Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 28 października 2024 r.)
Strony
Strona skarżąca: GB (przedstawiciel: B. Maréchal, adwokat)
Strona pozwana: Europejski Bank Inwestycyjny
Żądania
Skarżący wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie, że uzyskanie i przetwarzanie przez pozwanego danych osobowych skarżącego jako wyciągów z niektórych jego prywatnych wiadomości Whatsapp wymienionych ze współpracownikiem i przetwarzanych w ramach dochodzeń, które doprowadziły do wydania zaskarżonych decyzji jest niezgodne z prawem;
- stwierdzenie nieważności ostatecznej decyzji prezesa EBI z dnia 17 maja 2024 r. zatwierdzającej wnioski zawarte w sprawozdaniu końcowym grupy EBI do spraw godności w pracy;
- stwierdzenie nieważności decyzji EBI o wszczęciu formalnego postępowania dyscyplinarnego przeciwko skarżącemu, doręczonej przez DG ds. Zasobów Ludzkich w dniu 1 sierpnia 2024 r.;
- zasądzenie odszkodowania za poniesioną przez skarżącego szkodę w wysokości 200 000 EUR, oszacowanej tymczasowo;
- zasądzenie zadośćuczynienia za krzywdę doznaną przez skarżącego w wysokości 150 000 EUR;
- zasądzenie zwrotu kosztów adwokackich poniesionych przez skarżącego w związku z niniejszą skargą w wysokości 35 000 EUR (wraz z podatkiem VAT).
Zarzuty i główne argumenty
W uzasadnieniu skargi skarżący podnosi sześć zarzutów.
1. Zarzut pierwszy dotyczący niezgodności z prawem przetwarzania danych osobowych skarżącego oraz naruszenia praw skarżącego do poszanowania jego życia prywatnego, do komunikacji prywatnej i korespondencji, biorąc pod uwagę:
- niezgodne z prawem uzyskanie jego danych osobowych i korespondencji prywatnej;
- niezgodne z prawem przetwarzanie jego danych osobowych i korespondencji prywatnej; oraz
- niezgodne z prawem zatrzymywanie jego danych.
2. Zarzut drugi dotyczący niezgodności z prawem sprawozdania końcowego grupy i ostatecznej decyzji prezesa EBI w następstwie niedopuszczalności powiadomienia o nieprawidłowościach z 2021 r. oraz zawinionego działania lub zaniechania strony pozwanej w związku z nieprawidłowym wszczęciem, prowadzeniem i przebiegiem drugiego dochodzenia administracyjnego. DG ds. Zasobów Ludzkich nie dokonała bowiem oceny przesłanek dopuszczalności powiadomienia o nieprawidłowościach i niesłusznie wszczęła postępowanie z urzędu w zakresie godności w pracy.
3. Zarzut trzeci dotyczący niezgodności z prawem ostatecznej decyzji prezesa EBI w następstwie konfliktu interesów i nieprawidłowego przeprowadzenia pierwszego dochodzenia oraz obniżenia grupy zaszeregowania z naruszeniem prawa skarżącego do obrony, prawa do dobrej administracji i zasady proporcjonalności, biorąc pod uwagę;
- nieprzeprowadzenie postępowania przy poszanowaniu zasady bezstronności i niezależności z naruszeniem prawa skarżącego do rzetelnego procesu; oraz
- nieprzeprowadzenie postępowania z poszanowaniem prawa skarżącego do obrony oraz zasad dobrej administracji i proporcjonalności.
4. Zarzut czwarty dotyczący niezgodności z prawem sprawozdania końcowego grupy EBI i ostatecznej decyzji prezesa EBI w następstwie nieprawidłowego przeprowadzenia drugiego dochodzenia administracyjnego z naruszeniem prawa do obrony skarżącego, prawa do dobrej administracji i zasady proporcjonalności, biorąc pod uwagę:
- nieprzeprowadzenie postępowania z poszanowaniem zasad dobrej administracji i proporcjonalności;
- nieprzeprowadzenie postępowania z poszanowaniem zasad bezstronności i niezależności z naruszeniem prawa skarżącego do rzetelnego procesu; oraz
- konflikt interesów w DG ds. Zasobów Ludzkich.
5. Zarzut piąty dotyczący niezgodności z prawem ostatecznej decyzji prezesa EBI w zakresie, w jakim nie wykazano mobbingu zarzucanego przez stronę pozwaną i nie przestrzegano zasady ne bis in idem, biorąc pod uwagę:
- niezgodną z prawem ocenę okoliczności faktycznych w świetle definicji mobbingu; oraz
- niezgodne z prawem nałożenie na skarżącego sankcji dyscyplinarnych, skutkujące mobbingiem instytucjonalnym.
6. Zarzut szósty dotyczący odpowiedzialności strony pozwanej za szkody poniesione przez skarżącego w wyniku zaskarżonych decyzji i związanych z nimi naruszeń jego praw podstawowych
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.6265 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-454/24: Skarga wniesiona w dniu 27 sierpnia 2024 r. - GB/EBI |
Data aktu: | 28/10/2024 |
Data ogłoszenia: | 28/10/2024 |