Sprawa T-296/24: Skarga wniesiona w dniu 5 czerwca 2024 r. - Kesaev/Rada

Skarga wniesiona w dniu 5 czerwca 2024 r. - Kesaev/Rada
(Sprawa T-296/24)

(C/2024/4861)

Język postępowania: niderlandzki

(Dz.U.UE C z dnia 12 sierpnia 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: Igor Albertovich Kesaev (Usowo, Rosja) (przedstawiciel: R. Moeyersons, adwokat)

Strona pozwana: Rada Unii Europejskiej

Żądania

Skarżący wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji Rady (WPZiB) 2024/847 z dnia 12 marca 2024 r. zmieniającej decyzję 2014/145/WPZiB w sprawie środków ograniczających w związku z działaniami podważającymi integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażającymi 1  oraz rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 2024/849 z dnia 12 marca 2024 r. wykonującego rozporządzenie (UE) nr 269/2014 w sprawie środków ograniczających w odniesieniu do działań podważających integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażających 2  w zakresie, w jakim akty te dotyczą skarżącego;

- obciążenie Rady kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi skarżący podnosi następujące zarzuty:

1. Zarzut pierwszy dotyczący niezgodności z prawem

- Naruszenie domniemania niewinności i prawa do obrony (art. 48 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej) z uwagi na to, że wszyscy wiodący przedsiębiorcy rosyjscy zostali uznani za winnych wspierania rządu rosyjskiego i uzyskiwania od niego korzyści.

- Naruszenie zasady niedyskryminacji (art. 21 Karty i art. 19 TFUE) z uwagi na to, że w ramach sankcji Unii Europejskiej jako kryterium zostało zastosowane pochodzenie społeczne ("wiodący przedsiębiorcy").

- Naruszenie zasady proporcjonalności (art. 5 ust. 4 TFUE).

Zaskarżone akty prawne naruszają zasadę proporcjonalności. Po pierwsze, na podstawie kryterium "przedsiębiorcy prowadzący działalność w sektorach gospodarki zapewniających istotne źródło dochodów" sankcjami mogą być teraz objęci także przedsiębiorcy niebędący wiodącymi przedsiębiorcami, co nie jest proporcjonalne w świetle celu środków ograniczających. Po drugie, objęcie sankcjami przedsiębiorców, którzy nie znajdują się u podstaw odnośnego źródła dochodów, w oparciu o kryterium "przedsiębiorcy prowadzący działalność" nie jest proporcjonalne w świetle zamierzonego celu środków ograniczających. Po trzecie, kryterium "wszyscy wiodący przedsiębiorcy prowadzący działalność w Rosji" nie wprowadza już rozróżnienia między wiodącymi przedsiębiorcami. Po czwarte, nieproporcjonalny charakter wynika również z inflacji środków.

- Naruszenie zasady pewności prawa i zasady ochrony uzasadnionych oczekiwań.

Wskutek ciągłego, nieomal arbitralnego zmieniania i rozszerzania podstaw sankcji przepisy nie są już przewidywalne, a dostosowanie swojego postępowania w tym względzie stało się dla przedsiębiorców niemożliwe. Ponadto środki ograniczające nie są oparte na jasnych i obiektywnych kryteriach, choć mają bardzo dalekosiężne konsekwencje dla zainteresowanych.

2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia obowiązku uzasadnienia ze względu na to, że przyczyny umieszczenia skarżącego w wykazie dotyczącym sankcji są błędne pod względem faktycznym lub nieistotne.

- Sektor tytoniu nie jest dziedziną służącą rządowi Federacji Rosyjskiej jako istotne źródło dochodów.

- Skarżący nie prowadzi działalności w sektorze tytoniu, ponieważ odnośny zakład Megapolis prowadzi działalność w sektorze dystrybucji.

- Sam fakt, że skarżący dysponuje znacznym majątkiem, nie wystarcza do tego, by uznać go za wiodącego przedsiębiorcę.

- Skarżący nie jest prezesem Mercury Group.

3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia zasady proporcjonalności (art. 5 ust. 4 TFUE) z uwagi na to, że decyzja o umieszczeniu i pozostawieniu nazwiska skarżącego w wykazie dotyczącym sankcji jest nieproporcjonalna, ponieważ sankcje nie odnoszą się do skarżącego.

4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia zakazu dyskryminacji (art. 21 Karty - art. 18 TFUE): decyzja o umieszczeniu i pozostawieniu nazwiska skarżącego w wykazie dotyczącym sankcji jest spowodowana obywatelstwem skarżącego.

1 Dz.U. L 2024/847, z 13.3.2024.
2 Dz.U. L 2024/849, z 13.3.2024.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.4861

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-296/24: Skarga wniesiona w dniu 5 czerwca 2024 r. - Kesaev/Rada
Data aktu: 12/08/2024
Data ogłoszenia: 12/08/2024