Opinia w sprawie wniosków Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej o przystąpienie do Unii Europejskiej.

OPINIA KOMISJI
z dnia 19 lutego 2003 r.
w sprawie wniosków Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej o przystąpienie do Unii Europejskiej

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

Uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, a w szczególności jego art. 49,

Mając na uwadze, iż:

(1) Republika Czeska, Estonia, Cypr, Łotwa, Litwa, Węgry, Malta, Polska, Słowenia i Słowacja wystąpiły z wnioskiem o uzyskanie członkostwa w Unii Europejskiej.

(2) W opiniach z dnia 30 czerwca 1993 roku w sprawie Republiki Cypryjskiej i Malty (uaktualnionej dla Malty w dniu 17 lutego 1999 roku), oraz z dnia 15 lipca 1997 roku w sprawie Republiki Czeskiej, Estonii, Łotwy, Litwy, Węgier, Polski, Słowenii i Słowacji, Komisja wyraziła już swoje zdanie w sprawie niektórych zasadniczych aspektów problemów wynikających ze złożenia tych wniosków.

(3) Rada Europejska na spotkaniu w Kopenhadze w grudniu 1993 roku ustanowiła po raz pierwszy polityczne, gospodarcze i dotyczące dorobku kryteria dla członkostwa, które stanowiły wytyczne w procesie rozszerzenia jak również dla regularnych ocen dokonywanych przez Komisję, oceniających gotowość państw, ubiegających się o członkostwo. Kryteria polityczne wymagają od państw ubiegających się o członkostwo zapewnienie stabilności instytucji gwarantujących demokrację, państwo prawa, poszanowanie praw człowieka, jak również poszanowanie i ochronę mniejszości narodowych; wymagania te stanowią zasady konstytucyjne ustanowione w Traktacie o Unii Europejskiej i zostały one podkreślone w Karcie Praw Podstawowych Unii Europejskiej. Kryteria gospodarcze wymagają istnienia funkcjonującej gospodarki rynkowej jak również możliwości sprostania naciskowi konkurencji i siłom rynkowym wewnątrz Unii. Kryterium dotyczące dorobku odnosi się zdolnością do podjęcia zobowiązań członkostwa wynikających z ustawodawstwa Unii, dorobku wspólnotowego, w tym przystąpienia do celów unii politycznej, gospodarczej i walutowej.

(4) Warunki przyjęcia tych państw oraz dostosowania Traktatów konieczne ze względu na przystąpienie tych państw zostały wynegocjowane podczas konferencji między Państwami Członkowskimi a państwami ubiegającymi się o członkostwo.

(5) Komisja, w swoim Dokumencie Strategicznym oraz Raporcie w sprawie postępu poczynionego przez każde z krajów kandydujących w kierunku przystąpienia, przyjętych w dniu 9 października 2002 roku, uznała, że Republika Czeska, Estonia, Cypr, Łotwa, Litwa, Węgry, Malta, Polska, Słowenia i Słowacja spełniają kryteria polityczne członkostwa i że z początkiem 2004 roku spełniać będą kryteria gospodarcze i kryterium dorobku i będą gotowe do członkostwa na początku 2004 roku; na tej podstawie Komisja zaleciła zakończenie negocjacji o przystąpieniu z tymi państwami do końca 2002 roku, w celu podpisania Traktatu o Przystąpieniu na wiosnę 2003 roku.

(6) Negocjacje te zostały zakończone podczas spotkania Rady Europejskiej w Kopenhadze w dniu 13 grudnia 2002 roku, i jest widoczne, iż uzgodnione postanowienia są słuszne i stosowne oraz, że w takich warunkach rozszerzenie Unii, przy zachowaniu jej wewnętrznej spójności i dynamizmu, umożliwi jej pełniejsze uczestnictwo w rozwoju stosunków międzynarodowych.

(7) Komisja ma nadzieję na to, iż do Unii Europejskiej przystąpi ponownie zjednoczony Cypr, na podstawie osiągniętego wszechstronnego porozumienia, co stanowi najlepsze rozwiązanie dla wszystkich zainteresowanych stron.

(8) Traktat o Przystąpieniu przenosi zasady dotyczące równowagi instytucjonalnej Unii piętnastu na Unię dwudziestu pięciu; postanowienia te są możliwe do przyjęcia na okres do czasu wykonania postanowień, które będą rezultatem konferencji międzyrządowej przewidzianej w deklaracji w sprawie przyszłości Unii, dołączonej do Traktatu z Nicei.

(9) Przystępując do Unii Europejskiej, państwa ubiegające się o członkostwo akceptują, bez zastrzeżeń, Traktat o Unii Europejskiej i wszystkie jego cele, wszystkie decyzje podjęte od chwili wejścia w życie Traktatów ustanawiających Wspólnoty Europejskie i Traktatu o Unii Europejskiej oraz programy dotyczące rozwoju i umacniania tych Wspólnot i Unii.

(10) Zasadniczą cechą systemu prawnego wprowadzonego przez Traktaty ustanawiające Wspólnoty Europejskie jest: bezpośrednie stosowanie określonych postanowień oraz określonych aktów instytucji, wyższość prawa Wspólnoty nas wszelkimi stojącymi z nim w sprzeczności postanowieniami krajowymi oraz istnienie procedur zapewniających jednolitą interpretację prawa Wspólnoty; przystąpienie do Unii Europejskiej zawiera uznanie wiążącego charakteru tych reguł, których przestrzeganie jest niezbędne w celu zapewnienia skuteczności i jedności prawa Wspólnoty.

(11) Komisja wzywa państwa przystępujące do dalszych intensywnych działań, które są nadal konieczne w kontekście spełnienia kryteriów politycznych i gospodarczych członkostwa oraz w odniesieniu do przyjęcia, wprowadzenia w życie oraz wykonania dorobku; Komisja będzie nadal monitorować wykonanie zobowiązań i obowiązków podjętych przez państwa przystępujące oraz będzie udzielać im wsparcia za pomocą dostępnych instrumentów.

(12) Jednym z celów Unii Europejskiej jest pogłębianie solidarności między jej narodami, respektując ich historię, kulturę oraz tradycje.

(13) Rozszerzenie Unii Europejskiej poprzez przystąpienie Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji przyczyni się do umocnienia gwarancji pokoju i wolności w Europie.

(14) Rozszerzenie jest procesem ciągłym, jednolitym i nieodwracalnym; negocjacje w sprawie przystąpienia z Bułgarią i Rumunią powinny być kontynuowane na podstawie takich samych zasad, jakie do tej pory obowiązywały w negocjacjach. Rezultaty dotychczas uzyskane w negocjacjach nie powinny zostać poddane w wątpliwość.

WYDAJE NINIEJSZYM POZYTYWNĄ OPINIĘ:

w sprawie przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej.

Niniejsza opinia skierowana jest do Rady Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, 19 lutego 2003 r.
Günter VERHEUGEN Za Komisję
Członek Komisji odpowiedzialny za rozszerzenie Romano PRODI
Przewodniczący

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.236.3

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia w sprawie wniosków Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej o przystąpienie do Unii Europejskiej.
Data aktu: 19/02/2003
Data ogłoszenia: 23/09/2003
Data wejścia w życie: 19/02/2003