PRZYWOŁUJĄC:
1. Artykuł 6 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), który przyznaje Unii Europejskiej kompetencje do prowadzenia działań w obszarze sportu mających na celu wspieranie, koordynowanie lub uzupełnianie działań państw członkowskich, oraz artykuł 165, zgodnie z którym Unia przyczynia się do wspierania europejskich przedsięwzięć w zakresie sportu, uwzględniając jego szczególny charakter, jego struktury oparte na zasadzie dobrowolności oraz uwzględniając jego funkcję społeczną i edukacyjną.
2. Plan prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu na lata 2021-2024 1 i określony w nim obszar priorytetowy "promocja uczestnictwa w sporcie i prozdrowotnej aktywności fizycznej" oraz cel przewodni polegający na zwiększeniu uczestnictwa w "prozdrowotnej aktywności fizycznej w celu promowania aktywnego i przyjaznego dla środowiska stylu życia, spójności społecznej i aktywności obywatelskiej".
3. Zalecenie Rady w sprawie propagowania we wszystkich sektorach prozdrowotnej aktywności fizycznej 2 , w którym podkreślą się, że korzyści płynące z aktywności fizycznej przez całe życie, w tym z regularnych zajęć sportowych i ruchu przez całe życie, są ogromne.
4. Wyniki specjalnego badania Eurobarometr 525 na temat sportu i aktywności fizycznej, które wskazały na to, że nadal istnieje silna potrzeba promowania sportu i regularnej aktywności fizycznej, szczególnie pośród obywateli powyżej 24 roku życia, których regularna aktywność fizyczna często maleje z wiekiem 3 .
5. Zmienioną Europejską Kartę Sportu wydaną przez Radę Europy, której celem jest umożliwienie każdej osobie uczestnictwa w sporcie, w szczególności zapewnienie wszystkim uprawiania sportu w bezpiecznym, zabezpieczonym i zdrowym środowisku 4 .
6. Rezolucję Parlamentu Europejskiego pt. "Zintegrowane podejście do polityki sportowej: dobre zarządzanie, dostępność i uczciwość" 5 , w szczególności jej pkt 75, w którym apeluje się do państw członkowskich, by przeznaczały więcej środków finansowych na otwarte publiczne tereny sportowe i place zabaw, tak aby ułatwić dostęp do sportu masowego;
ODNOTOWUJĄC, ŻE:
7. Do celów niniejszych konkluzji za sport organizowany samodzielnie uznaje się wszystkie formy aktywności fizycznej, które mogą odbywać się w otoczeniu nieformalnym, najczęściej w czasie wolnym, w ramach których nie stosuje się rygorystycznych formalnych reguł sportowych i które niekoniecznie odbywają się na zasadzie współzawodnictwa. Aktywność taka może odbywać się w warunkach lokalnych i nieformalnych, takich jak parki i osiedla, ale także w ramach infrastruktury sportowej, indywidualnie lub zbiorowo, na przykład z przyjaciółmi, współpracownikami i członkami rodziny.
8. Obywatele UE coraz częściej angażują się w aktywność fizyczną w różnych przestrzeniach i wykorzystują otoczenie nieformalne, takie jak parki, inne miejsca na wolnym powietrzu lub własny dom, do uprawiania sportu i prowadzenie aktywności fizycznej - na pewnym etapie życia 6 .
9. Co trzecia osoba dorosła w Europie nie spełnia kryteriów określonych w wytycznych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dotyczących aktywności fizycznej, a co najmniej połowa dorosłych w Europie w ogóle nie ćwiczy ani nie uprawia sportu, przy czym niższy wskaźnik aktywności odnotowuje się wśród kobiet, osób starszych i grup o niższym statusie społeczno-ekonomicznym 7 .
10. Dane na temat siedzącego trybu życia pokazują, że prawie 40 % Europejczyków siedzi przez ponad pięć i pół godziny dziennie, a wskaźnik ten jest wyższy wśród pracowników umysłowych, osób na stanowiskach kierowniczych, studentów i osób bezrobotnych 8 .
11. Głównymi przeszkodami w uprawianiu sportu, jak wskazują różne badania, są brak czasu, brak motywacji, koszty, problemy zdrowotne i niechęć do współzawodnictwa 9 . Sport organizowany samodzielnie może również pomóc w przezwyciężeniu niektórych z tych przeszkód i zachęcić do udziału w sporcie, ponieważ daje cenne możliwości uczestnictwa pod względem czasu potrzebnego na daną aktywność, poziomu zaangażowania, sprzętu, infrastruktury i kosztów.
PODKREŚLAJĄC, ŻE:
12. Sport organizowany samodzielnie wraz ze sportem zorganizowanym mogą również odgrywać pozytywną rolę w zwiększaniu uczestnictwa w sporcie i prozdrowotnej aktywności fizycznej z myślą o promowaniu aktywnego, zdrowego i zrównoważonego stylu życia, a także spójności społecznej i aktywnego obywatelstwa.
13. Różne formy działalności sportowej, tj. sport zorganizowany i sport organizowany samodzielnie, należy uznać za elementy, które uzupełniają wysiłki na rzecz promowania aktywnego i zdrowego stylu życia i mają duży potencjał wywierania na siebie wzajemnie korzystnego wpływu.
14. Brakuje europejskich badań i danych dotyczących konkretnie uczestnictwa obywateli w sporcie samodzielnie organizowanym.
15. Inwestycje w jakąkolwiek formę uczestnictwa w sporcie mogą generować pozytywną społeczną stopę zwrotu z inwestycji (SROI) 10 .
16. Uprawianie sportu organizowanego samodzielnie powinno być bezpieczne i dostępne dla wszystkich; aktywność ta powinna stanowić płaszczyznę, na której każdy może bezpiecznie ćwiczyć - niezależnie od płci, wieku, orientacji seksualnej, kondycji fizycznej, niepełnosprawności lub pochodzenia.
17. Rozwiązania cyfrowe mogą odegrać ważną rolę w zwiększaniu uczestnictwa i promowaniu aktywności fizycznej; zapewniają one cenne wsparcie dla uprawiania sportu i mogą pomóc władzom publicznym i organizacjom sportowym uzyskać głębszą wiedzę na temat osób zaangażowanych w sport organizowany samodzielnie i udzielać tym osobom wsparcia.
18. Osoby uprawiające sport organizowany samodzielnie powinny mieć możliwość korzystania z odpowiednich wytycznych i informacji pomagających w lepszym korzystaniu z dostępnych zasobów i narzędzi, takich jak media społecznościowe i cyfrowe aplikacje i narzędzia związane ze zdrowiem, sportem i sprawnością fizyczną.
ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY NA ODPOWIEDNIM SZCZEBLU:
19. W odniesieniu do zdrowia, dobrostanu i włączenia społecznego
a) promowały i wspierały polityki ułatwiające uprawianie sportu organizowanego samodzielnie jako sposobu zachęcania do aktywności fizycznej i sportu przez całe życie oraz propagowania ich korzystnego wpływu na dobrostan i zdrowie fizyczne i psychiczne obywateli 11 ;
b) zachęcały do sportu organizowanego samodzielnie jako sposobu na zapobieganie zagrożeniom związanym z chorobami niezakaźnymi i jako sposobu na promowanie prozdrowotnej aktywności fizycznej, na przykład w szkołach, placówkach opieki zdrowotnej (w tym w placówkach opiekuńczo-pielęgnacyjnych), w miejscu pracy i w ramach otwartych imprez w społecznościach lokalnych 12 ;
c) promowały uczestnictwo w sporcie w otoczeniu nieformalnym wśród mieszkańców miast i wsi na obszarach, na których nie ma wystarczającej liczby obiektów sportowych i przestrzeni publicznych odpowiednich do uprawiania sportu;
d) analizowały potencjał zalecania aktywności fizycznej jako sposobu promowania sportu i aktywności fizycznej w otoczeniu zorganizowanym i nieformalnym 13 . Pracownicy służby zdrowia mogą odgrywać kluczową rolę w zalecaniu i zachęcaniu do angażowania się w sport lub aktywność fizyczną odpowiednią do stanu zdrowia poszczególnych osób, w ścisłej współpracy z wykwalifikowanymi specjalistami w dziedzinie sportu.
20. W odniesieniu do uprawiania sportu
a) wspierały na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym inicjatywy polityczne, środki i kampanie publiczne promujące wśród obywateli korzyści płynące ze sportu i aktywności fizycznej oraz dostępność sportu i aktywności fizycznej, w tym w otoczeniu nieformalnym;
b) w stosownych przypadkach opracowywały i rozpowszechniały wytyczne, we współpracy z ruchem sportowym, dotyczące sposobów angażowania się w sport organizowany samodzielnie, na przykład w zakresie treningów i zasad bezpieczeństwa;
c) promowały rozwój, w miarę możliwości, narzędzi umożliwiających osobom uprawiającym sport organizowany samodzielnie łatwe uzyskiwanie doradztwa i wyszukiwanie specjalistów, szczególnie trenerów 14 , którzy odbyli certyfikowane szkolenie;
d) promowały i wspierały inicjatywy społeczności lokalnych, które zachęcają do uczestnictwa w sporcie w otoczeniu nieformalnym, we współpracy z instytucjami kształcenia i szkolenia, organizacjami młodzieżowymi, klubami sportowymi, klubami fitness, stowarzyszeniami osób starszych i stowarzyszeniami sąsiedzkimi;
e) w stosownych przypadkach współpracowały z ruchem sportowym w celu rozwijania lub poszerzania oferty rekreacyjnych zajęć sportowych w klubach sportowych;
f) podnosiły świadomość, na przykład poprzez kampanie informacyjne, na temat potencjalnych zagrożeń 15 związanych z korzystaniem z mediów społecznościowych i aplikacji cyfrowych oraz narzędzi związanych ze zdrowiem, sportem i sprawnością fizyczną. Takie media społecznościowe oraz aplikacje i narzędzia cyfrowe mogą jednak być również przydatne w motywowaniu i podtrzymywaniu aktywności fizycznej obywateli.
21. W odniesieniu do rozwoju umiejętności, uczenia się pozaformalnego i nieformalnego oraz wolontariatu
a) dążyły do zapewnienia uznawanych i mających wysoką jakość możliwości zdobywania umiejętności dla instruktorów, trenerów i wolontariuszy, w tym tych działających w otoczeniu nieformalnym, z naciskiem na sprawność, bezpieczeństwo i czerpanie przyjemności z aktywności;
b) rozważyły tworzenie zachęt dla trenerów i wolontariuszy, działających w sporcie zorganizowanym, by wnosili swój wkład w rozmaite formy aktywności sportowej, i w stosownych przypadkach uznawały ich wysiłki, na przykład poprzez przyznawanie honorowych dyplomów, nagród lub publiczne wyrażanie uznania;
c) zachęcały do uprawnia sportu organizowanego samodzielnie w ramach uczenia się pozaformalnego i nieformalnego, w szczególności dzieci i młodzież, które mogą uczyć się nowych umiejętności poprzez rekreacyjne zajęcia sportowe, rozwijać podstawowe umiejętności potrzebne do przejścia do uprawiania sportu zorganizowanego i uczyć się, jak uprawiać sport bezpiecznie.
22. W odniesieniu do planowania przestrzennego i infrastruktury
a) wspierały polityki promujące tworzenie zrównoważonej i dostępnej infrastruktury, takiej jak parki, ścieżki, place zabaw i przestrzenie aktywne 16 , które to miejsca sprzyjają uprawianiu przez obywateli sportu organizowanego samodzielnie;
b) promowały międzysektorową współpracę między organami publicznymi, ruchem sportowym i innymi odpowiednimi interesariuszami w celu większego uwzględniania infrastruktury sportowej w polityce planowania przestrzennego, tak by tworzyć przestrzenie, które są łatwo dostępne i w których łatwo jest uprawiać wszelkie rodzaje sportu i aktywności fizycznej;
c) nadal promowały aktywną mobilność, taką jak chodzenie pieszo, jazda na rowerze i inne formy aktywnego codziennego przemieszczania się, a także rozwój ścieżek rowerowych i tras przyjaznych dla pieszych;
d) w miarę możliwości przyczyniały się do udostępniania publicznej infrastruktury sportowej osobom uprawiającym sport organizowany samodzielnie;
e) zachęcały do działań na rzecz rozwoju sportu regionalnego, w tym sąsiedzkiej infrastruktury sportowej, za pośrednictwem Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
23. W odniesieniu do rozwiązań cyfrowych
a) propagowały korzystanie z platform cyfrowych w celu lepszego rozpowszechniania wśród obywateli informacji na temat możliwości uprawiania sportu i istniejących obiektów sportowych oraz w celu poprawy widoczności tych kwestii, na przykład informacji na temat dostępności, stanu i wskaźnika obłożenia;
b) przeanalizowały sposoby gromadzenia i wykorzystywania danych w celu nakreślenia obrazu i oceny aktywności sportowej poszczególnych osób uprawiających sport organizowany samodzielnie, a także ich ewentualnych potrzeb.
ZWRACAJĄ SIĘ DO KOMISJI, BY:
24. Nadal promowała wszelkie formy uczestnictwa w sporcie za pośrednictwem Europejskiego Tygodnia Sportu i przyszłych kampanii uświadamiających związanych z promocją sportu i aktywności fizycznej.
25. Umożliwiła prowadzenie dyskusji na szczeblu europejskim na temat inicjatyw i dobrych praktyk, tak by władze publiczne i organizacje sportowe mogły rozwijać dialog z osobami uprawiającymi sport organizowany samodzielnie.
26. W odniesieniu do planowania przestrzennego i infrastruktury
a) nadal propagowała korzystanie z istniejących możliwości finansowania - w szczególności EFRR, EFS+, LIFE i RRF - w celu dalszego rozwoju dostępnych i zrównoważonych przestrzeni publicznych i infrastruktury sportowej, zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem;
b) zwiększała wiedzę na temat inicjatywy SHARE 2.0, której celem jest ustrukturyzowanie i wzmocnienie współpracy i wymiany wiedzy na temat takich kwestii jak dostęp do finansowania UE, zdrowie, innowacje i zrównoważoność.
27. W odniesieniu do dostępności dowodów i danych
a) uwzględniła sport organizowany samodzielnie w przyszłych sondażach i badaniach, aby przyczynić się do dostępności cennych danych na temat aktualnych tendencji i praktyk sportowych związanych z takim rodzajem sportu;
b) w dalszym stopniu wykorzystywała wnioski płynące z opracowanego przez nią w 2021 r. sprawozdania na temat analizy innowacyjnych praktyk w UE zmierzających do promowania sportu poza tradycyjnymi strukturami 17 , które pozwala zrozumieć, w jaki sposób uprawianie sportu ewoluuje w dzisiejszym społeczeństwie i w jaki sposób ruch sportowy dostosowuje się do tej ewolucji - poprzez uwzględnianie i monitorowanie dalszego rozwoju sytuacji, w tym w kontekście wdrożenia zalecenia w sprawie prozdrowotnej aktywności fizycznej 18 .
sport outside of traditional structures [Analiza innowacyjnych praktyk w UE zmierzających do promowania sportu poza tradycyjnymi strukturami], sprawozdanie końcowe dla Komisji Europejskiej, Urząd Publikacji, 2021 r.
ZWRACAJĄ SIĘ DO RUCHU SPORTOWEGO I INNYCH ODPOWIEDNICH INTERESARIUSZY, BY:
28. Nadal współpracowali z władzami publicznymi w zakresie opracowywania polityk sportowych, które są dostosowane do wszystkich form uprawiania sportu, w tym sportu organizowanego samodzielnie, oraz dostosowywali ofertę sportową do najnowszych trendów w stylu życia i bieżących oczekiwań obywateli.
29. Pogłębiali współpracę w zakresie sposobów dzielenia się zasobami (obiektami i sprzętem) z osobami niebędącymi członkami klubów sportowych w celu promowania uczestnictwa w sporcie i aktywności fizycznej w otoczeniu nieformalnym.
30. Organizowali imprezy sportowe na szczeblu społeczności lokalnych obejmujące zarówno zawody jak i rekreacyjne zajęcia sportowe i promowali formy mentoringu dla osób uprawiających sport organizowany samodzielnie, prowadzonego przez trenerów i sportowców działających na zasadzie wolontariatu (na przykład udzielanie wskazówek dotyczących bezpieczeństwa i treningów).
31. Zachęcali kluby sportowe do pewnej elastyczności, tak by umożliwiały swobodne uprawianie sportu bez grafików, robienia rezerwacji lub konieczności przystąpienia do drużyny.
32. Wspierali rozwój oferty rekreacyjnych zajęć sportowych w klubach sportowych w celu zróżnicowania ich działalności i przyciągnięcia nowych członków.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.3809 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie wkładu sportu organizowanego samodzielnie we wspieranie aktywnego i zdrowego stylu życia w Unii Europejskiej |
Data aktu: | 27/06/2024 |
Data ogłoszenia: | 27/06/2024 |