Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 lutego 2023 r. w sprawie działań następczych w związku ze środkami, o które zwrócił się Parlament w celu wzmocnienia integralności instytucji europejskich (2023/2571(RSP))

P9_TA(2023)0054
Działania następcze w związku z działaniami, o jakie zwrócił się Parlament w celu wzmocnienia integralności instytucji europejskich

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 lutego 2023 r. w sprawie działań następczych w związku ze środkami, o które zwrócił się Parlament w celu wzmocnienia integralności instytucji europejskich (2023/2571(RSP))

(2023/C 283/07)

(Dz.U.UE C z dnia 11 sierpnia 2023 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając środki służące wzmocnieniu uczciwości, niezależności i rozliczalności przyjęte przez Konferencję Przewodniczących 8 lutego 2023 r.,

- uwzględniając swoją rezolucję z 15 grudnia 2022 r. w sprawie podejrzeń o korupcję ze strony Kataru oraz szerszej potrzeby przejrzystości i odpowiedzialności w instytucjach europejskich 1 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 16 września 2021 r. w sprawie wzmocnienia przejrzystości i uczciwości w instytucjach UE poprzez ustanowienie niezależnego unijnego organu ds. etyki 2 ,

- uwzględniając orędzie o stanie Unii w 2022 r. wygłoszone 14 września 2022 r. przez przewodniczącą Komisji oraz program prac Komisji na 2023 r.,

- uwzględniając swoją decyzję z 27 kwietnia 2021 r. w sprawie zawarcia porozumienia międzyinstytucjonalnego pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej a Komisją Europejską w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości 3 ,

- uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne z 20 maja 2021 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości 4 ,

- uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego z dnia 28 września 2005 r. w sprawie przyjęcia statutu posła do Parlamentu Europejskiego (2005/684/WE, Euratom) 5 ,

- uwzględniając art. 10 i 11 Regulaminu i kodeks postępowania posłów do Parlamentu Europejskiego,

- uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 29,

- uwzględniając art. 132 ust. 2 i 4 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że trwające dochodzenie władz belgijskich ujawniło uzasadnione podejrzenia wobec trojga urzędujących posłów do Parlamentu Europejskiego i jednego byłego posła, a także innych pracowników, o korupcję, pranie pieniędzy i udział w organizacji przestępczej mającej powiązania zwłaszcza z Marokiem i Katarem, a także innymi państwami;

B. mając na uwadze, że 15 grudnia 2022 r. Parlament Europejski przyjął znaczną większością głosów rezolucję w sprawie podejrzeń o korupcję ze strony Kataru oraz szerszej potrzeby przejrzystości i rozliczalności w instytucjach europejskich; mając na uwadze, że w rezolucji tej wezwano do przyjęcia szeregu pilnych środków na rzecz wzmocnienia uczciwości, przejrzystości i rozliczalności instytucji UE;

C. mając na uwadze, że przewodnicząca Parlamentu Europejskiego przedstawiła projekty wniosków w sprawie reformy zasad etyki w Parlamencie, które zatwierdzono na posiedzeniu Konferencji Przewodniczących na początku stycznia 2023 r.;

D. mając na uwadze, że przejrzystość i rozliczalność są warunkiem wstępnym zaufania obywateli do instytucji UE, w związku z czym korupcja stanowi poważny atak na europejską demokrację; mając na uwadze, że niedawne doniesienia zwiększyły zainteresowanie opinii publicznej środkami stosowanymi w celu zagwarantowania przejrzystości, niezależności i rozliczalności posłów do Parlamentu Europejskiego oraz działaniami innych instytucji w tej dziedzinie; mając na uwadze, że zaufanie publiczne do Parlamentu Europejskiego zostało nadszarpnięte przez zarzuty o korupcję związaną z zagranicznymi interesami;

E. mając na uwadze, że kluczowe znaczenie ma zadbanie o to, by procedury demokratyczne nie zostały zdominowane przez prywatne i zewnętrzne interesy oraz by prawa obywateli były w pełni przestrzegane; mając na uwadze, że instytucje UE i ich urzędnicy muszą chronić integralność zasad i wartości demokratycznych UE;

F. mając na uwadze, że wewnętrzne mechanizmy monitorowania i ostrzegania instytucji UE dramatycznie zawiodły i nie wykryły korupcji ani obcych ingerencji; mając na uwadze, że istniejące zabezpieczenia i mechanizmy sankcji okazały się nieskuteczne w powstrzymywaniu wspomnianych zachowań przestępczych;

1. ponownie podkreśla, że jest zbulwersowany ostatnimi zarzutami dotyczącymi prób skorumpowania obecnych i byłych posłów do Parlamentu Europejskiego, oraz zdecydowanie je potępia i raz jeszcze stwierdza, że stosuje politykę zerowej tolerancji wobec korupcji w jakiejkolwiek formie lub na jakimkolwiek szczeblu; podkreśla, że skala toczących się dochodzeń wymaga od Parlamentu i instytucji UE, aby zareagowały z jednoznaczną jednością i niezachwianą determinacją, w sposób międzyinstytucjonalny i bezstronny, oraz aby podjęły zdecydowane i natychmiastowe działania;

2. zauważa, że nie nałożono dotąd ani jednej kary finansowej za naruszenie kodeksu postępowania posłów pomimo udokumentowania co najmniej 26 naruszeń w sprawozdaniach rocznych komitetu doradczego ds. postępowania posłów; uważa, że sprawą najwyższej wagi jest pełne wdrożenie obowiązujących zasad przejrzystości i rozliczalności, w tym sankcji finansowych za naruszenia kodeksu postępowania posłów do Parlamentu Europejskiego; wzywa do przeglądu wykazu działań, które mogą skutkować sankcjami wobec posłów, aby pomóc w lepszym wypełnianiu ich obowiązków, w tym do rewizji art. 176 Regulaminu PE, w celu ustanowienia silnych i widocznych ram, które będą egzekwowalne i odstraszające;

3. zauważa, że prawo jest niezbędne do walki z korupcją i zachowaniami przestępczymi, ale samo nie jest w stanie zapobiec zachowaniu przestępczemu indywidualnych posłów, byłych posłów, pracowników lub urzędników Parlamentu Europejskiego lub innych instytucji europejskich; podkreśla, że należy wykrywać i usuwać potencjalne luki w przepisach i procedurach instytucji ułatwiające zachowania niezgodne z prawem;

4. zauważa, że wszystkie instytucje UE dysponują mechanizmami służącymi przejrzystości i rozliczalności; podkreśla, że te istniejące mechanizmy i narzędzia należy poddać przeglądowi i w razie potrzeby rewizji, również w celu wykrycia podatności na obce ingerencje;

5. zauważa, że w przypadku posłów i byłych posłów, wobec których toczy się dochodzenie, organizacje pozarządowe były rzekomo wykorzystywane jako narzędzia obcej ingerencji w europejski parlamentaryzm; wzywa do przeglądu obowiązujących przepisów w celu zwiększenia przejrzystości i odpowiedzialności organizacji pozarządowych, w szczególności w odniesieniu do zarządzania, budżetu, wpływów zagranicznych i osób sprawujących znaczącą kontrolę; podkreśla, że organizacje pozarządowe otrzymujące pieniądze od osób trzecich, które nie mają obowiązku rejestrowania się w rejestrze służącym przejrzystości, muszą ujawniać źródła swojego finansowania, podając te same informacje, co wszystkie zwykłe podmioty rejestrujące się; domaga się natychmiastowego wstrzymania wszelkiego publicznego finansowania ze środków UE dla danej organizacji pozarządowej, jeżeli te informacje nie zostaną ujawnione; wzywa do przeprowadzania kompleksowej wstępnej kontroli finansowej organizacji pozarządowych przed ich wpisaniem do unijnego rejestru służącego przejrzystości, do publikowania umów zawieranych między Komisją Europejską a organizacjami pozarządowymi oraz do jasnego zdefiniowania organizacji pozarządowych, które mogą zarejestrować się w rejestrze służącym przejrzystości i kwalifikują się do otrzymania finansowania ze środków UE;

6. ponownie wyraża pełne poparcie dla propozycji przedstawionych w celu zwiększenia przejrzystości, integralności i rozliczalności, jak określono w rezolucji z 15 grudnia 2022 r.;

7. stwierdza, że wstępne propozycje mające na celu wzmocnienie uczciwości, niezależności i rozliczalności przedstawione przez przewodniczącą Parlamentu Europejskiego 8 lutego 2023 r. stanowią niezbędny pierwszy krok w reakcji na pilną potrzebę zagwarantowania przez Parlament rozliczalności, przejrzystości i uczciwości instytucji UE; stwierdza, że plan przyjęty przez Konferencję Przewodniczących obejmuje niektóre środki przegłosowane przez Parlament w grudniu 2022 r. i nie wyklucza rozważenia innych środków w ramach szerszego procesu reform; zobowiązuje się do realizacji wszystkich środków przyjętych w grudniowej rezolucji i potwierdza zamiar podjęcia wszelkich niezbędnych środków w celu zagwarantowania rozliczalności, przejrzystości i uczciwości instytucji UE; zobowiązuje się odtąd do otwartego i przejrzystego procesu, aby pokazać społeczeństwu silne zaangażowanie w reformę i odzyskać zaufanie obywateli;

8. wzywa do bezzwłocznego wdrożenia wszystkich środków i żądań przyjętych w grudniowej rezolucji; wzywa do podjęcia dodatkowych, szerzej zakrojonych działań, w szczególności w zakresie ochrony sygnalistów, monitoringu, sprawozdawczości i nadzoru; wzywa, aby decyzje i rozważania dotyczące przejrzystości, rozliczalności i uczciwości były podejmowane w ramach posiedzeń publicznych, co z zasady zapewnia rozliczalność i nadzór, chyba że uzasadniona i pilna kwestia wymaga zachowania poufności;

9. powierza Komisji Specjalnej ds. Obcych Ingerencji we Wszystkie Procesy Demokratyczne w Unii Europejskiej, w tym Dezinformacji oraz ds. Wzmocnienia Uczciwości, Przejrzystości i Rozliczalności w Parlamencie Europejskim (INGE 2) zadanie zidentyfikowania potencjalnych wad w regulaminie Parlamentu i przedstawienia propozycji reform, zgodnie z grudniową rezolucją, w oparciu o prace Komisji Spraw Konstytucyjnych i we współpracy z nią, a także o najlepsze praktyki w innych parlamentach;

10. ponawia w szczególności swój powtarzany od dawna apel do Komisji, aby jak najszybciej przedstawiła wniosek w sprawie powołania niezależnego i skutecznego organu ds. etyki zgodnie z rezolucją Parlamentu z 16 września 2021 r.; ubolewa nad faktem, że Komisja nadal nie przedstawiła takiego wniosku, pomimo jego uwzględnienia przez przewodniczącą Komisji w piśmie określającym zadania komisarz Věry Jourovej z 2019 r., i ubolewa, że plan działania przewodniczącej Parlamentu Europejskiego nie zawiera żadnych środków mających na celu przyspieszenie tego procesu; wzywa Komisję do przedstawienia propozycji utworzenia niezależnego organu ds. etyki najpóźniej do marca 2023 r., zgodnie z rezolucją Parlamentu z lutego 2022 r. w sprawie ustanowienia niezależnego organu ds. etyki;

11. ubolewa, że przyjęte środki nie obejmują propozycji wiarygodnej reformy komitetu doradczego ds. postępowania posłów; zobowiązuje się do zreformowania komitetu doradczego zgodnie ze swoją propozycją dotyczącą niezależnego organu ds. etyki do czasu, gdy niezależny organ UE ds. etyki będzie w stanie przejąć obecną rolę komitetu doradczego, umożliwiając mu kontrolę posłów z własnej inicjatywy, pozwalając na składanie uzasadnionych skarg przez każdego, wprowadzając proaktywne kontrole deklaracji interesów posłów oraz zapewniając skuteczniejszy, bardziej przejrzysty system surowszych sankcji wobec posłów i byłych posłów;

12. zaleca dodatkową weryfikację asystentów parlamentarnych i pracowników zajmujących się wrażliwymi dziedzinami polityki, zwłaszcza w sprawach zagranicznych, bezpieczeństwa i obrony; jest zdania, że personel pracujący w takich dziedzinach można uznać za osoby zajmujące eksponowane stanowiska polityczne zgodnie z definicją zawartą w dyrektywie w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy; jest zdania, że podróże opłacane przez państwa trzecie powinny podlegać uprzedniemu zatwierdzeniu przez specjalny organ Parlamentu Europejskiego;

13. uważa za istotne wprowadzenie okresu karencji dla posłów na okres sześciu miesięcy bezpośrednio po zakończeniu ich mandatu i jest zdania, że okres ten powinien zostać określony z uwzględnieniem zasad obowiązujących np. byłych komisarzy przy podejmowaniu działalności lobbingowej w stosunku do Parlamentu Europejskiego;

14. zobowiązuje się do zagwarantowania odpowiednich środków dla sekretariatu rejestru służącego przejrzystości, aby zapewnić możliwość sprawdzenia poprawności wpisów dotyczących działalności lobbingowej grup interesu, lobbystów i organizacji pozarządowych oraz aby lobbing stał się bardziej przejrzysty;

15. apeluje, by zakazać posłom dodatkowej działalności zarobkowej, która może prowadzić do konfliktu interesów w z ich mandatem;

16. z zadowoleniem przyjmuje środki przyjęte w celu zwiększenia przejrzystości oświadczeń majątkowych posłów, które wymagają podania większej ilości informacji na temat pracy dodatkowej i działalności zewnętrznej posłów, w tym dokładnej kwoty uzyskiwanych dochodów ubocznych oraz klientów, na rzecz których pracują odpłatnie; ponawia apel o rozważenie dodatkowych zabezpieczeń przed korupcją, takich jak składanie oświadczeń majątkowych przez posłów na początku i na końcu każdej kadencji;

17. wzywa do rozszerzenia na akredytowanych asystentów parlamentarnych i pracowników obowiązku nałożonego na posłów, by w przypadku określonych sprawozdań lub rezolucji lub w sytuacjach, w których posłowie do PE odgrywają aktywną rolę oraz mają oczywisty i bezpośredni wpływ na prace nad konkretnymi dossier, zgłaszać wszystkie zaplanowane spotkania z przedstawicielami dyplomatycznymi państw trzecich i stron trzecich objętych zakresem rejestru służącego przejrzystości, z wyjątkiem szczególnych przypadków, takich jak te, w których podanie nazwiska osoby lub organizacji zagrażałoby ochronie życia lub integralności jakiejkolwiek osoby; lub gdy inne przekonujące względy interesu publicznego wymagają zachowania poufności; lub w przypadku spotkań z osobami fizycznymi działającymi ściśle we własnym imieniu, bez związku z innymi; lub w przypadku spontanicznych spotkań lub spotkań o charakterze czysto prywatnym lub socjalnym;

18. zauważa, że w grudniowej rezolucji Parlament wezwał do rewizji regulaminu pracowniczego, w szczególności jego art. 22 lit. c), aby dostosować go do standardów dyrektywy o ochronie sygnalistów; ponawia ten apel i wzywa ponadto do rewizji przepisów o sygnalistach mających zastosowanie do asystentów;

19. z zadowoleniem przyjmuje środki przyjęte w odniesieniu do przedstawicieli Kataru w następstwie doniesień; ponownie wyraża jednak głębokie zaniepokojenie zarzutami dotyczącymi przekupstwa ze strony władz marokańskich i wzywa do wdrożenia tych samych środków wobec przedstawicieli Maroka; potwierdza swoje zaangażowanie na rzecz pełnego zbadania przypadków korupcji z udziałem państw usiłujących zyskać wpływy w Parlamencie oraz na rzecz wyeliminowania tego zjawiska;

20. ponownie i z największą mocą podkreśla, że Parlament Europejski powinien nadal głośno protestować przeciwko naruszeniom praw człowieka;

21. ubolewa nad wykorzystaniem skandalu korupcyjnego do rozpoczęcia nieprzemyślanej kampanii oszczerstw przeciwko organizacjom pozarządowym i rozpowszechniania wprowadzających w błąd informacji dotyczących braku przejrzystości finansowania tych organizacji; ponownie wyraża niezachwiane poparcie dla organizacji społeczeństwa obywatelskiego, które walczą o prawa człowieka i środowisko przy pełnym poszanowaniu zasad przejrzystości i uczciwości instytucji europejskich;

22. uważa, że istniejące ramy etyczne dla komisarzy muszą zostać rozszerzone w celu wypełnienia istniejących luk prawnych, takich jak brak statutu komisarzy; podkreśla, że proces ten jest ściśle związany z kontrolą parlamentarną i nadzorem; jest w związku z tym zdania, że każdy taki statut komisarzy należy opracować zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą; wzywa Komisję do przedstawienia propozycji statutu komisarzy w ramach pakietu dotyczącego obrony europejskiej demokracji;

23. wzywa Komisję i Radę do współpracy z Parlamentem w dążeniu do niezbędnych reform, aby zapewnić prewencję i gotowość do zwiększenia przejrzystości i rozliczalności instytucji UE oraz do zwalczania korupcji;

24. popiera pilne działania w celu wdrożenia wszystkich środków już zatwierdzonych przez Parlament; wzywa komisję INGE 2 i inne właściwe organy Parlamentu do jak najszybszego - najpóźniej do lata - zrewidowania zasad etyki oraz wzywa do przeprowadzenia w ciągu sześciu miesięcy publicznej oceny poczynionych postępów;

25. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, rządom i parlamentom państw członkowskich oraz Prezydium Parlamentu Europejskiego.

1 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0448.
2 Dz.U. C 117 z 11.3.2022, s. 159.
3 Dz.U. C 506 z 15.12.2021, s. 127.
4 Dz.U. L 207 z 11.6.2021, s. 1.
5 Dz.U. L 262 z 7.10.2005, s. 1.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.283.27

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 lutego 2023 r. w sprawie działań następczych w związku ze środkami, o które zwrócił się Parlament w celu wzmocnienia integralności instytucji europejskich (2023/2571(RSP))
Data aktu: 16/02/2023
Data ogłoszenia: 11/08/2023