Sprawy połączone C-775/22, C 779/22 i C 794/22, Banco Santander (Restrukturyzacja i uporządkowana likwidacja bankowa Banco Popular II): Wyrok Trybunału (pierwsza izba) z dnia 5 września 2024 r. - M.S.G., i in. v. Banco Santander SA

Wyrok Trybunału (pierwsza izba)

z dnia 5 września 2024 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunal Supremo - Hiszpania) - M.S.G., i in./Banco Santander SA [Sprawy połączone C-775/22, C 779/22 i C 794/22 1 , Banco Santander (Restrukturyzacja i uporządkowana likwidacja bankowa Banco Popular II)] (Odesłanie prejudycjalne - Dyrektywa 2014/59/UE - Restrukturyzacja i uporządkowana likwidacja instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych - Zasady ogólne - Artykuł 34 ust. 1 lit. a) i b) - Umorzenie lub konwersja długu - Umorzenie instrumentów kapitałowych - Konwersja obligacji podporządkowanych na akcje i przymusowe przeniesienie bez rekompensaty - Skutki - Artykuł 38 ust. 13 - Artykuł 53 ust. 1 i 3 - Artykuł 60 ust. 2 akapit pierwszy lit. b) i c) - Artykuły 73-75 - Ochrona praw akcjonariuszy i wierzycieli - Nabycie instrumentów kapitałowych - Wadliwe i błędne informacje podane w prospekcie emisyjnym - Powództwo o stwierdzenie odpowiedzialności - Powództwo o stwierdzenie nieważności umowy nabycia instrumentów kapitałowych - Powództwa wniesione przeciwko następcy uniwersalnemu instytucji kredytowej objętej decyzją o restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji)

(C/2024/6057)

Język postępowania: hiszpański

(Dz.U.UE C z dnia 21 października 2024 r.)

Sąd odsyłający

Tribunal Supremo

Strony w postępowaniu głównym

Strona powodowa: M.S.G., N.G.S., A.G.S. (C-775/22), M.C.S. (C-779/22), FSC (C-794/22)

Strona pozwana: Banco Santander SA

Sentencja

1) Artykuł 34 ust. 1 lit. a) i b), art. 53 ust. 1 i 3 oraz art. 60 ust. 2 akapit pierwszy lit. b) i c) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiającej ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniającej dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/UE oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012

należy interpretować w ten sposób, że:

sprzeciwiają się one temu, aby po całkowitym umorzeniu akcji w kapitale zakładowym instytucji kredytowej objętej restrukturyzacją lub uporządkowaną likwidacją osoby, które nabyły instrumenty kapitałowe poddane konwersji na akcje tej instytucji kredytowej przed wszczęciem przeciwko tej instytucji postępowania w sprawie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, wystąpiły niosły przeciwko tej instytucji lub jej następcy prawnemu z powództwem o stwierdzenie odpowiedzialności za informacje podane w prospekcie emisyjnym, jak przewidziano w art. 6 dyrektywy 2003/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 listopada 2003 r. w sprawie prospektu emisyjnego publikowanego w związku z publiczną ofertą lub dopuszczeniem do obrotu papierów wartościowych i zmieniającej dyrektywę 2001/34/WE, lub powództwo o stwierdzenie nieważności umowy subskrypcji tych instrumentów kapitałowych na podstawie prawa krajowego, które to powództwo z uwagi na jego moc wsteczną skutkowałoby zwrotem równowartości tych pierwotnie nabytych instrumentów kapitałowych, poddanych następnie konwersji na akcje, powiększonej o odsetki liczone od dnia zawarcia tej umowy.

2) Przepisy dyrektywy 2014/59, w szczególności jej art. 34 ust. 1 lit. a) i b) oraz jej art. 38,

należy interpretować w ten sposób, że:

stoją one na przeszkodzie temu, by po całkowitym umorzeniu akcji w kapitale zakładowym instytucji kredytowej objętej restrukturyzacją i uporządkowaną likwidacją osoby, które nabyły instrumenty kapitałowe poddane w ramach tej procedury konwersji na akcje tej instytucji kredytowej, które zostały następnie zostały następnie przeniesione na inną instytucję kredytową, występowały przeciwko tej ostatniej instytucji z powództwem o stwierdzenie nieważności umowy subskrypcji tych instrumentów kapitałowych na podstawie prawa krajowego, które to powództwo z uwagi na jego moc wsteczną poskutkowałoby zwrotem równowartości tych instrumentów kapitałowych powiększonej o odsetki liczone od dnia zawarcia tej umowy.

1 Dz.U. C 173 z 15.5.2023.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.6057

Rodzaj: Wyrok
Tytuł: Sprawy połączone C-775/22, C 779/22 i C 794/22, Banco Santander (Restrukturyzacja i uporządkowana likwidacja bankowa Banco Popular II): Wyrok Trybunału (pierwsza izba) z dnia 5 września 2024 r. - M.S.G., i in. v. Banco Santander SA
Data aktu: 05/09/2024
Data ogłoszenia: 21/10/2024