Sprawa C-596/24, Hama: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Bundesverwaltungsgericht (Austria) w dniu 16 września 2024 r. - F.XXX K.XXX/Bundesamt für Fremdenwesen und Asyl

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Bundesverwaltungsgericht (Austria) w dniu 16 września 2024 r. - F.XxX K.XXX/Bundesamt für Fremdenwesen und Asyl

(Sprawa C-596/24, Hama 1 )

(C/2024/6924)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 25 listopada 2024 r.)

Sąd odsyłający

Bundesverwaltungsgericht

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: F.XXX K.XXX

Druga strona postępowania: Bundesamt für Fremdenwesen und Asyl

Pytania prejudycjalne

1. Czy art. 9 ust. 2 lit. e) dyrektywy 2011/95/EU 2  należy interpretować w ten sposób, że możliwość uiszczenia przewidzianej prawem państwa pochodzenia opłaty, która faktycznie zwalniałaby z obowiązku odbycia służby wojskowej w rozumieniu tego przepisu, wyklucza wystąpienie aktu prześladowania, jeżeli uiszczenie takiej opłaty jest jedynym środkiem do uniknięcia poboru do tej służby wojskowej?

1. a. W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie prejudycjalne pierwsze: Czy art. 9 ust. 2 lit. e) dyrektywy 2011/95 należy interpretować w ten sposób, że możliwość uiszczenia przewidzianej prawem państwa pochodzenia opłaty, która zwalniałaby obywateli mieszkających za granicą z obowiązku odbycia służby wojskowej w państwie pochodzenia, wyklucza wystąpienie aktu prześladowania, jeżeli uiszczenie takiej opłaty jest jedynym środkiem do uniknięcia poboru do tej służby wojskowej po powrocie do państwa pochodzenia, a opłata ta jest obliczana na podstawie liczby lat spędzonych za granicą, przy czym należy uiścić 10 000 USD za jeden rok, 9 000 USD za dwa lata, 8 000 USD za trzy lata i 7 000 USD za cztery lata spędzone za granicą oraz opłatę w wysokości 200 USD za każdy kolejny rok?

1. b. W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie prejudycjalne pierwsze: Czy również art. 9 ust. 2 lit. c) dyrektywy 2011/95/UE należy interpretować w ten sposób, że możliwość uiszczenia przewidzianej prawem państwa pochodzenia opłaty, która faktycznie zwalniałaby z obowiązku odbycia służby wojskowej, wyklucza wystąpienie aktu prześladowania, jeżeli uiszczenie takiej opłaty jest jedynym środkiem do uniknięcia poboru do tej służby wojskowej?

2. W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej przynajmniej na pytanie prejudycjalne pierwsze: Czy art. 9 ust. 2 lit. e) i - o ile na pytanie pierwsze lit. b) należy udzielić odpowiedzi twierdzącej - lit. c) w związku z art. 4 ust. 3 lit. b) i c) dyrektywy 2011/95 należy interpretować w ten sposób, że możliwość uiszczenia przewidzianej prawem państwa pochodzenia opłaty, która faktycznie zwalniałaby wnioskodawcę z obowiązku odbycia służby wojskowej, nie wyklucza wystąpienia aktu prześladowania, jeżeli wnioskodawca w rozumieniu art. 2 lit. i) tej dyrektywy ma idee religijne lub moralne albo opinie, poglądy lub przekonania polityczne, na podstawie których nie chce uiścić tej opłaty?

3. W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej przynajmniej na pytanie prejudycjalne pierwsze: Czy art. 9 ust. 2 lit. e) i - o ile na pytanie pierwsze lit. b) należy udzielić odpowiedzi twierdzącej - lit. c) w związku z art. 4 ust. 3 lit. a) i art. 5 ust. 1 dyrektywy 2011/95 oraz art. 46 ust. 3 dyrektywy2013/32 3  należy interpretować w ten sposób, że pytanie, czy możliwość uiszczenia przewidzianej prawem państwa pochodzenia opłaty, która faktycznie zwalniałaby z obowiązku odbycia służby wojskowej, wyklucza wystąpienie aktu prześladowania, zależy od momentu wydania decyzji administracyjnej w przedmiocie wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej lub od momentu wydania przez sąd orzeczenia w przedmiocie środka zaskarżenia od decyzji administracyjnej w przedmiocie wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej?

4. Czy przepisy prawa Unii zawarte w rozporządzeniu (UE) nr 36/2012 4  w jego aktualnie obowiązującej wersji stoją na przeszkodzie przyjęciu, że możliwość uiszczenia przewidzianej przez prawo syryjskie opłaty, która zwalniałaby obywateli syryjskich mieszkających za granicą z obowiązku odbycia służby wojskowej w państwie pochodzenia, wyklucza wystąpienie aktu prześladowania w rozumieniu art. 9 ust. 2 lit. e) lub c) dyrektywy 2011/95, w sytuacji gdy uiszczenie takiej opłaty jest jedynym środkiem do uniknięcia poboru do tej służby wojskowej po powrocie do Syrii, a opłata ta jest obliczana na podstawie liczby lat spędzonych za granicą, przy czym należy uiścić 10 000 USD za jeden rok, 9 000 USD za dwa lata, 8 000 USD za trzy lata i 7 000 USD za cztery lata spędzone za granicą oraz opłatę w wysokości 200 USD za każdy kolejny rok?

1 Niniejszej sprawie została nadana fikcyjna nazwa. Nie odpowiada ona rzeczywistej nazwie ani rzeczywistemu nazwisku żadnej ze stron postępowania.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/95/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie norm dotyczących kwalifikowania obywateli państw trzecich lub bezpaństwowców jako beneficjentów ochrony międzynarodowej, jednolitego statusu uchodźców lub osób kwalifikujących się do otrzymania ochrony uzupełniającej oraz zakresu udzielanej ochrony (wersja przekształcona) (Dz.U. 2011, L 337, s. 9).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/32/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wspólnych procedur udzielania i cofania ochrony międzynarodowej (przekształcenie) (Dz.U. 2013, L 180, s. 60).
4 Rozporządzenie Rady (UE) nr 36/2012 z dnia 18 stycznia 2012 r. w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją w Syrii oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 442/2011 (Dz.U. 2012, L 16, s. 1).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.6924

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-596/24, Hama: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Bundesverwaltungsgericht (Austria) w dniu 16 września 2024 r. - F.XXX K.XXX/Bundesamt für Fremdenwesen und Asyl
Data aktu: 25/11/2024
Data ogłoszenia: 25/11/2024