uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 43,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa Rady 70/524/EWG z dnia 23 listopada 1970 r. dotycząca dodatków paszowych(4) ustanawia podstawowe warunki, które muszą być spełnione przez wytwórców niektórych dodatków, premiksów i mieszanek paszowych zawierających te dodatki.
(2) Niniejsze zasady ograniczają wytwarzanie lub używanie niektórych rodzajów dodatków, premiksów i mieszanek paszowych zawierających takie dodatki i premiksy, do tych wytwórców, którzy znajdują się w wykazie krajowym.
(3) Osoby posiadające produkty objęte niniejszą dyrektywą wyłącznie w celu ich promocji handlowej lub transportu, nie są uważane za pośredników w znaczeniu niniejszej dyrektywy.
(4) W odniesieniu do funkcjonowania rynku wewnętrznego, niektóre nieobowiązkowe przepisy, które nadal pozwalają Państwom Członkowskim na odstępstwa od przepisów prawa wspólnotowego dotyczących sektora, o którym mowa, powinny zostać zniesione oraz kryteria zatwierdzania lub rejestrowania wytwórców czy pośredników powinny zostać sprecyzowane, co pozwoli na uniknięcie zaburzeń konkurencji powodowanych odmiennymi sposobami stosowania i interpretacji przez Państwa Członkowskie wcześniej istniejących warunków zatwierdzania oraz pozwoli na uprzedzenie wszelkiego potencjalnego niekorzystnego wpływu na zwierzęta, ludzi lub środowisko naturalne, biorąc pod uwagę ryzyko związane z użyciem niektórych dodatków.
(5) Aby zapobiec pojawianiu się w paszy niektórych szczególnie niepożądanych substancji, dyrektywa Rady 76/63/EWG z dnia 17 grudnia 1973 r. w sprawie niepożądanych substancji i środków żywienia zwierząt(5) ma na celu ograniczenie ich obecności w surowcach do możliwego do zaakceptowania poziomu; niniejsze zasady ograniczają także zasięg używania tych surowców do tych osób, które posiadają niezbędne kwalifikacje, urządzenia i sprzęt służące do ich rozpuszczenia, co zapewnia, że maksymalny poziom dotyczący różnych rodzajów mieszanek paszowych ustanowiony w niniejszej dyrektywie jest przestrzegany.
(6) Zakłady wytwarzające niektóre substancje wymienione w dyrektywie Rady 82/471/EWG z dnia 30 czerwca 1982 r. dotyczącej niektórych produktów stosowanych w żywieniu zwierząt(6) powinny, podobnie jak pośrednicy, podlegać zatwierdzeniu.
(7) W celu zagwarantowania odpowiedniej jakości danego produktu oraz, aby zapobiec pojawianiu się pozostałości niektórych dodatków w produktach pochodzenia zwierzęcego lub też wysokiego poziomu niektórych niepożądanych substancji, co może być wynikiem wadliwego wytwarzania, wszyscy wytwórcy dodatków, premiksów, mieszanek paszowych oraz niektóre produkty objęte dyrektywą 82/471/EWG, a także ich pośrednicy powinni być zatwierdzani lub zarejestrowani na podstawie określonych norm, specyficznych kryteriów.
(8) Poziom wymogów związanych z przeprowadzeniem działań ustanowionych w niniejszej dyrektywie musi być proporcjonalny do ryzyka przy wytwarzaniu lub wykorzystywania przez przedsiębiorców dodatków i premiksów wymienionych w dyrektywie 70/524/EWG, produktów objętych dyrektywą 82/471/EWG, lub surowców zawierających niepożądane substancje lub produktów wymienionych w Dyrektywie 74/63/EWG.
(9) Zakłady, które zamierzają wytwarzać lub wykorzystywać produkty zaklasyfikowane w niniejszej dyrektywie jako szczególnie wrażliwe, muszą otrzymać uprzednie zatwierdzenie udzielane wyłącznie po spełnieniu bardzo surowych warunków, których celem jest ochrona zwierząt, ludzi i środowiska naturalnego; jednakże w wyjątkowych przypadkach Państwa Członkowskie mogą nie zatwierdzić specyficznej kategorii zakładu, zakładając, że środki takie nie ograniczą wolnego przepływu produktów rolnych na terytorium Państw Członkowskich; przeciwnie, dla zakładów używających mniej wrażliwych produktów, zwykła rejestracja oparta na zobowiązaniu się danego zakładu do przestrzegania pewnych warunków będzie wystarczająca; różnica ta musi być także stosowana do pośredników, którzy zajmują się paczkowaniem, pakowaniem, przechowywaniem lub wprowadzaniem do obrotu dodatków, premiksów dodatków lub produktów objętych dyrektywą 82/471/EWG.
(10) Zgodnie z zasadą równości traktowania, fundamentalne zasady tych nowych reguł muszą być stosowane bez żadnej różnicy, zarówno w stosunku do zakładów wprowadzających produkt do obrotu, jak i do wytwórców/ hodowców zwierząt, którzy wytwarzają paszę jedynie na użytek swoich własnych gospodarstw; jednakże należy wprowadzić pewne ulgi ze względu na szczegółowe okoliczności w jakich prowadzą oni swoją działalność.
(11) Należy ustanowić przepisy zmieniające lub cofające zatwierdzenia w przypadku gdy dany zakład zmieni lub zaprzestanie prowadzenia działalności, lub też przestanie spełniać jeden z niezbędnych warunków dotyczących jego działalności; takie same zasady powinny dotyczyć, mutatis mutandis, rejestracji.
(12) Państwa Członkowskie mogą być uprawnione do pobierania opłat przy przyznawaniu zatwierdzenia; celem uniknięcia zakłóceń konkurencji wysokość takich opłat powinna zostać zharmonizowana; harmonizacja taka stanowić będzie część ogólnych ram przyszłych zasad wspólnotowych dotyczących opłat lub należności, które będą pobierane w sektorze żywienia zwierząt.
(13) Konieczne jest zlecenie Komisji zadania przyjęcia szczegółowych zasad stosowania niniejszej dyrektywy, łącznie z warunkami związanymi z zatwierdzaniem i rejestracją zakładów w państwach trzecich.
(14) Rada powinna przyznać Komisji odpowiedzialność za wdrożenie zasad ustanowionych dla warunków oraz systemu zatwierdzania i rejestracji danych zakładów, powinny zostać uchwalone przepisy dla ścisłej współpracy pomiędzy Państwami Członkowskimi a Komisją w ramach Stałego Komitetu ds. Pasz ustanowionego decyzją 70/372/EWG(7).
(15) W celu zapewnienia większej przejrzystości, warunki i ustalenia dotyczące zatwierdzania i rejestracji zakładów działających w sektorze żywienia zwierząt powinny być połączone w jednym tekście; pociąga to za sobą dostosowanie obowiązującego ustawodawstw.
(16) Wymóg zatwierdzenia i rejestracji stosowany wobec wytwórców umożliwi Państwom Członkowskim kontrolę tych wytwórców i, w razie konieczności, podjęcie interwencji w przypadkach nielegalnego wykorzystywania substancji, w szczególności w przypadkach wykorzystywania zakazanych substancji takich jak hormony lub beta-blokery; Państwa Członkowskie mają obowiązek uprzedniego sprawdzenia, czy zakłady ubiegające się o zatwierdzenie rzeczywiście spełniają podstawowe warunki związane z prowadzeniem danej działalności ustalone niniejszą dyrektywą; krajowe organy nadzoru w ramach stosownych kontroli muszą także zagwarantować, poprzez właściwe kontrole, że zatwierdzone lub zarejestrowane zakłady i pośrednicy rzeczywiście spełniają nałożone na nich warunki; przepisy te muszą być stosowane bez uszczerbku dla zasad wspólnotowych regulujących organizację urzędowych kontroli żywienia zwierząt.
(17) Przyjęcie takich środków na poziomie wspólnotowym konieczne jest w celu lepszego osiągania celów związanych z zagwarantowaniem jakości i bezpieczeństwa pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Rady | |
L. ATIENZA SERNA | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 348 z 28.12.1983, str. 18.
(2) Dz.U. C 91 z 28.3.1994, str. 296.
(3) Dz.U. C 148 z 30.5.1994, str 21.
(4) Dz.U. L 270 z 14.12.1970, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 95/37/WE (Dz.U. L 172 z 22.7.1995, str. 21).
(5) Dz.U. L 38 z 11.2.1974, str. 31. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 94/16/WE (Dz.U. 104 z 23.4.1994, str. 32).
(6) Dz.U. L 213 z 21.7.1982, str. 8. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 95/33/WE (Dz.U. L 167 z 18.7.1995, str. 17).
(7) Dz.U. L 170 z 3.8.1970, str. 1.
(8) Dz.U. L 317 z 6.11.1981, str. 16. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 93/40/EWG (Dz.U. L 214 z 24.8.1993, str. 31).
(9) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, str. 1.
(10) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
(11) Dz.U. L 86 z 6.4.1979, str. 30. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 93/74/EWG (Dz.U. L 237 z 22.9.1993, str. 23).
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1995.332.15 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 95/69/WE ustanawiająca warunki i środki dla zatwierdzania i rejestracji określonych zakładów i pośredników prowadzących działalność w sektorze pasz zwierzęcych i zmieniająca dyrektywy 70/524/EWG, 74/63/EWG, 79/373/EWG i 82/471/EWG |
Data aktu: | 22/12/1995 |
Data ogłoszenia: | 30/12/1995 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 19/01/1996 |