PRZYPOMINAJĄC, ŻE
1. W rezolucji Rady w sprawie ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży: "Strategia Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027" 1 wezwano państwa członkowskie i Komisję Europejską, by - w ramach swoich kompetencji - skutecznie realizowały strategię UE na rzecz młodzieży w całej UE i w państwach członkowskich przy użyciu konkretnych instrumentów, w tym planów prac UE na rzecz młodzieży.
2. Strategia UE na rzecz młodzieży jest realizowana w podziale na trzyletnie okresy robocze obejmujące dwa okresy trzech prezydencji. Priorytety i działania w poszczególnych okresach roboczych przedstawiane są w planach prac UE na rzecz młodzieży. Plany te powinny opierać się na zasadach przewodnich i priorytetach strategii UE na rzecz młodzieży i obejmować kwestie dotyczące młodzieży poruszane w ramach innych składów Rady i w ramach organów przygotowawczych Rady w odnośnych dziedzinach polityki.
3. Plan prac UE jest narzędziem służącym jako kompas, który prowadzi państwa członkowskie, Komisję i wszystkich interesariuszy ku osiągnięciu celów strategii UE na rzecz młodzieży.
ODNOTOWUJĄ, ŻE:
4. Rada ustali te plany prac UE na podstawie wstępnych informacji otrzymanych przez grupy trzech prezydencji składające się z następujących państw: Polska, Dania i Cypr oraz Irlandia, Litwa i Grecja.
5. Priorytety i działania przedstawione w niniejszym trzyletnim programie prac (przygotowanym przez grupy trzech prezydencji sprawujące urząd w latach 2025-2027, umieszczonym w załączniku) mają zostać zmienione w pierwszej połowie 2026 r., a ich zmiana - zatwierdzona przez Radę i państwa członkowskie zebrane w Radzie do końca czerwca 2026 r.
6. Komunikat Komisji w sprawie spuścizny Europejskiego Roku Młodzieży 2 , a także sprawozdanie Komisji w sprawie śródokresowej oceny strategii Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 3 wniosły wkład w dalszą poprawę realizacji strategii UE na rzecz młodzieży, w szczególności poprzez dalsze przyspieszenie realizacji celów dotyczących włączania problematyki młodzieżowej w główny nurt i uczestnictwa młodzieży, w tym poprzez unijny dialog młodzieżowy oraz wdrożenie testu wpływu polityki UE na młodzież na szczeblu europejskim.
7. Komisja może wspierać i uzupełniać działania państw członkowskich określone w tym planie prac, w szczególności poprzez pobudzanie współpracy, wspieranie mobilności młodzieży i osób pracujących z młodzieżą, a także zachęcanie młodych ludzi do uczestnictwa w życiu demokratycznym. Wśród narzędzi opracowanych, by wspierać realizację strategii UE na rzecz młodzieży, znajdują się: unijny dialog młodzieżowy, grupa interesariuszy UE związanych z młodzieżą 4 , Europejski Portal Młodzieżowy, koordynator UE ds. młodzieży, test wpływu polityki UE na młodzież na szczeblu europejskim oraz działania w zakresie wzajemnego uczenia się (grupy ekspertów, wzajemne uczenie się i wzajemne doradztwo). Można je wesprzeć poprzez regularne aktualizowanie i wymienianie informacji z państwami członkowskimi na temat priorytetów krajowej polityki młodzieżowej i potrzeb w zakresie współpracy, serwisu internetowego Youth Wiki, unijnego zestawu wskaźników dotyczących młodzieży 5 oraz wskaźników, ankiet, analiz i badań naukowych dotyczących młodzieży. Wsparcie można dodatkowo wzmocnić poprzez programy w dziedzinie młodzieży (w szczególności Erasmus+ i Europejski Korpus Solidarności 6 ) oraz partnerstwa i współpracę z innymi organizacjami międzynarodowymi, w szczególności z Radą Europy, OECD i Organizacją Narodów Zjednoczonych.
8. Unijny dialog młodzieżowy musi nadal ewoluować i wzrastać, aby zachować postępy w zakresie włączenia społecznego osiągnięte w poprzednich cyklach, na przykład poprzez dalsze zwiększanie uczestnictwa osób młodych o mniejszych szansach i grup niedostatecznie reprezentowanych. Należy zwrócić uwagę na procesy udostępniania zaleceń dialogu decydentom politycznym i innym zainteresowanym stronom. Należy zwiększyć świadomość w zakresie mechanizmów widoczności i komunikacji oraz roli, jaką pełni monitorowanie w poprawie oddziaływania unijnego dialogu młodzieżowego, tak by informować uczestników i zainteresowane strony o działaniach następczych podejmowanych na szczeblu unijnym, krajowym, regionalnym i lokalnym.
9. W latach 2025-2026 Komisja rozpocznie proces współtworzenia - z wszystkimi zainteresowanymi stronami związanymi z młodzieżą - kolejnej strategii UE na rzecz młodzieży na okres po 2027 r. Działania te obejmą mobilizację grupy interesariuszy związanych z młodzieżą, organizowanie spotkań i wydarzeń, takich jak Europejski Tydzień Młodzieży 2026, oraz kampanię internetową, i mogłyby stanowić część konsultacji w ramach unijnego dialogu młodzieżowego. Komisja wspiera również Europejską Konwencję w sprawie Pracy z Młodzieżą 2025, którą zaplanowano na 28-30 maja 2025 r. na Malcie i która może wnieść wkład w kolejną strategię UE na rzecz młodzieży.
10. Podczas przygotowywania nowej generacji programów zostaną uwzględnione wyniki ocen śródokresowych (przewidzianych na koniec 2024 r.) programów Erasmus+ i Europejski Korpus Solidarności. Obejmą one konsultacje na różnych szczeblach z zainteresowanymi stronami związanymi z młodzieżą i z młodymi ludźmi, aby proces współtworzenia programów odpowiadał na potrzeby i wyzwania stojące przed młodzieżą i organizacjami młodzieżowymi.
ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW SPRAWUJĄCYCH PREZYDENCJĘ W RADZIE, BY:
11. zapewniły państwom członkowskim i zainteresowanym stronom związanym z młodzieżą możliwości omówienia przyszłości europejskiej współpracy w dziedzinie młodzieży po 2027 r., w tym za pośrednictwem unijnego dialogu młodzieżowego i przy wsparciu Komisji Europejskiej, aby umożliwić jej jak największą synergię z nową generacją programów i osiągnąć dwojaki cel: znaczące uczestnictwo młodzieży i włączanie problematyki młodzieżowej do głównego nurtu polityki, a jednocześnie ułatwiać zrozumienie strategii UE na rzecz młodzieży we wszystkich odpowiednich ministerstwach i wśród innych zainteresowanych stron, biorąc pod uwagę jej przekrojowy charakter.
ZWRACAJĄ SIĘ DO KOMISJI EUROPEJSKIEJ, BY:
12. zapewniła międzysektorowe konsultacje wewnętrzne na wczesnym etapie opracowywania następnej strategii UE na rzecz młodzieży zgodnie z komunikatem w sprawie spuścizny Europejskiego Roku Młodzieży 7 , aby uwzględnić cel, jakim jest uwzględnianie problematyki młodzieżowej we wszystkich obszarach polityki.
Plan prac służących realizacji strategii UE na rzecz młodzieży w latach 2025-2027 8
Data | Metoda pracy / instrument | Orientacyjny cel i wynik | Powiązane cele młodzieżowe | Odniesienie do ram tworzenia europejskiego programu pracy z młodzieżą 9 | Na wniosek |
PL, DK, CY
Temat przewodni: Łączenie UE z młodzieżą
Europejski cel młodzieżowy nr 1:
2025 r. (1. połowa) |
Konkluzje Rady w sprawie społeczności młodych Europejczyków opartejna uniwersalnych wartościach w imię wspólnej i bezpiecznej Europy |
Zatwierdzenie przez Radę | Europejski cel młodzieżowy nr 1: Łączenie UE z młodzieżą | PL | |||||
2025 r. (1. połowa) |
Rezolucja Rady w sprawie lepszego zarządzania unijnym dialogiem młodzieżowym w kontekście oceny strategii Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 | Zatwierdzenie przez Radę | Wszystkie europejskie cele młodzieżowe | PL | |||||
2025 r. (1. połowa) |
Konferencja UE na temat młodzieży (Lublin, 2-5 marca 2025 r.) | Wzmocnienie europejskiejtożsamości młodych Europejczyków w oparciu o wartości traktatowe, a także wdrożenie procesu konsultacji w ramach unijnego dialogu młodzieżowego. | Europejski cel młodzieżowy nr 1: Łączenie UE z młodzieżą | PL | |||||
2025 r. (1. połowa) |
Posiedzenie DG ds. Młodzieży (Lublin, 5-6 marca 2025 r.) | Omówienie przyszłości programów UE, tj. Erasmus+ i Europejski Korpus Solidarności; przegląd strategii UE na rzecz młodzieży na lata 2019-2027; włączanie polityki młodzieżowej do głównego nurtu polityki | Europejski cel młodzieżowy nr 1: Łączenie UE z młodzieżą | PL | |||||
2025 | Posiedzenie grupy interesariuszy UE związanych z młodzieżą (co najmniej jedno posiedzenie rocznie) | Ułatwianie wymiany informacji i konsultacji z młodzieżą na temat przyszłych inicjatyw politycznych |
Wszystkie europejskie cele młodzieżowe Europejski cel młodzieżowy nr 1: Łączenie UE z młodzieżą |
KOM | |||||
2025 r. (1. połowa) |
Przyjęcie sprawozdania UE na temat młodzieży | KOM | |||||||
2025 r. (1. połowa) |
Działanie w zakresie wzajemnego uczenia się w odniesieniu do włączania problematyki młodzieżowej do głównego nurtu polityki | Podnoszenie świadomości i wymiana doświadczeń w zakresie podejść i mechanizmów włączania problematyki mło- dzieżowejdo głównego nurtu polityki oraz powiązania ze wzmocnionym unijnym dialogiem młodzieżowym | KOM | ||||||
2025 r. (1. połowa) |
4. Europejska Konwencja w sprawie Pracy z Młodzieżą (28-30 maja 2025 r., Malta) | Prace nad wnioskiem dotyczącym europejskich ram strategicznych służących wdrożeniu polityki w zakresie pracy z młodzieżą i uznania dobrych praktyk w zakresie pracy z młodzieżą (tytuł do potwierdzenia) | MT, KOM | ||||||
2025 r. (2. połowa) |
Seminarium/warsztaty/webinarium na temat sprawozdania UE na temat młodzieży | Rozpowszechnienie kluczowych informacji na temat postępów w realizacji strategii UE na rzecz młodzieży oraz na temat sytuacji młodych ludzi | KOM | ||||||
2025 r. (2. połowa) |
Konferencja UE na temat młodzieży poświęcona kolejnym programom Eras- mus+ i Europejski Korpus Solidarności oraz uczestnictwu młodych ludzi w życiu demokratycznym | Zwiększenie uczestnictwa młodych ludzi w życiu demokratycznym |
Europejski cel młodzieżowy nr 9: Przestrzeń i uczestnictwo dla wszystkich Europejski cel młodzieżowy nr 11: Organizacje młodzieżowe i europejskie programy na rzecz młodzieży |
DK | |||||
2025 r. (2. połowa) |
Posiedzenie DG ds. Młodzieży poświęcone kolejnym programom Erasmus+ i Europejski Korpus Solidarności oraz uczestnictwu młodych ludzi w życiu demokratycznym | Zwiększenie uczestnictwa młodych ludzi w życiu demokratycznym |
Europejski cel młodzieżowy nr 9: Przestrzeń i uczestnictwo dla wszystkich Europejski cel młodzieżowy nr 11: Organizacje młodzieżowe i programy europejskie na rzecz młodzieży |
DK | |||||
2025 r. | Działanie w zakresie wzajemnego uczenia się w odniesieniu do lokalnych polityk dotyczących młodzieży | Rozpowszechnienie wiedzy oraz wymiana doświadczeń i najlepszych praktyk w zakresie lokalnych polityk dotyczących młodzieży | Europejski cel młodzieżowy nr 3: Włączające społeczeństwa | BG | |||||
2026 r. | Posiedzenie grupy interesariuszy UE związanych z młodzieżą (co najmniej jedno posiedzenie rocznie) | Konsultacje w ramach procesu współtworzenia z wszystkimi zainteresowanymi stronami kolejnejstrategii UE na rzecz młodzieży | KOM | ||||||
2026 r. | Działanie w zakresie wzajemnego uczenia się w odniesieniu do realizacji strategii pracy z młodzieżą | W następstwie 4. Europejskiej Konwencji w sprawie Pracy z Młodzieżą | MT, KOM | ||||||
2026 r. (1. połowa) |
Europejski Tydzień Młodzieży 2026 | Co dwa lata Komisja Europejska organizuje Europejski Tydzień Młodzieży, aby świętować i propagować zaangażowanie, uczestnictwo i aktywność obywatelską młodzieży. | Wszystkie europejskie cele młodzieżowe | KOM | |||||
2026 r. (1. połowa) |
Rezolucja o planie prac służących realizacji strategii UE na rzecz młodzieży w latach 2025-2027 (przegląd) | Zatwierdzenie przez Radę | Wszystkie europejskie cele młodzieżowe | CY | |||||
2026 r. (1. połowa) |
Rezolucja o wynikach 11. cyklu unijnego dialogu młodzieżowego | Zatwierdzenie przez Radę | Europejski cel młodzieżowy nr 1: Łączenie UE z młodzieżą | CY | |||||
2026 r. (1. połowa) |
Konkluzje Rady w sprawie budowania zaufania młodzieży do projektu UE | Zatwierdzenie przez Radę |
Europejski cel młodzieżowy nr 1: Łączenie UE z młodzieżą Podcel 1.6: Budowanie zaufania młodzieży do projektu UE poprzez zajęcie się deficytem demokratycznym, brakiem przejrzystości i wyeksponowaniem. |
CY | |||||
2026 r. (1. połowa) |
Konferencja UE na temat młodzieży | Zakończenie 11. cyklu unijnego dialogu młodzieżowego / omówienie priorytetu CY dotyczącego budowania zaufania młodzieży do projektu UE | Europejski cel młodzieżowy nr 1: Łączenie UE z młodzieżą | CY | |||||
2026 r. (1. połowa) |
Posiedzenie DG ds. Młodzieży |
Europejski cel młodzieżowy nr 1: Łączenie UE z młodzieżą b) Przyszłość strategii UE na rzecz młodzieży |
Europejski cel młodzieżowy nr 1: Łączenie UE z młodzieżą | CY | |||||
1026 r. 2. połowa) |
(ewent.) Konkluzje Rady w sprawie utworzenia przestrzeni dla młodzieży: udział dzieci i młodzieży w podejmowaniu decyzji i w przestrzeniach dla młodzieży | Zatwierdzenie przez Radę |
Europejski cel młodzieżowy nr 9: Przestrzeń i uczestnictwo dla wszystkich Europejski cel młodzieżowy nr 1: Łączenie UE z młodzieżą Europejski cel młodzieżowy nr 4: Informowanie i konstruktywny dialog |
IE |
IE, LT, EL
Temat przewodni: Informowanie i konstruktywny dialog oraz przestrzeń i uczestnictwo dla wszystkich Europejskie cele młodzieżowe: nr 4 i nr 9
2026 r. (2. połowa) |
(ewent.) Konkluzje Rady w sprawie stworzenia środowiska umożliwiającego aktywne wspieranie młodzieży w angażowaniu się w pełen szacunku, tolerancyjny i wolny od przemocy dialog, w internecie i poza nim |
Zatwierdzenie przez Radę |
Europejski cel młodzieżowy nr 9: Przestrzeń i uczestnictwo dla wszystkich Europejski cel młodzieżowy nr 4: Informowanie i konstruktywny dialog |
IE | |
2026 r. (2. połowa) |
(ewent.) Konferencja/seminarium w sprawie informacji i komunikacji przyjaznej dla młodzieży |
Zalecenia polityczne Wymiana najlepszych praktyk |
Europejski cel młodzieżowy nr 9: Przestrzeń i uczestnictwo dla wszystkich Europejski cel młodzieżowy nr 4: Informowanie i konstruktywny dialog |
IE | |
2026 r. (2. połowa) |
Konferencja UE na temat młodzieży w sprawie informacji i komunikacji przyjaznej dla młodzieży |
Konferencja UE na temat młodzieży i posiedzenie DG (ewent.) Zalecenia polityczne Wymiana najlepszych praktyk |
Europejski cel młodzieżowy nr 9: Przestrzeń i uczestnictwo dla wszystkich Europejski cel młodzieżowy nr 4: Informowanie i konstruktywny dialog |
IE, KOM | |
2027 r. (1. połowa) |
Konkluzje Rady w sprawie bezpiecznej Europy | Zatwierdzenie przez Radę |
Europejski cel młodzieżowy nr 4: Informowanie i konstruktywny dialog Europejski cel młodzieżowy nr 9: Przestrzeń i uczestnictwo dla wszystkich |
LT | |
2027 r. (1. połowa) |
Konkluzje Rady w sprawie zaangażowania obywatelskiego - zmiany za pośrednictwem organizacji młodzieżowych - oraz umiejętności korzystania z mediów przez młodzież | Zatwierdzenie przez Radę | Europejski cel młodzieżowy nr 9: Przestrzeń i uczestnictwo dla wszystkich | LT | |
2027 r. (1. połowa) |
Konkluzje Rady w sprawie poprawy fizycznego i emocjonalnego zdrowia młodych ludzi | Zatwierdzenie przez Radę | Europejski cel młodzieżowy nr 5: Zdrowie psychiczne i dobrostan | LT | |
2027 r. (1. połowa) |
Konferencja w sprawie bezpiecznej Europy |
Konferencja UE na temat młodzieży i posiedzenie DG (ewent.) Zalecenia polityczne Wymiana najlepszych praktyk |
Europejski cel młodzieżowy nr 4: Informowanie i konstruktywny dialog Europejski cel młodzieżowy nr 9: Przestrzeń i uczestnictwo dla wszystkich |
LT | |
2027 r. | Posiedzenie grupy interesariuszy UE związanych z młodzieżą (co najmniej jedno posiedzenie rocznie) | KOM | |||
2027 r. | Komunikat Komisji w sprawie strategii UE na rzecz młodzieży na okres po 2027 r. | KOM | |||
2027 r. | Działanie w zakresie wzajemnego uczenia się (temat do określenia) | KOM | |||
2027 r. (2. połowa) |
Konkluzje Rady w sprawie podnoszenia kwalifikacji młodzieży znajdującejsię w trudnej sytuacji | Zatwierdzenie przez Radę |
Europejski cel młodzieżowy nr 9: Przestrzeń i uczestnictwo dla wszystkich Europejski cel młodzieżowy nr 1: Łączenie UE z młodzieżą |
pkt 1 pkt 4 pkt 10 lit. a pkt 21 |
EL |
2027 r. (2. połowa) |
(ewent.) Rezolucja Rady w sprawie 12. cyklu unijnego dialogu młodzieżowego | Zatwierdzenie przez Radę | Europejski cel młodzieżowy nr 9: Przestrzeń i uczestnictwo dla wszystkich | EL | |
2027 r. (2. połowa) |
Konferencja/seminarium na temat uczestnictwa osób młodych w europejskich procesach demokratycznych |
Zalecenia polityczne Wymiana najlepszych praktyk |
Europejski cel młodzieżowy nr 9: Przestrzeń i uczestnictwo dla wszystkich Europejski cel młodzieżowy nr 1: Łączenie UE z młodzieżą |
pkt 4 pkt 6 pkt 21 | EL |
2027 r. (2. połowa) |
Nieformalna konferencja ministerialna, posiedzenie wysokiego szczebla lub posiedzenie DG ds. Młodzieży | Wymiana pomysłów między DG na temat priorytetów Grecji | Wszystkie europejskie cele młodzieżowe | EL | |
2027 r. (2. połowa) |
(ewent.) Rezolucja Rady w sprawie następnej strategii Unii Europejskiejna rzecz młodzieży na lata 2028-2036 | Zatwierdzenie przez Radę | Wszystkie europejskie cele młodzieżowe | EL |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.7438 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie planu prac służących realizacji strategii UE na rzecz młodzieży w latach 2025-2027 |
Data aktu: | 13/12/2024 |
Data ogłoszenia: | 13/12/2024 |