Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 lutego 2024 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Evy Kaili (2023/2007(IMM))

P9_TA(2024)0056
Wniosek o uchylenie immunitetu Evy Kaili Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 lutego 2024 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Evy Kaili (2023/2007(IMM))

(C/2024/6347)

(Dz.U.UE C z dnia 7 listopada 2024 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając przekazany przez Europejską Prokurator Generalną wniosek o uchylenie immunitetu Evy Kaili z dnia 15 grudnia 2022 r., ogłoszony na posiedzeniu plenarnym dnia 19 stycznia 2023 r.,

- po wysłuchaniu wyjaśnień Evy Kaili, zgodnie z art. 9 ust. 6 Regulaminu,

- uwzględniając art. 8 i 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, jak również art. 6 ust. 2 aktu z dnia 20 września 1976 r. dotyczącego wyboru członków Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2017/1939 z dnia 12 października 2017 r. wdrażające wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej 1 , w szczególności jego art. 29 ust. 2,

- uwzględniając wyroki wydane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w dniach 21 października 2008 r.,

19 marca 2010 r., 6 września 2011 r., 17 stycznia 2013 r. i 19 grudnia 2019 r. 2 ,

- uwzględniając art. 62 konstytucji Republiki Greckiej,

- uwzględniając art. 5 ust. 2, art. 6 ust. 1 oraz art. 9 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A9-0029/2024),

A. mając na uwadze, że Europejski Prokurator Generalny zwrócił się o uchylenie immunitetu parlamentarnego Evy Kaili w związku z postępowaniem toczącym się w sprawie faktów, które mogą stanowić podżeganie do oszustwa naruszającego interesy finansowe Unii Europejskiej, popełnianego wielokrotnie, które spowodowało szkodę przekraczającą kwotę 120 000 i 150 000 EUR, zagrożone karą pozbawienia wolności w wymiarze od 5 do 15 lat, zgodnie z art. 46 ust. 1, art. 52 ust. 2 i art. 98 ust. 2 greckiego kodeksu karnego, oraz art. 4 ust. 1 i art. 4 ust. 2 lit. b) ustawy 2803/2000 w związku z art. 2 ust. 1 i art. 386 ust. 2 greckiego kodeksu karnego, art. 24 ust. 2 i art. 26 ust. 3 ustawy 4689/2020;

B. mając na uwadze, że w następstwie sprawozdania OLAF - zarejestrowanego przez Prokuraturę Europejską dnia 1 lipca 2021 r. - grecki delegowany prokurator europejski wszczął przedmiotowe dochodzenie dnia 8 września 2021 r.; mając na uwadze, że dnia 12 listopada 2021 r., w ramach swoich obowiązków, delegowana prokurator europejska prowadząca sprawę zwróciła się do OLAF o przedłożenie dokumentów znajdujących się w aktach sprawy; mając na uwadze, że po zbadaniu sprawy dnia 2 lutego 2022 r. delegowana prokurator europejska zwróciła się do OLAF o prowadzenie dochodzenia uzupełniającego oraz, dnia 7 lutego 2022 r., o przetłumaczenie akt sprawy z języka angielskiego na język grecki; mając ma uwadze, że OLAF przedłożył sprawozdanie końcowe i dokumentację uzupełniającą dnia 8 grudnia 2022 r., a przedmiotowe tłumaczenia dnia 14 grudnia 2022 r.;

C. mając na uwadze, że domniemane nieprawidłowości, o których miała wiedzieć Eva Kaili, dotyczą w szczególności:

a) niewypełnienia przez jedną z jej akredytowanych asystentek parlamentarnych obowiązków związanych z obecnością w miejscu pracy w okresie od dnia 28 września 2015 r. do dnia 2 lipca 2019 r. oraz niewypełniania obowiązków przez tę asystentkę,

b) składania wniosków o wydanie zleceń wyjazdu służbowego i deklaracji wydatków oraz pobierania zwrotów kosztów za podróże służbowe czterech akredytowanych asystentów parlamentarnych (AAP) Evy Kaili, którzy w tych wyjazdach nie uczestniczyli: w okresie od lutego 2016 r. do marca 2018 r. w przypadku pierwszego AAP, w okresie od maja 2015 r. do lutego 2020 r. w przypadku drugiego APP, w okresie od grudnia 2015 r. do kwietnia 2019 r. w przypadku trzeciego AAP oraz w okresie od października 2014 r. do lutego 2020 r. w przypadku czwartego AAP,

c) wypłacenia części wynagrodzenia lub kosztów podróży służbowych akredytowanej asystentki parlamentarnej na rzecz Evy Kaili, rzekomo na jej polecenie, w okresie od dnia 28 września 2015 r. do dnia 2 lipca 2019 r.;

D. mając na uwadze, że, z jednej strony, Parlamentu nie można uznawać za sąd, a z drugiej - że posła nie można uznawać za "oskarżonego" w kontekście procedury uchylenia immunitetu 3 ;

E. mając na uwadze, że czyny zarzucane Evie Kaili nie dotyczą opinii ani stanowiska zajętego przez nią w głosowaniu w czasie wykonywania obowiązków posłanki do Parlamentu Europejskiego w rozumieniu art. 8 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej;

F. mając na uwadze, że zgodnie z art. 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej posłowie do Parlamentu Europejskiego korzystają na terytorium swojego państwa z immunitetów przyznawanych członkom parlamentu ich państwa;

G. mając na uwadze, że art. 62 konstytucji Republiki Greckiej stanowi między innymi, iż w trakcie kadencji parlamentarnej posłowie do parlamentu nie mogą być ścigani, aresztowani, pozbawieni wolności ani nie mogą podlegać innym ograniczeniom bez uprzedniej zgody parlamentu;

H. mając na uwadze, że immunitet parlamentarny ma chronić Parlament i posłów do niego przed postępowaniami sądowymi w związku z działaniami podejmowanymi w ramach wykonywania obowiązków parlamentarnych i niemożliwych do oddzielenia od tych obowiązków;

I. mając na uwadze, że w tym przypadku Parlament nie znalazł dowodów wskazujących na zaistnienie fumus persecutionis, czyli okoliczności wskazujących na leżący u podstaw postępowania sądowego zamiar zaszkodzenia działalności politycznej posła, a tym samym Parlamentowi Europejskiemu;

1. podejmuje decyzję o uchyleniu immunitetu Evy Kaili;

2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do bezzwłocznego przekazania niniejszej decyzji i sprawozdania właściwej komisji parlamentarnej Prokuraturze Europejskiej i Evie Kaili.

1 Dz.U. L 283 z 31.10.2017, s. 1.
2 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 21 października 2008 r., Marra/De Gregorio i Clemente, C-200/07 i C-201/07, ECLI:EU:C:2008:579; wyrok Sądu z dnia 19 marca 2010 r., Gollnisch/Parlament, T-42/06, ECLI:EU:T:2010:102; wyrok Sądu z dnia 6 września 2011 r., Patriciello, C-163/10, ECLI: EU:C:2011:543; wyrok Sądu z dnia 17 stycznia 2013 r., Gollnisch/Parlament, T-346/ 11 i T-347/11, ECLI:EU:T:2013:23; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 19 grudnia 2019 r., Junqueras Vies, C-502/19, ECLI:EU:C:2019:1115.
3 Wyrok Sądu z 30 kwietnia 2019 r., Briois/Parlament, T-214/18, ECLI:EU:T:2019:266.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.6347

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 lutego 2024 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Evy Kaili (2023/2007(IMM))
Data aktu: 06/02/2024
Data ogłoszenia: 07/11/2024