNIENIE ZATWIERDZONEJ ZMIANY
1. Kategorie produktów sektora wina. Poprawki dotyczące brzmienia
Opis
Określenia "wino białe", "wino czerwone", "wino różowe" zastępuje się określeniem "wino". Kategoria WINO obejmuje wina białe, różowe i czerwone zdefiniowane w części II załącznika VII "Kategorie produktów sektora wina" do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013.
Zmiana ta dotyczy pkt 2 specyfikacji i nie ma wpływu na jednolity dokument.
Jest to standardowa zmiana, ponieważ nie odpowiada ona żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 105 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 o jednolitej wspólnej organizacji rynku.
Uzasadnienie
Art. 4. ust. 1 rozporządzenia delegowanego 2019/33 stanowi, że "w opisie produktów sektora wina podaje się odpowiednią kategorię lub kategorie produktów sektora wina należących do kategorii określonych w części II załącznika VII do rozporządzenia (UE) nr 1308/2013".
W związku z powyższym konieczne jest wprowadzenie tej zmiany w celu dostosowania brzmienia do przepisów.
2. Dla win białych, różowych i czerwonych z oznaczeniem "Petit Valencia" na etykiecie wprowadzono maksymalną rzeczywistą zawartość alkoholu
Opis
Maksymalna rzeczywista zawartość alkoholu (% obj.) została określona dla win z oznaczeniem "Petit Valencia" na etykiecie i wynosi 9 % obj., tj. dozwolony zakres wynosi od 4,5 do 9 %.
Zmiana dotyczy pkt 2.a specyfikacji produktu oraz pkt 4 jednolitego dokumentu.
Jest to standardowa zmiana, ponieważ nie odpowiada ona żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 105 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 o jednolitej wspólnej organizacji rynku.
Uzasadnienie
Uważa się za konieczne ustalenie zakresu dla win białych, czerwonych lub różowych z oznaczeniem "Petit Valencia" na etykiecie w przedziale od 4,5 % do 9 %, aby nie wprowadzać w błąd w odniesieniu do pozostałych win białych, czerwonych lub różowych.
3. Zmiany kwasowości lotnej win czerwonych, białych i różowych o rzeczywistej objętościowej zawartości alkoholu przekraczającej 12,5 % obj.
Opis
Określono maksymalną kwasowość lotną zarówno win czerwonych, jak i win białych i różowych, o rzeczywistej objętościowej zawartości alkoholu powyżej 12,5 % obj., która będzie wynosić poniżej 1,2 g/l dla win czerwonych i 1,08 g/l dla pozostałych win.
Zmiana dotyczy pkt 2.a specyfikacji produktu oraz pkt 4 jednolitego dokumentu.
Jest to standardowa zmiana, ponieważ nie odpowiada ona żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 105 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 o jednolitej wspólnej organizacji rynku.
Uzasadnienie
Zgodnie z częścią C załącznika I do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/934 z dnia 12 marca 2019 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013.
4. Korekta informacji o zawartości cukru
Opis
Poprawiono treść dotyczącą zawartości cukru w aromatycznych gatunkowych winach musujących, ponieważ jest ona nieprawidłowa: wyraz "Bruto" zastąpiono wyrazem "Brut", a wyraz "Natural" - wyrazem "Nature".
Zmiana ta dotyczy pkt 2.a specyfikacji i nie ma wpływu na jednolity dokument.
Jest to standardowa zmiana, ponieważ nie odpowiada ona żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 105 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 o jednolitej wspólnej organizacji rynku.
Uzasadnienie
Korekta błędów.
5. Wprowadzenie opisu organoleptycznego dojrzałych win różowych
Opis
Wprowadzono opis organoleptyczny win różowych dojrzewających w drewnie, którego omyłkowo brakowało.
Zmiana ta dotyczy pkt 2.b specyfikacji i nie ma wpływu na jednolity dokument.
Jest to standardowa zmiana, ponieważ nie odpowiada ona żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 105 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 o jednolitej wspólnej organizacji rynku.
Uzasadnienie
Uważa się, że z punktu widzenia cech organoleptycznych należy wziąć pod uwagę fakt, że wino różowe może leżakować w drewnie, i w związku z tym aspekt ten powinien znaleźć się w opisie.
6. Odmiany wykorzystywane do produkcji aromatycznych gatunkowych win musujących
Opis
W sekcji dotyczącej szczególnych praktyk enologicznych określono odmiany wymienione w pkt 6 specyfikacji produktu, które mogą być wykorzystywane do produkcji aromatycznego gatunkowego wina musującego.
Zmiana dotyczy pkt 3 specyfikacji produktu oraz pkt 5.1 jednolitego dokumentu.
Jest to standardowa zmiana, ponieważ nie odpowiada ona żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 105 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 o jednolitej wspólnej organizacji rynku.
Uzasadnienie
Zgodnie z dodatkiem do załącznika II do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/934 z dnia 12 marca 2019 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013, który określa, że nie wszystkie odmiany mogą być wykorzystane do produkcji tego rodzaju wina musującego.
7. Wydajność produkcji winogron Moscatel de Alejandría
Opis
W odniesieniu do winogron Moscatel de Alejandría określono maksymalną dopuszczalną produkcję z hektara wynoszącą 16 000 kg i 121,60 hektolitrów.
Zmiana dotyczy pkt 5 specyfikacji produktu oraz pkt 5.2 jednolitego dokumentu.
Jest to standardowa zmiana, ponieważ nie odpowiada ona żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 105 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 o jednolitej wspólnej organizacji rynku.
Uzasadnienie
Odmiana Moscatel de Alejandría jest odmianą doskonale przystosowaną do klimatu śródziemnomorskiego Walencji i charakteryzuje się wysoką wydajnością.
W wyniku modernizacji technik uprawy nastąpił wzrost plonów działek obsadzonych tą odmianą, co nie wpłynęło na jakość i typowe cechy uzyskiwanych produktów.
W celu dostosowania się do tej sytuacji konieczne jest odróżnienie maksymalnej wydajności odmiany Moscatel de Alejandría od wydajności innych odmian białych i zwiększenie jej do 16 000 kg z hektara zgodnie z danymi i historią produktu objętego nazwą pochodzenia.
8. Poprawa brzmienia fragmentu dotyczącego związku z obszarem geograficznym
Opis
Zmieniono cały opis związku z obszarem geograficznym w pkt 7.
Zmiana dotyczy pkt 7 specyfikacji produktu oraz pkt 8 jednolitego dokumentu.
Jest to standardowa zmiana, ponieważ nie odpowiada ona żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 105 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 o jednolitej wspólnej organizacji rynku, a polega jedynie na lepszym sformułowaniu opisu związku. Związek ten pozostaje bez zmian.
Uzasadnienie
W następstwie wyroków nr 958/2021 i 959/2021 Izby Postępowania Administracyjnego Sądu Najwyższego przeredagowano całą specyfikację z 2011 r. Obecnie należy jednak dostosować brzmienie opisu związku do uwag poczynionych przez Komisję w odniesieniu do tego związku, w szczególności do jej opisu w odniesieniu do każdej kategorii produktu.
9. Wprowadzono możliwość produkcji w bezpośrednim sąsiedztwie wyznaczonego obszaru
Opis
Zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/33 wprowadzono odstępstwo od produkcji na wyznaczonym obszarze w tych gminach Wspólnoty Walenckiej, które sąsiadują z gminami na tym obszarze geograficznym.
Zmiana dotyczy pkt 8.b.iii specyfikacji produktu oraz pkt 9 jednolitego dokumentu.
Jest to standardowa zmiana, ponieważ nie odpowiada ona żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 105 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 o jednolitej wspólnej organizacji rynku.
Uzasadnienie
Wykorzystano możliwość wprowadzenia odstępstwa przewidzianego w art. 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33 z dnia 17 października 2018 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do wniosków o objęcie ochroną nazw pochodzenia, oznaczeń geograficznych i określeń tradycyjnych w sektorze wina, procedury zgłaszania sprzeciwu, ograniczeń stosowania, zmian w specyfikacji produktu, unieważnienia ochrony oraz etykietowania i prezentacji.
10. Poprawa brzmienia sekcji dotyczącej kontroli współistnienia win
Opis
Skreślono zdanie "A tal efecto el Consejo Regulador, a través de su Órgano de Control, establecerá las medidas de control que estime necesarias" ("W tym celu Rada Regulacyjna, za pośrednictwem swojego organu kontrolnego, ustanowi środki kontroli, które uzna za konieczne."), ponieważ nie wnosi ono niczego do tekstu.
Dotyczy pkt 8.b.iv specyfikacji i nie ma wpływu na jednolity dokument.
Jest to standardowa zmiana, ponieważ nie odpowiada ona żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 105 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 o jednolitej wspólnej organizacji rynku.
Uzasadnienie
Oczywiście istniejący organ kontrolny będzie w każdym przypadku odpowiedzialny za ustanowienie niezbędnych procedur kontroli, nie tylko w celu weryfikacji współistnienia w różnych win, ale również w odniesieniu do wszystkich innych aspektów specyfikacji produktu.
11. Aktualizacja odniesień do przepisów
Opis
Odniesienia do rozporządzenia o jednolitej wspólnej organizacji rynku we wcześniejszym brzmieniu zastępuje się odniesieniami do obecnie obowiązującej wersji tego rozporządzenia.
Dotyczy pkt 8.b.v specyfikacji i nie ma wpływu na jednolity dokument.
Jest to standardowa zmiana, ponieważ nie odpowiada ona żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 105 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 o jednolitej wspólnej organizacji rynku.
Uzasadnienie
Wprowadza się aktualizację odniesień do przepisów przy okazji zmiany innych elementów specyfikacji produktu.
12. Mające zastosowanie wymogi - określenia umieszczane na etykiecie: "Moscatel de Valencia" lub "Vino de licor Moscatel de Valencia"
Opis
Celem zmiany jest rozróżnienie dwóch sposobów produkcji wina likierowego Moscatel. Gdy do produkcji wina likierowego wykorzystuje się moszcz z osadem i skórkami, należy stosować określenie "Tradicional", w przeciwnym przypadku należy to określenie pominąć. Doprecyzowano ponadto, że w obu przypadkach wykorzystuje się w 100 % winogrona odmiany Moscatel de Alejandría.
Zmiana dotyczy pkt 8.b ppkt v) i vi) specyfikacji produktu oraz pkt 9 jednolitego dokumentu.
Jest to standardowa zmiana, ponieważ nie odpowiada ona żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 105 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 o jednolitej wspólnej organizacji rynku.
Uzasadnienie
Ten rodzaj wina jest tradycyjny dla tej nazwy pochodzenia od momentu jej powstania i jest nią objęty od pierwszego rozporządzenia w sprawie nazwy pochodzenia w 1957 r.
Należy rozróżnić dwie formy produkcji wina likierowego z winogron Moscatel istniejące w ramach nazwy pochodzenia Valencia, które polegają na stosowaniu czystego moszczu lub moszczu nieoczyszczonego.
13. Aktualizacja danych właściwego organu
Opis
Zaktualizowano dane kontaktowe właściwego organu.
Dotyczy pkt 9.a specyfikacji i nie ma wpływu na jednolity dokument.
Jest to standardowa zmiana, ponieważ nie odpowiada ona żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 105 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 o jednolitej wspólnej organizacji rynku.
Uzasadnienie
Informacje te zaktualizowano przy okazji zmiany innych elementów specyfikacji produktu.
14. Korekta zakresu kontroli
Opis
Wprowadzono zakres kontroli w celu sprawdzenia zgodności ze specyfikacją, który obejmuje proces produkcji i produkt.
Dotyczy pkt 9.b.i specyfikacji i nie ma wpływu na jednolity dokument.
Jest to standardowa zmiana, ponieważ nie odpowiada ona żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 105 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 o jednolitej wspólnej organizacji rynku.
Uzasadnienie
Zmiana innych elementów specyfikacji stanowi okazję do skorygowania tego pominięcia, ponieważ oczywiście kontrole obejmują również proces produkcji i sam produkt.
JEDNOLITY DOKUMENT
1. Nazwa lub nazwy
Valencia
2. Rodzaj oznaczenia geograficznego
ChNP - chroniona nazwa pochodzenia
3. Kategorie produktów sektora wina
1. Wino
3. Wino likierowe
6. Aromatyczne gatunkowe wino musujące
8. Wino półmusujące
4. Opis wina lub win
1. Wino białe
KRÓTKI OPIS TEKSTOWY
Głównie żółte odcienie, od bladożółtych po złotożółte. Może być leżakowane w drewnianych zbiornikach. Czysty bukiet, o prawidłowej intensywności, z nutami owocowymi. Świeże i owocowe w ustach, o dobrej kwasowości i długim wykończeniu.
Maksymalna zawartość dwutlenku siarki: 200 mg/l, jeżeli zawartość cukru wynosi < 5 g/l, i 300 mg/l, jeżeli wynosi 5 g/l lub więcej.
Maksymalna kwasowość lotna, jeżeli rzeczywista zawartość alkoholu wynosi > 12,5 % obj.: 18 meq/l.
Ogólne cechy analityczne | |
Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości) | |
Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości) | 9 |
Minimalna kwasowość ogólna | 3,5 grama na litr, wyrażona jako kwas winowy |
Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr) | 13,33 |
Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr) |
2. Wina różowe i czerwone
KRÓTKI OPIS TEKSTOWY
Wina różowe charakteryzują się odcieniami różowymi i zawierają nuty malinowe, truskawkowe, czerwonej porzeczki lub łososiowe. Czysty, intensywny bukiet, z przewagą aromatów owocowych. Wyraziste i zrównoważone w ustach, o dobrej kwasowości. Długie wykończenie. Wina czerwone charakteryzują się ciemną barwą, z przeważającymi odcieniami czerwieni z nutami fioletowymi, purpurowymi, koloru owocu granatu, wiśniowymi lub rubinowymi. Bukiet o prawidłowej intensywności, mocno owocowy.
Maksymalna zawartość dwutlenku siarki: w przypadku win różowych: 200 mg/l, jeżeli zawartość cukru wynosi < 5 g/l, i 250 mg/l, jeżeli wynosi 5 g/l lub więcej; w przypadku win czerwonych: 150 mg/l, jeżeli zawartość cukru wynosi < 5 g/l, i 200 mg/l, jeżeli wynosi 5 g/l lub więcej.
Maksymalna kwasowość lotna, jeżeli rzeczywista zawartość alkoholu wynosi > 12,5 % obj.: 18 meq/l.
Ogólne cechy analityczne | |
Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości) | |
Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości) | 9,5 |
Minimalna kwasowość ogólna | 3,5 grama na litr, wyrażona jako kwas winowy |
Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr) | 13,33 |
Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr) |
3. Wina z oznaczeniami "Crianza", "Reserva" i "Gran Reserva"
KRÓTKI OPIS TEKSTOWY
Barwa głębsza niż w przypadku wina bazowego. Wina białe mają bardziej intensywnie żółtą barwę. Zabarwienie win czerwonych zbliżone do ceglastej czerwieni. Bukiet o zrównoważonych aromatach owocowych i drewnianych. Przyjemny aromat retronosowy w ustach.
Maksymalna zawartość dwutlenku siarki: w przypadku win białych i różowych: 200 mg/l, jeżeli zawartość cukru wynosi < 5 g/l, a jeżeli wynosi 5 g/l lub więcej - 300 mg/l w przypadku win białych i 250 mg/l w przypadku win różowych; w przypadku win czerwonych: 150 mg/l, jeżeli zawartość cukru wynosi < 5 g/l, i 200 mg/l, jeżeli wynosi 5 g/l lub więcej.
Maksymalna kwasowość lotna, jeżeli rzeczywista zawartość alkoholu wynosi > 12,5 % obj.: 18 meq/l.
Ogólne cechy analityczne | |
Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości) | |
Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości) | 12 |
Minimalna kwasowość ogólna | 3,5 grama na litr, wyrażona jako kwas winowy |
Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr) | 13,33 |
Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr) |
4. Wina białe, wina różowe i wina czerwone likierowe
KRÓTKI OPIS TEKSTOWY
W przypadku wina białego likierowego przeważają żółte odcienie, od bladożółtych po złotożółte. Wino różowe likierowe charakteryzuje się odcieniami różowymi i zawiera nuty malinowe, truskawkowe, czerwonej porzeczki lub łososiowe. Wino czerwone likierowe ma odcienie czerwieni z nutami fioletowymi, purpurowymi, koloru owocu granatu lub rubinowymi. Bukiet o prawidłowej intensywności, szczególnie w przypadku win wyprodukowanych z winogron Moscatel. Słodkie i apetyczne, zrównoważone, pozostawiające mocny posmak.
Maksymalna zawartość dwutlenku siarki: 150 mg/l, jeżeli zawartość cukru wynosi < 5 g/l, i 200 mg/l, jeżeli wynosi 5 g/l lub więcej.
Ogólne cechy analityczne | |
Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości) | |
Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości) | 15 |
Minimalna kwasowość ogólna | 1,5 grama na litr, wyrażona jako kwas winowy |
Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr) | 20 |
Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr) |
5. Białe, różowe i czerwone aromatyczne gatunkowe wina musujące
KRÓTKI OPIS TEKSTOWY
Jeżeli winem bazowym jest wino białe, głównie żółte odcienie, od bladożółtych po złotożółte. Jeżeli winem bazowym jest wino różowe, charakteryzuje się odcieniami różowymi i zawiera nuty malinowe, truskawkowe, czerwonej porzeczki lub łososiowe. Jeżeli winem bazowym jest wino czerwone, ma odcienie czerwieni z nutami fioletowymi, purpurowymi, koloru owocu granatu, wiśniowymi lub rubinowymi. Czysty, intensywny bukiet, z aromatami specyficznymi dla danej odmiany. Wino o dobrej kwasowości i prawidłowej intensywności w ustach. Świeże wina, z dobrze wkomponowanym dwutlenkiem węgla.
Ogólne cechy analityczne | |
Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości) | |
Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości) | 6 |
Minimalna kwasowość ogólna | 3,5 grama na litr, wyrażona jako kwas winowy |
Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr) | 13,33 |
Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr) | 185 |
6. Białe, różowe i czerwone wina półmusujące
KRÓTKI OPIS TEKSTOWY
Jeżeli winem bazowym jest wino białe, głównie żółte odcienie, od bladożółtych po złotożółte. Jeżeli winem bazowym jest wino różowe, charakteryzuje się odcieniami różowymi i zawiera nuty malinowe, truskawkowe, czerwonej porzeczki lub łososiowe. Jeżeli winem bazowym jest wino czerwone, ma odcienie czerwieni z nutami fioletowymi, purpurowymi, koloru owocu granatu, wiśniowymi lub rubinowymi. Czysty, intensywny bukiet, z aromatami specyficznymi dla danej odmiany. Świeże, owocowe i intensywne w ustach, z dobrze wkomponowanym dwutlenkiem węgla.
Maksymalna zawartość dwutlenku siarki: w przypadku win białych i różowych: 200 mg/l, jeżeli zawartość cukru wynosi < 5 g/l, oraz 250 mg/l, jeżeli wynosi 5 g/l lub więcej; w przypadku win czerwonych: 150 mg/l, jeżeli zawartość cukru wynosi < 5 g/l, i 200 mg/l, jeżeli wynosi [5 g/l] lub więcej.
Ogólne cechy analityczne | |
Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości) | |
Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości) | 7 |
Minimalna kwasowość ogólna | 3,5 grama na litr, wyrażona jako kwas winowy |
Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr) | 13,33 |
Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr) |
7. Wina białe, różowe i czerwone z oznaczeniem "Petit Valencia" na etykiecie
KRÓTKI OPIS TEKSTOWY
Właściwości będą podobne do tych opisanych w odniesieniu do win białych, różowych i czerwonych.
Maksymalna zawartość dwutlenku siarki: w przypadku win białych i różowych: 200 mg/l, jeżeli zawartość cukru wynosi < 5 g/l, a jeżeli wynosi 5 g/l lub więcej - 300 mg/l w przypadku win białych i 250 mg/l w przypadku win różowych; w przypadku win czerwonych: 150 mg/l, jeżeli zawartość cukru wynosi < 5 g/l, i 200 mg/l, jeżeli wynosi 5 g/l lub więcej.
Maksymalna rzeczywista zawartość alkoholu: 9 % objętości
Ogólne cechy analityczne | |
Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości) | |
Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości) | 4,5 |
Minimalna kwasowość ogólna | 3,5 grama na litr, wyrażona jako kwas winowy |
Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr) | 13,33 |
Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr) |
5. Praktyki enologiczne
5.1. Szczególne praktyki enologiczne
1.
Szczególne praktyki enologiczne
Należy stosować odpowiednie ciśnienie do ekstrakcji wina i oddzielenia go od wytłoków, tak aby wydajność nie przekraczała 82 litrów moszczu lub 76 litrów wina ze 100 kilogramów winogron. Win objętych ochroną nie można w żadnym wypadku produkować z partii wina uzyskanych poprzez stosowanie nieodpowiedniego ciśnienia.
Opakowania drewniane stosowane w procesach leżakowania muszą być opakowaniami dębowymi o pojemności zgodnej z limitami objętości określonymi w obowiązujących przepisach dotyczących stosowania niektórych określeń tradycyjnych.
Do produkcji aromatycznych gatunkowych win musujących wykorzystuje się następujące odmiany: Albariño, Gewürztraminer, Macabeo, Alarije (Malvasía Riojana, Subirat Parent), Moscatel de Alejandría, Moscatel de Grano Menudo oraz Verdejo.
5.2. Maksymalna wydajność
1. Odmiany czerwone
9 100 kilogramów winogron z hektara
2. Odmiany białe
12 000 kilogramów winogron z hektara
3. Odmiany czerwone
69,16 hektolitra z hektara
4. Odmiany białe
91,20 hektolitra z hektara
5. Odmiana Moscatel de Alejandría
16 000 kilogramów winogron z hektara
6.
121,60 hektolitra z hektara
6. Wyznaczony obszar geograficzny
Obszar produkcji produktu objętego ChNP "Valencia" obejmuje tereny położone w prowincji Walencja i mieszczące się w mniejszych jednostkach geograficznych, czyli "podobszarach" objętych ChNP, składających się z następujących gmin:
a) podobszar ALTO TURIA: Alpuente, Aras de los Olmos, Benagéber, Calles, Chelva, La Yesa, Titaguas i Tuéjar.
b) podobszar VALENTINO: Alborache, Alcublas, Andilla, Bétera, Bugarra, Buñol, Casinos, Cheste, Chiva, Chulilla, Domeño, Estivella, Gestalgar, Godella, Godelleta, Higueruelas, Llíria, Losa del Obispo, Macastre, Montserrat, Montroy, Náquera, Paterna, Pedralba, Picaña, Real, Riba-roja de Túria, Torrent, Turís, Vilamarxant, Villar del Arzobispo i Yátova.
c) podobszar MOSCATEL DE VALENCIA: Catadau, Cheste, Chiva, Godelleta, Llombai, Montroy, Montserrat, Real, Torrent, Turís i Yátova.
d) podobszar CLARIANO: Atzeneta d'Albaida, Agullent, Albaida, Alfarrasí, Anna, Aielo de Malferit, Aielo de Rugat, Ayora, Barx, Bèlgida, Bellreguard, Bellús, Beniatjar, Benicolet, Benigánim, Benissoda, Benisuera, Bicorp, Bocairent, Bolbaite, Bufali, Castelló de Rugat, Carrícola, Chella, Enguera, Fontanars dels Alforins, Guardamar de la Safor, La Font de la Figuera, Guadasequies, La Llosa de Ranes, Llutxent, Mogente, Montaverner, Montesa, Montichelvo, L'Ol- leria, Ontinyent, Otos, El Palomar, Pinet, La Pobla del Duc, Quatretonda, Ráfol de Salem, Rugat, Salem, Sempere, Terrateig, Vallada i Xàtiva.
Obszar produkcji obejmuje również działki wpisane do rejestru winnic i zarządzane przez członków spółdzielni lub właścicieli winiarni wpisanych do rejestrów Rady Regulacyjnej, w których tradycyjnie produkuje się wina objęte ChNP "Valencia" i które znajdują się w następujących miejscowościach w gminach Almansa i Caudete w prowincji Albacete: Campillo, Estación, Casa Pino, Casa Pina, Mojón Blanco, Moleta, Molino Balsa, Prisioneros, Canto Blanco, La Venta, Derramador, Montalbana, Casa Alberto, Escribanos, Escorredores, Capitanes, Pandos, Venta del Puerto, Torre Chica, Torre Grande, Casa Blanca, El Pleito, Herrasti i Casa Hondo, w gminie Almansa, oraz Vega de Bogarra, Derramador i El Angosto, w gminie Caudete.
Obszar produkcji obejmuje działki należące do członków spółdzielczej wytwórni wina La Viña Coop V w mieście Vil- lena, które są wpisane do rejestru win i w których tradycyjnie produkuje się wina objęte ChNP "Valencia".
7. Odmiany winorośli
GARNACHA TINTORERA
MACABEO - VIURA
MERSEGUERA
MONASTRELL
MOSCATEL DE ALEJANDRÍA
VERDIL
8. Opis związku lub związków
Wina objęte ChNP Valencia charakteryzują się intensywnym aromatem, co wynika z deficytu wody, jakiego doświadcza winorośl wiosną i latem, ponieważ temperatury w tym okresie są wysokie, a ewapotranspiracja jest bardziej wyraźna.
Wina te wyróżniają się również dużą intensywnością barwy ze względu na zakres temperatur. Wina likierowe objęte ChNP Valencia wyróżniają się silnym aromatem ze względu na łagodne średnie temperatury w ciągu roku oraz deficyt wody występujący wiosną i latem.
Aromatyczne gatunkowe wina musujące objęte ChNP Valencia charakteryzują się z kolei tym, że są owocowe, lekkie i zrównoważone. Cechy te wynikają z klimatu śródziemnomorskiego, cechującego się łagodnymi temperaturami przez cały rok.
Wina półmusujące objęte ChNP Valencia są natomiast owocowe, lekkie i zrównoważone ze względu na średnie temperatury, które są umiarkowane.
9. Dodatkowe wymogi zasadnicze (pakowanie, etykietowanie i inne wymogi)
Ramy prawne
przepisy krajowe
Rodzaj wymogów dodatkowych
przepisy dodatkowe dotyczące etykietowania
Opis wymogu
Nazwa "VALENCIA" musi być umieszczona w widocznym miejscu. Można wskazać konkretny podobszar, jeżeli wszystkie użyte winogrona były na nim uprawiane. Nazwa odmiany winorośli może być stosowana tylko w przypadku win wyprodukowanych z użyciem co najmniej 85 % danej odmiany. Wyjątkiem jest wino likierowe Moscatel de Valencia i Moscatel tradicional de Valencia, w przypadku którego istnieje wymóg stosowania wyłącznie odmiany Moscatel de Alejandría.
Oznaczenie:
"VINO PETIT VALENCIA" może być umieszczone na etykiecie w przypadku młodych win o rzeczywistej zawartości alkoholu > 4,5 % i całkowitej zawartości alkoholu > 9 % obj., produkowanych metodami naturalnymi.
"MOSCATEL DE VALENCIA" lub "VINO DE LICOR MOSCATEL DE VALENCIA" może być stosowane w odniesieniu do wina wyprodukowanego w 100 % z winogron Moscatel de Alejandría i produkowanego zgodnie częścią II pkt 3 lit. c) tiret czwarte załącznika VII do rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia. Jeżeli do produkcji wykorzystuje się moszcz z osadem i skórkami, należy dodać określenie "Tradicional".
"VINO DULCE'" może być stosowane w odniesieniu do wina likierowego produkowanego zgodnie częścią II pkt 3 lit. c) tiret czwarte załącznika VII do rozporządzenia Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia.
Określenie tradycyjne "Primero de Cosecha" (wino z pierwszego zbioru) może być stosowane do win czerwonych, białych i różowych produkowanych z winogron zebranych w ciągu pierwszych dziesięciu dni zbiorów i butelkowanych w ciągu trzydziestu dni po zakończeniu zbiorów, przy czym należy obowiązkowo wskazać na etykiecie rocznik.
Ramy prawne:
przepisy krajowe
Rodzaj wymogów dodatkowych:
odstępstwo dotyczące produkcji na wyznaczonym obszarze geograficznym
Opis wymogu
Obiekty, w których wino jest wytwarzane i leżakuje, muszą znajdować się na obszarze produkcji i mogą również znajdować się w tych gminach Wspólnoty Walenckiej, które sąsiadują z gminami położonymi na wyznaczonym obszarze geograficznym.
Link do specyfikacji produktu
https://agroambient.gva.es/documents/163228750/0/DOPVLC-P2022.pdf/
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.224.15 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze winorośli i wina, o której to zmianie mowa w art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33 |
Data aktu: | 27/06/2023 |
Data ogłoszenia: | 27/06/2023 |