Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 2 kwietnia 2024 r.)
Sąd odsyłający
High Court (Irlandia)
Strony w postępowaniu głównym
Strona skarżąca: Waltham Abbey Residents Association
Druga strona postępowania: An Bord Pleanala, Irlandia i Attorney General
Przy udziale: O'Flynn Construction Co. Unlimited Company
Pytania prejudycjalne
1) Czy art. 4 ust. 4 dyrektywy 2011/92 1 zmienionej dyrektywą 2014/52 2 lub załącznik IIA pkt 3 do tej dyrektywy, interpretowane w świetle zasady ostrożnościowej, mają - gdy zachodzi konieczność podania informacji na podstawie załącznika IIA do tej dyrektywy i gdy właściwemu organowi przedstawiono materiał wskazujący, że dane przedsięwzięcie może wpływać na gatunek lub siedlisko - taki skutek, że zainteresowany wykonawca powinien uzyskać wszystkie istotne informacje o gatunkach i siedliskach, na które przedsięwzięcie może mieć wpływ, przeprowadzając badania naukowe lub uzyskując wyniki badań naukowych, które pozwalają wyeliminować wątpliwości co do znaczącego wpływu na takie gatunki lub siedliska, a wobec braku takich wyników badań właściwy organ powinien zostać poinformowany o takim braku i ma obowiązek działać na podstawie założenia, że brakuje wystarczających informacji, by wykluczyć wątpliwości co do znaczącego wpływu przedsięwzięcia na środowisko?
2) Czy art. 4 ust. 4 dyrektywy 2011/92 zmienionej dyrektywą 2014/52 lub załącznik IIA pkt 3 do tej dyrektywy, interpretowane w świetle zasady ostrożnościowej, mają - gdy zachodzi konieczność podania informacji na podstawie załącznika IIA do tej dyrektywy - taki skutek, że właściwy organ ma obowiązek wykluczyć wątpliwości co do potencjalnie znaczącego wpływu na środowisko, jeżeli proponuje, by nie poddawać przedsięwzięcia ocenie na podstawie art. 5-10 dyrektywy, a zatem w sytuacji gdy w toku dokonywania ustalenia na podstawie art. 4 ust. 2 dyrektywy właściwy organ obiektywnie nie dysponuje wystarczającymi informacjami, by wykluczyć wątpliwości co do znaczącego wpływu przedsięwzięcia na środowisko, przedsięwzięcie należy poddać ocenie na podstawie art. 5-10 dyrektywy?
3) Jeżeli odpowiedź na pytanie pierwsze jest, co do zasady, przecząca, czy takie konsekwencje powstają w zakresie, w jakim potencjalnie znaczący wpływ na środowisko dotyczy gatunków, na które przedsięwzięcie może mieć wpływ, jeżeli takim gatunkom przysługuje ścisła ochrona na podstawie art. 12 dyrektywy 92/43 3 , mając na uwadze między innymi znaczenie takiego gatunku uznane w art. 3 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2011/92 i motywie 11 dyrektywy 2014/52?
4) Czy art. 4 ust. 4 dyrektywy 2011/92 zmienionej dyrektywą 2014/42 lub załącznik IIA pkt 3, interpretowane w świetle zasady ostrożnościowej, mają taki skutek, że jeżeli w następstwie podania przez wykonawcę informacji na podstawie załącznika IIA do tej dyrektywy, inny podmiot podaje właściwemu organowi dodatkowe informacje obiektywnie mogące budzić wątpliwości co do wpływu przedsięwzięcia na środowisko, wówczas albo wykonawca ma obowiązek przedstawić właściwemu organowi dodatkowe informacje eliminujące takie wątpliwości lub poinformować właściwy organ o braku takich informacji, albo właściwy organ ma obowiązek samodzielnie uzyskać dodatkowe informacje eliminujące takie wątpliwości bądź - alternatywnie - stwierdzić, że wymagane jest przeprowadzenie oceny na podstawie art. 5-10 dyrektywy z uwagi na brak wystarczających informacji wykluczających wątpliwości co do znaczącego wpływu przedsięwzięcia na środowisko?
5) Jeżeli odpowiedź na pytanie czwarte jest, co do zasady, przecząca, czy takie konsekwencje powstają w zakresie, w jakim potencjalnie znaczący wpływ na środowisko dotyczy gatunków, na które przedsięwzięcie może mieć wpływ, jeżeli takim gatunkom przysługuje ścisła ochrona na podstawie art. 12 dyrektywy Rady 92/43, mając na uwadze między innymi znaczenie takiego gatunku uznane w art. 3 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2011/92 i motywie 11 dyrektywy 2014/52?
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.2289 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa C-41/24: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez High Court (Irlandia) w dniu 22 stycznia 2024 r. - Waltham Abbey Residents Association/An Bord Pleanála, Irlandia i Attorney General |
Data aktu: | 02/04/2024 |
Data ogłoszenia: | 02/04/2024 |