uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1254/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wołowiny i cielęciny(1), w szczególności jego art. 50 akapit drugi,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na mocy art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1254/1999 producentom hodującym w swoich gospodarstwach bydło płci męskiej może być przyznana premia specjalna. Na mocy art. 4 ust. 2 tego rozporządzenia, premia specjalna przyznawana była w dwóch przedziałach wiekowych. W ramach pierwszego przedziału wiekowego, określonego w art. 4 ust. 2 lit. a) i b) akapit pierwszy tego rozporządzenia, premia specjalna przyznawana była raz w życiu każdego byka w wieku powyżej dziewięciu miesięcy lub, w przypadku wołu, po raz pierwszy po osiągnięciu wieku dziewięciu miesięcy. W ramach drugiego przedziału wiekowego, określonego w art. 4 ust. 2 lit. b) akapit drugi tego rozporządzenia, w przypadku wołów premia specjalna przyznawana była po raz drugi po osiągnięciu przez zwierzę wieku 21 miesięcy. Zgodnie z art. 4 ust. 4 tego rozporządzenia, jeżeli w danym regionie łączna liczba byków w wieku powyżej dziewięciu miesięcy i wołów w wieku od dziewięciu do dwudziestu miesięcy, w odniesieniu do których złożony został wniosek i które spełniają warunki dla przyznania premii specjalnej, przekracza pułap wyznaczony dla danego regionu, o którym mowa w załączniku I do tego rozporządzenia, liczba wszystkich uprawnionych do premii zwierząt w pierwszym i drugim przedziale wiekowym, zgodnie z ust. 4 lit. a) i b) u danego producenta w danym roku jest proporcjonalnie zmniejszana.
(2) W następstwie podjętej przez Irlandię i Zjednoczone Królestwo decyzji o wdrażaniu począwszy od dnia 1 stycznia 2005 r. systemu jednolitej płatności ustanowionego rozporządzeniem Rady (WE) z dnia 29 września 2003 r. ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników oraz zmieniającego rozporządzenia (EWG) nr 2019/93, (WE) nr 1452/2001, (WE) nr 1453/2001, (WE) nr 1454/2001, (WE) nr 1868/94, (WE) nr 1251/1999, (WE) nr 1254/1999, (WE) nr 1673/2000, (EWG) nr 2358/71 oraz (WE) nr 2529/2001(2), znaczna liczba rolników wyraziła chęć skorzystania z premii specjalnej, do której otrzymania kwalifikowało się hodowane przez nich bydło płci męskiej, przed wygaśnięciem systemu przewidzianym na dzień 31 grudnia 2004 r. W związku z powyższym liczba zwierząt, w odniesieniu do których zostały złożone wnioski na rok kalendarzowy 2004, okazała się znacznie wyższa niż w latach poprzednich.
(3) Wzrost liczby wniosków na rok kalendarzowy 2004 w Irlandii i w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do zwierząt należących do pierwszego przedziału wiekowego był znacznie wyższy niż w roku 2003 i doprowadził do znacznego przekroczenia pułapów wyznaczonych dla poszczególnych regionów. Należy również zauważyć, że w porównaniu z poprzednimi latami nastąpił wzrost liczby wniosków o pomoc, przedłożonych w odniesieniu do zwierząt należących do drugiego przedziału wiekowego. Wzrost ten był jednak dużo niższy niż wzrost liczby wniosków w odniesieniu do zwierząt z pierwszego przedziału wiekowego.
(4) Zgodnie z art. 4 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1254/1999, jeżeli pułap regionalny zostanie znacznie przekroczony, liczba wszystkich wniosków o pomoc jest proporcjonalnie zmniejszana. Uwzględniając fakt, że system wygasł z dniem 31 grudnia 2004 r., proporcjonalne zmniejszenie liczby wniosków w odniesieniu do zwierząt należących do drugiego przedziału wiekowego nie jest już uzasadnione, ponieważ zwierzęta objęte wcześniej wnioskami w ramach pierwszego przedziału wiekowego nie kwalifikują się już do pomocy w ramach drugiego przedziału wiekowego. Zastosowanie zmniejszenia, o którym mowa w art. 4 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1254/1999, do obydwu przedziałów wiekowych prowadziłoby zatem do niewspółmiernego karania producentów, którzy w roku 2004 złożyli wnioski w odniesieniu do zwierząt należących do drugiego przedziału wiekowego. Tym samym wygaśnięcie systemu premii specjalnej w Irlandii i w Zjednoczonym Królestwie z dniem 31 grudnia 2004 r. wytworzyło na rynku szczególny problem natury praktycznej, który należy rozwiązać, aby uniknąć skutków niekorzystnych z punktu widzenia rolników. Konieczne jest zatem podjęcie odpowiednich środków w celu złagodzenia niekorzystnych skutków, jakie sytuacja ta pociąga za sobą dla rolników.
(5) Aby ograniczyć skutki wspomnianego zmniejszenia, wynikającego ze znacznego przekroczenia liczby zwierząt z pierwszego przedziału wiekowego w porównaniu ze zwierzętami z drugiego przedziału, w Irlandii i w Zjednoczonym Królestwie wypłaty premii specjalnej w odniesieniu do roku 2004 dla zwierząt z drugiego przedziału należy ustalić na poziomie równym średniej ilości płatności dla zwierząt z tego samego przedziału wiekowego, w odniesieniu do których dokonano wypłaty premii w latach kalendarzowych 2001, 2002 i 2003.
(6) Zgodnie z art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1254/1999, producentom otrzymującym premię specjalną może być przyznana dopłata ekstensyfikacyjna, pod warunkiem że w danym roku kalendarzowym liczebność stada w danym gospodarstwie hodowlanym spełnia wymogi określone w art. 13 ust. 2 tego rozporządzenia. Dopłata ekstensyfikacyjna powinna być przyznawana w odniesieniu do zwierząt w drugim przedziale wiekowym otrzymujących premię specjalną, które trzymane są w gospodarstwach spełniających wymogi dotyczące liczebności stada określone w art. 13 ust. 2 tego rozporządzenia.
(7) Zgodnie z art. 22 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 1254/1999 wypłat należało dokonać najpóźniej do dnia 30 czerwca 2005 r. Jednakże, z uwagi na szczególne okoliczności wynikające z wygaśnięcia systemu premii specjalnej, wyżej wymienione dopłaty specjalne powinny zostać zrealizowane najpóźniej do dnia 15 października 2005 r.
(8) Komitet Zarządzający ds. Wołowiny i Cielęciny nie wydał opinii w terminie wyznaczonym przez jego przewodniczącego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 22 września 2005 r.
W imieniu Komisji | |
Mariann FISCHER BOEL | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 21. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1782/2003.
(2) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 118/2005 (Dz.U. L 24 z 27.1.2005, str. 15).
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2005.247.10 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1540/2005 w sprawie stosowania systemu specjalnej premii wołowej w 2004 r. w Irlandii i w Zjednoczonym Królestwie |
Data aktu: | 22/09/2005 |
Data ogłoszenia: | 23/09/2005 |
Data wejścia w życie: | 30/09/2005 |