uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając Akt Przystąpienia Grecji, w szczególności jego protokół nr 4 dotyczący bawełny(1),
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1051/2001 z dnia 22 maja 2001 r. w sprawie pomocy produkcyjnej dla bawełny(2), w szczególności jego art. 19 ust. 2 tiret trzecie,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 16 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1591/2001 z dnia 2 sierpnia 2001 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania systemu pomocy dla bawełny(3) przewiduje, że rzeczywista produkcja w bieżącym roku gospodarczym i obniżka ceny orientacyjnej, o których mowa w art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1051/2001, są ustalane przed dniem 15 czerwca danego roku gospodarczego.
(2) Artykuł 16 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1591/2001 szczegółowo określa warunki, które należy spełnić, by ilość wyprodukowanej bawełny nieodziarnionej została uznana za produkcję rzeczywistą.
(3) Biorąc uzysk z włókien jako kryterium jakości, władze Grecji uznały 1.135.534 tony nieodziarnionej bawełny za kwalifikujące się do pomocy.
(4) Władze Grecji poinformowały Komisję, że na dzień 15 maja 2005 r. nie uznały za kwalifikującą się do pomocy ilości 34.142 ton nieodziarnionej bawełny, na którą składają się: 6.172 tony zebrane z 2.364,9 hektara, które nie zostały zgłoszone zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1591/2001, 22.746 ton, które nie przestrzegały przepisów krajowych dotyczących zmniejszania powierzchni na mocy art. 17 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1051/2001, 3.580 ton, które nie wykazują właściwej solidnej jakości handlowej zgodnie z art. 15 ust. 1 tego rozporządzenia, i 1.644 ton zebranych z 2.040 hektarów, w odniesieniu do których producentom wypłacono odszkodowanie finansowe z powodu strat będących następstwem zjawisk naturalnych.
(5) Wyłączenie z rzeczywistej produkcji 1.644 ton nieodziarnionej bawełny nie jest uzasadnione. Dotyczy to ilości pochodzących z działek zgłoszonych zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1591/2001, które zostały rzeczywiście dostarczone do zakładów odziarniania. Bardzo niskie plony nieodziarnionej bawełny pochodzącej z działek dotkniętych szkodami jest ważną oznaką, że działki mimo wszystko wygenerowały produkcję. Ilość ta odpowiada kryteriom przewidzianym w art. 16 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1591/2001 i musi w konsekwencji zostać dodana do ilości 1.135.534 ton.
(6) W związku z powyższym ilość 1.137.229 ton musi zostać uznana za produkcję rzeczywistą bawełny nieodziarnionej uzyskaną przez Grecję w roku gospodarczym 2004/2005.
(7) Biorąc uzysk z włókien jako kryterium jakości, władze Hiszpanii uznały 368.084 tony nieodziarnionej bawełny za kwalifikujące się do pomocy.
(8) Władze Hiszpanii poinformowały Komisję, że na dzień 15 maja 2005 r. nie uznały za kwalifikującą się do pomocy ilości 1.638 ton nieodziarnionej bawełny, na którą składają się: 1.612 ton, które nie przestrzegały przepisów krajowych dotyczących zmniejszania powierzchni na mocy art. 17 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1051/2001, 6 ton, które nie wykazują właściwej solidnej jakości handlowej zgodnie z art. 15 ust. 1 wyżej wymienionego rozporządzenia, 7 ton, które nie zostały zgłoszone zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1591/2001, i 13 ton ze względu na nieprzestrzeganie zasad dotyczących umów, o których mowa w art. 11 rozporządzenia (WE) nr 1051/2001.
(9) Wyłączenie z rzeczywistej produkcji 13 ton nieodziarnionej bawełny z powodu nieprzestrzegania zasad dotyczących umów nie jest uzasadnione. Ponadto ilość ta odpowiada kryteriom przewidzianym w art. 16 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1591/2001 i dlatego musi zostać dodana do ilości 368.084 ton.
(10) W konsekwencji, uwzględniając uzysk z włókien jako kryterium jakości, za rzeczywistą produkcję nieodziarnionej bawełny uzyskaną przez Hiszpanię należy uznać ilość 368.097 ton w roku gospodarczym 2004/2005.
(11) Biorąc uzysk z włókien jako kryterium jakości, władze Hiszpanii uznały za kwalifikujące się do pomocy 982 tony nieodziarnionej bawełny zebranej z obszarów upraw w Portugalii. Ilość ta odpowiada kryteriom przewidzianym w art. 16 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1591/2001 i dlatego musi zostać uznana za produkcję rzeczywistą nieodziarnionej bawełny uzyskaną przez Portugalię w roku gospodarczym 2004/2005.
(12) Artykuł 7 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1051/2001 przewiduje, że w przypadku gdy suma rzeczywistej produkcji ustalonej dla Hiszpanii i Grecji przekroczy 1.031.000 ton, cena orientacyjna określona w art. 3 ust. 1 tego rozporządzenia zostanie obniżona w każdym Państwie Członkowskim, w którym rzeczywista produkcja przekracza gwarantowaną ilość krajową.
(13) Ponadto w przypadku gdy całkowita suma rzeczywistej produkcji Hiszpanii i Grecji zmniejszona o 1.031.000 ton jest wyższa niż 469.000 ton, obniżka ceny orientacyjnej o 50 % jest stopniowo zwiększana według zasad przewidzianych w art. 7 ust. 4 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1051/2001.
(14) W odniesieniu do roku gospodarczego 2004/2005 przekroczenie gwarantowanej ilości krajowej ma miejsce w Hiszpanii i Grecji. Rzeczywista produkcja Hiszpanii zawiera się w drugiej transzy 4.830 ton powyżej gwarantowanej ilości krajowej powiększonej o 113.000 ton. W rezultacie obniżka ceny orientacyjnej powinna być równa 54 % w Hiszpanii. W odniesieniu do Grecji rzeczywista produkcja jest niższa od gwarantowanej ilości krajowej powiększonej o 356.000 ton. W rezultacie obniżka ceny orientacyjnej powinna być równa 50 % w Grecji.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Włókien Naturalnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 16 czerwca 2005 r.
W imieniu Komisji | |
Mariann FISCHER BOEL | |
Członek Komisji |
______
(1)Protokół ostatnio zmieniony rozporządzeniem Rady (WE) nr 1050/2001 (Dz.U. L 148 z 1.6.2001, str. 1).
(2) Dz.U. L 148 z 1.6.2001, str. 3.
(3) Dz.U. L 210 z 3.8.2001, str. 10. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1486/2002 (Dz.U. L 223 z 20.8.2002, str. 3).
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2005.154.3 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 905/2005 ustalające rzeczywistą produkcję bawełny nieodziarnionej i związaną z tym obniżkę cen orientacyjnych na rok gospodarczy 2004/2005 |
Data aktu: | 16/06/2005 |
Data ogłoszenia: | 17/06/2005 |
Data wejścia w życie: | 18/06/2005 |