(Dz.U.UE C z dnia 15 listopada 2023 r.)
4 września 2023 r. Komisja Europejska wydała wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Specjalnego Komitetu Handlowego ds. Współpracy Administracyjnej w dziedzinie VAT oraz Odzyskiwania Podatków i Ceł ustanowionego na mocy Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony ("wniosek").
Celem wniosku jest umożliwienie współpracy administracyjnej między właściwymi organami podatkowymi w Unii Europejskiej a ich odpowiednikiem w Zjednoczonym Królestwie. Ponieważ współpraca ta, jak określono bardziej szczegółowo w umowie o gwarantowanym poziomie usług, która stanowi jeden z załączników do wniosku (załącznik I), wiąże się z przetwarzaniem danych osobowych, również przez Komisję, EIOD zaleca odniesienie do zgodności z RODO 1 i rozporządzenia 2 (UE) 2018/1725 w motywie wniosku.
Ponadto EIOD zaleca uwzględnienie we wniosku konkretnego odniesienia do decyzji stwierdzającej odpowiedni stopień ochrony jako podstawy prawnej umożliwiającej przekazywanie danych osobowych przez właściwe organy w Unii Europejskiej właściwym organom w Zjednoczonym Królestwie. Europejski Inspektor Ochrony Danych zaleca również uzupełnienie umowy o gwarantowanym poziomie usług (o której mowa w załączniku I do wniosku) przepisami szczegółowymi określającymi wszystkie istotne aspekty ochrony danych.
1. Wprowadzenie
1. 4 września 2023 r. Komisja Europejska wydała wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Specjalnego Komitetu Handlowego ds. Współpracy Administracyjnej w dziedzinie VAT oraz Odzyskiwania Podatków i Ceł ustanowionego na mocy Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony ("wniosek").
2. Do wniosku dołączono cztery załączniki, w których zawarto:
- projekt decyzji Specjalnego Komitetu Handlowego ds. Współpracy Administracyjnej w zakresie VAT oraz Odzyskiwania Podatków i Ceł ustanowionego na mocy Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony ("Specjalny Komitet Handlowy") w sprawie procedury zawarcia umowy o gwarantowanym poziomie usług (załącznik I);
- projekt decyzji specjalnego Komitetu ds. Handlu w sprawie kwoty i sposobów wniesienia przez Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej wkładu finansowego do budżetu ogólnego Unii w związku z kosztami, jakie będą wynikać z udziału Zjednoczonego Królestwa w europejskich systemach informatycznych (załącznik II);
- projekt decyzji Specjalnego Komitetu Handlowego ustanawiającej przepisy wykonawcze do postanowień dotyczących pomocy przy odzyskiwaniu wierzytelności, zawartych w Protokole w sprawie współpracy administracyjnej i zwalczania oszustw w dziedzinie podatku od wartości dodanej oraz w sprawie wzajemnej pomocy przy odzyskiwaniu wierzytelności dotyczących podatków i ceł (załącznik III);
- projekt decyzji Specjalnego Komitetu ds. Handlu w sprawie przyjęcia standardowych formularzy do przekazywania informacji i danych statystycznych, przekazywania informacji za pomocą wspólnej sieci łączności oraz praktycznych ustaleń dotyczących organizacji kontaktów między centralnymi biurami łącznikowymi i wydziałami łącznikowymi (załącznik IV).
3. Celem wniosku 3 jest określenie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w Specjalnym Komitecie Handlowym ds. Współpracy Administracyjnej w dziedzinie VAT oraz Odzyskiwania Podatków i Ceł w związku z planowanym przyjęciem decyzji dotyczących wdrożenia Protokołu w sprawie współpracy administracyjnej i zwalczania oszustw w dziedzinie podatku od wartości dodanej oraz w sprawie wzajemnej pomocy przy odzyskiwaniu wierzytelności dotyczących podatków i ceł ("protokół w sprawie VAT", "PVAT"), jak określono w art. 39 ust. 2 PVAT Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony ("umowa") 4 .
4. Niniejszą opinię EIOD wydano w odpowiedzi na konsultacje przeprowadzone przez Komisję Europejską 4 września 2023 r. zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725. EIOD zauważa, że brakuje odniesienia do tych konsultacji w motywie wniosku. W związku z tym EIOD zaleca umieszczenie takiego odniesienia w motywie wniosku.
3. Wnioski
12. W świetle powyższego EIOD wydaje następujące zalecenia:
(1) dodanie odniesienia do konsultacji z EIOD zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 w motywie wniosku;
(2) dodanie do wniosku motywu określającego, że "przetwarzanie danych osobowych w kontekście niniejszej decyzji Rady musi być zgodne z rozporządzeniem (UE) 2016/679 oraz z rozporządzeniem (UE) 2018/1725";
(3) uwzględnienie we wniosku konkretnego odniesienia do decyzji stwierdzającej odpowiedni stopień ochrony jako podstawy prawnej umożliwiającej przekazywanie danych osobowych przez właściwe organy w Unii Europejskiej właściwym organom w Zjednoczonym Królestwie;
(4) zawarcie szczegółowych przepisów umowy o gwarantowanym poziomie usług (o której mowa w załączniku I do wniosku), określających wszystkie istotne aspekty ochrony danych.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.918 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Specjalnego Komitetu Handlowego ds. Współpracy Administracyjnej w dziedzinie VAT oraz Odzyskiwania Podatków i Ceł ustanowionego na mocy Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu) |
Data aktu: | 15/11/2023 |
Data ogłoszenia: | 15/11/2023 |