Język postępowania: niemiecki
(Dz.U.UE C z dnia 16 września 2024 r.)
Strony
Wnosząca odwołanie: Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji (przedstawiciele: D. Ceran, C. De Falco, H. Ehlers i K.-Ph. Wojcik, pełnomocnicy, których wspierali H.-G. Kamann i P. Gey, adwokaci)
Pozostali uczestnicy postępowania: Hypo Vorarlberg Bank AG, Rada Unii Europejskiej, Parlament Europejski
Żądania wnoszącej odwołanie
Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji wnosi do Trybunału o:
- uchylenie wyroku Sądu z dnia 29 maja 2024 r. w sprawie T-395/22, Hypo VorarlbergBank AG/Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji 1 ;
- oddalenie skargi lub, tytułem żądania ewentualnego, przekazanie skargi Sądowi do ponownego rozpoznania;
- posiłkowo, utrzymanie w mocy skutków spornej decyzji przez okres 30 miesięcy od dnia ogłoszenia wyroku w niniejszym postępowaniu odwoławczym;
oraz
- obciążenie Hypo Vorarlberg Bank AG kosztami postępowania zarówno w pierwszej instancji, jak i w drugiej instancji.
Zarzuty i główne argumenty
Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji (SRB) uważa, że należy uchylić zaskarżony wyrok, w którym Sąd stwierdził nieważność decyzji SRB z dnia 11 kwietnia 2022 r. 2 . w sprawie obliczania składek ex ante na rzecz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji,w zakresie, w jakim dotyczy ona Hypo Vorarlberg Bank. W tym względzie SRB opiera się łącznie na pięciu zarzutach.
Po pierwsze, SRB podnosi, że stwierdzenia przedstawione przez Sąd w pkt 23-43, a w szczególności w pkt 32-41 zaskarżonego wyroku, zgodnie z którymi powierzenie Radzie uprawnień wykonawczych na podstawie art. 70 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 3 nie zostało wystarczająco uzasadnione jako "należycie uzasadniony przypadek" w rozumieniu art. 291 ust. 2 TFUE, są błędne pod względem prawnym. Sąd wykroczył poza kryterium uzasadnienia wymagane przez orzecznictwo i nie uwzględnił uzasadnienia zawartego w motywie 114 rozporządzenia nr 806/2014, które należy oceniać w jego właściwym kontekście.
Po drugie, SRB utrzymuje, że w ramach stwierdzeń zawartych w pkt 45-87 zaskarżonego wyroku Sąd dokonał błędnej wykładni art. 70 ust. 7 rozporządzenia nr 806/2014 i błędnie zrozumiał art. 8 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/81 4 . W szczególności Sąd naruszył prawo, kwalifikując art. 8 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego 2015/81 - bez uwzględnienia przejściowego charakteru tego przepisu - jako zmianę metody obliczania przewidzianej w art. 70 ust. 1 i art. 70 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia nr 806/2014.
Po trzecie, SRB zarzuca Sądowi, że dokonał błędnej wykładni art. 69 ust. 1 rozporządzenia nr 806/2014. Sąd stwierdził, że SRB powinna była ocenić szacunkowy poziom docelowy "z wystarczającą ostrożnością" i w sposób "ostrożny" (pkt 125-126 zaskarżonego wyroku). Zdaniem SRB oznacza to w istocie, że powinna ona była w sposób zamierzony i znaczący przeszacować poziom docelowy, aby zapewnić łączne przestrzeganie pułapu 12,5 % i zasady, zgodnie z którą poziom docelowy powinien osiągnąć 1 % depozytów gwarantowanych w unii bankowej na koniec okresu początkowego (zasada 1 %). Takie podejście narusza zasady pewności prawa, dobrej administracji i proporcjonalności, jest sprzeczne z doktryną Meroni oraz wewnętrznie sprzeczne.
Po czwarte, SRB twierdzi, że w pkt 114-127 zaskarżonego wyroku, powołując się na rzekomo jasne i jednoznaczne brzmienie art. 70 ust. 2 akapity pierwszy i czwarty rozporządzenia nr 806/2014, Sąd błędnie zinterpretował ten przepis, uznając, że że w okresie początkowym pułap 12,5 % należy stosować w sposób ścisły we wszystkich okolicznościach. Nie dość, że uzasadnienie w tym względzie jest wewnętrznie sprzeczne i ogólnikowe, to jeszcze wykładnia Sądu nie uwzględnia kontekstu i celu wskazanego przepisu.
Wreszcie po piąte SRB podnosi, że Sąd naruszył prawo i nie ocenił tak jak powinien okoliczności faktycznych i prawnych istniejących w chwili wydania zaskarżonej decyzji. Przeciwnie, kwestię, czy SRB mogła przestrzegać zarówno pułapu 12,5 %, jak i zasady 1 %, Sąd ocenił na podstawie opcji, która istniała dopiero w 2016 r., a mianowicie przeszacowania przewidywanego poziomu docelowego od początku okresu początkowego, i przyjął w ten sposób błędną podstawę analizy.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.5411 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa C-536/24 P: Odwołanie od wyroku Sądu (ósma izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 29 maja 2024 r. w sprawie T-395/22, Hypo Vorarlberg Bank AG/Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji, wniesione w dniu 6 sierpnia 2024 r. przez Jednolitą Radę ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji |
Data aktu: | 16/09/2024 |
Data ogłoszenia: | 16/09/2024 |