Sprawa C-392/24, PPC Renewables Romania: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Curtea de Apel Bucureşti (Rumunia) w dniu 5 czerwca 2024 r. - PPC Renewables Romania SRL/Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili, Guvernul României, Ministerul Finanțelor

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Curtea de Apel Bucureș ti (Rumunia) w dniu 5 czerwca 2024 r. - PPC Renewables Romania SRL/Agenț ia Naț ională de Administrare Fiscală, Direcț ia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili, Guvernul României, Ministerul Finanț elor
(Sprawa C-392/24, PPC Renewables Romania)
(C/2024/5600)

Język postępowania: rumuński

(Dz.U.UE C z dnia 30 września 2024 r.)

Sąd odsyłający

Curtea de Apel Bucureș ti

Strony w postępowaniu głównym

Strona skarżąca: PPC Renewables Romania SRL

Druga strona postępowania: Agenț ia Naț ională de Administrare Fiscală, Direcț ia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili, Guvernul României, Ministerul Finanț elor

Pytania prejudycjalne

1) Czy zgodnie z wykładnią art. 2 ust. 1 i 2 oraz art. 4 ust. 2 [rozporządzenia] 2021/1119 1  w związku z art. 191 ust. 2 TFUE, który reguluje istotny charakter transformacji państw członkowskich w kierunku systemu energetycznego opartego na źródłach odnawialnych, a także znaczenie polityki wspólnotowej w dziedzinie środowiska, prawo Unii Europejskiej stoi na przeszkodzie ustanowieniu przez państwo rumuńskie dodatkowego zobowiązania podatkowego obciążającego wytwórców energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, takiego jak składka na fundusz transformacji energetycznej uregulowana w OUG nr 27/2022?

2) Czy zgodnie z wykładnią art. 3 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2018/2001 2 , który reguluje wiążący cel Unii Europejskiej, jakim jest zapewnienie do 2030 r. udziału energii ze źródeł odnawialnych na poziomie co najmniej 32 %, oraz zobowiązanie państw członkowskich do zapewnienia osiągnięcia tego udziału, prawo Unii Europejskiej stoi na przeszkodzie ustanowieniu przez państwo członkowskie dodatkowego zobowiązania podatkowego obciążającego wytwórców energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, takiego jak składka na fundusz transformacji energetycznej uregulowana w OUG nr 27/2022?

3) Czy zgodnie z wykładnią art. 3 ust. 1, 3 i 4, art. 9 ust. 2 oraz art. 58 lit. b), c) i d) dyrektywy 2019/944 3 , a także art. 3 lit. b), f), g), j) i n) rozporządzenia 2019/943 4  w związku z art. 101 ust. 1 TFUE, zgodnie z którymi państwa członkowskie muszą zapewnić wytwórcom energii elektrycznej równe i wolne od dyskryminacji warunki, prawo Unii Europejskiej stoi na przeszkodzie ustanowieniu przez państwo członkowskie dodatkowego zobowiązania podatkowego, takiego jak składka na fundusz transformacji energetycznej uregulowana w OUG nr 27/2022, obciążającego jedynie określone kategorie wytwórców energii elektrycznej, z wyłączeniem niektórych kategorii wytwórców z obowiązku uiszczania składki?

4) Czy zgodnie z wykładnią art. 107 ust. 1 i art. 108 ust. 3 TFUE prawo Unii Europejskiej stoi na przeszkodzie ustanowieniu zobowiązania podatkowego, takiego jak składka na fundusz transformacji energetycznej uregulowana w OUG nr 27/2022, zwalniającego określonych wytwórców energii elektrycznej z obowiązku uiszczania składki, stanowiąc tym samym pomoc państwa przyznaną podmiotom zwolnionym, podlegającą obowiązkowi zgłoszenia?

5) Czy zgodnie z wykładnią art. 3 lit. a), b), h) i p) oraz art. 10 ust. 1, 4 i 5 rozporządzenia 2019/943 w związku z motywami 22 i 23 tego rozporządzenia, art. 5 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2019/944, a także art. 8 rozporządzenia 2022/1854 5 , który reguluje zasady dotyczące kształtowania cen na hurtowym rynku energii, prawo Unii Europejskiej stoi na przeszkodzie ustanowieniu przez państwo członkowskie dodatkowego zobowiązania podatkowego, takiego jak składka od dochodów wytwórców energii elektrycznej? Czy zgodnie z wykładnią tych przepisów można uznać, że składka jest proporcjonalna, jeżeli nie uwzględnia ona rzeczywistych kosztów funkcjonowania wytwórców energii elektrycznej?

6) Czy zgodnie z wykładnią art. 5 ust. 4 dyrektywy 2019/944 w związku z art. 49 i 56 oraz art. 63 ust. 1 TFUE prawo Unii Europejskiej stoi na przeszkodzie ustanowieniu przez państwo rumuńskie dodatkowego zobowiązania podatkowego obciążającego wytwórców energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, takiego jak składka na fundusz transformacji energetycznej uregulowana w OUG nr 27/2022, wobec braku wyraźnego uzasadnienia i braku ostatecznego wpływu na konsumentów?

7) Czy zgodnie z wykładnią art. 401 dyrektywy 2006/112 6 , zgodnie z którym państwa członkowskie nie mogą wprowadzać opłat lub podatków obrotowych, prawo Unii Europejskiej stoi na przeszkodzie ustanowieniu przez państwo członkowskie dodatkowego zobowiązania podatkowego obciążającego wytwórców energii elektrycznej, takiego jak składka na fundusz transformacji energetycznej uregulowana w OUG nr 27/2022?

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1119 z dnia 30 czerwca 2021 r. w sprawie ustanowienia ram na potrzeby osiągnięcia neutralności klimatycznej i zmiany rozporządzeń (WE) nr 401/2009 i (UE) 2018/1999 (Dz.U. 2021, L 243, s. 1).
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych (Dz.U. 2018, L 328, s. 82).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/944 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz zmieniająca dyrektywę 2012/27/UE (Dz.U. 2019, L 158, s. 125).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/943 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie rynku wewnętrznego energii elektrycznej (Dz.U. 2019, L 158, s. 54.
5 Rozporządzenie Rady (UE) 2022/1854 z dnia 6 października 2022 r. w sprawie interwencji w sytuacji nadzwyczajnej w celu rozwiązania problemu wysokich cen energii (Dz.U. 2022, L261I, s. 1).
6 Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. 2006, L 347, s. 1).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.5600

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-392/24, PPC Renewables Romania: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Curtea de Apel Bucureşti (Rumunia) w dniu 5 czerwca 2024 r. - PPC Renewables Romania SRL/Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili, Guvernul României, Ministerul Finanțelor
Data aktu: 30/09/2024
Data ogłoszenia: 30/09/2024