- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
- uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 1 , w szczególności jego art. 44,
- uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022 w formie przyjętej ostatecznie 24 listopada 2021 r. 2 ,
- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 3 (rozporządzenie w sprawie WRF),
- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 4 ,
- uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 5 ,
- uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 3/2022 przyjęty przez Komisję 22 kwietnia 2022 r. (COM(2022)0262),
- uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 3/2022 przyjęte przez Radę dnia 16 maja 2022 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu tego samego dnia (09095/2022 - C9-0182/2022),
- uwzględniając art. 94 i 96 Regulaminu,
- uwzględniając pismo Komisji Spraw Zagranicznych,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0181/2022),
A. mając na uwadze, że w ramach Funduszu Azylu, Migracji i Integracji oraz Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej Komisja proponuje dofinansować kwotą 400 mln EUR z budżetu Unii koszty pierwszego przyjęcia i rejestracji osób, które uciekają z Ukrainy w następstwie bezprawnej, niesprowokowanej i nieusprawiedliwionej wojny agresywnej prowadzonej przez Federację Rosyjską przeciwko Ukrainie od 24 lutego 2022 r.;
B. mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 3/2022 jest jednym z elementów pozwalających uzyskać proponowane 400 mln EUR, wraz z poprawkami do programów roboczych instrumentów tematycznych na lata 20212022 w Funduszu Azylu, Migracji i Integracji oraz w Instrumencie Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej, dzięki którym z każdego z tych programów udostępniono kwotę 124 mln EUR w formie pomocy w sytuacjach nadzwyczajnych, oraz z wnioskiem władzy budżetowej o przesunięcie środków (DEC 11/2022), by wzmocnić Fundusz Azylu, Migracji i Integracji o 52,2 mln EUR w środkach na zobowiązania oraz o 74 mln EUR w środkach na płatności;
C. mając na uwadze, że wpływ netto projektu budżetu korygującego nr 3/2022 na wydatki polega na zwiększeniu środków na zobowiązania w Funduszu Azylu, Migracji i Integracji o 99,8 mln EUR oraz na zwiększeniu środków na płatności o i 176 mln EUR, z czego w Funduszu Azylu, Migracji i Integracji o 76 mln EUR, a w Instrumencie Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej o 100 mln EUR;
1. z zadowoleniem przyjmuje projekt budżetu korygującego nr 3/2022 przedstawiony przez Komisję;
2. przypomina, że Parlament zobowiązał się uruchomić wszystkie dostępne unijne instrumenty budżetowe, aby nadal zapewniać Ukrainie i osobom uciekającym przed wojną w Ukrainie jak największe wsparcie gospodarcze i finansowe; ponownie podkreśla, że potrzebna jest solidarność między państwami członkowskimi oraz wspólne środki w odpowiedzi na napływ milionów uchodźców uciekających z Ukrainy, w tym realokacja uchodźców; podkreśla, że ważne jest dalsze udzielanie Republice Mołdawii wsparcia na rzecz przekazywania osób do państw członkowskich w kontekście platformy solidarności; w szczególności wzywa Komisję, aby programowała i wykorzystywała środki przeznaczone na programy współpracy transgranicznej między Ukrainą a państwami członkowskimi na lata 2021-2027 w celu zwiększenia odporności społeczności żyjących na granicy w świetle trwającego kryzysu uchodźczego;
3. przypomina, że w negocjacjach dotyczących wieloletnich ram finansowych Parlament zapewnił zasilenie Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej kwotą 1 mld EUR, aby umożliwić pełne wykonanie celów tego instrumentu; głęboko ubolewa, że Komisja zdecydowała się zmniejszyć pulę środków dostępnych dla Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej, aby zrównoważyć wzmocnienie Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii oraz Europolu odpowiednio o 63 mln EUR i 185 mln EUR w czasie obowiązywania obecnych wieloletnich ram finansowych; podtrzymuje swoje stanowisko, że nowe zadania agencji wymagają świeżych zasobów oraz że nie powinny być finansowane kosztem istniejących już programów lub agencji;
4. podkreśla, że ani fundusz NGEU i jego komponent (Fundusz na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności), ani elastyczność przewidziana w obecnych wieloletnich ramach finansowych nie są wystarczające do pełnego zaspokojenia potrzeb finansowych spowodowanych wojną w Ukrainie; spodziewa się ponadto, że sytuacja gospodarcza i społeczna w Unii ulegnie dalszemu pogorszeniu w nadchodzących miesiącach, i wzywa państwa członkowskie oraz Komisję, aby pilnie ustanowiły niezbędne mechanizmy solidarności i rekompensat;
5. jest głęboko zaniepokojony, że wieloletnie ramy finansowe są już rozciągnięte do granic możliwości i nie jest możliwe dalsze zaradzenie wielu kryzysom wewnętrznym i zewnętrznym w zrównoważony sposób; szczególnie zwraca uwagę na potrzebę zwiększenia pułapu w dziale 4, aby odzwierciedlić faktyczne potrzeby finansowe Unii w zakresie migracji i zarządzania granicami; wobec tego wzywa Komisję, aby przeprowadziła szczegółowy przegląd funkcjonowania obecnych wieloletnich ram finansowych i jak najszybciej, nie później niż w pierwszym kwartale 2023 r., przedstawiła wniosek ustawodawczy w sprawie kompleksowej rewizji wieloletnich ram finansowych; oczekuje, że podczas takiej rewizji uwzględnione zostaną długoterminowe skutki wojny w Ukrainie i podjętych środków nadzwyczajnych;
6. zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 3/2022;
7. zobowiązuje swoją przewodniczącą do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 2/2022 został ostatecznie przyjęty i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
8. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.32.403 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 czerwca 2022 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 3/2022 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022 - finansowanie kosztów przyjęcia osób uciekających z Ukrainy (09095/2022 - C9-0182/2022 - 2022/0126(BUD)) |
Data aktu: | 23/06/2022 |
Data ogłoszenia: | 27/01/2023 |