(Dz.U.UE C z dnia 2 sierpnia 2024 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając swoje poprzednie rezolucje w sprawie Tajwanu,
- uwzględniając wyniki drugiego dialogu handlowo-inwestycyjnego między UE i Tajwanem, który odbył się 28 kwietnia 2023 r.,
- uwzględniając trwające od 27 czerwca 2022 r. negocjacje w sprawie amerykańsko-tajwańskiej inicjatywy handlowej XXI wieku,
- uwzględniając podpisanie 8 listopada 2023 r. wzmocnionego partnerstwa handlowego między Zjednoczonym Królestwem a Tajwanem,
- uwzględniając wspólny komunikat Komisji i wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa z 16 września 2021 r. zatytułowany "Unijna strategia współpracy w regionie Indo-Pacyfiku" (JOIN(2021) 0024),
- uwzględniając wspólny komunikat Komisji oraz wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa z 20 czerwca 2023 r. w sprawie "Europejskiej strategii bezpieczeństwa gospodarczego" (JOIN(2023) 0020),
- uwzględniając pytanie do Komisji w stosunków handlowych i inwestycyjnych między UE i Tajwanem (O-000046/ 2023 - B9-0037/2023),
- uwzględniając art. 136 ust. 5 i art. 132 ust. 2 Regulaminu,
- uwzględniając projekt rezolucji Komisji Handlu Międzynarodowego,
A. mając na uwadze niezmienne stanowisko UE wobec polityki "jednych Chin",
B. mając na uwadze, że UE i Tajwan są partnerami o podobnych poglądach i kierują się tymi samymi podstawowymi wartościami, do których należy poszanowanie praw człowieka, demokracja i praworządność;
C. mając na uwadze, że Tajwan jest zaangażowany w oparty na zasadach system Światowej Organizacji Handlu (WTO); mając na uwadze, że Tajwan jest członkiem WTO od 2002 r., a w 2009 r. dołączył do Porozumienia WTO w sprawie zamówień rządowych;
D. mając na uwadze szereg umów o wolnym handlu, dwustronnych umów inwestycyjnych i dialogów gospodarczych między Tajwanem i krajami Indo-Pacyfiku, przede wszystkim Stanami Zjednoczonymi, Australią, Japonią, Malezją, Nową Zelandią, Singapurem i Wietnamem, jak również umowę ramową o współpracy gospodarczej z Chinami;
E. mając na uwadze, że Tajwan poparł unijne sankcje wobec Rosji;
F. mając na uwadze, że zgodnie ze swoją strategią wobec Indo-Pacyfiku UE ma między innymi utrzymywać bliskie stosunki handlowe i inwestycyjne z Tajwanem;
G. mając na uwadze, że Tajwan jest czwartym co do wielkości partnerem handlowym UE po Chinach, Stanach Zjednoczonych i Japonii; mając na uwadze, że w 2022 r. Tajwan był 12. największym partnerem handlowym UE; mając na uwadze, że UE jest jednym z największych źródeł bezpośrednich inwestycji zagranicznych na Tajwanie; mając na uwadze, że tajwańskie inwestycje w UE są niższe niż mogłyby być;
H. mając na uwadze, że w 2022 r. wartość importu towarów z Tajwanu do UE wyniosła 49,2 mld EUR, a usług - 6,4 mld EUR, natomiast wartość eksportu towarów z UE do Tajwanu wyniosła 35,1 mld EUR, a usług - 6,9 mld EUR;
I. mając na uwadze, że usunięcie barier handlowych z Tajwanem byłoby korzystne dla stosunków handlowych UE-Taj- jwan;
1. odnotowuje, że Tajwan jest ważnym partnerem gospodarczym i inwestycyjnym UE - w 2022 r. całkowity handel towarami osiągnął rekordowy poziom 84,2 mld EUR - zaś Unia jest głównym źródłem bezpośrednich inwestycji zagranicznych na Tajwanie; uważa, że istnieją ogromne możliwości uzyskania dużo wyższych wyników;
2. podkreśla, że Tajwan ma kluczowe znaczenie dla UE i globalnych łańcuchów dostaw; podkreśla strategiczne znaczenie stosunków handlowych i gospodarczych z Tajwanem, wiarygodnym partnerem o podobnych poglądach, w obecnej sytuacji geopolitycznej, zgodnie ze strategią bezpieczeństwa gospodarczego Unii Europejskiej;
3. zachęca Tajwan do konstruktywnej współpracy na rzecz ambitnej reformy WTO, w tym jej Organu Rozstrzygania Sporów; ponadto zachęca Tajwan, by rozważył przystąpienie w międzyczasie do wielostronnego tymczasowego arbitrażu odwoławczego;
4. uważa, że dwustronne stosunki handlowe mają zasadnicze znaczenie dla transformacji ekologicznej i cyfrowej, ponieważ Tajwan jest jednym z czołowych producentów zaawansowanych technologii, w szczególności półprzewodników i urządzeń elektronicznych;
5. wzywa zarówno Komisję, jak i Tajwan do zacieśnienia współpracy i więzi gospodarczych, handlowych i inwestycyjnych, aby objęły one szerszą współpracę technologiczną w takich dziedzinach jak energia ze źródeł odnawialnych i zrównoważony przemysł;
6. z zadowoleniem przyjmuje uzgodnione w drugim dialogu handlowo-inwestycyjnym zobowiązania do zacieśnienia dwustronnych stosunków handlowych i do zajęcia się kluczowymi kwestiami handlowymi, takimi jak morska energia wiatrowa, dostęp unijnych produktów rolnych do rynku, środki ułatwiające handel cyfrowy oraz elementy handlu i inwestycji związane z bezpieczeństwem; wzywa do szybkich postępów w realizacji tych zobowiązań i we wdrażaniu niezbędnych zmian; podkreśla, że konieczne są podobne postępy w rozwiązaniu problemu barier związanych z wymogami stosowania materiałów miejscowego pochodzenia;
7. wyraża uznanie dla uzgodnienia zamiaru współpracy na rzecz harmonizacji sankcji UE i Tajwanu wobec Rosji oraz dla zobowiązania Tajwanu do wspierania Ukrainy w obliczu brutalnej i niczym nieuzasadnionej rosyjskiej agresji;
8. z zadowoleniem przyjmuje coroczną organizację Forum Inwestycyjnego UE na Tajwanie i zachęca do zwiększenia inwestycji w obu kierunkach;
9. ponownie wzywa UE, by poszła o krok dalej i nie ograniczała się do dialogu inwestycyjnohandlowego, a zacieśniła współpracę handlową i inwestycyjną z Tajwanem na mocy formalnej umowy dwustronnej, w tym by dążyła do podpisania umowy w sprawie odpornego łańcucha dostaw, oraz ponawia apel o zawarcie dwustronnej umowy inwestycyjnej;
10. ponownie wzywa Komisję i Europejską Służbę Działań Zewnętrznych (ESDZ), by opracowały strategię na rzecz odporności i szybko rozpoczęły prace nad umową z Tajwanem w sprawie odpornego łańcucha dostaw, która pomoże usunąć słabe punkty - z obopólną korzyścią - oraz będzie chronić bezpieczeństwo Tajwanu przez wzmocnienie jego "krzemozemowej tarczy";
11. dostrzega możliwości współpracy w kluczowym obszarze ochrony infrastruktury krytycznej, ochrony przed wymuszeniem ekonomicznym i działań na rzecz bezpieczeństwa gospodarczego; apeluje o zacieśnienie współpracy w zakresie handlu cyfrowego, ceł i cyberodporności, które mają zasadnicze znaczenie dla zagwarantowania, że przepływy handlowe będą przewidywalne i wolne od zakłóceń;
12. zwraca się do Komisji i państw członkowskich o usprawnianie i wspieranie wymiany kulturalnej i edukacyjnej, by promować współpracę naukową i akademicką przy okazji bliższych stosunków handlowych i inwestycyjnych;
13. zwraca się do Komisji, by ułatwiła udział tajwańskich przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego, przedsiębiorstw i organizacji we współpracy handlowej i gospodarczej;
14. wzywa Komisję i ESDZ do zwiększenia wsparcia, aby umożliwić Tajwanowi udział w forach wielostronnych i międzynarodowych;
15. podkreśla rolę wymiaru parlamentarnego w ułatwianiu silniejszych stosunków handlowych i inwestycyjnych z Tajwanem;
16. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa oraz władzom Tajwanu.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.4174 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosunków handlowych i inwestycyjnych między UE i Tajwanem (2023/2829(RSP)) |
Data aktu: | 13/12/2023 |
Data ogłoszenia: | 02/08/2024 |