(Zwykła procedura ustawodawcza - przekształcenie)
[Poprawka 1, o ile nie wskazano inaczej]
(C/2023/418)
(Dz.U.UE C z dnia 23 listopada 2023 r.)
POPRAWKI PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO *
do wniosku Komisji
---------------------
2021/0426(COD)
Wniosek
DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (wersja przekształcona)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 194 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 2 ,
uwzględniając opinię Komitetu Regionów 3 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 4 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Przedmiot
Definicje
Do celów niniejszej dyrektywy stosuje się następujące definicje:
▌
Poziom optymalny pod względem kosztów leży w granicach poziomów charakterystyki energetycznej, jeżeli analiza kosztów i korzyści przeprowadzona dla szacunkowego ekonomicznego cyklu życia daje pozytywny wynik;
Krajowy plan renowacji budynków
Każdy plan renowacji budynków jest zgodny z zasadą "efektywność energetyczna przede wszystkim" i obejmuje:
Po konsultacji z komitetem ustanowionym na mocy art. 30 Komisja może wydawać zalecenia dla poszczególnych państw członkowskich zgodnie z art. 9 ust. 2 i art. 34 rozporządzenia (UE) 2018/1999.
W odniesieniu do pierwszego projektu planu renowacji budynków Komisja może wydać zalecenia dla poszczególnych państw członkowskich nie później niż sześć miesięcy po przedłożeniu tego planu przez dane państwo członkowskie.
Zintegrowane lokalne podejście do renowacji budynków
Przyjęcie metodologii obliczania charakterystyki energetycznej budynków
Państwa członkowskie stosują metodologię obliczania charakterystyki energetycznej budynków zgodnie ze wspólnymi ramami ogólnymi podanymi w załączniku I. Metodologia ta jest przyjmowana na poziomie krajowym lub regionalnym.
Ustalanie minimalnych wymagań dotyczących charakterystyki energetycznej
Państwa członkowskie podejmują konieczne działania, aby zapewnić określenie minimalnych wymagań dotyczących charakterystyki energetycznej i obowiązków w zakresie renowacji dla wszystkich elementów budynków ▌ mających istotny wpływ na charakterystykę energetyczną budynku w razie ich wymiany lub modernizacji w celu osiągnięcia co najmniej poziomów optymalnych pod względem kosztów i wyższych wartości referencyjnych, takich jak wymagania dotyczące budynków o niemal zerowym zużyciu energii i wymagania dotyczące budynków bezemisyjnych. Charakterystykę energetyczną elementów budynku oblicza się zgodnie z metodyką, o której mowa w art. 4.
Ustalając wymagania, państwa członkowskie mogą dokonać zróżnicowania pomiędzy budynkami nowymi i istniejącymi oraz pomiędzy różnymi kategoriami budynków.
Wymagania te uwzględniają zdrowe wewnętrzne warunki klimatyczne oparte na optymalnej jakości środowiska w pomieszczeniach, a także warunki lokalne i projektowaną funkcję oraz wiek budynku.
Państwa członkowskie dokonują przeglądu swoich minimalnych wymagań dotyczących charakterystyki energetycznej w regularnych odstępach czasu, nie dłuższych niż pięć lat, oraz, w razie potrzeby, aktualizują je w celu uwzględnienia postępu technicznego w sektorze budowlanym, wyników obliczenia kosztów optymalnych, podanych w art. 6 oraz zaktualizowanych krajowych celów i polityk energetycznych i klimatycznych.
Obliczanie optymalnego pod względem kosztów poziomu minimalnych wymagań dotyczących charakterystyki energetycznej
Ramy metodologii porównawczej określa się zgodnie z załącznikiem VII i wprowadzają one rozróżnienie pomiędzy budynkami nowymi i istniejącymi oraz różnymi kategoriami budynków.
▌
Nowe budynki
Do momentu zastosowania wymogów na podstawie akapitu pierwszego państwa członkowskie zapewniają, aby wszystkie nowe budynki były co najmniej budynkami o niemal zerowym zużyciu energii i spełniały minimalne wymagania dotyczące charakterystyki energetycznej określone zgodnie z art. 5.
Podczas ustalania maksymalnych wartości granicznych łącznego współczynnika globalnego ocieplenia w cyklu życia państwa członkowskie określają odpowiednie poziomy referencyjne na podstawie zgłoszonych danych dla odpowiednich rodzajów budynków, zgodnie z wymogami ustanowionymi w ust. 2.
Komisja wydaje wytyczne, dzieli się informacjami na temat istniejących polityk krajowych i oferuje wsparcie techniczne państwom członkowskim na ich wniosek do celów określenia odpowiednich krajowych wartości referencyjnych.
Te maksymalne wartości graniczne są zgodne z celami Unii dotyczącymi osiągnięcia neutralności klimatycznej.
Nowy europejski Bauhaus
Budynki istniejące
Wymagania te stosuje się zarówno wobec budynku, jak i modułu budynku poddawanego renowacji jako całość. Dodatkowo lub alternatywnie wymagania można stosować do elementów budynków poddawanych renowacji.
Państwa członkowskie zapewniają w renowacjach obejmujących zastąpienie systemów technicznych budynku bazujących na paliwach kopalnych priorytetowe potraktowanie gospodarstw domowych będących w trudnej sytuacji i osób mieszkających w mieszkaniach socjalnych.
Minimalne normy charakterystyki energetycznej
W planie działania, o którym mowa w art. 3 ust. 1 lit. b), państwa członkowskie określają liniową trajektorię stopniowego osiągania wyższych klas charakterystyki energetycznej dla budynków, o których mowa w niniejszym ustępie ▌ , do 2040 r. i 2050 r., zgodnie ze ścieżką transformacji krajowych zasobów budowlanych w budynki bezemisyjne i osiągnięcia celu neutralności klimatycznej.
Minimalne normy charakterystyki energetycznej ▌ opracowuje się z myślą o krajowym planie działania i celach na lata ▌ 2040 i 2050 zawartych w planie renowacji budynków państwa członkowskiego oraz o transformacji krajowych zasobów budowlanych w budynki bezemisyjne do 2050 r.
Środki przewidziane w ramach wsparcia finansowego muszą być wystarczające, skuteczne, przejrzyste i niedyskryminujące, wspierać realizację znaczącej poprawy charakterystyki energetycznej budynków, w przypadku gdy poprawa nie jest z innych względów ekonomicznie wykonalna, oraz obejmować ukierunkowane środki wsparcia gospodarstw domowych znajdujących się w trudnej sytuacji. Środki te mogą obejmować ustanowienie funduszu renowacji charakterystyki energetycznej, który będzie stanowił dźwignię dla zwiększenia prywatnych i publicznych inwestycji w projekty poprawiające charakterystykę energetyczną budynków, w tym efektywność energetyczną i energię ze źródeł odnawialnych w budynkach lub elementach budynków.
W stosownych przypadkach Komisja, w ramach wieloletnich ram finansowych na lata 2028-2034, przedstawia wnioski ustawodawcze mające na celu wzmocnienie istniejących i zaproponowanie dodatkowych unijnych instrumentów finansowych w celu wsparcia wdrażania niniejszej dyrektywy. [Popr. 22 odpowiednia część 2]
Energia słoneczna w budynkach
Paszport renowacji
Paszport renowacji może zawierać dodatkowe informacje, uwzględniające skład gospodarstwa domowego i wszelkie planowane renowacje, w tym renowacje niezwiązane z energią, zgodnie z prawem krajowym i praktyką krajową.
Systemy techniczne budynku
Ustala się wymagania systemowe dla nowych, wymienianych i modernizowanych systemów technicznych budynku; wymagania te stosuje się, jeśli jest to możliwe z technicznego, funkcjonalnego i ekonomicznego punktu widzenia.
Państwa członkowskie ustanawiają wymagania dotyczące emisji gazów cieplarnianych lub rodzaju paliwa wykorzystywanego przez źródła ciepła, pod warunkiem że takie wymagania są neutralne technologicznie i zgodne z celem, jakim jest stopniowe wycofywanie paliw kopalnych z ogrzewania i chłodzenia. Państwa członkowskie zapewniają, aby wymagania, które ustanawiają dla systemów technicznych budynku, osiągnęły co najmniej aktualny poziom optymalny pod względem kosztów i uwzględniają odpowiednie normy optymalizacji ekonomicznej i środowiskowej dotyczące zwymiarowania.
Państwa członkowskie zapewniają, by wymiana przestarzałych i niewydajnych systemów technicznych budynku, w przypadku, gdy jest to wykonalne z technicznego i ekonomicznego punktu widzenia, stanowiła część etapów opisanych w paszporcie renowacji, zgodnie z zasadą "efektywność energetyczna przede wszystkim".
Rozważając wykonalność ekonomiczną instalacji, o której mowa w akapicie pierwszym, państwa członkowskie uwzględniają również jej wymierne korzyści dla zdrowia.
Państwa członkowskie zapewniają interoperacyjność danych dotyczących jakości środowiska w pomieszczeniach oraz innych istotnych danych gromadzonych za pomocą urządzeń pomiarowych i kontrolnych z cyfrowymi dziennikami budynków na podstawie art. 19 ust. 6 oraz zgodnie z unijnymi i krajowymi przepisami o ochronie danych.
Państwa członkowskie mogą przyjąć nowe zachęty i finansowanie, aby zachęcić do przejścia z systemów ogrzewania i chłodzenia zasilanych paliwami kopalnymi na systemy oparte na paliwach niekopalnych, czemu towarzyszyć będą inwestycje w mieszkalnictwo poprawiające efektywność energetyczną.
Państwa członkowskie określają jasne parametry służące ustaleniu wykonalności ekonomicznej wyposażenia budynków niemieszkalnych w systemy automatyki i sterowania budynków.
Jakość środowiska w pomieszczeniach
Wskaźniki jakości środowiska w pomieszczeniach mierzy się wewnątrz budynku i obejmują one co najmniej:
Pył zawieszony pochodzący z emisji ze źródeł wewnętrznych i docelowe dopuszczalne wartości zanieczyszczeń ze źródeł wewnętrznych w odniesieniu do lotnych związków organicznych sklasyfikowanych jako rakotwórcze, mutagenne lub toksyczne zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1272/20081 32 , w tym formaldehydu, zgłasza się na podstawie dostępnych danych na poziomie produktu lub bezpośredniego pomiaru odpowiednich źródeł w odniesieniu do środowiska w pomieszczeniach budynku, jeżeli są one dostępne.
Infrastruktura na potrzeby mobilności zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju
Państwa członkowskie zapewniają, aby wbudowane okablowanie było zwymiarowane w taki sposób, aby umożliwić jednoczesne i efektywne korzystanie z przewidywanej liczby punktów ładowania, i wspierać, w stosownych przypadkach, instalację systemu zarządzania obciążeniem lub ładowaniem, w zakresie, w jakim jest to wykonalne pod względem technicznym i ekonomicznym.
Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego lit. a) w przypadku nowych budynków biurowych i budynków biurowych poddawanych ważniejszym renowacjom, mających więcej niż pięć miejsc parkingowych, państwa członkowskie zapewniają instalację co najmniej jednego punktu ładowania na każde dwa miejsca parkingowe.
Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego państwa członkowskie mogą, z zastrzeżeniem oceny dokonanej przez władze lokalne i z uwzględnieniem specyfiki lokalnej, w tym warunków demograficznych, geograficznych i klimatycznych, dostosować wymagania dotyczące liczby miejsc parkingowych dla rowerów.
Państwa członkowskie zapewniają, aby czas między złożeniem przez najemcę lub właściciela wniosku o instalację punktu ładowania w budynku a samą instalacją był rozsądny i w żadnym wypadku nie przekraczał sześciu miesięcy.
Do dnia 1 stycznia 2025 r. Komisja opublikuje wytyczne określające normy i protokół, które należy zalecić krajowym i lokalnym organom publicznym w zakresie bezpieczeństwa przeciwpożarowego na parkingach zadaszonych.
Państwa członkowskie zapewniają dostępność pomocy technicznej właścicielom i najemcom budynków pragnącym zainstalować punkty ładowania i utworzyć miejsca parkingowe dla rowerów.
Jeśli chodzi o istniejące budynki mieszkalne z więcej niż trzema miejscami parkingowymi, państwa członkowskie wprowadzają środki w celu zapewnienia instalacji wbudowanego okablowania na miejscach parkingowych, proporcjonalnie do liczby lekkich pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym zarejestrowanych na ich terytorium.
Aby zapewnić skuteczne połączenie prywatnej elektromobilności, aktywnej mobilności i transportu publicznego, państwa członkowskie wspierają organy lokalne w opracowywaniu i wdrażaniu planów zrównoważonej mobilności miejskiej ze zwróceniem szczególnej uwagi na zintegrowanie polityki mieszkaniowej ze zrównoważoną mobilnością i miejskim planowaniem przestrzennym.
Gotowość budynków do obsługi inteligentnych sieci
Zgodnie z załącznikiem IV opcjonalny wspólny program Unii w zakresie oceny gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci zawiera:
Ten akt wykonawczy przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 30 ust. 3.
Ten akt wykonawczy przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 30 ust. 3.
Wymiana danych
Do celów niniejszej dyrektywy dane dotyczące systemów budynków obejmują odpowiednie surowe dane związane z charakterystyką energetyczną elementów budynku, usługami związanymi z charakterystyką energetyczną budynków, prognozowanym okresem eksploatacji systemów ogrzewania, czujnikami, systemami automatyki i sterowania budynków, licznikami i punktami ładowania na potrzeby elektromobilności, oraz są powiązane z cyfrowym dziennikiem budynku. Zarówno dane przetworzone, jak i nieprzetworzone uznaje się za dopuszczalne do celów niniejszego artykułu, pod warunkiem że spełniają one wymogi określone w akapicie pierwszym.
Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą doradczą, o której mowa w art. 30 ust. 2.
Komisja publikuje strategię konsultacji określającą cele konsultacji, docelowe zainteresowane strony oraz działania konsultacyjne przewidziane w związku z przygotowaniem aktów wykonawczych.
Zachęty finansowe, umiejętności i bariery rynkowe
Państwa członkowskie zapewniają, aby wnioski i procedury dotyczące finansowania były proste i usprawnione w celu ułatwienia gospodarstwom domowym dostępu do finansowania.
Zachęty finansowe w formie dotacji lub gwarancji uwzględniają parametry oparte na dochodach przy przyznawaniu wsparcia finansowego w celu zapewnienia, że są one ukierunkowane w pierwszej kolejności na gospodarstwa domowe znajdujące się w trudnej sytuacji i osoby zajmujące mieszkania socjalne, zgodnie z art. 22 dyrektywy (UE).../... [wersja przekształcona dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej]. Państwa członkowskie opracowują specjalne systemy dotyczące renowacji zwiększających efektywność energetyczną, w szczególności środki finansowe, oraz zapewniają, aby każdy krajowy program wsparcia finansowego zawierał specjalne kwoty przeznaczone dla gospodarstw domowych znajdujących się w trudnej sytuacji, odpowiadające ich potrzebom. Państwa członkowskie mogą wykorzystywać krajowe fundusze na rzecz efektywności energetycznej do finansowania specjalnych systemów i programów zgodnie z art. 28 dyrektywy (UE)./. [wersja przekształcona dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej];
Państwa członkowskie zapewniają, aby informacje o dostępnych funduszach i instrumentach finansowych były przedstawiane opinii publicznej przystępnie i przejrzyście, w tym za pomocą środków cyfrowych.
Państwa członkowskie i właściwe organy finansowe dokonują przeglądu mających zastosowanie przepisów i opracowują środki wsparcia w celu ułatwienia wykorzystania kredytów na renowację i kredytów hipotecznych na poprawę efektywności energetycznej oraz rozwoju innowacyjnych produktów pożyczkowych przeznaczonych na finansowanie gruntownych renowacji i stopniowych gruntownych renowacji zgodnie z etapami określonymi w paszportach renowacji. Komisja i Europejski Bank Inwestycyjny zapewniają dostęp do finansowania na korzystnych warunkach, ułatwiając wdrażanie instrumentów finansowych i innowacyjnych programów, takich jak unijna pożyczka na renowację lub europejski fundusz gwarancyjny na renowacje budynków. Umożliwiające działanie finansowanie i narzędzia finansowe mają również ukierunkowywać inwestycje w energooszczędne zasoby budynków publicznych zgodnie z wytycznymi Eurostatu dotyczącymi rejestrowania umów o poprawę efektywności energetycznej w rachunkach sektora instytucji rządowych i samorządowych.
Wymogi określone w niniejszym ustępie nie mają zastosowania do finansowania przeznaczonego dla gospodarstw domowych znajdujących się w trudnej sytuacji.
Punkty kompleksowej obsługi na rzecz efektywności energetycznej budynków
Komisja współpracuje z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, państwami członkowskimi i regionami w celu ułatwienia funkcjonowania i ciągłości finansowania punktów kompleksowej obsługi na rzecz efektywności energetycznej budynków co najmniej do dnia 31 grudnia 2029 r.
Punkty kompleksowej obsługi na rzecz efektywności energetycznej budynków są niezależnymi podmiotami publicznymi, międzysektorowymi i interdyscyplinarnymi oraz świadczą swoje usługi bezpłatnie na rzecz użytkowników. Zapewniają one dostosowane do potrzeb doradztwo dla różnych grup docelowych w zakresie efektywności energetycznej budynków i mogą uczestniczyć w zintegrowanych lokalnych programach renowacji. Punkty kompleksowej obsługi mogą współpracować z podmiotami prywatnymi, które świadczą i promują usługi istotne dla renowacji energetycznej, takie jak rozwiązania finansowe i przeprowadzanie renowacji energetycznych, oraz, w stosownych przypadkach, które łączą potencjalne projekty, w szczególności projekty na mniejszą skalę, z podmiotami rynkowymi.
Aby ułatwić ustanowienie i działanie punktów kompleksowej obsługi na rzecz efektywności energetycznej budynków, państwa członkowskie dokonują przeglądu swoich przepisów dotyczących zamówień publicznych na potrzeby przetargów dotyczących renowacji zwiększających efektywność energetyczną.
Punkty kompleksowej obsługi wspierają projekty opracowywane lokalnie, zapewniając doradztwo oraz pomoc techniczną, administracyjną i finansową, w tym:
Państwa członkowskie współpracują z organami lokalnymi i regionalnymi w celu zachęcania do współpracy między organami publicznymi, agencjami energetycznymi i inicjatywami kierowanymi przez społeczność oraz w celu promowania, rozwoju i zwiększania skali punktów kompleksowej obsługi w ramach zintegrowanego procesu. Komisja przekazuje państwom członkowskim wytyczne dotyczące tworzenia tych punktów kompleksowej obsługi w celu zapewnienia zharmonizowanego podejścia w całej Unii.
Świadectwa charakterystyki energetycznej
Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego państwa członkowskie, które dokonały przeglądu swojego systemu certyfikacji charakterystyki energetycznej budynków w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia. [data wejścia w życie niniejszej dyrektywy], mogą nadal stosować ten system w celu zapewnienia zgodności z art. 9 ust. 1 i mogą określić swoje budynki o najgorszej charakterystyce energetycznej, wykorzystując dane ze swoich zasobów budowlanych w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia... [data wejścia w życie niniejszej dyrektywy] jako scenariusz odniesienia, podczas renowacji co najmniej równoważnej liczby budynków o najgorszej charakterystyce energetycznej lub równoważnej powierzchni użytkowej budynków o najgorszej charakterystyce energetycznej określonych w art. 9 ust. 1a, lub równoważnego poziomu poprawy charakterystyki energetycznej. W przypadku gdy państwo członkowskie korzysta z odstępstwa przewidzianego w akapicie drugim, do dnia 1 stycznia 2030 r. aktualizuje swoje klasy charakterystyki energetycznej zgodnie z akapitem pierwszym na podstawie charakterystyki swoich krajowych zasobów budowlanych w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia. [data wejścia w życie niniejszego rozporządzenia].
Zgodnie z akapitem pierwszym niniejszego ustępu państwa członkowskie określają klasę charakterystyki energetycznej budynku w skali zamkniętej, używając wyłącznie liter ▌ A do G. Litera A odpowiada domom bezemisyjnym zgodnie z definicją w art. 2 pkt 2. Państwa członkowskie mogą określić klasę charakterystyki energetycznej A+ dla budynków, które spełniają wszystkie następujące warunki:
Litera G odpowiada 15 % budynków w krajowych zasobach budowlanych, które mają najgorszą charakterystykę energetyczną w momencie wprowadzenia skali. Państwa członkowskie dopilnowują, aby pozostałe klasy A-F miały równomierny rozkład zakresów wskaźników charakterystyki energetycznej w poszczególnych klasach charakterystyki energetycznej. Państwa członkowskie zapewniają wspólną identyfikację wizualną świadectw charakterystyki energetycznej na swoim terytorium.
Zalecenia zawarte w świadectwie charakterystyki energetycznej obejmują:
Państwa członkowskie udostępniają uproszczone procedury aktualizacji świadectwa charakterystyki energetycznej w przypadku wprowadzenia środków określonych w paszporcie renowacji, aby obniżyć koszt wydania zaktualizowanego świadectwa, lub w przypadku korzystania z cyfrowego bliźniaka budynku i możliwości aktualizacji danych o wydajności energetycznej budynku.
Wydawanie świadectw charakterystyki energetycznej
Wymogu wydania świadectwa charakterystyki energetycznej nie stosuje się, jeżeli świadectwo wydane zgodnie z dyrektywą 2010/31/UE albo zgodnie z niniejszą dyrektywą dla tego budynku lub modułu budynku jest dostępne i aktualne. Państwa członkowskie zapewniają, aby gospodarstwa domowe znajdujące się w trudnej sytuacji otrzymywały wsparcie finansowe na wydanie świadectw charakterystyki energetycznej.
Państwa członkowskie przeprowadzają wyrywkowe kontrole lub inne kontrole w celu zapewnienia zgodności z tymi wymogami.
Umieszczanie świadectw charakterystyki energetycznej w widocznym miejscu
Bazy danych dotyczące charakterystyki energetycznej budynków
Baza danych jest interoperacyjna z innymi odpowiednimi platformami internetowymi i usługami publicznymi oraz umożliwia gromadzenie danych ze wszystkich odpowiednich źródeł dotyczących świadectw charakterystyki energetycznej, przeglądów, paszportów renowacji budynku, wskaźnika gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci, energetycznych wskaźników referencyjnych budynków oraz obliczonego lub opomiarowanego zużycia energii w budynkach objętych świadectwami. W celu uzupełnienia tej bazy danych można również gromadzić typologie budynków i analizy porównawcze budynków pod kątem energii. Można również gromadzić i przechowywać dane dotyczące zarówno operacyjnych, jak i wbudowanych emisji oraz ogólnego współczynnika globalnego ocieplenia w cyklu życia, stosując wskaźniki oparte na ramach LEVELs.
Ten akt wykonawczy przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 30 ust. 3.
Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą doradczą, o której mowa w art. 30 ust. 2.
6b [24 miesiące od daty wejścia w życie niniejszej dyrektywy], a następnie co dwa lata Komisja publikuje sprawozdanie podsumowujące sytuację i postępy w zakresie unijnych zasobów budowlanych na szczeblu lokalnym, regionalnym i krajowym. Państwa członkowskie wykorzystują sprawozdanie podsumowujące do ukierunkowania remontów klastrów nieefektywnych budynków, aby ograniczyć ubóstwo energetyczne.
Przeglądy
Przegląd obejmuje ocenę sprawności i dobrania wielkości generatora lub generatorów ciepła i klimatyzacji i ich głównych elementów do wymogów budynku oraz opis zdolności systemu do optymalizacji działania w typowych lub przeciętnych warunkach eksploatacji, z wykorzystaniem dostępnych technologii energooszczędnych oraz w zmieniających się warunkach wynikających ze zmiany użytkowania. W stosownych przypadkach w ramach przeglądu ocenia się zdolność systemu do działania przy różnych i bardziej wydajnych ustawieniach temperatury, takich jak niska temperatura w przypadku wodnych systemów ogrzewania, w tym z uwzględnieniem projektowej wyjściowej mocy cieplnej i wymogów dotyczących temperatury i przepływu, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpiecznej eksploatacji systemu. W ramach przeglądu ocenia się również gotowość systemów technicznych budynku do zasilania energią ze źródeł odnawialnych i, w stosownych przypadkach, do działania w niskich temperaturach.
Program przeglądów obejmuje ocenę dobrania wielkości systemu wentylacji do wymogów budynku oraz opis zdolności systemu wentylacji do optymalizacji działania w typowych lub przeciętnych warunkach eksploatacji.
Jeżeli od czasu przeprowadzenia przeglądu na mocy niniejszego artykułu nie dokonano zmian w systemie lub zmian w zakresie wymogów budynku, państwa członkowskie mogą zdecydować, że nie wymagają powtórzenia oceny dobrania wielkości głównego elementu lub oceny eksploatacji przy różnych temperaturach.
Państwa członkowskie dopilnowują, aby ocena efektywności energetycznej instalacji elektrycznych w budynkach niemieszkalnych była częścią istniejących programów kontroli bezpieczeństwa elektrycznego, z należytym uwzględnieniem dostępnych norm dotyczących ich optymalnego projektowania, zwymiarowania, zarządzania nimi oraz monitorowania.
▌
Sprawozdania z przeglądu systemów ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji
Zalecenia te mogą opierać się na porównaniu charakterystyki energetycznej systemu poddanego przeglądowi z najlepszym dostępnym, możliwym do zastosowania systemem z wykorzystaniem technologii energooszczędnych, oraz systemem podobnego rodzaju, którego wszystkie istotne elementy osiągają poziom charakterystyki energetycznej wymagany zgodnie z obowiązującym prawodawstwem.
Niezależni eksperci
Przy certyfikacji ekspertów zgodnie z art. 26 dyrektywy (UE) .../... [wersja przekształcona dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej] uwzględnia się ich fachowość.
Certyfikacja specjalistów budowlanych
Niezależny system kontroli
W przypadku podjęcia takiej decyzji państwa członkowskie zapewniają, aby niezależne systemy kontroli zostały wdrożone zgodnie z załącznikiem VI.
Przegląd
Do końca 2027 r. Komisja przy pomocy komitetu, o którym mowa w art. 30 dokonuje przeglądu niniejszej dyrektywy w świetle zdobytego doświadczenia i postępów poczynionych podczas jej stosowania i, jeśli jest to konieczne, przedstawia wnioski ustawodawcze.
W ramach tego przeglądu Komisja:
Komisja analizuje ▌ , w jaki sposób państwa członkowskie stosują zintegrowane podejście w zakresie unijnej polityki w dziedzinie nieruchomości opartej na lokalnej sieci lub sąsiedztwie, zapewniając, by każdy budynek spełniał minimalne wymagania dotyczące charakterystyki energetycznej, w tym w jaki sposób takie podejścia można wykorzystać, aby spełnić normy unijne, na przykład poprzez zastosowanie zintegrowanych programów renowacji do wielu budynków w kontekście przestrzennym zamiast do jednego budynku.
Informacja
Państwa członkowskie informują właścicieli, najemców i zarządców budynków o różnych metodach i praktykach służących poprawie charakterystyki energetycznej i emisyjnej oraz bezpieczeństwa przeciwpożarowego, elektrycznego i sejsmicznego budynku.
Na wniosek państw członkowskich Komisja udziela pomocy państwom członkowskim w realizacji kampanii informacyjnych do celów, o których mowa w ust. 1 oraz akapicie pierwszym niniejszego ustępu, które mogą być włączane do programów unijnych.
Konsultacje
Aby ułatwić skuteczne wdrożenie niniejszej dyrektywy, państwa członkowskie - zgodnie z mającym zastosowanie krajowym ustawodawstwem i w razie potrzeby - przeprowadzają konsultacje z zaangażowanymi zainteresowanymi stronami, w tym z lokalnymi i regionalnymi władzami. Takie konsultacje mają szczególne znaczenie dla stosowania art. 26.
Dostosowanie załącznika I do postępu technicznego
Komisja przyjmuje akty delegowane zgodnie z art. 29 w celu:
Wykonanie przekazanych uprawnień
Procedura komitetowa
▌
Transpozycja
Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Przepisy te zawierają także wskazanie, że w istniejących przepisach ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odniesienia do dyrektywy uchylonej niniejszą dyrektywą odczytuje się jako odniesienia do niniejszej dyrektywy. Sposób dokonywania takiego odniesienia i formułowania takiego wskazania określany jest przez państwa członkowskie.
Uchylenie
Dyrektywa 2010/31/UE, zmieniona aktami wymienionymi w załączniku VIII część A, traci moc ze skutkiem od dnia [...] r., nie naruszając zobowiązań państw członkowskich dotyczących terminów transpozycji do prawa krajowego i dat zastosowania dyrektyw określonych w załączniku VIII część B.
Odniesienia do uchylonej dyrektywy odczytuje się jako odniesienia do niniejszej dyrektywy, zgodnie z tabelą korelacji w załączniku IX.
Wejście w życie
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Art. 4, 27, 28, 30, 31 i 33-35 oraz załącznik IV stosuje się od dnia [dzień po dacie transpozycji/24 miesiące od dnia wejścia w życie niniejszej dyrektywy plus 1 dzień] r.
Adresaci
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.
Sporządzono w
WSPÓLNE RAMY OGÓLNE DO OBLICZANIA CHARAKTERYSTYKI ENERGETYCZNEJ BUDYNKÓW
W przypadku gdy opomiarowana energia stanowi podstawę obliczania charakterystyki energetycznej budynków, metoda obliczeniowa musi pozwalać na określenie wpływu zachowania użytkowników i lokalnego klimatu, czego nie odzwierciedla wynik obliczeń. Opomiarowana energia stosowana do celów obliczania charakterystyki energetycznej budynków wymaga odczytów w co najmniej godzinnych odstępach i musi być uwzględniana z rozróżnieniem na poszczególne nośniki energii.
Państwa członkowskie mogą wykorzystywać opomiarowane zużycie energii w typowych warunkach eksploatacji w celu sprawdzenia prawidłowości obliczonego zużycia energii i umożliwienia porównania obliczonej i rzeczywistej efektywności. Opomiarowane zużycie energii do celów weryfikacji i porównania może opierać się na odczytach miesięcznych.
Charakterystykę energetyczną budynku wyraża się za pomocą liczbowego wskaźnika zużycia energii pierwotnej na jednostkę powierzchni referencyjnej rocznie, wyrażanego w kWh/(m2/rok) na potrzeby zarówno świadectw charakterystyki energetycznej, jak i zgodności z minimalnymi wymaganiami dotyczącymi charakterystyki energetycznej. Stosuje się liczbowe wskaźniki końcowego zużycia energii na jednostkę powierzchni referencyjnej rocznie, w kWh/(m2/rok) oraz zapotrzebowania na energię zgodnie z normą ISO 52000 w kWh/(m2/rok). Metodologia stosowana w celu ustalenia charakterystyki energetycznej budynku jest przejrzysta i otwarta na innowacje oraz odzwierciedla najlepsze praktyki, w szczególności związane z dodatkowymi wskaźnikami.
Państwa członkowskie opisują swoje krajowe metodologie obliczania na podstawie załącznika A do kluczowych europejskich norm dotyczących charakterystyki energetycznej budynków, mianowicie EN ISO 52000-1, EN ISO 52003-1, EN ISO 52010-1, EN ISO 52016-1, EN ISO 52018-1, EN 16798-1, EN 52120-1 i EN 17423 lub zastępujących je dokumentów. Niniejszy przepis nie stanowi prawnej kodyfikacji tych norm.
Państwa członkowskie stosują niezbędne środki w celu zapewnienia, aby w przypadku gdy budynki są zasilane przez systemy ciepłownicze lub chłodnicze, korzyści wynikające z takiego zaopatrzenia były uznawane i uwzględniane w metodyce obliczeniowej, w szczególności udział energii odnawialnej, za pomocą indywidualnie certyfikowanych lub uznanych współczynników energii pierwotnej.
W przypadku gdy przepisy dotyczące poszczególnych produktów związanych z energią przyjęte na podstawie rozporządzenia 2009/125/WE zawierają szczegółowe wymogi dotyczące informacji o produkcie do celów obliczania charakterystyki energetycznej i współczynnika globalnego ocieplenia w cyklu życia na podstawie niniejszej dyrektywy, w krajowych metodach obliczeniowych nie wymaga się dodatkowych informacji.
Podstawę obliczenia energii pierwotnej stanowią dynamiczne i przyszłościowe współczynniki energii pierwotnej (z rozróżnieniem na energię nieodnawialną, odnawialną i całkowitą) dla poszczególnych nośników energii, które to współczynniki muszą być uznane przez organy krajowe, z uwzględnieniem oczekiwanego koszyka energetycznego opartego na krajowym planie w dziedzinie energii i klimatu. Te współczynniki energii pierwotnej mogą opierać się na krajowych, regionalnych lub lokalnych informacjach. Współczynniki energii pierwotnej mogą być ustalane na podstawie rocznych, sezonowych, miesięcznych, dziennych lub godzinowych danych, lub bardziej szczegółowych informacji udostępnianych przez poszczególne systemy lokalne.
▌ Dokonane wybory i źródła danych należy zgłaszać zgodnie z normą EN 17423 lub wszelkimi dokumentami ją zastępującymi. Państwa członkowskie stosują współczynnik energii pierwotnej ▌ odzwierciedlający koszyk energii elektrycznej w danym kraju. Określając te współczynniki, państwa członkowskie zapewniają osiągnięcie optymalnego poziomu charakterystyki energetycznej przegród zewnętrznych budynku.
WZÓR KRAJOWEGO PLANU RENOWACJI BUDYNKÓW
Art. 3 dyrektywy w sprawie charakterystyki energetycznej budynków | Wskaźniki obowiązkowe | Wskaźniki opcjonalne/uwagi | |
a) Przegląd krajowych zasobów budowlanych |
Liczba budynków i całkowita powierzchnia użytkowa (m2): - według rodzaju budynku (łącznie z budynkami publicznymi i lokalami socjalnymi) - według klasy efektywności energetycznej - budynki o niemal zerowym zużyciu energii - budynki o najgorszej charakterystyce (podać definicję klas E, F, G) Przegląd rodzajów źródeł energii na potrzeby ogrzewania pomieszczeń i wody, chłodzenia i szacowanych dat końca cyklu życia systemów grzewczych i chłodniczych - roczne stopy wymiany urządzeń grzewczych i chłodniczych do ogrzewania i chłodzenia pomieszczeń i wody - liczba i rodzaj urządzeń wymienianych co roku (w ciągu poprzednich 5 lat objętych planem); - rodzaj nowo zainstalowanych urządzeń. Przegląd łącznego udziału, liczby i lokalizacji niezajmowanych budynków oraz pustostanów w budynkach stanowiących własność wspólną Liczba budynków skategoryzowanych jako urzędowo chronione jako część wyznaczonego środowiska albo z powodu ich szczególnych wartości architektonicznych lub historycznych w porównaniu z rokiem 2020 |
Liczba budynków i całkowita powierzchnia użytkowa (m2): - według wieku budynków - według wielkości budynków - w podziale na strefy klimatyczne - rozbiórka (liczba i całkowita powierzchnia użytkowa) |
|
Liczba świadectw charakterystyki energetycznej: - według rodzaju budynku (w tym budynków publicznych) - według klasy efektywności energetycznej |
Liczba świadectw charakterystyki energetycznej: - według okresu budowy |
||
Roczne wskaźniki renowacji energetycznej: liczba i całkowita powierzchnia użytkowa (m2): - według rodzaju budynku - do poziomu budynku o niemal zerowym i zerowym zużyciu energii - według stopnia gruntowności renowacji (średnia ważona renowacji) - gruntowne renowacje - budynki publiczne |
|||
Przewidywane roczne zużycie energii pierwotneji końcowej (zapotrzebowanie roczne w ktoe i szczytowe zapotrzebowanie sezonowe w GWh/dzień): - według rodzaju budynku - według zastosowania końcowego Oszczędność energii (ktoe): - według rodzaju budynku - budynki publiczne Udział energii odnawialnej w sektorze budowlanym (ilość wytworzonych MW): - do różnych zastosowań - na miejscu - poza terenem obiektu |
Zmniejszenie kosztów energii (EUR) na gospodarstwo domowe (średnio) Zapotrzebowanie budynku na energię pierwotną wobec najlepszych 15 % (próg istotnego wkładu) i najlepszych 30 % (próg "nie czyń poważnych szkód") krajowych zasobów budowlanych zgodnie z aktem delegowanym w sprawie unijnej systematyki dotyczącej zmiany klimatu Udział systemu ogrzewania w sektorze budowlanym według rodzajów kotłów/systemów ogrzewania |
||
Roczne operacyjne emisje gazów cieplarnianych (kg ekwiwalentu CO2/m2 na rok): - według rodzaju budynku (w tym budynków publicznych) Roczna operacyjna redukcja emisji gazów cieplarnianych (kg ekwiwalentu CO2/m2 na rok): - według rodzaju budynku (w tym budynków publicznych) Współczynnik globalnego ocieplenia w cyklu życia (kg ekwiwalentu CO2/m2 na rok): -- według rodzaju budynku Współczynnik redukcji globalnego ocieplenia w cyklu życia (kg ekwiwalentu CO2/m2 na rok): -- według rodzaju budynku |
|||
Bariery i niedoskonałości rynku (opis): - Rozdział zachęt - Zdolności sektora budowlanego i energetycznego Przegląd potencjału w sektorach budownictwa, efektywności energetycznej i energii odnawialnej Liczba: - przedsiębiorstw usług energetycznych - przedsiębiorstw budowlanych - architektów i inżynierów - wykwalifikowanych pracowników - mikroprzedsiębiorstw i MŚP w sektorze budownictwa/renowacji - programów szkoleniowych i zapleczy ukierunkowanych na renowację energetyczną |
Bariery i niedoskonałości rynku (opis): - administracyjne - finansowe - techniczne - brak wiedzy - inne Prognozy dotyczące siły roboczej w sektorze budowlanym: - architekci/inżynierowie/wykwali- fikowani pracownicy odchodzący na emeryturę - architekci/inżynierowie/wykwali- fikowani pracownicy wchodzący na rynek pracy |
||
- punktów kompleksowej obsługi na 45 000 mieszkańców - społeczności energetycznych działających w zakresie energii odnawialnej i obywatelskich społeczności energetycznych |
- instalatorzy lub przedsiębiorstwa zajmujące się instalacją systemów ogrzewania - pracownicy zajmujący się konserwacją systemów ogrzewania - osoby młode w sektorze - kobiety w sektorze Przegląd i prognoza zmian cen materiałów budowlanych oraz rozwoju sytuacji na rynku krajowym |
||
Ubóstwo energetyczne (zdezagregowane według różnic ze względu na płeć): - odsetek osób dotkniętych ubóstwem energetycznym, - część dochodu do dyspozycji gospodarstwa domowego wydawana na energię - liczba ludności żyjącej w nieodpowiednich warunkach mieszkaniowych (np. przeciekający dach) lub w nieodpowiednim komforcie cieplnym |
|||
Współczynniki energii pierwotnej: - według nośnika energii - współczynnik nieodnawialnej energii pierwotnej - współczynnik odnawialnej energii pierwotnej - całkowity współczynnik energii pierwotnej |
|||
Definicja budynku o niemal zerowym zużyciu energii w przypadku nowych i istniejących budynków Opis regionów należących do poszczególnych stref klimatycznych zgodnie z załącznikiem III oraz liczba budynków bezemisyjnych w podziale na strefy klimatyczne |
przegląd ram prawnych i administracyjnych | ||
Optymalne pod względem kosztów minimalne wymagania dla nowych i istniejących budynków | |||
b) Plan działania na lata 2030, 2040, 2050 |
Cele dotyczące rocznych wskaźników renowacji energetycznej: liczba i całkowita powierzchnia użytkowa (m2): - według rodzaju budynku - najgorsza charakterystyka - gruntowne renowacje |
||
Cele dotyczące przewidywanego udziału (w %) budynków poddanych renowacji: - według rodzaju budynku - według stopnia gruntowności renowacji - według środków odnoszących się do elementów budynków stanowiących część przegród zewnętrznych oraz do systemów technicznych budynków mających istotny wpływ na charakterystykę energetyczną budynku. |
|||
Cel dotyczący przewidywanego rocznego zużycia energii pierwotnej i końcowej(ktoe) oraz zapotrzebowanie roczne w ktoe i szczytowe zapotrzebowanie sezonowe w GWh/dzień): - według rodzaju budynku - według zastosowania końcowego Przewidywane oszczędności energii: - według rodzaju budynku - udział energii ze źródeł odnawialnych w sektorze budowlanym (ilość wytworzonych MW): - cele liczbowe dotyczące wykorzystania energii słonecznej i pomp ciepła w budynkach Cele dotyczące wymiany starych i nieefektywnych grzejników Cele dotyczące stopniowego wycofywania paliw kopalnych z systemów ogrzewania i chłodzenia według rodzaju budynku jako część całkowitej renowacji w celu uzyskania świadectwa charakterystyki energetycznej o klasie wyższej niż D Cele pośrednie i trajektorie dla budynków służące osiągnięciu klas charakterystyki energetycznej zgodnie z art. 9 ust. 1 i wyższych klas charakterystyki energetycznej zgodnie z celem neutralności klimatycznej Cele zwiększenia udziału energii ze źródeł odnawialnych zgodnie z celem dotyczącym udziału energii ze źródeł odnawialnych w sektorze budowlanym określonym w dyrektywie (UE) .../... [zmienionej dyrektywy w sprawie odnawialnych źródeł energii] Cele w zakresie dekarbonizacji ogrzewania i chłodzenia, w tym poprzez sieci ciepłownicze i chłodnicze wykorzystujące energię ze źródeł odnawialnych i ciepło odpadowe, zgodnie z wymogami określonymi w art. 23 i 24 dyrektywy (UE) .../... [zmieniona dyrektywa w sprawie efektywności energetycznej] oraz z wymogami określonymi w art. 15, 15a, 20, 23 i 24 tej dyrektywy. |
|||
Docelowe poziomy przewidywanych operacyjnych emisji gazów cieplarnianych (kg ekwiwalentu CO2/(m2 na rok): - według rodzaju budynku Docelowe poziomy przewidywanych emisji gazów cieplarnianych w całym cyklu życia (kg ekwiwalentu CO2/(m2 na rok) z pięcioletnimi celami pośrednimi: - według rodzaju budynku Cele końcowe dotyczące oczekiwanej redukcji emisji gazów cieplarnianych w całym cyklu życia (%) z pięcioletnimi celami pośrednimi: - według rodzaju budynku Cele dostosowane do rozporządzenia (UE) nr 305/2011 w odniesieniu do wykorzystania materiałów w obiegu zamkniętym, zawartości materiałów pochodzących z recyklingu i materiałów wtórnych., oraz wystarczalność ewentualnych pięcioletnich celów pośrednich Cele dotyczące usuwania dwutlenku węgla w związku z tymczasowym składowaniem dwutlenku węgla w budynkach lub na ich powierzchni |
Podział na emisje objęte rozdziałem III [instalacje stacjonarne], rozdziałem IVa [nowy system handlu uprawnieniami do emisji w odniesieniu do budynków i transportu drogowego] dyrektywy 2003/87/WE oraz inne zasoby | ||
Oczekiwane szersze korzyści - tworzenie nowych miejsc pracy - zmniejszenie odsetka osób dotkniętych ubóstwem energetycznym (w %) - zmniejszenie odsetka osób żyjących w nieodpowiednim środowisku wewnątrz pomieszczeń i obniżenie kosztów systemów opieki zdrowotnej w związku z poprawą stanu zdrowia poprzez poprawę jakości środowiska w pomieszczeniach po renowacji - efektywne gospodarowanie zasobami, w tym efektywne wykorzystanie wody |
- Wzrost PKB (procentowo i w mld EUR) | ||
Wkład w osiąganie wiążącego krajowego celu państwa członkowskiego w zakresie emisji gazów cieplarnianych na podstawie [zmienionego rozporządzenia w sprawie wspólnego wysiłku redukcyjnego] | |||
Wkład w osiągnięcie unijnych celów w zakresie efektywności energetycznej zgodnie z dyrektywą (UE).../... [wersja przekształcona dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej] (udział i dane liczbowe w ktoe, zużycie pierwotne i końcowe): - w stosunku do ogólnego celu w zakresie efektywności energetycznej |
|||
Wkład w osiąganie unijnych celów w zakresie energii odnawialnej zgodnie z dyrektywą (UE) 2018/2001 [zmieniona dyrektywa w sprawie odnawialnych źródeł energii] (udział, wytworzone MW): | |||
- względem ogólnego celu dotyczącego energii ze źródeł odnawialnych | |||
- względem ▌ celu dotyczącego udziału energii ze źródeł odnawialnych w sektorze budowlanym | |||
Wkład w osiąganie unijnego celu klimatycznego na 2030 r. i celu osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r. zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/1119 (udział i liczba w (kg ekwiwalentu cO2/m2 na rok)): | |||
- względem ogólnego celu dekarbonizacji | |||
c) Przegląd wdrożonych i planowanych polityk i środków |
Polityki i środki dotyczące następujących elementów: a) określenie optymalnych pod względem kosztów podejść do renowacji w przypadku różnych rodzajów budynków i stref klimatycznych, z uwzględnieniem ewentualnych właściwych "punktów aktywacji" w cyklu życia budynku; b) krajowe minimalne normy charakterystyki energetycznej na podstawie art. 9 oraz inne polityki i działania ukierunkowane na te segmenty krajowych zasobów budowlanych, które mają najgorszą charakterystykę energetyczną; c) wspieranie gruntownych renowacji budynków, w tym stopniowych gruntownych renowacji; ca) wysoka jakość środowiska w pomieszczeniach w nowych budynkach i w budynkach po renowacji; d) wzmocnienie pozycji i ochrona odbiorców będących w trudnej sytuacji oraz zmniejszenie ubóstwa energetycznego, w tym polityki i środki na podstawie art. 22 dyrektywy (UE).../... [wersja przekształcona dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej], oraz przystępność cenowa mieszkań; e) utworzenie punktów kompleksowej obsługi lub podobnych mechanizmów świadczenia doradztwa i pomocy technicznej, administracyjnej i finansowej; |
Polityki i środki dotyczące następujących elementów: a) podnoszenie odporności budynków na zmianę klimatu; b) wspieranie rynku usług energetycznych; c) zwiększanie bezpieczeństwa przeciwpożarowego; d) zwiększanie odporności na ryzyko związane z klęskami żywiołowymi, w tym z intensywną aktywnością sejsmiczną; e) usuwanie substancji niebezpiecznych, w tym azbestu; oraz f) dostępność dla osób z niepełnos- prawnościami W odniesieniu do wszystkich polityk i środków: - zasoby i zdolności administracyjne - uwzględnione obszary: - najgorsza charakterystyka |
|
f) obniżenie emisyjności ogrzewania i chłodzenia, w tym poprzez efektywne sieci ciepłownicze i chłodnicze zgodnie z [zmienioną dyrektywą w sprawie efektywności energetycznej], oraz stopniowe wycofywanie paliw kopalnych wykorzystywanych do ogrzewania i chłodzenia w budynkach z myślą o planowanym wycofaniu do 2035 r., a jeżeli nie jest to wykonalne, jak wykazano Komisji, najpóźniej do 2040 r.; (fa) plan działania na rzecz wycofania paliw kopalnych w budynkach do 2035 r., a jeżeli nie jest to wykonalne, jak wykazano Komisji, najpóźniej do 2040 r.; |
- minimalne normy charakterystyki energetycznej - ubóstwo energetyczne, mieszkalnictwo socjalne - budynki publiczne - budynki mieszkanie (jednorodzinne, wielorodzinne) |
||
g) promowanie odnawialnych źródeł energii w budynkach zgodnie z orientacyjnym celem dotyczącym udziału energii ze źródeł odnawialnych w sektorze budowlanym, określonym w art. 15a ust. 1 dyrektywy (UE) 2018/2001 [zmieniona dyrektywa w sprawie odnawialnych źródeł energii]; ga) montaż na budynkach instalacji wykorzystujących energię słoneczną; h) redukcja emisji gazów cieplarnianych w całym cyklu życia budynków w związku z budową, renowacją, eksploatacją i wycofaniem z eksploatacji budynków oraz powszechniejsze usuwanie dwutlenku węgla; ha) zmniejszenie ogólnego śladu środowiskowego wszystkich części i komponentów budynków, w tym poprzez stosowanie zrównoważonych, wtórnych, pozyskiwanych lokalnie materiałów budowlanych i renowacyjnych; i) zapobieganie powstawaniu odpadów z budowy i rozbiórki oraz ich wysokiej jakości przetwarzanie zgodnie z dyrektywą 2008/98/WE, w szczególności z uwzględnieniem hierarchii postępowania z odpadami oraz celów gospodarki o obiegu zamkniętym; ia) zwiększenie liczby przyjmowanych świadectw charakterystyki energetycznej, w tym w odniesieniu do gospodarstw domowych o niskich dochodach; j) podejścia oparte na lokalnejsieci lub sąsiedztwie, w tym rola społeczności energetycznych działających w zakresie energii odnawialnej i obywatelskich społeczności energetycznych; k) poprawa stanu budynków będących własnością organów publicznych, w tym polityki i środki na podstawie art. 5, 6 i 7 [przekształconej dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej]; l) promowanie wprowadzania w budynkach inteligentnych technologii i infrastruktury na potrzeby zrównoważonej mobilności; m) usuwanie barier rynkowych i niedoskonałości rynku; n) rozwiązywanie problemu braku kwalifikacji i niedopasowania umiejętności oraz wspieranie kształcenia, szkolenia, podnoszenia i zmiany kwalifikacji w sektorach budownictwa, efektywności energetycznej i energii ze źródeł odnawialnych, z uwzględnieniem perspektywy płci; oraz na) Kluczowe wskaźniki efektywności działań w zakresie podnoszenia lub zmiany kwalifikacji o) kampanie uświadamiające i inne narzędzia doradcze. |
- budynki niemieszkalne - przemysł - odnawialne źródła energii - stopniowe wycofywanie paliw kopalnych w ogrzewaniu i chłodzeniu - emisje gazów cieplarnianych w całym cyklu życia - gospodarka o obiegu zamkniętym i odpady - punkt kompleksowej obsługi - paszporty renowacji - inteligentne technologie - rozwiązania w zakresie zrównoważonej mobilności w budynkach - podejścia oparte na lokalnej sieci lub sąsiedztwie - umiejętności, szkolenia - kampanie uświadamiające i narzędzia doradcze - wskazanie liczby osób przeszkolonych w branży budowlanej w ich państwach członkowskich; - zasięg geograficzny kształcenia i szkolenia zawodowego (VET) - liczba przedsiębiorstw prowadzących szkolenia i praktyki - udział kobiet i młodzieży w programach VET i programach praktyk - rozpoczęte i zakończone programy praktyk i VET - liczba zakończonych kampanii uświadamiających dotyczących możliwości w zakresie VET |
||
oa) nowy promowanie inteligentnych technologii monitorowania, analizy i symulacji charakterystyki energetycznej budynków w całym cyklu życia, w tym technologii modelowania 3D; ob) nowe programy przeglądów, w tym narzędzia cyfrowe i listy kontrolne, w celu weryfikacji zgodności ze zdolnościami w zakresie automatyki i sterowania budynków; oc) promowanie rozwiązań w zakresie zarządzania energią, takich jak umowy o poprawę efektywności energetycznej; od) środki mające na celu zwiększenie liczby przyjmowanych świadectw charakterystyki energetycznej zasobów budynków lub alternatywnych systemów pomiaru w czasie rzeczywistym; oe) nowy rozwój i wsparcie kierowanych przez obywateli inicjatyw w zakresie efektywności energetycznej i renowacji, w szczególności roli społeczności energetycznych działających w zakresie energii odnawialnej i obywatelskich społeczności energetycznych; W odniesieniu do wszystkich polityk i środków: - nazwa polityki lub środka - krótki opis (dokładny zakres, cel i zasady stosowania) - cel ilościowy - rodzaj polityki lub środka (np. ustawodawczy; o charakterze gospodarczym; fiskalny; szkolenie, podnoszenie świadomości) - planowany budżet i źródła finansowania - podmioty odpowiedzialne za realizację polityki - oczekiwany wpływ - stan wdrożenia - data wejścia w życie - okres realizacji |
|||
d) Szczegółowy plan działania dotyczący potrzeb inwestycyjnych, źródeł budżetowych i zasobów administracyjnych |
- łączne potrzeby inwestycyjne na lata 2030, 2040, 2050 (mln EUR) - inwestycje publiczne (mln EUR) - inwestycje prywatne (mln EUR), w tym kredyty na poprawę efektywności energetycznej, kredyty hipoteczne na renowację budynku, emisje obligacji lub inne mechanizmy finansowania - zasoby budżetowe - Zabezpieczone środki budżetowe |
||
da) plan działania dotyczący ubóstwa energetycznego |
- cele zmniejszenia wskaźników ubóstwa energetycznego - liczba gospodarstw domowych dotkniętych ubóstwem energetycznym - wykaz wdrożonych i planowanych strategii mających na celu ograniczenie ubóstwa energetycznego - wykaz wdrożonych i planowanych środków finansowania mających na celu ograniczenie ubóstwa energetycznego |
WYMOGI DOTYCZĄCE NOWYCH I PODDAWANYCH RENOWACJI BUDYNKÓW BEZEMISYJNYCH ORAZ OBLICZANIE WSPÓŁCZYNNIKA GLOBALNEGO OCIEPLENIA W CYKLU ŻYCIA
I. Wymogi dotyczące budynków bezemisyjnych
Całkowite roczne zużycie energii pierwotnej w nowym budynku bezemisyjnym musi być zgodne z maksymalnymi progami podanymi w poniższej tabeli.
Państwa członkowskie mogą zdecydować się na zaklasyfikowanie regionów wewnętrznych do różnych stref klimatycznych, o ile jest to zgodne z poniższą tabelą.
wymogi dotyczące istniejących budynków | ||||
Strefa klimatyczna UE| | Budynek mieszkalny | Budynek biurowy | Inny budynek niemieszkalny (*) | |
Śródziemnomorska | <60 kWh/(m2 na rok) | <70 kWh/(m2 na rok) | < całkowite zużycie energii pierwotnej budynku o niemal zerowym zużyciu energii określone na poziomie krajowym | |
Oceaniczna | <60 kWh/(m2 na rok) | <85 kWh/(m2 na rok) | < całkowite zużycie energii pierwotnej budynku o niemal zerowym zużyciu energii określone na poziomie krajowym | |
Kontynentalna | <65 kWh/(m2 na rok) | <85 kWh/(m2 na rok) | < całkowite zużycie energii pierwotnej budynku o niemal zerowym zużyciu energii określone na poziomie krajowym | |
Nordycka | <75 kWh/(m2 na rok) | <90 kWh/(m2 na rok) | < całkowite zużycie energii pierwotnej budynku o niemal zerowym zużyciu energii określone na poziomie krajowym | |
(*) Uwaga: próg powinien być niższy niż próg całkowitego zużycia energii pierwotnej ustalony na poziomie państwa członkowskiego dla budynków niemieszkalnych o niemal zerowym zużyciu energii innych niż biura. |
Całkowite roczne zużycie energii pierwotnej w nowym lub poddanym renowacji budynku bezemisyjnym pochodzi, w ujęciu rocznym lub sezonowym netto, z:
- energii ze źródeł odnawialnych wytwarzanej lub magazynowanej na miejscu i spełniającej kryteria określone w art. 7 dyrektywy (UE) 2018/2001 [zmieniona dyrektywa w sprawie odnawialnych źródeł energii],
- energii na potrzeby konsumpcji własnej i wspólnej konsumpcji własnej w rozumieniu dyrektywy (UE) 2018/2001 [zmieniona dyrektywa w sprawie odnawialnych źródeł energii] lub lokalnego współdzielenia produkcji energii odnawialnej, w tym za pośrednictwem podmiotu rynku będącego osobą trzecią lub dostarczanej przez społeczność energetyczną działającą w zakresie energii odnawialnej w rozumieniu art. 22 dyrektywy (UE) 2018/2001 [zmieniona dyrektywa w sprawie odnawialnych źródeł energii], lub
- energii ze źródeł odnawialnych z systemu ciepłowniczego i chłodniczego lub ciepła odpadowego.
Budynek bezemisyjny nie może generować na miejscu żadnych emisji dwutlenku węgla z paliw kopalnych.
W przypadku gdy, ze względu na charakter budynku lub brak dostępu do społeczności energetycznych działających w zakresie energii odnawialnej lub energii ze źródeł odnawialnych z systemów ciepłowniczych i chłodniczych lub ciepła odpadowego, pełne spełnienie wymogów określonych w akapicie pierwszym nie jest technicznie lub ekonomicznie wykonalne, pozostała część lub całość całkowitego rocznego zużycia energii pierwotnej może również pochodzić z energii ze źródeł odnawialnych z sieci posiadającej gwarancję pochodzenia, udokumentowaną umowami zakupu energii i umowami zakupu energii ze źródeł odnawialnych pochodzącej z efektywnego systemu ciepłowniczego i chłodniczego, o których mowa w dyrektywie (UE) 2018/2001 [zmienionej dyrektywie w sprawie odnawialnych źródeł energii] lub z energii pochodzącej z wydajnego systemu ciepłowniczego i chłodniczego, zgodnie z art. 24 ust. 1 dyrektywy (UE) .../... [przekształconej dyrektywie w sprawie efektywności energetycznej]. Komisja wydaje wytyczne dotyczące sposobu wdrażania i weryfikacji wyżej określonych kryteriów ze szczególnym uwzględnieniem wykonalności technicznej i ekonomicznej. [Popr. 67]
II. Obliczanie współczynnika globalnego ocieplenia w cyklu życia nowych budynków na podstawie art. 7 ust. 2
Do celów obliczania współczynnika globalnego ocieplenia w cyklu życia nowych budynków na podstawie art. 7 ust. 2 podaje się współczynnik globalnego ocieplenia jako wskaźnik liczbowy dla każdego etapu cyklu życia, wyrażony w kg ekwiwalentu CO2e/m2 (powierzchni użytkowej) uśredniony dla jednego roku referencyjnego okresu badania wynoszącego 50 lat. Wybór danych, określenie scenariusza i obliczenia przeprowadza się zgodnie z normą EN 15978 (EN 15978:2011. Zrównoważone obiekty budowlane. Ocena środowiskowych właściwości użytkowych budynków. Metoda obliczania). Zakres elementów budynków i wyposażenia technicznego odpowiada zakresowi zdefiniowanemu we wspólnych unijnych ramach Level(s) dla wskaźnika 1.2. W przypadku gdy istnieje krajowe narzędzie obliczeniowe lub jest ono wymagane do ujawniania informacji lub do uzyskiwania pozwoleń na budowę, narzędzie to może być stosowane do celów wymaganego ujawnienia informacji. Można zastosować inne narzędzia obliczeniowe, jeżeli spełniają one minimalne kryteria określone we wspólnych unijnych ramach systemu Level(s) dotyczących określonych wyrobów budowlanych i systemów technicznych budynku, a także ich deklaracji środowiskowych dotyczących wyrobów, obliczanych zgodnie z [zmienionym rozporządzeniem w sprawie wyrobów budowlanych], jeżeli są one dostępne.
WSPÓLNE OGÓLNE RAMY OCENY GOTOWOŚCI BUDYNKÓW DO OBSŁUGI INTELIGENTNYCH SIECI
W metodyce uwzględnia się istnienie cyfrowego bliźniaka budynku, umożliwiającego lepszą bieżącą sprawozdawczość i funkcjonowanie w zakresie zużycia energii w budynku.
Metodologia uwzględnia takie cechy jak inteligentne liczniki, systemy automatyki i sterowania budynków, urządzenia samoregulujące do regulowania temperatury pomieszczeń, wbudowane urządzenia gospodarstwa domowego, punkty ładowania pojazdów elektrycznych, magazynowanie energii i szczegółowe funkcje oraz interoperacyjność tych elementów, a także korzyści w zakresie klimatu w budynku, efektywności energetycznej, poziomów efektywności oraz uzyskanej elastyczności.
WZÓR ŚWIADECTW CHARAKTERYSTYKI ENERGETYCZNEJ
Świadectwo charakterystyki energetycznej zawiera następujące powiązania z innymi inicjatywami w zakresie, w jakim mają one zastosowanie ▌ :
Osoby z niepełnosprawnościami mają równy dostęp do informacji zawartych w świadectwach charakterystyki energetycznej.
NIEZALEŻNE SYSTEMY KONTROLI ŚWIADECTW CHARAKTERYSTYKI ENERGETYCZNEJ
Definicja ważnego świadectwa charakterystyki energetycznej służy zapewnieniu:
Państwa członkowskie mogą włączyć do definicji ważnego świadectwa charakterystyki energetycznej dodatkowe elementy, takie jak maksymalne odchylenie dla określonych wartości danych wejściowych.
Państwa członkowskie podają jasną definicję celów w zakresie jakości oraz poziomu pewności statystycznej, jaką powinien osiągnąć system świadectw charakterystyki energetycznej. Niezależny system kontroli zapewnia, aby statystyczny poziom ufności co najmniej 90 % ważnych wydanych świadectw charakterystyki energetycznej wynosił 95 % dla ocenianego okresu, który nie przekracza jednego roku.
Poziom jakości i poziom ufności mierzy się przy użyciu próby losowej i uwzględnia się wszystkie elementy zawarte w definicji ważnego świadectwa charakterystyki energetycznej. W przypadku gdy niezależne systemy kontroli zostały przekazane organom pozarządowym państwa członkowskie wymagają weryfikacji przez stronę trzecią do celów oceny co najmniej 25 % próby losowej.
Ważność danych wejściowych weryfikuje się na podstawie informacji przekazanych przez niezależnego eksperta. Informacje takie mogą obejmować świadectwa produktu, specyfikacje lub plany budynku, które zawierają szczegółowe informacje na temat efektywności poszczególnych elementów uwzględnionych w świadectwie charakterystyki energetycznej.
Prawidłowość danych wejściowych weryfikuje się w drodze kontroli na miejscu w odniesieniu do co najmniej 10 % świadectw charakterystyki energetycznej stanowiących część losowej próby wykorzystywanej do oceny ogólnej jakości systemu.
Oprócz wyboru minimalnej próby losowej w celu określenia ogólnego poziomu jakości państwa członkowskie mogą stosować różne strategie, aby specjalnie ukierunkować kontrolę na świadectwa charakterystyki energetycznej niskiej jakości i wykrywać je w celu poprawy ogólnej jakości systemu. Takiej ukierunkowanej analizy nie można wykorzystać jako podstawy do pomiaru ogólnej jakości systemu.
Państwa członkowskie wprowadzają środki zapobiegawcze i zaradcze w celu zapewnienia jakości ogólnego systemu świadectw charakterystyki energetycznej. Środki te mogą obejmować dodatkowe szkolenia dla niezależnych ekspertów, ukierunkowany dobór próby, obowiązek ponownego przedkładania świadectw charakterystyki energetycznej, proporcjonalne grzywny oraz tymczasowe lub stałe zakazy dla ekspertów.
W przypadku dodawania informacji do bazy danych organy krajowe mają możliwość ustalenia inicjatora dodanych informacji na potrzeby monitorowania i weryfikacji.
Niezależny system kontroli weryfikuje dostępność świadectw charakterystyki energetycznej dla potencjalnych nabywców i najemców, aby dać im możliwość uwzględnienia charakterystyki energetycznej budynku przy podejmowaniu decyzji o zakupie lub wynajmie.
Niezależny system kontroli sprawdza, czy wskaźnik i klasa charakterystyki energetycznej i klasy są eksponowane w mediach reklamowych.
Niezależny system kontroli uwzględnia różne typologie budynków, w szczególności typologie budynków, które są najbardziej rozpowszechnione na rynku nieruchomości, takie jak domy jednorodzinne, wielorodzinne, lokale biurowe lub mieszczące usługi handlu detalicznego.
Państwa członkowskie regularnie publikują w krajowej bazie danych dotyczących świadectw charakterystyki energetycznej co najmniej następujące informacje na temat systemu jakości:
RAMY METODOLOGII PORÓWNAWCZEJ SŁUŻĄCE OKREŚLENIU OPTYMALNYCH POD WZGLĘDEM KOSZTÓW POZIOMÓW CHARAKTERYSTYKI ENERGETYCZNEJ DLA BUDYNKÓW I ELEMENTÓW BUDYNKÓW
Ramom metodologii porównawczej towarzyszą wytyczne dotyczące ich stosowania przy obliczaniu optymalnych pod względem kosztów poziomów charakterystyki energetycznej.
Ramy metodologii porównawczej pozwalają uwzględnić profile użytkowania, zewnętrzne warunki klimatyczne i ich przyszłe zmiany zgodnie z najlepszą dostępną wiedzą naukową, koszty inwestycyjne, kategorię budynku, koszty utrzymania i eksploatacji (w tym koszty energii i oszczędności), zyski z wyeksportowanej energii, w stosownych przypadkach, środowiskowe, ekonomiczne i zdrowotne skutki zużycia energii, społeczne skutki zewnętrzne renowacji, konstrukcji i rozbiórki budynków lub modyfikacji obszarów mieszkalnych i koszty gospodarowania odpadami, w stosownych przypadkach, oraz rozwoju technicznego. Powinny one opierać się na odpowiednich normach europejskich odnoszących się do niniejszej dyrektywy.
W odniesieniu do szerszych skutków środowiskowych, ekonomicznych i zdrowotnych wynikających z poprawy charakterystyki energetycznej budynku obejmują one co najmniej:
Zewnętrzne skutki środowiskowe, energetyczne, ekonomiczne i zdrowotne oblicza się począwszy od sprawozdania, które ma zostać przedłożone w 2025 r.
Oprócz powyższego Komisja:
Charakterystykę energetyczną i emisyjną ocenia się przy użyciu metodologii obliczania opartej na niniejszej dyrektywie. W celu zastosowania ram metodologii porównawczej przez państwa członkowskie warunki ogólne wyrażone parametrami ustala się na szczeblu państwa członkowskiego. Komisja wydaje zalecenia dla państw członkowskich dotyczące ich poziomów optymalnych pod względem kosztów i spójności z trajektoriami stanu klimatu.
Ramy metodologii porównawczej wymagają, by państwa członkowskie:
Dokonując obliczenia kosztów środków poprawy efektywności energetycznej w trakcie spodziewanego ekonomicznego cyklu życia, państwa członkowskie oceniają opłacalność ekonomiczną różnych poziomów minimalnych wymagań dotyczących charakterystyki energetycznej. Pozwoli to na określenie optymalnych ekonomicznie poziomów wymagań dotyczących charakterystyki energetycznej.
Uchylona dyrektywa wraz z wykazem jej kolejnych zmian
(o których mowa w art. 33)
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE (Dz.U. L 153 z 18.6.2010, s. 13) | |
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/844 (Dz.U. L 156 z 19.6.2018, s. 75) | tylko art. 1 |
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 (Dz.U. L 328 z 21.12.2018, s. 1) | tylko art. 53 |
CZĘŚĆ B
Terminy transpozycji do prawa krajowego i daty rozpoczęcia stosowania
(o którym mowa w art. 33)
Dyrektywa | Data transpozycji | Daty rozpoczęcia stosowania |
2010/31/UE | 9 lipca 2012 r. |
w przypadku art. 2, 3, 9, 11, 12, 13, 17, 18, 20 i 27 - 9 stycznia 2013 r.; w przypadku art. 4, 5, 6, 7, 8, 14, 15 i 16 - 9 stycznia 2013 r. w odniesieniu do budynków zajmowanych przez organy publiczne i 9 lipca 2013 r. w odniesieniu do innych budynków |
(UE) 2018/844 | 10 marca 2020 r. |
Tabela korelacji | |
Dyrektywa 2010/31/UE | Niniejsza dyrektywa |
art. 1 | art. 1 |
art. 2 pkt 1 | art. 2 pkt 1 |
- | art. 2 pkt 2 |
art. 2 pkt 2 | art. 2 pkt 3 |
- | art. 2 pkt 4 i 5 |
art. 2 pkt 3, 3a, 4 i 5 | art. 2 pkt 6, 7, 8 i 9 |
- | art. 2 pkt 10, 11 i 12 |
art. 2 pkt 6, 7, 8 i 9 | art. 2 pkt 13, 14, 15 i 16 |
- | art. 2 pkt 17, 18, 19 i 20 |
art. 2 pkt 10 | art. 2 pkt 21 |
- | art. 2 pkt 22, 23, 24, 25, 26 i 27 |
art. 2 pkt 11, 12, 13 i 14 | art. 2 pkt 28, 29, 30 i 31 |
- | art. 2 pkt 32, 33, 34, 35, 36 i 37 |
art. 2 pkt 15 | art. 2 pkt 37 |
art. 2 pkt 15, 15a, 15b, 15c, 16 i 17 | art. 2 pkt 38, 39, 40, 41, 42 i 43 |
art. 2 pkt 18 | - |
art. 2 pkt 19 | art. 2 pkt 44 |
- | art. 2 pkt 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56 i 57 |
art. 2 pkt 20 | - |
art. 2a | art. 3 |
art. 3 | art. 4 |
art. 4 | art. 5 |
art. 5 | art. 6 |
art. 6 i 9 | art. 7 |
art. 7 | art. 8 |
- | art. 9 |
Tabela korelacji | |
Dyrektywa 2010/31/UE | Niniejsza dyrektywa |
- | art. 10 |
art. 8 ust. 1, 9 | art. 11 |
art. 8 ust. 2-8 | art. 12 |
art. 8 ust. 10, 11 | art. 13 |
- | art. 14 |
art. 10 | art. 15 |
art. 11 | art. 16 |
art. 12 | art. 17 |
art. 13 | art. 18 |
- | art. 19 |
art. 14 i 15 | art. 20 |
art. 16 | art. 21 |
art. 17 | art. 22 |
- | art. 23 |
art. 18 | art. 24 |
art. 19 | art. 25 |
art. 19a | - |
art. 20 | art. 26 |
art. 21 | art. 27 |
art. 22 | art. 28 |
art. 23 | art. 29 |
art. 26 | art. 30 |
art. 27 | art. 31 |
art. 28 | art. 32 |
art. 29 | art. 33 |
art. 30 | art. 34 |
art. 31 | art. 35 |
Załącznik I | Załącznik I |
Tabela korelacji | |
Dyrektywa 2010/31/UE | Niniejsza dyrektywa |
- | Załącznik II |
- | Załącznik III |
Załącznik IA | Załącznik IV |
- | Załącznik V |
Załącznik II | Załącznik VI |
Załącznik III | Załącznik VII |
Załącznik IV | Załącznik VIII |
Załącznik V | Załącznik IX |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.418 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | P9_TA(2023)0068 Charakterystyka energetyczna budynków (wersja przekształcona) Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 14 marca 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (wersja przekształcona) (COM(2021)0802 - C9-0469/2021 - 2021/0426(COD)) (Zwykła procedura ustawodawcza - przekształcenie) |
Data aktu: | 23/11/2023 |
Data ogłoszenia: | 23/11/2023 |