Sprawa C-310/24, Elektrorazpredelitelni mrezhi Zapad EAD: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Sofijski rajonen syd (Bułgaria) w dniu 29 kwietnia 2024 r. - YL / Elektrorazpredelitelni mrezhi Zapad EAD

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Sofijski rajonen syd (Bułgaria) w dniu 29 kwietnia 2024 r. - YL / "Elektrorazpredelitelni mrezhi Zapad" EAD
(Sprawa C-310/24, Elektrorazpredelitelni mrezhi Zapad EAD)

(C/2024/4714)

Język postępowania: bułgarski

(Dz.U.UE C z dnia 5 sierpnia 2024 r.)

Sąd odsyłający

Sofijski rajonen syd

Strony w postępowaniu głównym

Strona powodowa: YL

Strona pozwana: "Elektrorazpredelitelni mrezhi Zapad" EAD

Pytania prejudycjalne

1. Czy [pojęcie] "opłat [...] [za] straty" w rozumieniu art. 46 ust. 2 lit. d) dyrektywy (UE) 2019/944 1  i art. 18 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2019/943 2  należy interpretować w ten sposób, że obejmuje ono również zużytą, lecz nieodczy- taną przez instalację pomiarową energię elektryczną, w sytuacjach gdy brak odczytu lub nieprawidłowy odczyt energii w odniesieniu do konsumenta:

a) wynika z wpływu zewnętrznego;

b) nie wynika z wpływu zewnętrznego;

a przyczyna nie została we właściwym czasie wyeliminowana przez operatora lub dostawcę energii elektrycznej, przy czym do opłaty włącza się "szacowaną" ilość energii elektrycznej w odniesieniu do ustawowo określonego okresu, którego koniec zależy od stwierdzenia usterki technicznej ze strony dostawcy?

2. Czy obowiązek ciążący na organie regulacyjnym na podstawie art. 59 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2019/944 należy interpretować w ten sposób, że zasada ustalania przejrzystych kryteriów dla taryf przesyłowych lub dystrybucyjnych lub metod ich ustalania jest przestrzegana, gdy do taryfy włączono koszty operatora za szacunkowe obliczanie wielkości strat w szacowanym okresie, ze względu na problem związany z instalacją pomiarową (niedokonującą odczytów lub technicznie niesprawną instalacją pomiarową), w wypadkach gdy przyczyna braku funkcjonowania instalacji pomiarowej:

a) wynika z wpływu zewnętrznego;

b) nie wynika z wpływu zewnętrznego;

a przyczyna ta nie została usunięta we właściwym czasie przez operatora lub dostawcę energii elektrycznej będącego właścicielem instalacji pomiarowej?

3. Czy art. 18 ust. 1 i 7 rozporządzenia 2019/943 należy interpretować w ten sposób, że nie stoi on na przeszkodzie przepisom krajowym, w których określono koszty energii elektrycznej zużytej przez konsumenta na podstawie szacunkowo zużytej energii elektrycznej w szacowanym okresie - bez zbadania ilości energii elektrycznej faktycznie zużytej przez konsumenta, w przypadkach istnienia problemu związanego z instalacją pomiarową ilości energii elektrycznej i gdy ten problem:

a) wynika z wpływu zewnętrznego;

b) nie wynika z wpływu zewnętrznego?

4. Czy art. 27 dyrektywy 2011/83/UE 3  należy interpretować w ten sposób, że konsument jest zobowiązany do zapłaty za szacowaną ilość energii elektrycznej w szacowanym okresie, w przypadkach gdy instalacja pomiarowa nie dokonuje odczytu rzeczywiście zużytej ilości energii elektrycznej, instalacja ta nie stanowi własności konsumenta, a brak dokonania odczytu przez przyrząd pomiarowy:

a) wynika z wpływu zewnętrznego;

b) nie wynika z wpływu zewnętrznego[?]

5. Czy art. 10 ust. 4 dyrektywy 2019/944 należy interpretować w ten sposób, że nie stoi on na przeszkodzie przepisom krajowym zezwalającym dostawcy/operatorowi energii elektrycznej na ponowne obliczenie ilości energii elektrycznej, poprzez zastąpienie szacunkowo zużytej ilości energii elektrycznej w szacowanym okresie, w przypadkach gdy instalacja pomiarowa nie dokonuje prawidłowych pomiarów, znajduje się ona poza dostępem konsumenta, a brak odczytów przyrządu pomiarowego:

a) wynika z wpływu zewnętrznego;

b) nie wynika z wpływu zewnętrznego[?]

1 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/944 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz zmieniająca dyrektywę 2012/27/UE (Dz.U. 2019, L 158, s. 125).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/943 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie rynku wewnętrznego energii elektrycznej (Dz.U. 2019, L 158, s. 54).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów, zmieniająca dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywę 1999/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylająca dyrektywę Rady 85/577/EWG i dyrektywę 97/7/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 304, 2011 r., s. 64)

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.4714

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-310/24, Elektrorazpredelitelni mrezhi Zapad EAD: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Sofijski rajonen syd (Bułgaria) w dniu 29 kwietnia 2024 r. - YL / Elektrorazpredelitelni mrezhi Zapad EAD
Data aktu: 05/08/2024
Data ogłoszenia: 05/08/2024