1. Wprowadzenie
1.1. Cel i struktura niniejszych wytycznych
1.2. Możliwość zastosowania art. 101 do horyzontalnych porozumień kooperacyjnych
1.2.1. Wprowadzenie
1.2.2. Ramy analityczne
1.2.3. Ocena na podstawie art. 101 ust. 1
1.2.4. Ograniczenia konkurencji ze względu na cel
1.2.5. Skutki ograniczaj ące konkurencję
1.2.6. Ograniczenia dodatkowe
1.2.7. Ocena na podstawie art. 101 ust. 3
1.2.8. Horyzontalne porozumienia kooperacyjne, które zasadniczo nie są objęte zakresem stosowania art. 101 ust. 1
1.3. Związek z innymi wskazówkami, przepisami i orzecznictwem
2. Porozumienia badawczo-rozwojowe
2.1. Wprowadzenie
2.2. Rozporządzenie w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień badawczo-rozwojowych
2.2.2. Definicja porozumień badawczo-rozwojowych w rozporządzeniu w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień badawczo-rozwojowych
2.2.3. Warunki uzyskania wyłączenia na podstawie rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień badawczo-rozwojowych
2.2.4. Najpoważniejsze i wykluczone ograniczenia konkurencji
2.2.5. Odpowiedni czas na ocenę zgodności z warunkami rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień badawczo-rozwojowych
2.2.6. Cofnięcie przywileju wyłączenia grupowego
2.2.7. Okres przejściowy
2.3. Indywidualna ocena porozumień badawczo-rozwojowych na podstawie art. 101 ust. 1
2.3.1. Rynki właściwe
2.3.2. Główne problemy w zakresie konkurencji
2.3.3. Porozumienia badawczo-rozwojowe, które zasadniczo nie ograniczają konkurencji
2.3.4. Ograniczenia konkurencji ze względu na cel
2.3.5. Skutki ograniczaj ące konkurencję
2.4. Indywidualna ocena porozumień badawczo-rozwojowych na podstawie art. 101 ust. 3
2.4.1. Przyrost wydajności
2.4.2. Niezbędność
2.4.3. Przeniesienie korzyści z przyrostu wydajności na konsumentów
2.4.4. Nieeliminowanie konkurencji
2.5. Odpowiedni czas na ocenę
2.6. Przykłady
3. Porozumienia produkcyjne
3.1. Wprowadzenie
3.2. Rynki właściwe
3.3. Rozporządzenie w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień specjalizacyjnych
3.3.1. Porozumienia produkcyjne objęte rozporządzeniem w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień specjalizacyjnych
3.3.3. Dystrybucja w rozporządzeniu w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień specjalizacyjnych
3.3.4. Usługi w rozporządzeniu w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień specjalizacyjnych
3.3.5. Próg udziału w rynku i okres wyłączenia
3.3.6. Najpoważniejsze ograniczenia konkurencji w rozporządzeniu w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień specjalizacyjnych
3.3.7. Cofnięcie przywileju przewidzianego w rozporządzeniu w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień specjalizacyjnych
3.3.8. Okres przejściowy
3.4. Indywidualna ocena porozumień produkcyjnych na podstawie art. 101 ust. 1
3.4.1. Główne problemy w zakresie konkurencji
3.4.2. Ograniczenia konkurencji ze względu na cel
3.4.3. Skutki ograniczaj ące konkurencję
3.5. Indywidualna ocena porozumień produkcyjnych na podstawie art. 101 ust. 3
3.5.1. Przyrost wydajności
3.5.2. Niezbędność
3.5.3. Przeniesienie korzyści z przyrostu wydajności na konsumentów
3.5.4. Nieeliminowanie konkurencji
3.6. Porozumienia w sprawie wspólnego korzystania z infrastruktury telefonii ruchomej
3.7. Przykłady
4. Porozumienia o zakupach
4.1. Wprowadzenie
4.2. Ocena na podstawie art. 101 ust. 1
4.2.1. Główne problemy w zakresie konkurencji
4.2.2. Ograniczenia konkurencji ze względu na cel
4.2.3. Skutki ograniczaj ące konkurencję
4.3. Ocena na podstawie art. 101 ust. 3
4.3.2. Niezbędność
4.3.3. Przeniesienie korzyści z przyrostu wydajności na konsumentów
4.3.4. Nieeliminowanie konkurencji
4.4. Przykłady
5. Porozumienia o komercjalizacji
5.1. Wprowadzenie
5.2. Ocena na podstawie art. 101 ust. 1
5.2.1. Główne problemy w zakresie konkurencji
5.2.2. Ograniczenia konkurencji ze względu na cel
5.2.3. Skutki ograniczaj ące konkurencj ę
5.3. Ocena na podstawie art. 101 ust. 3
5.3.1. Przyrost wydajności
5.3.2. Niezbędność
5.3.3. Przeniesienie korzyści z przyrostu wydajności na konsumentów
5.3.4. Nieeliminowanie konkurencji
5.4. Konsorcja wspólnie składające ofertę
5.5. Przykłady
6. Wymiana informacji
6.1. Wprowadzenie
6.2. Ocena na podstawie art. 101 ust. 1
6.2.1. Wprowadzenie
6.2.2. Główne problemy w zakresie konkurencji wynikaj ące z wymiany szczególnie chronionych informacji handlowych
6.2.3. Charakter wymienianych informacji
6.2.4. Cechy wymiany szczególnie chronionych informacji handlowych
6.2.6. Ograniczenie konkurencji ze wzgl ędu na cel
6.2.7. Ograniczenie konkurencji ze wzgl ędu na skutek
6.3. Ocena na podstawie art. 101 ust. 3
6.3.1. Przyrost wydajności
6.3.2. Niezbędność
6.3.3. Przeniesienie korzyści z przyrostu wydajności na konsumentów
6.3.4. Nieeliminowanie konkurencji
6.4. Przykłady, etapy samooceny oraz tabela zawierająca wskazówki dotyczące odpowiedzialno ści w różnych warunkach
7. Porozumienia standaryzacyjne
7.1. Wprowadzenie
7.2. Rynki właściwe
7.3. Ocena na podstawie art. 101 ust. 1
7.3.1. Główne problemy w zakresie konkurencji
7.3.2. Ograniczenia konkurencji ze względu na cel
7.3.3. Skutki ograniczaj ące konkurencję
7.4. Ocena na podstawie art. 101 ust. 3
7.4.1. Przyrost wydajności
7.4.2. Niezbędność
7.4.3. Przeniesienie korzyści z przyrostu wydajności na konsumentów
7.4.4. Nieeliminowanie konkurencji
7.5. Przykłady
8. Standardowe warunki
8.1. Definicje
8.2. Rynki właściwe
8.3.1. Główne problemy w zakresie konkurencji
8.3.2. Ograniczenie konkurencji ze względu na cel
8.3.3. Skutki ograniczaj ące konkurencję
8.4. Ocena na podstawie art. 101 ust. 3
8.4.1. Przyrost wydajności
8.4.2. Niezbędność
8.4.3. Przeniesienie na konsumentów
8.4.4. Nieeliminowanie konkurencji
8.5. Przykłady
9. Porozumienia w sprawie zrównoważonego rozwoju
9.1. Wprowadzenie
9.2. Porozumienia w sprawie zrównoważonego rozwoju, które prawdopodobnie nie będą stwarzać problemów w zakresie konkurencji
9.3. Ocena porozumień w sprawie zrównoważonego rozwoju na podstawie art. 101 ust. 1
9.3.1. Zasady ogólne
9.3.2. Porozumienia standaryzacyjne dotyczące zrównoważonego rozwoju
9.4. Ocena porozumień w sprawie zrównoważonego rozwoju na podstawie art. 101 ust. 3
9.4.1. Przyrost wydajności
9.4.2. Niezbędność
9.4.3. Przeniesienie korzyści z przyrostu wydajności na konsumentów
9.4.4. Nieeliminowanie konkurencji
9.5. Zaangażowanie organów publicznych
9.6. Przykłady
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.259.1 |
Rodzaj: | Komunikat |
Tytuł: | Komunikat komisji "Wytyczne w sprawie stosowania art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do horyzontalnych porozumień kooperacyjnych" |
Data aktu: | 21/07/2023 |
Data ogłoszenia: | 21/07/2023 |
Data wejścia w życie: | 21/07/2023 |