II. CELE I BUDŻET NA ROK BUDŻETOWY 2022
A. Główne cele finansowe
B. Uchwalenie budżetu Rady Europejskiej i Rady w 2022 r.
I) Podejście ogólne
II) Budżet 2022
III) Budżet na 2022 r. a dział 7 wieloletnich ram finansowych budżetu UE
III. GLOBALNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU W 2022 R.
A. Działalność i cele Rady Europejskiej i Rady w 2022 r.
I) Posiedzenia
II) Działania o charakterze ustawodawczym
III) Modernizacja administracyjna
IV) Realizacja celów w 2022 r.
B. Dochody
C. Wydatki w 2022 r.
I) Zmiana budżetu w 2022 r.
II) Przegląd wykonania budżetu w latach 2018-2022
III) Wykonanie środków według kategorii w 2022 r.
D. Środki przeniesione
I) Środki przeniesione automatycznie z 2021 r. na 2022 r.
II) Środki przeniesione automatycznie z 2022 r. na 2023 r.
E. Dochody przeznaczone na określony cel
I) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2022 r.
II) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2022 r. i przeniesione z 2021 r. z przeznaczeniem na płatności
III) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2021 r. i przeniesione na 2022 r. z przeznaczeniem na płatności
IV) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2022 r. i przeniesione na 2023 r. z przeznaczeniem na płatności
V) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2022 r.
I. WSTĘP
Zgodnie z art. 249 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 1 (rozporządzenie finansowe - RF) niniejszy dokument stanowi sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w odniesieniu do sekcji II budżetu UE (Rada Europejska i Rada) za rok budżetowy 2022.
Podstawą niniejszego sprawozdania są: wstępne sprawozdanie finansowe za 2022 r., ustalenia zawarte w rocznych sprawozdaniach z działalności przedstawionych przez urzędników zatwierdzających Rady oraz informacje dotyczące wykonania budżetu pochodzące z systemu finansowego Rady.
W rozdziale II niniejszego sprawozdania przedstawiono podsumowanie ram ustanowionych na rok budżetowy 2022. W rozdziale III przedstawiono ogólny zarys wykonania środków budżetowych dostępnych w 2022 r.
Wykonanie budżetu na 2022 r. w podziale na poszczególne pozycje budżetowe zostało przedstawione w załączniku.
II. CELE I BUDŻET NA ROK BUDŻETOWY 2022
A. Główne cele finansowe
Główne cele finansowe Sekretariatu Generalnego Rady (SGR) na 2022 r. były następujące:
- zapewnienie kontynuacji procesu decyzyjnego w Radzie Europejskiej i Radzie i stopniowego przywrócenia poziomu działalności sprzed pandemii;
- zapewnianie ciągłego wsparcia Radzie Europejskiej i Radzie dzięki skutecznemu i wydajnemu wykorzystaniu zasobów finansowych, szczególnie w związku z rosnącą inflacją i niespodziewanie gwałtownym wzrostem cen energii;
- kontynuowanie procesu cyfrowej modernizacji administracyjnej w celu poprawy jakości struktury SGR i właściwego wykorzystania zasobów.
B. Uchwalenie budżetu Rady Europejskiej i Rady w 2022 r.
I) Podejście ogólne
Przy uchwalaniu budżetu Rady Europejskiej i Rady na 2022 r. kierowano się ogólnym celem zakładającym nieprzekroczenie o więcej niż 2 %, w ujęciu nominalnym, ogólnego poziomu budżetu na 2021 r. w odniesieniu do wydatków niezwiązanych z wynagrodzeniami, natomiast budżet na wydatki związane z wynagrodzeniami obliczono zgodnie ze wskazówkami udzielonymi przez Komisję Europejską.
Zwiększenia wysokości środków związane z zobowiązaniami statutowymi lub umownymi lub zwiększenia w dziedzinach uznanych za podstawowe dla właściwego funkcjonowania SGR, skompensowano poprzez poprawę wydajności oraz ustalenie priorytetów i zmiany w programowaniu w odniesieniu do niektórych projektów.
W odniesieniu do personelu SGR kontynuował usprawnienia organizacyjne, wdrażając następujące działania:
- przekształcenie 1 stanowiska AD w 1 stanowisko AST, 25 stanowisk AST w 25 stanowisk AD oraz 10 stanowisk AST w 10 stanowisk SC w ramach kontynuacji modernizacji administracyjnej, ze skutkiem neutralnym dla budżetu;
- dostosowanie ryczałtowej obniżki do poziomu 4 %, co odzwierciedla wydajniejszą organizację obsadzania wolnych stanowisk.
II) Budżet 2022
Władza budżetowa uchwaliła całkowity budżet Rady Europejskiej i Rady na 2022 r. na poziomie 611,5 mln EUR. Stanowi to zwiększenie o 17,1 mln EUR (+ 2,9 %) w porównaniu z 2021 r.
Liczbę stanowisk w planie zatrudnienia na 2022 r. ustalono w przypadku Rady Europejskiej i Rady na 3 029.
Tabela 1 przedstawia w zarysie budżet na 2022 r. według poszczególnych kategorii.
Tabela 1
Budżet Rady Europejskiej i Rady na 2022 r. w porównaniu z budżetem na 2021 r. (według kategorii)
(EUR) | |||
Kategoria | Budżet 2021 | Budżet 2022 | Zmiana 2022/2021 |
1 | 2 | 3 = 2/1 | |
Plan zatrudnienia | 342 791 545 | 354 837 746 | 3,5 % |
Inne wydatki związane z personelem | 27 684 909 | 28 877 500 | 4,3 % |
Budynki (z wył. nabycia) | 57 151 000 | 57 527 560 | 0,7 % |
Systemy komputerowe | 47 116 000 | 48 115 000 | 2,1 % |
Meble | 951 000 | 981 000 | 3,2 % |
Wyposażenie techniczne | 7 192 000 | 6 891 000 | - 4,2 % |
Transport | 1 368 000 | 2 550 000 | 86,4 % |
Koszty podróży służbowych delegacji | 15 505 000 | 15 505 000 | 0,0 % |
Koszty tłumaczenia ustnego | 80 000 000 | 80 000 000 | 0,0 % |
Posiedzenia i konferencje | 5 757000 | 6490000 | 12,7 % |
Informacja | 7 510 500 | 8 291 250 | 10,4 % |
Różne | 1 360000 | 1 407 500 | 3,5 % |
Rezerwa | |||
Ogółem (z wył. nabycia) | 594 386 954 | 611 473 556 | 2,9 % |
Nabycie nieruchomości | |||
Suma całkowita | 594 386 954 | 611 473 556 | 2,9 % |
III) Budżet na 2022 r. a dział 7 wieloletnich ram finansowych budżetu UE
Tabela 2 przedstawia w zarysie zmiany w budżecie Rady Europejskiej i Rady w latach 2018-2022. Udział Rady Europejskiej i Rady w dziale 7 (poprzedni dział 5) wieloletnich ram finansowych zmniejszył się z 5,9 % w 2018 r. do 5,7 % w 2022 r.
Tabela 2
Zmiany w sekcji II budżetu UE (Rada Europejska i Rada) w dziale 7 (poprzedni dział 5) wieloletnich ram finansowych w latach 2018-2022
(Kwoty w cenach bieżących) | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |||||
mln EUR | zmiana | mln EUR | zmiana | mln EUR | zmiana | mln EUR | zmiana | mln EUR | zmiana | |
Dział 7 | 9 666 | 2,9 % | 9 945 | 2,9 % | 10 222 | 2,8 % | 10 443 | 2,2 % | 10 783 | 3,3 % |
RE/Rada | 573 | 2,0 % | 582 | 1,6 % | 591 | 1,5 % | 594 | 0,6 % | 611 | 2,9 % |
Udział RE/ Rady w dziale 7 | 5,9 % | 5,9 % | 5,8 % | 5,7 % | 5,7 % |
III. GLOBALNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU W 2022 R.
A. Działalność i cele Rady Europejskiej i Rady w 2022 r.
W ramach sprawozdania z działalności finansowej SGR przedstawia informacje na temat swoich podstawowych działań, mających znaczenie z finansowego punktu widzenia; informacje te zawierają opis funkcjonowania Rady Europejskiej i Rady w danym roku budżetowym. W sprawozdaniu zaznaczono również główne osiągnięcia w danym roku.
I) Posiedzenia
Tabela 3 przedstawia w zarysie ewolucję liczby posiedzeń zorganizowanych przez SGR na potrzeby Rady Europejskiej i Rady w latach 2018-2022. Na 2022 r. wprowadzono nową metodykę: w statystykach nie uwzględnia się już spotkań takich jak seminaria, sesje informacyjne i briefingi. Dane liczbowe za lata poprzednie zostały odpowiednio dostosowane.
Tabela 3
Ewolucja liczby posiedzeń w latach 2018-2022
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |||||||
Fizyczne | Wideo- konfe- rencje/ hybrydowe | OGÓŁEM | Fizyczne | Wideo- konfe- rencje/ hybrydowe | OGÓŁEM | Fizyczne | Wideo- konfe- rencje/ hybrydowe | OGÓŁEM | |||
Szczyty | 18 | 17 | 7 | 18 | 25 | 14 | 7 | 21 | 15 | 1 | 16 |
Rady | 75 | 80 | 35 | 86 | 121 | 79 | 38 | 117 | 102 | 7 | 109 |
Coreper | 117 | 124 | 152 | 152 | 123 | 123 | 158 | 158 | |||
Coreper (art. 50) | 29 | 28 | 3 | 3 | |||||||
Grupy robocze | 4 304 | 3 706 | 1 387 | 1 233 | 2 620 | 1 237 | 2 793 | 4 030 | 3 468 | 663 | 4 131 |
Grupa robocza ad hoc (art. 50) | 61 | 28 | |||||||||
Europejska Wspólnota Polityczna (EWP) |
1 | ||||||||||
Ogółem | 4 604 | 3 983 | 1 584 | 1 337 | 2 921 | 1 453 | 2 838 | 4 291 | 3 744 | 671 | 4 415 |
Posiedzenia instytucjonalne w 2022 r. powróciły do poziomów sprzed pandemii pod względem łącznej liczby zorganizowanych posiedzeń. Liczba spotkań fizycznych wzrosła o 158 % w porównaniu z 2021 r. Wzrost ten został do pewnego stopnia zrównoważony spadkiem liczby posiedzeń odbywających się w formie wideokonferencji lub w trybie hybrydowym (do poziomu około 25 % liczby posiedzeń w roku poprzednim).
17 i 18 lutego 2022 r. SGR był gospodarzem szóstego szczytu Unia Europejska (UE) - Unia Afrykańska (UA), pięć lat po poprzednim szczycie, który odbył się w 2017 r. w Abidżanie. Wydarzenie to, w którym uczestniczyło ponad sto delegacji, w tym 27 przywódców UE, 39 przywódców afrykańskich i znaczna liczba gości, było dla SGR dużym osiągnięciem. Szczyt odbył się w innowacyjnym formacie, w którym przywódcy UE i UA uczestniczyli w serii tematycznych okrągłych stołów; umożliwiło to dynamiczną i szczerą wymianę poglądów na temat wyzwań, ale także możliwych rozwiązań i wspólnych działań.
Ponadto 10 maja 2022 r. w budynku Europa odbyła się VI konferencja brukselska w sprawie wspierania przyszłości Syrii i regionu, a 23 czerwca 2022 r. rano odbyło się spotkanie przywódców UE-Bałkany Zachodnie poprzedzające czerwcowy szczyt Rady Europejskiej i szczyt strefy euro w Brukseli.
Pod koniec roku, 14 grudnia 2022 r., odbył się pierwszy w historii szczyt przywódców państw członkowskich UE i ASEAN dla uczczenia 45 lat stosunków dyplomatycznych między obiema organizacjami.
II) Działania o charakterze ustawodawczym
Kolejnym ilościowym wskaźnikiem działalności jest liczba aktów prawnych opublikowanych w Dzienniku Urzędowym (Dz.U.) (tabela 4). W 2022 r. w Dz.U. opublikowano 1 571 aktów prawnych. Należy zauważyć, że publikacja aktów prawnych w Dz.U. jest ostatnim etapem procesu ustawodawczego.
Tabela 4
Ewolucja liczby aktów prawnych w latach 2018-2022
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Akty prawne opublikowane w Dz.U. | 1 210 | 1 326 | 1 328 | 1 340 | 1 571 |
Stopniowy powrót do warunków sprzed pandemii i różne środki wprowadzone w następstwie rosyjskiej agresji na Ukrainę wyjaśniają wzrost liczby opublikowanych aktów prawnych w porównaniu z poprzednimi latami.
III) Modernizacja administracyjna
W 2022 r. SGR kontynuował działania mające poprawić jakość i wydajność swojej organizacji wewnętrznej, koncentrując się w szczególności na stopniowym powrocie do warunków i poziomów działalności sprzed pandemii.
- Opracowano szereg narzędzi informatycznych specjalnie na potrzeby SGR w celu modernizacji i cyfryzacji kluczowych procesów biznesowych związanych z procesem decyzyjnym Rady. Jednym z tych narzędzi informatycznych jest nowy moduł w eConsilium, który zapewnia prezydencjom wspólny kalendarz posiedzeń na wysokim szczeblu, takich jak posiedzenia Rady i Coreperu. Innym narzędziem informatycznym specjalnie na potrzeby SGR jest system zarządzania tłumaczeniami (TMS), który umożliwia kompleksową, elastyczną i znormalizowaną obsługę wszystkich zleceń tłumaczeniowych.
- Pracownicy zostali przegrupowani do obszarów wymagających pilnego wzmocnienie (tj. dyrekcji generalnych odpowiedzialnych za poszczególne polityki, Służby Prawnej i innych obszarów, takich jak cyberbezpieczeństwo i bezpieczeństwo informacji, wraz z transformacją cyfrową).
- Istniejąca 360-stopniowa ocena, opracowana w celu przekazania osobom z kadry kierowniczej wiedzy potrzebnej do ich ciągłego rozwoju z perspektywy wielostronnej, została rozszerzona na innych urzędników pełniących funkcję pierwszych oceniających. W trakcie wspomnianej oceny zbierane są opinie osób, z którymi pracują urzędnicy (ich zespół, kluczowi współpracownicy i przełożeni). Każdy urzędnik wykorzystuje to sprawozdanie do pracy nad swoim doskonaleniem zawodowym.
IV) Realizacja celów w 2022 r.
Realizację celów ustalonych na rok budżetowy 2022 można podsumować następująco:
- Plan zatrudnienia
1 stycznia 2022 r. w SGR obsadzonych było 2 912 stanowisk. W następstwie rotacji, do których doszło w ciągu roku, 31 grudnia 2022 r. obsadzonych było 2 924 stanowisk, co stanowi różnicę wynoszącą 12 dodatkowych obsadzonych stanowisk w planie zatrudnienia Rady Europejskiej i Rady.
Uwaga: obsadzone stanowiska obejmują również stanowiska zajmowane przez pracowników niepobierających wynagrodzenia zgodnie z definicją określoną w regulaminie pracowniczym.
- Zarządzanie finansami
W 2022 r. SGR kontynuował działania mające jeszcze bardziej usprawnić jego zarządzanie finansami i wyniki finansowe. Wdrożono kilka usprawnień w zakresie zarządzania finansami instytucji, np.:
- zakończono pierwszy pełny roczny cykl nowego podejścia do planowania zarządzania. Inicjatywa w zakresie zintegrowanego planowania zarządzania ma na celu uproszczenie procesu dla urzędników zatwierdzających oraz zachęcenie kadry kierowniczej do przyjęcia bardziej skoordynowanego podejścia do ustalania celów, planowania swojej pracy oraz zarządzania zasobami ludzkimi i finansowymi,
- zaktualizowano wzory dokumentów projektowych dla Komitetu Oceny Projektów (CEP), aby uwzględnić potencjalny wpływ na środowisko w ramach każdego projektu przedkładanego CEP,
- zreorganizowano wewnętrzną stronę internetową, aby zapewnić łatwiejszy dostęp do informacji na temat procedury budżetowej, procedur finansowych, wzorów dokumentów, szkoleń finansowych i zmian w informatycznym systemie finansowym SGR.
W kontekście działań na rzecz poprawy pozycji europejskich przedsiębiorstw w zakresie przepływów pieniężnych średni termin płatności faktur w SGR wyniósł w 2022 r. 18 dni, przy maksymalnym terminie wynoszącym 30 dni kalendarzowych (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE 2 ).
- Polityka w zakresie nieruchomości
Polityka Rady w zakresie nieruchomości nie uległa zmianie. Od 2004 r. ostatecznym celem Rady jest skupienie wszystkich rodzajów jej działalności i działalności Rady Europejskiej w Brukseli w budynkach będących jej własnością, dostosowanych do jej potrzeb i zlokalizowanych blisko siebie. Reorganizacja ta została zakończona 30 czerwca 2016 r., wraz z oddaniem do użytku budynku Europa.
SGR analizuje obecnie nowe metody pracy (NWOW) zgodnie z zaleceniem Europejskiego Trybunału Obrachunkowego zawartym w sprawozdaniu pt. "Pomieszczenia biurowe instytucji UE - dobre praktyki zarządcze, ale i rozmaite uchybienia". W budynkach Europa i Justus Lipsius realizowany jest projekt pilotażowy. Rozpoczęto ocenę projektu pilotażowego i sporządzono wstępne sprawozdanie okresowe. Ostateczne sprawozdanie z oceny zostanie przedstawione w 2023 r.
Sekretariat Generalny Rady ocenia również skutki trwającej transformacji cyfrowej, zwłaszcza w okresie COVID-19. Decyzje, które mogą zostać podjęte w tym kontekście, mogą mieć wpływ na budynki SGR i jego politykę w zakresie nieruchomości.
W 2022 r., aby stawić czoła nieoczekiwanemu dramatycznemu wzrostowi cen energii i obniżyć zużycie energii, dostosowano ogólny poziom temperatury w poszczególnych częściach budynków.
B. Dochody
Tabela 5 przedstawia w zarysie ogólny wynik operacji dotyczących dochodów w 2022 r. Wyrażenie "ustalone prawa za 2021 r." odnosi się do nakazów odzyskania środków wystawionych w 2021 r., w przypadku których odzyskanie stosownych kwot nastąpiło dopiero w 2022 r. Wyrażenie "ustalone prawa za 2022 r." dotyczy procedur odzyskiwania środków przeprowadzonych w 2022 r.
Tabela 5
Przegląd operacji dotyczących dochodów w budżecie na 2022 r.
(EUR) | ||||||||
Rozdział | Ustalone prawa za 2021 r. | Odzyskane dochody z 2021 r. | Ustalone prawa za 2022 r. | Odzyskane dochody z 2022 r. | Ustalone prawa ogółem 2021+2022 | Kwoty odzyskane ogółem 2021+2022 | Kwoty do odzyskania w 2023 r. | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 = 1 + 3 | 6 = 2 + 4 | 7= 5 - 6 | ||
3 0 | Dochody związane z personelem | 64 085 900 | 64 085 900 | 64 085 900 | 64 085 900 | |||
3 1 | Dochody związane z własnością | 3 264 | 3 264 | 491 976 | 488427 | 495 240 | 491691 | 3 549 |
3 2 | Dochody z tytułu dostaw towarów, świadczenia usług i wykonywania prac | 6 745 | 2 716 | 1 042 096 | 970 724 | 1 048 841 | 973441 | 75 401 |
3 2 | Dochody od osób trzecich z tytułu towarów, usług i prac (ESDZ) | |||||||
3 3 | Inne dochody administracyjne | 1 888 632 | 1 455 739 | 29 185 277 | 27 041 940 | 31 073 910 | 28 497 680 | 2576230 |
4 0 | Dochody z inwestycji i rachunków | |||||||
Ogółem | 1 898 641 | 1 461 719 | 94 805 249 | 92 586 992 | 96 703 890 | 94 048 711 | 2 655 180 |
Łączna kwota operacji dotyczących dochodów z punktu widzenia ustalonych praw, tj. wystawionych nakazów odzyskania środków, wyniosła w 2022 r. 96,7 mln EUR. Z tej kwoty 94,0 mln EUR odzyskano w trakcie roku budżetowego 2022, a 2,7 mln EUR zostanie pobrane w 2023 r.
Większość odzyskanych dochodów ogółem (68 %, czyli 64,1 mln EUR z kwoty 94,0 mln EUR) w 2022 r. dotyczy podatków, obciążeń i opłat wspólnotowych, które zostały pobrane od personelu SGR. Z tej kwoty 35,1 mln EUR pochodzi z potrąceń od wynagrodzeń personelu, a kwota 29 mln EUR odpowiada składkom i uprawnieniom do świadczeń emerytalnych przenoszonym do systemu emerytalnego.
Pozostała część, czyli 32 % (30,0 mln EUR), pochodzi z rozmaitych operacji administracyjnych, głównie z następujących źródeł:
- odzyskania części kwot wypłaconych państwom członkowskim w latach poprzednich z tytułu kosztów podróży służbowych delegatów wynikających z przedstawionych przez nich oświadczeń za lata 2021 i 2022 (13,2 mln EUR, rozdział 33);
- płatności dokonanych przez państwa członkowskie z tytułu dodatkowych usług tłumaczenia ustnego na żądanie w niektórych językach (11,3 mln EUR, rozdział 33);
- kwot wpłaconych na poczet kosztów administracyjnych powstałych w ramach dorobku Schengen w odniesieniu do Islandii i Norwegii (1,4 mln EUR, rozdział 33);
- kwot wpłaconych przez inne instytucje i płatności dokonanych przez urzędników Rady na rzecz żłobka Rady (0,9 mln EUR, rozdział 33);
- płatności dokonanych przez Trybunał Sprawiedliwości, Trybunał Obrachunkowy i Europejski Instytut Uniwersytecki we Florencji z tytułu ich wkładów do wspólnego systemu finansowego z Radą (0,8 mln EUR, rozdział 32);
- wpływów z wynajmu nieruchomości oraz zwrotów z nimi związanych (0,5 mln EUR, rozdział 31);
- przesunięć z ESDZ do Rady środków z tytułu płatności za usługi świadczone przez SGR na rzecz ESDZ (0,3 mln EUR, rozdział 33).
C. Wydatki w 2022 r.
I) Zmiana budżetu w 2022 r.
W trakcie roku budżetowego 2022 środki były realokowane w drodze różnych przesunięć. Tabela 6 pokazuje decyzje, na mocy których zmieniono środki budżetowe w latach 2018-2022.
Tabela 6
Liczba zmian w budżecie według rodzaju w latach 2018-2022
Zmiana | Rok | |||||
Rodzaj | Podstawa prawna | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Budżet korygujący | art. 44 RF | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Przesunięcie B | art. 29 RF | 52 | 39 | 44 | 41 | 58 |
Przesunięcie C | art. 29 RF | 2 | 2 | 2 | 2 | 6 |
Przesunięcie D | art. 31 RF | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ogółem | 54 | 41 | 46 | 43 | 64 |
W 2022 r. dokonano sześciu przesunięć typu C, co wymagało poinformowania władzy budżetowej (zgodnie z art. 29 rozporządzenia finansowego):
- przesunięcie typu C1 w kwocie 200 000 EUR dokonane 2 lutego 2022 r. w celu:
- pokrycia kosztów dodatkowego zapotrzebowania na wynajem samochodów podczas szczytu UE-Unia Afrykańska w lutym 2022 r. (200 000 EUR);
- przesunięcie typu C2 w kwocie 1 300 000 EUR dokonane 4 kwietnia 2022 r. w celu:
- pokrycia dodatkowych kosztów energii wynikających ze wzrostu cen (1 300 000 EUR);
- przesunięcie typu C3 w kwocie 8 648 000 EUR dokonane 14 lipca 2022 r. w celu:
- pokrycia dodatkowych kosztów energii wynikających ze wzrostu cen (4 123 500 EUR);
- przesunięcia zasobów finansowych w następstwie wewnętrznej reorganizacji, aby pokryć koszty konferencyjnego i audiowizualnego wyposażenia technicznego (2 820 000 EUR);
- pokrycia dodatkowych potrzeb w celu sfinalizowania wewnętrznego opracowania i wdrożenia systemu utrzymania budynków (655 000 EUR);
- pokrycie nieprzewidzianych dodatkowych kosztów prawnych i kosztów związanych ze wzrostem liczby spraw sądowych w odpowiedzi na sankcje UE w związku z wojną w Ukrainie (550 000 EUR);
- sfinansowania dodatkowych kosztów podróży służbowych przewodniczącego Rady Europejskiej i jego zespołu ochrony bezpośredniej (500 000 EUR);
- przesunięcie typu C4 w kwocie 4 800 000 EUR dokonane 6 października 2022 r. w celu:
- pokrycia dodatkowych kosztów energii wynikających ze wzrostu cen (4 800 000 EUR);
- przesunięcie typu C5 w kwocie 3 500 000 EUR dokonane 31 października 2022 r. w celu:
- pokrycia zmienionych potrzeb w zakresie wynagrodzenia podstawowego, rekompensaty za niewykorzystany urlop coroczny oraz dodatków z tytułu zarządzania dla urzędników i pracowników zatrudnionych na czas określony w związku z wyższą od szacowanej roczną aktualizacją wynagrodzeń (2 200 000 EUR);
- pokrycia zmienionych potrzeb w zakresie dodatków związanych z osobistą sytuacją pracowników, na które wpływ ma wyższa niż szacowana roczna aktualizacja wynagrodzeń (1 300 000 EUR);
- przesunięcie typu C6 w kwocie 6 978 000 EUR dokonane 2 grudnia 2022 r. w celu:
- pokrycia zmienionych potrzeb w zakresie wynagrodzenia podstawowego, rekompensaty za niewykorzystany urlop coroczny oraz dodatków z tytułu zarządzania dla urzędników i pracowników zatrudnionych na czas określony w związku z wyższą od szacowanej roczną aktualizacją wynagrodzeń (2 492 000 EUR);
- pokrycia dodatkowych potrzeb w zakresie pomocy zewnętrznej w zakresie usług informatycznych (1 910 000 EUR);
- sfinansowania bezpiecznej platformy wideokonferencyjnej oraz dalszego wzmocnienia zdolności w zakresie cyberbezpieczeństwa i bezpieczeństwa (1 420 000 EUR);
- sfinansowania prac, których skalę zmniejszono lub które przełożono na początku roku w celu uwolnienia zasobów na pokrycie rosnących kosztów energii (374 000 EUR);
- pokrycia zmienionych potrzeb w zakresie dodatków związanych z osobistą sytuacją pracowników, na które wpływ ma wyższa niż szacowana roczna aktualizacja wynagrodzeń (364 000 EUR);
- pokrycia zmienionych potrzeb w zakresie zabezpieczenia społecznego w związku z wyższą od szacowanej roczną aktualizacją wynagrodzeń (210 000 EUR);
- sfinansowania prac mających na celu zastąpienie wszystkich pozostałych analogowych kamer CCTV w budynkach Rady (208 000 EUR).
W 2022 r. dokonano ponadto 58 przesunięć typu B na podstawie art. 29 ust. 4 rozporządzenia finansowego w celu wprowadzenia wewnętrznych modyfikacji w budżecie Rady Europejskiej i Rady.
Tabela 7 przedstawia w zarysie linie budżetowe, które zostały w znacznym stopniu 3 zmienione w 2022 r. w drodze różnych przesunięć.
Tabela 7
Linie budżetowe, w ramach których dokonano znacznych przesunięć w 2022 r.
(EUR) | |||||
Pozycja | Treść |
Początkowy budżet 2022 |
Przesunięcia | Ostateczne środki | Różnica |
1 0 0 4 | Inne wydatki na zarządzanie | 1 276 000 | 500000 | 1 776 000 | 39 % |
1 1 0 0 | Wynagrodzenie podstawowe | 265 970 746 | 8 049 500 | 274 020 246 | 3 % |
1 1 0 2 | Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z osobistą sytuacją pracownika | 66 778 000 | 2 360 450 | 69 138 450 | 4 % |
1 1 0 3 | Zabezpieczenie społeczne | 10 947 000 | 337050 | 11 284 050 | 3 % |
1 1 0 6 | Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z objęciem stanowiska, przeniesieniem i ustaniem stosunku pracy | 1 895 000 | 365000 | 2 260 000 | 19 % |
1 1 0 7 | Dostosowanie wynagrodzeń | 4026000 | - 4 026 000 | - 100 % | |
1 2 0 0 | Inni pracownicy | 11 842000 | - 262 000 | 11 580 000 | - 2 % |
1 3 0 1 | Doskonalenie zawodowe | 2 561 000 | - 250 000 | 2 311 000 | - 10 % |
1 3 3 1 | Koszty delegacji Sekretariatu Rady | 3240000 | - 300000 | 2940000 | - 9 % |
1 3 3 2 | Koszty podróży służbowych pracowników w związku z Radą Europejską | 1 500 000 | 300000 | 1 800 000 | 20 % |
2 0 0 3 | Prace związane z zagospodarowaniem i instalacją | 10 351 000 | - 1 224 266 | 9 126 734 | - 12 % |
2 0 0 4 | Prace zapewniające bezpieczeństwo budynków | 2107000 | 868 000 | 2975000 | 41 % |
2 0 0 5 | Wstępne wydatki związane z nabyciem, budową i zagospodarowaniem budynków | 835 700 | - 512000 | 323 700 | - 61 % |
2 0 1 0 | Sprzątanie i utrzymanie obiektów | 18 335 000 | 300000 | 18 635 000 | 2 % |
2 0 1 1 | Woda, gaz, energia elektryczna i ogrzewanie | 5 492 000 | 10 442 500 | 15934500 | 190 % |
2 0 1 2 | Ochrona i nadzór nad budynkami | 18 757 860 | - 975 000 | 17782860 | - 5 % |
2 1 0 0 | Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego | 12 285 717 | 4347536 | 16 633 253 | 35 % |
2 1 0 1 | Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją i rozbudową systemów komputerowych | 27 509 685 | 2 085 283 | 29 594968 | 8 % |
2 1 0 3 | Telekomunikacja | 1 355 000 | 361 305 | 1 716 305 | 27 % |
2 1 2 0 | Zakup oraz wymiana wyposażenia i instalacji technicznych | 3 769 000 | - 1 459 277 | 2 309 723 | - 39 % |
2 1 2 2 | Wynajem, utrzymanie, konserwacja oraz naprawa wyposażenia i instalacji technicznych | 3022000 | - 2 000 040 | 1 021 960 | - 66 % |
2 2 0 0 | Koszty podróży służbowych delegacji | 15 505 000 | - 9 925 800 | 5 579 200 | - 64 % |
2 2 0 2 | Koszty tłumaczenia ustnego | 80 000 000 | - 11 096 883 | 68 903 117 | - 14 % |
2 2 0 4 | Różne wydatki na posiedzenia wewnętrzne | 4635000 | 310000 | 4 945 000 | 7 % |
2 2 0 5 | Organizacja konferencji, kongresów i posiedzeń | 1 125 000 | 2 600 000 | 3 725 000 | 231 % |
2 2 3 6 | Koszty postępowań sądowych, koszty prawne, odszkodowania, rekompensaty | 600000 | 450 000 | 1 050000 | 75 % |
II) Przegląd wykonania budżetu w latach 2018-2022
W ciągu ostatnich pięciu lat (wykres 1) ogólny wskaźnik wykonania budżetu Rady Europejskiej i Rady wzrósł z 91,9 % do 97,9 %. Wskaźnik wykonania odnosi się do zobowiązań zaciągniętych w trakcie roku budżetowego z dostępnego przyjętego budżetu.
Wskaźnik faktycznych rocznych płatności w latach 2018-2022 wyniósł średnio 81,9 % budżetu. Różnica między ogólnym wykonaniem a płatnościami w danym roku (tj. zobowiązania, w odniesieniu do których nie dokonano płatności) została przeniesiona, zgodnie z art. 12 ust. 7 rozporządzenia finansowego, na kolejny rok budżetowy z przeznaczeniem na płatności. Wydatki na wynagrodzenia i dodatki dla członków i pracowników instytucji Unii nie mogą zostać przeniesione (art. 12 ust. 8 rozporządzenia finansowego).
Wykres 1
Ogólne wykonanie budżetu w latach 2018-2022
W odniesieniu do 2022 r. środki przeniesione dotyczą zobowiązań należycie zaciągniętych przed końcem roku budżetowego, ale w przypadku których towary nie zostały jeszcze dostarczone, a usługi wyświadczone, lub dla których stosowne faktury nie zostały otrzymane przed końcem roku.
III) Wykonanie środków według kategorii w 2022 r.
Analiza wydatków w 2022 r. została przedstawiona z uwzględnieniem 14 kategorii wydatków.
W tabeli 8 zestawiono budżet końcowy po przesunięciach (kolumna 2) z wynikiem budżetu pod kątem zobowiązań (kolumna 3). Różnica między budżetem końcowym a środkami, na które zaciągnięto zobowiązania, odpowiada kwotom niewykorzystanym w 2022 r., a co za tym idzie - anulowanym.
Tabela 8
Przegląd wykonania budżetu na 2022 r. (według kategorii)
(EUR) | ||||||
Kategoria | Budżet 2022 (początkowy) | Budżet 2022 (ostateczny (*)) | Zobowiązania | Wskaźnik wykonania | Środki anulowane | |
1 | 2 | 3 | 4 = 3/2 | 5 = 2 - 3 | ||
Plan zatrudnienia | 354 837 746 | 361 403 746 | 360 475 622 | 99,7 % | 928124 | |
Inne wydatki związane z personelem | 28 877 500 | 28 008 000 | 26 879 033 | 96,0 % | 1 128 967 | |
Budynki (z wył. nabycia) | 57 527 560 | 66 259 060 | 64 975 235 | 98,1 % | 1 283 825 | |
Systemy komputerowe | 48 115 000 | 54 920 000 | 54 917 552 | 100,0 % | 2 448 | |
Meble | 981 000 | 981 000 | 980 995 | 100,0 % | 5 | |
Wyposażenie techniczne | 6 891 000 | 3 406 683 | 3 323 759 | 97,6 % | 82 924 | |
Transport | 2 550 000 | 2 550000 | 2513248 | 98,6 % | 36 752 | |
Koszty podróży służbowych delegacji | 15 505 000 | 5 579 200 | 5 579 200 | 100,0 % | ||
Koszty tłumaczenia ustnego | 80 000 000 | 68 903 117 | 61 391 389 | 89,1 % | 7511 729 | |
Posiedzenia i konferencje | 6490000 | 9256000 | 7572635 | 81,8 % | 1 683 365 | |
Informacja | 8 291 250 | 8291250 | 8 290 823 | 100,0 % | 427 | |
Różne | 1 407 500 | 1 915 500 | 1 691 074 | 88,3 % | 224 426 | |
Rezerwa | ||||||
Ogółem (z wył. nabycia) | 611 473 556 | 611 473556 | 598 590 564 | 97,9 % | 12 882 992 | |
Nabycie nieruchomości | ||||||
Suma całkowita | 611 473 556 | 611473556 | 598 590 564 | 97,9 % | 12 882 992 | |
(*) w tym wewnętrzne realokacje środków |
Wskaźnik ogólnego wykonania budżetu na 2022 r. wynosi 97,9 %. Różnicę między budżetem końcowym a wykonaniem można wyjaśnić w następujący sposób:
- Niepełne wykorzystanie środków w kategorii planu zatrudnienia wynosi ogółem 0,9 mln EUR (około 0,3 % ostatecznego budżetu na personel). To stosunkowo niskie niepełne wykorzystanie środków wynika głównie z mniejszego zapotrzebowania na różne należności z tytułu regulaminu (0,3 mln EUR) i na wynagrodzenia podstawowe (0,2 mln EUR). Innymi elementami wyjaśniającymi niepełne wykorzystanie środków są mniejsze wydatki związane z zabezpieczeniem społecznym (0,2 mln EUR) i z godzinami nadliczbowymi (0,1 mln EUR).
- W kategorii "inne wydatki związane z personelem" 21,7 % niepełnego wykorzystania (0,2 mln EUR z kwoty 1,1 mln EUR) wiąże się z kosztami podróży służbowych personelu. Oszczędności w zakresie innych wydatków związanych z personelem (szkolenia, koszty leczenia, usługi socjalne itp.) wynoszą ogółem 0,3 mln EUR. Kolejne 0,3 mln EUR oszczędności wynika z mniejszych płatności na rzecz pracowników kontraktowych, oddelegowanych ekspertów krajowych i z tytułu innych usług zewnętrznych.
- Ogólne wykonanie wydatków związanych z budynkami przyniosło oszczędności w wysokości 1,3 mln EUR. Z tej kwoty 0,6 mln EUR pochodzi z oszczędności w zakresie ochrony i nadzoru nad budynkami. Kolejne 0,3 mln EUR wiąże się z niższymi kosztami utrzymania i sprzątania. Pozostała kwota 0,4 mln EUR wynika z oszczędności w zakresie niektórych prac związanych z zagospodarowaniem i innych kosztów związanych z budynkami (tj. usuwanie odpadów, oznakowanie i analizy prowadzone przez wyspecjalizowane organy).
- W przypadku wydatków na informatykę i umeblowanie wykonanie budżetu wyniosło niemal 100 %.
- Wykonanie budżetu w dziedzinie wyposażenia technicznego i transportu jest bliskie 100 %.
- Jeśli chodzi o koszty podróży służbowych delegacji, wykonanie budżetu wyniosło 100 %. Kwota dostępna na koszty podróży służbowych delegacji, po przesunięciach, wyniosła 5,6 mln EUR. Początkowy budżet wynosił 15,5 mln EUR; do tej kwoty przesunięto 11,1 mln EUR z oszczędności związanych z niektórymi pulami środków na tłumaczenia ustne. Z drugiej strony 19,1 mln EUR przesunięto do puli środków na tłumaczenia ustne w ramach technicznej puli środków 4 . Z technicznej puli środków na tłumaczenia ustne finansowane są częściowo języki używane obecnie jako języki pośrednie; rozwiązanie to stosuje się jako element pośredniczący między różnymi kombinacjami językowymi, co jest niezbędne dla zapewnienia komunikacji wielojęzycznej.
- Niepełne wykorzystanie środków na tłumaczenia ustne wynosi 7,5 mln EUR. Te niewykorzystane środki są ostatecznym wynikiem przesunięcia kwoty 11,1 mln EUR z pul środków na tłumaczenia ustne do pul środków na podróże służbowe 5 . Ostateczny wynik uwzględnia także przesunięcie 19,1 mln EUR z pul środków na podróże służbowe delegacji w ramach wykonania technicznej puli środków.
- Kwota 1,1 mln EUR z ogólnej kwoty niepełnego wykorzystania środków w wysokości 1,6 mln EUR w zakresie organizacji posiedzeń i konferencji odzwierciedla mniejsze niż zabudżetowane potrzeby związane z organizacją wydarzeń i cateringiem.
- Wskaźnik wykonania środków w kategorii "Informacja" wyniósł 100 %.
- W kategorii "Wydatki różne" niepełne wykorzystanie środków w kwocie 0,2 mln EUR wynika głównie z mniejszych potrzeb w zakresie usług prawnych (0,2 mln EUR).
D. Środki przeniesione
I) Środki przeniesione automatycznie z 2021 r. na 2022 r.
Jak przedstawiono w tabeli 9, kwotę 62,0 mln EUR przeniesiono z 2021 r. na 2022 r.
Tabela 9
Wykonanie środków przeniesionych z 2021 r. na 2022 r. (według kategorii)
(EUR) | ||||
Kategoria | Środki przeniesione z 2021 r. | Płatności 2022 | Wskaźnik wykonania | Środki anulowane |
1 | 2 | 3 = 2/1 | 4 = 1 - 2 | |
Plan zatrudnienia | 454075 | 363231 | 80,0 % | 90 844 |
Inne wydatki związane z personelem | 1 692 898 | 1 387 750 | 82,0 % | 305 148 |
Budynki | 18 529 126 | 13 026 340 | 70,3 % | 5 502 786 |
Systemy komputerowe | 24 913 857 | 24 365 600 | 97,8 % | 548 257 |
Meble | 727224 | 725194 | 99,7 % | 2 030 |
Wyposażenie techniczne | 2 328 612 | 2159565 | 92,7 % | 169 047 |
Transport | 782 109 | 445 454 | 57,0 % | 336 654 |
Koszty podróży służbowych delegacji | ||||
Koszty tłumaczenia ustnego | 8 789 706 | 7909140 | 90,0 % | 880 566 |
Posiedzenia i konferencje | 862 964 | 458 680 | 53,2 % | 404 284 |
Informacja | 2 641 795 | 2 555 131 | 96,7 % | 86 664 |
Różne | 288 712 | 245 701 | 85,1 % | 43 011 |
Rezerwa | ||||
Ogółem | 62 011 078 | 53 641 786 | 86,5 % | 8 369 292 |
Wskaźnik wykonania środków przeniesionych z 2021 r. wyniósł 86,5 %. Główne przyczyny takiego wskaźnika wykonania są następujące:
- częściowe lub całkowite niedostarczenie robót/towarów/usług zamówionych przez SGR w trakcie poprzedniego roku;
- nieotrzymanie faktur za dostarczone roboty/towary/usługi. Taka sytuacja nieuchronnie prowadzi do powstania obciążenia budżetowego w kolejnym roku budżetowym, gdyż w odniesieniu do tych transakcji konieczne będzie zaciągnięcie nowych zobowiązań w 2023 r.
II) Środki przeniesione automatycznie z 2022 r. na 2023 r.
Środki przeniesione z 2022 r. na 2023 r. wyniosły ogółem 77,4 mln EUR.
Tabela 10
Środki przeniesione z 2022 r. na 2023 r. (według kategorii)
(EUR) | ||||||
Kategoria | Budżet 2022 (początkowy) | Budżet 2022 (ostateczny (*)) | Zobowiązania | Płatności 2022 | Środki przeniesione na 2023 r. | Wskaźnik przeniesienia |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 = 3 -4 | 6 = 5/3 | |
Plan zatrudnienia | 354 837 746 | 361 403 746 | 360 475 622 | 360 004 825 | 470 797 | 0,1 % |
Inne wydatki związane z personelem | 28 877 500 | 28 008 000 | 26 879 033 | 24 698 137 | 2 180 896 | 8,1 % |
Budynki | 57527560 | 66 259 060 | 64 975 235 | 45 435 994 | 19 539 241 | 30,1 % |
Systemy komputerowe | 48 115 000 | 54 920 000 | 54 917 552 | 27096067 | 27 821 485 | 50,7 % |
Meble | 981 000 | 981 000 | 980 995 | 490 199 | 490 796 | 50,0 % |
Wyposażenie techniczne | 6891000 | 3406 683 | 3 323 759 | 2132654 | 1 191104 | 35,8 % |
Transport | 2 550 000 | 2 550000 | 2 513 248 | 1 911 396 | 601851 | 23,9 % |
Koszty podróży służbowych delegacji | 15505000 | 5 579 200 | 5 579 200 | 5 579 200 | 0,0 % | |
Koszty tłumaczenia ustnego | 80 000 000 | 68 903 117 | 61 391 389 | 41 565 195 | 19 826 193 | 32,3 % |
Posiedzenia i konferencje | 6 490 000 | 9256000 | 7 572 635 | 5 487 563 | 2085072 | 27,5 % |
Informacja | 8291 250 | 8 291 250 | 8 290 823 | 6 114 878 | 2 175 945 | 26,2 % |
Różne | 1 407 500 | 1 915 500 | 1 691 074 | 686 682 | 1 004 392 | 59,4 % |
Rezerwa | ||||||
Ogółem (z wył. nabycia) | 611 473 556 | 611 473 556 | 598 590 564 | 521 202 792 | 77 387 772 | 12,9 % |
Nabycie nieruchomości | ||||||
Suma całkowita | 611 473 556 | 611 473 556 | 598 590 564 | 521 202 792 | 77 387 772 | 12,9 % |
(*) w tym wewnętrzne realokacje środków |
Kwoty przeniesione z 2022 r. na 2023 r. pochodzą głównie z poniższych kategorii:
- systemy komputerowe: 27,8 mln EUR, z czego 16 mln EUR dotyczy pomocy zewnętrznej, 9,7 mln - sprzętu i oprogramowania komputerowego, 1,5 mln EUR - usług informatycznych i konserwacji informatycznej, a 0,5 mln EUR - telekomunikacji;
- 19,8 mln EUR w celu pokrycia części kosztów tłumaczenia ustnego wykonanego w 2022 r., jednak w odniesieniu do którego faktury nie zostały w pełni uzgodnione ze służbami Komisji Europejskiej (szczególnie w odniesieniu do kosztów zmian w programowaniu);
- budynki: 19,5 mln EUR, z czego 6,3 mln EUR dotyczy różnych prac związanych z zagospodarowaniem, 4,6 mln - usług użyteczności publicznej, 3,6 mln EUR - sprzątania i utrzymania obiektów, 2,6 mln EUR - prac zapewniających bezpieczeństwo budynków, 2,0 mln - ochrony, zdrowia i bezpieczeństwa, a 0,4 mln EUR - innych wydatków związanych z budynkami, np. analiz budynków;
- inne wydatki związane z personelem: 2,2 mln EUR, głównie w odniesieniu do wydatków na szkolenia i rekrutację (0,6 mln EUR), kosztów delegacji (w tym podróży) (0,5 mln EUR), służby medycznej i świetlic (0,3 mln EUR) i środków wsparcia dla personelu (0,1 mln EUR);
- posiedzenia i konferencje: 2,1 mln EUR, dotyczy głównie jeszcze nieotrzymanych faktur za organizację posiedzeń Rady Europejskiej i Rady oraz szczytów wielostronnych w 2022 r.;
- wydatki na informacje: 2,2 mln EUR, z czego 1,1 mln EUR dotyczy informacji i akcji o charakterze publicznym, 1,0 mln EUR - wydatków na dokumentację i bibliotekę, a 0,1 mln EUR - publikacji Rady;
- wyposażenie techniczne: 1,2 mln EUR, co odpowiada w większości zakupowi i konserwacji sprzętu audiowizualnego i konferencyjnego;
- transport: 0,6 mln EUR na pokrycie kosztów wynajmu i naprawy parku samochodowego;
- meble: 0,5 mln EUR, dotyczy zakupu mebli do sal posiedzeń, odnowienia zapasów mebli, oraz projektu pilotażowego dotyczącego nowych metod pracy (NWOW);
- wydatki różne: 1,0 mln EUR obejmujące głównie koszty postępowań sądowych (0,7 mln EUR), materiały biurowe (0,2 mln EUR) oraz opłaty pocztowe (0,04 mln EUR).
E. Dochody przeznaczone na określony cel
I) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2022 r.
Ogółem dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2022 r. wyniosły 41,3 mln EUR.
Tabela 11
Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2022 r. (według kategorii)
(EUR) | |||||
Kategoria | Dochody przeznaczone na określony cel przed 2022 (ostateczne (*)) | Zobowiązania 2022 | Płatności 2022 | Wskaźnik wykonania | Anulowane dochody przeznaczone na określony cel |
1 | 2 | 3 | 4 = 2/1 | 4 = 1 - 2 | |
Plan zatrudnienia | 912 701 | 912 701 | 907 | 100,0 % | |
Inne wydatki związane z personelem | 1 971 734 | 1 971 249 | 1 852 820 | 100,0 % | 485 |
Budynki | 713464 | 698 709 | 678214 | 97,9 % | 14 755 |
Systemy komputerowe | 776 098 | 775239 | 484 172 | 99,9 % | 860 |
Meble | |||||
Wyposażenie techniczne | 1 100 | 744 | 600 | 67,6 % | 356 |
Transport | 64 000 | 64 000 | 64 000 | 100,0 % | |
Koszty podróży służbowych delegacji | 19 050 612 | 19 050 612 | 19 050 612 | 100,0 % | |
Koszty tłumaczenia ustnego | 17 313 112 | 17 313112 | 17 307 642 | 100,0 % | |
Posiedzenia i konferencje | 19 198 | 19 198 | 19 198 | 100,0 % | |
Informacja | 264801 | 264 693 | 127455 | 100,0 % | 108 |
Różne | 126 974 | 126 974 | 126 362 | 100,0 % | |
Ogółem RE/Rada | 41 213 794 | 41 197 230 | 39 711 982 | 100,0 % | 16 564 |
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ | 101517 | 101517 | 101517 | 100,0 % | |
Suma całkowita | 41 315 311 | 41 298 747 | 39 813 499 | 100,0 % | 16 564 |
(*) w tym wewnętrzne realokacje środków |
Dochody przeznaczone na określony cel związane z działalnością SGR wyniosły ogółem 41,31 mln EUR, z czego w odniesieniu do 41,29 mln EUR należycie zaciągnięto zobowiązania w 2022 r. Pozostała kwota 0,02 mln EUR została anulowana zgodnie z art. 12 ust. 1 RF.
Kolejna część dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2022 r. (0,1 mln EUR) dotyczy kwot przesuniętych w 2021 r. przez ESDZ do Rady na pokrycie kosztów usług określonych w różnych umowach o gwarantowanym poziomie usług między obiema instytucjami i świadczonych przez SGR. Z całej kwoty zobowiązania wynoszącej 0,1 mln EUR, w 2022 r. dokonano płatności na kwotę 0,1 mln EUR.
II) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2022 r. i przeniesione z 2021 r. z przeznaczeniem na płatności
Łączna kwota dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2022 r. i przeniesionych z 2021 r. z przeznaczeniem na płatności wynosiła 0,3 mln EUR.
Tabela 12
Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2022 r. i przeniesionych z 2021 r. z przeznaczeniem na płatności (według kategorii)
(EUR) | ||||
Kategoria | Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione z 2021 r. z przeznaczeniem na płatności | Płatności 2022 | Wskaźnik wykonania | Anulowane dochody przeznaczone na określony cel |
1 | 2 | 4 = 2/1 | 4 = 1 - 2 | |
Plan zatrudnienia | - | |||
Inne wydatki związane z personelem | 17 684 | 5 920 | 33,5 % | 11 763 |
Budynki | 73 110 | 63 437 | 86,8 % | 9 672 |
Systemy komputerowe | 223036 | 222636 | 99,8 % | 400 |
Meble | - | |||
Wyposażenie techniczne | 779 | 589 | 75,6 % | 190 |
Transport | 4 781 | 92 | 1,9 % | 4 689 |
Koszty podróży służbowych delegacji | - | |||
Koszty tłumaczenia ustnego | - | |||
Posiedzenia i konferencje | 19 812 | 19 794 | 99,9 % | 18 |
Informacja | - | |||
Różne | 10 | - | 10 | |
Ogółem RE/Rada | 339 211 | 312 468 | 92,1 % | 26 743 |
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ | 5 300 | - | 5 300 | |
Suma całkowita | 344 511 | 312 468 | 90,7 % | 32 043 |
III) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2021 r. i przeniesione na 2022 r. z przeznaczeniem na płatności
Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2021 r., w odniesieniu do których należycie zaciągnięto zobowiązania w 2021 r., ale nie dokonano płatności, i które przeniesiono na 2022 r. i z przeznaczeniem na płatności wyniosły łącznie 0,2 mln EUR.
Tabela 13
Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2021 r. i przeniesione na 2022 r. z przeznaczeniem na płatności (według kategorii)
(EUR) | ||||
Kategoria | Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione z 2021 r. z przeznaczeniem na płatności | Płatności 2022 | Wskaźnik wykonania | Anulowane dochody przeznaczone na określony cel |
1 | 2 | 4 = 2/1 | 4 = 1 -2 | |
Plan zatrudnienia | - | |||
Inne wydatki związane z personelem | 25 524 | 22 197 | 87,0 % | 3 327 |
Budynki | 91 500 | 19 459 | 21,3 % | 72 041 |
Systemy komputerowe | 41 399 | 41 398 | 100,0 % | 1 |
Meble | - | |||
Wyposażenie techniczne | - | |||
Transport | - | |||
Koszty podróży służbowych delegacji | - | |||
Koszty tłumaczenia ustnego | - | |||
Posiedzenia i konferencje | - | |||
Informacja | 14 877 | 14 877 | - | |
Różne | - | |||
Ogółem RE/Rada | 173 300 | 97 931 | 56,5 % | 75 369 |
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ | 73 084 | 46 384 | - | 26 700 |
Suma całkowita | 246 384 | 144 315 | 58,6 % | 102 069 |
IV) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2022 r. i przeniesione na 2023 r. z przeznaczeniem na płatności
Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2022 r., w odniesieniu do których należycie zaciągnięto zobowiązania, ale nie dokonano płatności w 2022 r., zostały przeniesione z 2022 r. na 2023 r. i wyniosły łącznie 1,5 mln EUR.
Tabela 14
Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2022 r. i przeniesione na 2023 r. (według kategorii)
(EUR) | |||||
Kategoria | Dochody przeznaczone na określony cel przed 2022 (ostateczne (*)) |
Zobowiązania 2022 |
Płatności 2022 | Dochody przeznaczone na określony celprzeniesione na 2023 r. | Wskaźnik przeniesienia |
1 | 2 | 3 | 4 = 2 - 3 | 5 = 4/2 | |
Plan zatrudnienia | 912 701 | 912 701 | 907 | 911 793 | - |
Inne wydatki związane z personelem | 1 971 734 | 1 971 249 | 1 852 820 | 118 428 | 6,0 % |
Budynki | 713 464 | 698 709 | 678214 | 20 494 | 2,9 % |
Systemy komputerowe | 776 098 | 775239 | 484172 | 291067 | 37,5 % |
Meble | |||||
Wyposażenie techniczne | 1 100 | 744 | 600 | 144 | 19,3 % |
Transport | 64 000 | 64 000 | 64 000 | 0,0 % | |
Koszty podróży służbowych delegacji | 19 050 612 | 19 050 612 | 19 050 612 | 0,0 % | |
Koszty tłumaczenia ustnego | 17 313 112 | 17 313112 | 17307642 | 5 470 | 0,0 % |
Posiedzenia i konferencje | 19 198 | 19 198 | 19 198 | 0,0 % | |
Informacja | 264 801 | 264693 | 127455 | 137239 | - |
Różne | 126 974 | 126 974 | 126 362 | 613 | 0,5 % |
Ogółem RE/Rada | 41 213 794 | 41 197 230 | 39 711 982 | 1 485 248 | 3,6 % |
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ | 101517 | 101517 | 101517 | 0,0 % | |
Suma całkowita | 41 315 311 | 41 298 747 | 39 813 499 | 1 485 248 | 3,6 % |
(*) w tym wewnętrzne realokacje środków |
Kwoty przeniesione dotyczą głównie planu zatrudnienia (0,9 mln EUR), zewnętrznego wsparcia informatycznego (0,2 mln EUR), delegacji (0,05 mln EUR) i żłobka Rady (0,05 mln EUR).
V) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2022 r.
Ogółem dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2022 r. wyniosły 29,9 mln EUR.
Tabela 15
Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych w 2022 r. (według kategorii)
(EUR) | |||||
Kategoria | Dochody przeznaczone na określony cel 2022 (ostateczne (*)) |
Zobowiązania 2022 |
Płatności 2022 | Środki, na które nie zaciągnięto zobowiązań | Środki dostępne na płatności |
1 | 2 | 3 | 4 = 1 - 2 | 5 = 2 - 3 | |
Plan zatrudnienia | 1 384 691 | 1 384 691 | |||
Inne wydatki związane z personelem | 1 670 813 | 706 779 | 648 888 | 964 034 | 57 890 |
Budynki | 871 577 | 21 093 | 21 093 | 850 484 | |
Systemy komputerowe | 923 291 | 6 541 | 142 | 916 750 | 6 399 |
Meble | |||||
Wyposażenie techniczne | 22 918 | 11 965 | 10 953 | 11 965 | |
Transport | 16 691 | 146 | 146 | 16 545 | |
Koszty podróży służbowych delegacji | 13 191 050 | 150000 | 150000 | 13 041 050 | |
Koszty tłumaczenia ustnego | 11 310 294 | 11 310 294 | |||
Posiedzenia i konferencje | 307 365 | 188015 | 188015 | 119 351 | |
Informacja | 244 381 | 144376 | 4 104 | 100 005 | 140272 |
Różne | 40 | 40 | |||
Ogółem RE/Rada | 29 943 111 | 1 228 915 | 1 012 388 | 28 714 196 | 216 527 |
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ | |||||
Suma całkowita | 29 943 111 | 1 228 915 | 1 012 388 | 28 714 196 | 216 527 |
(*) w tym wewnętrzne realokacje środków |
Dochody przeznaczone na określony cel w 2022 r. związane z działalnością SGR wyniosły 29,9 mln EUR. W trakcie roku budżetowego zaciągnięto zobowiązania na kwotę 1,2 mln EUR, zaś kwota 28,7 mln EUR została przeniesiona na 2023 r. zgodnie z art. 12 ust. 4 RF.
Około 44,1 % dochodów przeznaczonych na określony cel (13,0 mln EUR) pochodzi z salda kosztów podróży służbowych delegacji wynikającego z przedstawionych przez nie oświadczeń dotyczących podróży służbowych, a 37,8 % (11,3 mln EUR) odpowiada płatnościom dokonanym przez państwa członkowskie w celu pokrycia kosztów tłumaczenia ustnego przekraczających ich pule językowe.
Pozostałe środki pochodzą głównie ze zwrotu kwot związanych z rozmaitymi operacjami administracyjnymi Rady.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.302.1 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Sprawozdanie z działalności finansowej za rok 2022 - Sekcja II - Rada Europejska i Rada |
Data aktu: | 25/08/2023 |
Data ogłoszenia: | 25/08/2023 |