Rozporządzenie 642/2004 w sprawie wymagań precyzji dla danych zbieranych zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1172/98 w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu do transportu drogowego rzeczy

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 642/2004
z dnia 6 kwietnia 2004 r.
w sprawie wymagań precyzji dla danych zbieranych zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1172/98 w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu do transportu drogowego rzeczy
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1172/98 z dnia 25 maja 1998 r. w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu do transportu drogowego rzeczy(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady(2), w szczególności jego art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 4 rozporządzenia (WE) 1172/98 Komisja zapewni, by wyniki statystyczne przekazywane przez Państwa Członkowskie spełniały minimalne wymagania precyzji, uwzględniając strukturalne cechy charakterystyczne transportu drogowego w Państwach Członkowskich.

(2) Zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia (WE) 1172/98 Państwa Członkowskie przekazują do Eurostatu w każdym roku informacje na temat wielkości próby, wskaźników braku odpowiedzi oraz niezawodności najważniejszych wyników w postaci błędu standardowego lub przedziałów ufności.

(3) Konieczne jest określenie struktury i zawartości minimalnych wymagań precyzji w odniesieniu do wyników statystycznych przekazywanych przez Państwa Członkowskie.

(4) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią przedstawioną przez Komitet ds. Programu Statystycznego, utworzony na podstawie decyzji Rady 89/382/EWG, Euratom(3),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Okresy, które mają być objęte badaniem

1.
Jeżeli przy zbieraniu danych stosowana przez Państwa Członkowskie jest metoda reprezentacyjna, wówczas wszystkie okresy są objęte badaniem.
2.
Jeżeli łączna liczba drogowych ciężarowych pojazdów silnikowych w Państwie Członkowskim, która może być objęta badaniem, wynosi poniżej 25.000 pojazdów lub jeśli łączna liczba pojazdów wykorzystywanych w transporcie międzynarodowym wynosi poniżej 3.000 pojazdów, badaniem zostaje objęte minimum siedem tygodni w kwartale.
Artykuł  2

Procentowy błąd standardowy

1.
Jeżeli przy zbieraniu danych stosowana jest przez Państwa Członkowskie metoda reprezentacyjna, procentowy błąd standardowy (przedział ufności 95 %) rocznych oszacowań odnośnie do przewożonych wielkości w tonach, pracy przewozowej w tono-kilometrach oraz przebiegu ładownego ogółem w kilometrach dla ogólnego towarowego transportu drogowego i dla krajowego towarowego transportu drogowego nie powinien przekraczać ± 5 %.
2.
Jeżeli łączna liczba drogowych ciężarowych pojazdów silnikowych dotyczących badania w Państwie Członkowskim wynosi poniżej 25.000 pojazdów lub jeśli łączna liczba pojazdów wykorzystywanych w transporcie międzynarodowym wynosi poniżej 3.000 pojazdów, procentowy błąd standardowy (przedział ufności 95 %) rocznych oszacowań odnośnie do przewożonych wielkości w tonach, pracy przewozowej w tono-kilometrach oraz przebiegu ładownego ogółem w kilometrach dla ogólnego towarowego transportu drogowego i dla krajowego towarowego transportu drogowego nie powinien przekraczać ± 7 %.
Artykuł  3

Informacje, które mają być przekazywane do Eurostatu

1.
Państwa Członkowskie przekazują co kwartał do Eurostatu informacje pozwalające wyliczyć wielkość próby, wskaźniki odpowiedzi i wskaźnik jakości rejestru. Jeżeli pierwotną jednostką statystyczną jest drogowy ciężarowy pojazd silnikowy, informacje są dostarczane w formacie Tabeli B1 zawartej w Załączniku do niniejszego rozporządzenia. Jeżeli pierwotną jednostką statystyczną nie jest drogowy ciężarowy pojazd silnikowy, informacje są dostarczane w formacie Tabeli B2 zawartej w Załączniku do niniejszego rozporządzenia. Tabela jest dostarczana w tym samym terminie, co przekazywane dane określone w art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1172/98.

Do celów niniejszego artykułu stosuje się następujące definicje:

a) "wskaźnik odpowiedzi" oznacza wartość, w której w mianowniku jest liczba jednostek w próbie, do których wysłano kwestionariusze jako wybranym respondentom, a w liczniku liczba jednostek w próbie, do których wysłano kwestionariusze pomniejszona o sumę liczby jednostek odmawiających udzielenia informacji i liczby jednostek, od których nie uzyskano żadnej informacji;

b) "wskaźnik jakości rejestru" oznacza wartość, w której w mianowniku jest liczba jednostek w próbie, do których wysłano kwestionariusze, pomniejszona o sumę liczby jednostek odmawiających udzielenia informacji i liczby jednostek, od których nie uzyskano żadnej informacji, a w liczniku liczba jednostek w próbie, gdzie pojazdy pracowały aktywnie podczas okresu badawczego, powiększona o liczbę jednostek, których pojazdy nie pracowały podczas okresu badawczego, ale mogły być uznane jako część pojazdów gotowych do działania.

2.
Jeżeli procentowe błędy standardowe danych dostarczanych przez Państwo Członkowskie zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1172/98 wyliczone były dla okresów rocznych, a Eurostat stwierdził, że te błędy standardowe mieszczą się w granicach limitów ustanowionych w art. 2 niniejszego rozporządzenia, Eurostat może zwolnić to Państwo Członkowskie z obowiązku kwartalnego dostarczania Tabeli B1 lub Tabeli B2.
3.
W przypadkach, w których zastosowanie ma ust. 2, Państwo Członkowskie może dostarczyć Eurostatowi informacje za każdy rok, umożliwiające wyliczenie wskaźnika odpowiedzi i wskaźnika jakości rejestru. Informacje mogą być dostarczane w formacie Tabeli B3 lub B4 (odpowiednio) zawartych w Załączniku do niniejszego rozporządzenia. Tabela jest dostarczana w ciągu pięciu miesięcy od daty zakończenia ostatniego kwartalnego okresu obserwacyjnego w odpowiednim roku. Dodatkowo, w tym samym terminie, Państwo Członkowskie dostarcza Eurostatowi wyliczone wartości procentowego błędu standardowego (przedział ufności 95 %) oszacowań w odniesieniu do przewożonych wielkości w tonach, pracy przewozowej w tono-kilometrach i przebiegu ładownego ogółem w kilometrach dla ogólnego towarowego transportu drogowego, krajowego towarowego transportu drogowego i dla ogólnego międzynarodowego towarowego transportu drogowego.
Artykuł  4

Jeśli łączna liczba drogowych ciężarowych pojazdów silnikowych w Państwie Członkowskim, które uczestniczą w transporcie międzynarodowym i mogą być włączone do badania, wynosi poniżej 1.000 pojazdów, dane Państwo Członkowskie jest zwolnione ze stosowania niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  5

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł 1 stosuje się od dnia 1 stycznia 2006 r.

Niniejsze rozporządzenie obowiązuje w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 6 kwietnia 2004 r.

W imieniu Komisji
Pedro SOLBES MIRA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 163 z 6.6.1998, str. 1.

(2) Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1.

(3) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.

ZAŁĄCZNIK

TABELE B1, B2, B3, B4

Tabela B1: Dla badań, w których jednostką obserwacji statystycznej są ciężarowe pojazdy silnikowe: informacje o próbie
Kraj sprawozdawczy: Warstwa
Kwartał_____ /Rok_____ 1. 2. 3. 4. itd. Łącznie
1. Liczba pojazdów w kraju w każdej warstwie.
2. Liczba pojazdów wybranych do pierwotnej próby i kwestionariuszy wysłanych do właścicieli pojazdów (Uwaga: wiersz 2 = suma wierszy 3, 4, 5 i 6)
3. Liczba przypadków zakwalifikowanych jako brak odpowiedzi. Brak odpowiedzi obejmuje następujące przypadki: odmowa, brak odpowiedzi lub jakichkolwiek informacji na temat jednostki wybranej do badania oraz przypadki, gdzie odpowiedź została udzielona, ale kwestionariusz został wypełniony z błędami uniemożliwiającymi jego wykorzystanie w analizie.
4. Liczba przypadków, w których informacje z rejestru dotyczące próby były błędne i odpowiedź nie mogła zostać wykorzystana. Błędne informacje o pojazdach z rejestru obejmują przypadki, w których wybrany pojazd został złomowany, sprzedany, wydzierżawiony, nie wchodzi w zakres objęty badaniem (tj. np. nie jest używany do przewozów towarów, ładowność jest zbyt niska, osoba wyznaczona do kontaktu nigdy nie była właścicielem pojazdu, pojazd nie jest zarejestrowany w momencie przeprowadzania badania, adres jest niepoprawny lub nie powiodło się doręczenie kwestionariusza)
5. Liczba wykorzystanych kwestionariuszy w analizie [tj. liczba pojazdo-rekordów (w zestawie danych A1) wysłanych do Eurostatu z podaniem informacji na temat aktywności pojazdu].
6. Liczba przypadków, w których nie zarejestrowano aktywności pojazdu w okresie sprawozdawczym, ale mógł on być uznany jako część stanu pojazdów aktywnych (pojazdy niewykorzystywane w okresie sprawozdawczym z powodu choroby, wakacji, braku kierowcy, braku zamówień, tymczasowych napraw itp.).
7. Współczynnik uogólnienia (waga)

Tabela B2: Dla badań, w których jednostką obserwacji statystycznej nie są ciężarowe pojazdy silnikowe: informacje o próbie

Kraj sprawozdawczy: Warstwa
Kwartał _____/Rok_____ 1. 2. 3. 4. itd. Łącznie
1. Liczba pierwotnych jednostek statystycznych w kraju w każdej warstwie.
2. Liczba pierwotnych jednostek statystycznych wybranych do pierwotnej próby i kwestionariuszy wysłanych do właścicieli pojazdów (Uwaga: wiersz 2 = suma wierszy 3, 4, 5 i 6)
3. Liczba pierwotnych jednostek statystycznych zakwalifikowanych jako brak odpowiedzi. Brak odpowiedzi obejmuje następujące przypadki: odmowa, brak odpowiedzi lub jakichkolwiek informacji na temat jednostki wybranej do badania.
4. Liczba przypadków, w których informacje z rejestru dotyczące próby były błędne i odpowiedź nie mogła zostać wykorzystana. Błędne informacje z rejestru obejmują przypadki, w których wybrana jednostka została sprzedana, nie wchodzi w zakres objęty badaniem, jednostka zaprzestała działalności gospodarczej, pojazd nie jest zarejestrowany w momencie przeprowadzania badania, adres jest niepoprawny lub nie powiodło się doręczenie kwestionariusza).
5. Liczba pierwotnych jednostek statystycznych dostarczających informacji na temat pojazdów.
6. Spośród jednostek statystycznych podanych w wierszu 5, łączna liczba pojazdów, dla których zostały dostarczone informacje na temat podróży odbytych w okresie objętym badaniem.
7. Spośród jednostek statystycznych podanych w wierszu 5, łączna liczba pojazdów, gdzie nie zarejestrowano aktywności pojazdu w okresie sprawozdawczym, ale mógł on być uznany jako część stanu pojazdów aktywnych (pojazdy niewykorzystywane w okresie sprawozdawczym z powodu choroby, wakacji, braku kierowcy, braku zamówień, tymczasowych napraw itp.).
8. Oszacowana liczba pojazdów w kraju w każdej warstwie (jeśli dane są dostępne)
9. Współczynnik uogólnienia (waga)

Tabela B3: Dla badań, w których jednostką obserwacji statystycznej są ciężarowe pojazdy silnikowe: informacje o próbie

Kraj sprawozdawczy:
Rok_______
1. Liczba pojazdów w kraju w połowie roku.
2. Liczba pojazdów wybranych do pierwotnej próby i kwestionariuszy wysłanych do właścicieli pojazdów (Uwaga: wiersz 2 = suma wierszy 3, 4, 5 i 6).
3. Liczba przypadków zakwalifikowanych jako brak odpowiedzi. Brak odpowiedzi obejmuje następujące przypadki: odmowa, brak odpowiedzi lub jakichkolwiek informacji na temat jednostki wybranej do badania oraz przypadki, gdy odpowiedź została udzielona, lecz kwestionariusz został wypełniony z błędami uniemożliwiającymi jego wykorzystanie w analizie.
4. Liczba przypadków, gdzie informacje z rejestru dotyczące próby były błędne i odpowiedź nie może zostać wykorzystana. Błędne informacje o pojazdach z rejestru obejmują przypadki, w których wybrany pojazd został złomowany, sprzedany, wydzierżawiony, nie wchodzi w zakres objęty badaniem (tj. np. nie jest używany do przewozów towarów, ładowność jest zbyt niska), osoba wyznaczona do kontaktu nigdy nie była właścicielem pojazdu, adres jest niepoprawny lub nie powiodło się doręczenie kwestionariusza).
5. Liczba kwestionariuszy wykorzystanych w analizie (tj. liczba pojazdorekordów (w zestawie danych A1) wysłanych do Eurostatu, z podaniem informacji na temat aktywności pojazdu).
6. Liczba przypadków, w których nie zarejestrowano aktywności pojazdu w okresie sprawozdawczym, ale mógł on być uznany za część stanu pojazdów aktywnych (pojazdy niewykorzystywane w okresie sprawozdawczym z powodu choroby, wakacji, braku kierowcy, braku zamówień, tymczasowych napraw itp.).

Tabela B4: Dla badań, w których jednostką obserwacji statystycznej nie są ciężarowe pojazdy silnikowe: informacje o próbie

Kraj sprawozdawczy:
Rok _____
1. Liczba pierwotnych jednostek statystycznych w kraju w połowie roku.
2. Liczba pierwotnych jednostek statystycznych wybranych do pierwotnej próby i kwestionariuszy wysłanych do właścicieli pojazdów (Uwaga: wiersz = suma wierszy 3, 4, 5 i 6).
3. Liczba pierwotnych jednostek statystycznych zakwalifikowanych jako brak odpowiedzi. Brak odpowiedzi obejmuje następujące przypadki: odmowa, brak odpowiedzi lub jakichkolwiek informacji na temat jednostki wybranej do badania.
4. Liczba przypadków, w których informacje z rejestru dotyczące próby były błędne i odpowiedź nie mogła zostać wykorzystana. Błędne informacje z rejestru obejmują przypadki, w których wybrana jednostka została sprzedana, nie wchodzi w zakres objęty badaniem, jednostka zaprzestała działalności gospodarczej, adres jest niepoprawny lub nie powiodło się doręczenie kwestionariusza).
5. Liczba pierwotnych jednostek statystycznych dostarczających informacji na temat pojazdów.
6. Spośród jednostek statystycznych podanych w wierszu 5, łączna liczba pojazdów, dla których zostały dostarczone informacje na temat podróży odbytych w okresie objętym badaniem.
7. Spośród jednostek statystycznych podanych w wierszu 5, łączna liczba pojazdów, gdzie nie zarejestrowano aktywności pojazdu w okresie sprawozdawczym, ale mógł on być uznany za część stanu pojazdów aktywnych (pojazdy niewykorzystywane w okresie sprawozdawczym z powodu choroby, wakacji, braku kierowcy, braku zamówień, tymczasowych napraw itp.).
8. Oszacowana liczba pojazdów w kraju w połowie roku (jeśli jest dostępna)

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.102.26

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 642/2004 w sprawie wymagań precyzji dla danych zbieranych zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1172/98 w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu do transportu drogowego rzeczy
Data aktu: 06/04/2004
Data ogłoszenia: 07/04/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/01/2006, 27/04/2004