uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/496/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. ustanawiającą zasady regulujące organizację kontroli weterynaryjnej zwierząt wprowadzanych do Wspólnoty z państw trzecich oraz zmieniającą dyrektywy 89/662/EWG, 90/425/EWG oraz 90/675/EWG(1), w szczególności art. 10 ust. 3 akapit drugi oraz art. 10 ust. 4 akapit pierwszy tej dyrektywy,
uwzględniając dyrektywę Rady 92/65/EWG z dnia 13 lipca 1992 r. ustanawiającą warunki zdrowia zwierząt regulujące handel i przywóz do Wspólnoty zwierząt, nasienia, komórek jajowych i zarodków nieobjętych warunkami zdrowia zwierząt ustanowionymi w szczególnych zasadach Wspólnoty określonych w załączniku A punkt I do dyrektywy 90/425/EWG(2), w szczególności jej art. 17 ust. 2 lit. b), art. 17 ust. 3 oraz art. 18 ust. 1 tiret pierwsze i czwarte,
(1) Decyzja Komisji 2000/666/WE z dnia 16 października 2000 r. ustanawiająca wymagania dotyczące zdrowia zwierząt i świadectwa weterynaryjne przy przywozie ptaków innych niż drób oraz warunki kwarantanny(3) ustanawia wymagania dotyczące zdrowia zwierząt odnoszące się do przywozu niektórych rodzajów ptaków innych niż drób, określonych w tej decyzji, oraz warunki kwarantanny dla tych rodzajów ptaków.
(2) W następstwie wystąpienia w Azji Południowo-Wschodniej w 2004 r. ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków pochodzenia azjatyckiego Komisja przyjęła kilka decyzji zakazujących między innymi przywozu ptaków innych niż drób z krajów trzecich dotkniętych tą chorobą.
(3) W wyniku rozprzestrzenienia się grypy ptaków o azjatyckim podtypie wirusa do Europy za pośrednictwem ptaków wędrownych i wykrycia przypadku grypy ptaków pochodzenia azjatyckiego w miejscu kwarantanny w Zjednoczonym Królestwie przyjęto decyzję Komisji 2005/760/WE z dnia 27 października 2005 r. dotyczącą niektórych środków ochronnych odnoszących się do wysoce zjadliwej grypy ptaków w określonych państwach trzecich w zakresie przywozu ptaków żyjących w niewoli(4). Decyzja ta wstrzymuje przywóz ptaków innych niż drób ze wszystkich krajów trzecich z powodu zagrożenia, jakie stwarza dzikie ptactwo dotknięte tą chorobą.
(4) W celu sporządzenia wykazu zagrożeń związanych z przywozem ptaków żyjących w niewoli Komisja w dniu 13 kwietnia 2005 r. zwróciła się do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) z wnioskiem o wydanie opinii naukowej w sprawie zagrożenia w związku z przywozem z krajów trzecich ptaków złowionych w środowisku naturalnym i ptaków wyhodowanych w niewoli.
(5) W odpowiedzi na wniosek panel ds. zdrowia i warunków hodowli zwierząt Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) przyjął na swoim posiedzeniu w dniach 26 i 27 października 2006 r. opinię naukową w sprawie zagrożenia dla zdrowia i warunków hodowli zwierząt w związku z przywozem do Wspólnoty dzikiego ptactwa innego niż drób. Opinia naukowa określa dostępne narzędzia i możliwości, które mogą zmniejszyć wszelkie rozpoznane zagrożenie dla zdrowia zwierząt związane z przywozem ptaków innych niż drób.
(6) Uwzględniając wnioski i zalecenia zawarte w opinii naukowej Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA), należy zmienić wymagania ustanowione w decyzji 2000/666/WE.
(7) Opinia naukowa Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) podkreśla w szczególności fakt, że dane odnoszące się do przywozu takich ptaków są niedostateczne. Należy zatem rozważyć konieczność dalszego gromadzenia danych na temat takiego przywozu.
(8) Jedno z zaleceń opinii naukowej Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) odnosi się do kontroli przeprowadzonych w krajach trzecich prowadzących wywóz ptaków innych niż drób do Wspólnoty. Udoskonalenia w punkcie wywozu powinny mieć największy wpływ na zmniejszenie prawdopodobieństwa, że zarażone ptaki będą przywożone do Wspólnoty. Dlatego należy ustanowić w niniejszym rozporządzeniu warunki przywozu w taki sposób, by dozwolony był jedynie przywóz z krajów trzecich objętych zezwoleniem na przywóz takich ptaków.
(9) Kolejne zalecenie Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) odnosi się do przywozu ptaków złowionych w środowisku naturalnym. Opinia naukowa identyfikuje zagrożenie wywołane przez takie ptaki, które mogą być zarażone w wyniku przenoszenia się choroby od innych zarażonych dzikich ptaków pochodzących z zakażonego środowiska, a także od zainfekowanego drobiu. Biorąc pod uwagę rolę, jaką odegrały dzikie ptaki wędrowne w rozprzestrzenianiu grypy ptaków z Azji do Europy w latach 2005 i 2006, należy ograniczyć przywóz ptaków innych niż drób jedynie do ptaków wyhodowanych w niewoli.
(10) Rzadko można z całą pewnością odróżnić ptaki złowione w środowisku naturalnym od ptaków wyhodowanych w niewoli. W przypadku obu tych rodzajów ptaków można stosować różne typy oznakowania, co nie pozwala na rozróżnienie między nimi. Należy zatem ograniczyć przywóz ptaków innych niż drób do ptaków pochodzących z zakładów hodowlanych zatwierdzonych przez właściwe organy państwa trzeciego wywozu i ustanowić pewne minimalne warunki niezbędne dla takiego zatwierdzenia.
(11) Niektóre przywozy ptaków objęte są innymi przepisami prawodawstwa wspólnotowego. Powinny zatem zostać wyłączone z zakresu niniejszego rozporządzenia.
(12) Zagrożenie dla zdrowia zwierząt związane z gołębiami pocztowymi przywiezionymi do Wspólnoty w celu uwolnienia, tak by mogły polecieć z powrotem do miejsca pochodzenia, nie kwalifikuje ich do objęcia zakresem niniejszego rozporządzenia.
(13) Ponadto niektóre kraje trzecie posiadają warunki dotyczące zdrowia zwierząt równoważne z tymi ustanowionymi w prawodawstwie wspólnotowym. Przywóz ptaków z tych krajów powinien zatem zostać wyłączony z zakresu niniejszego rozporządzenia.
(14) Państwa członkowskie powinny przekazać Komisji informacje dotyczące zatwierdzonych miejsc i stacji kwarantanny w celu umożliwienia Komisji sporządzenia i aktualizacji wykazu zatwierdzonych miejsc i stacji kwarantanny. Należy zawrzeć ten wykaz w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
(15) Należy ustanowić dalsze procedury przywozowe odnoszące się do przemieszczania z punktu kontroli granicznej do zatwierdzonych miejsc lub stacji kwarantanny po wprowadzeniu do Wspólnoty w celu zagwarantowania, by przywiezione ptaki docierały w rozsądnym czasie do wyznaczonej stacji lub miejsca kwarantanny.
(16) Dyrektywa Rady 2005/94/WE z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie wspólnotowych środków zwalczania grypy ptaków i uchylająca dyrektywę 92/40/EWG(5) została przyjęta, by uwzględnić doświadczenie nabyte w zwalczaniu grypy ptaków w ostatnich latach. Przyjęto opartą na wspomnianej dyrektywie decyzję Komisji z dnia 4 sierpnia 2006 r. zatwierdzającą podręcznik diagnostyczny dotyczący grypy ptaków, przewidziany w dyrektywie Rady 2005/94/WE(6) (podręcznik diagnostyczny), ustanawiającą na poziomie wspólnotowym procedury diagnostyczne, metody pobierania próbek oraz kryteria oceny wyników badań laboratoryjnych służących do stwierdzenia ognisk grypy ptaków. Należy uwzględnić wspomnianą decyzję przy ustanawianiu w niniejszym rozporządzeniu reżimów badawczych dla grypy ptaków w zatwierdzonych stacjach i miejscach kwarantanny.
(17) Należy także uwzględnić odstępstwa dla tych ptaków, u których stwierdzi się w zatwierdzonej stacji lub miejscu kwarantanny nisko zjadliwą grypę ptaków i rzekomy pomór drobiu, w przypadkach, w których wystąpienie tej choroby nie stanowi zagrożenia dla stanu zdrowia zwierząt we Wspólnocie.
(18) Dla zachowania przejrzystości prawodawstwa wspólnotowego należy uchylić decyzję 2000/666/WE i zastąpić ją niniejszym rozporządzeniem.
(19) Jako że niniejsze rozporządzenie nakłada bardziej rygorystyczne warunki dotyczące zdrowia zwierząt, należy uchylić decyzję 2005/760/WE.
(20) Należy ustanowić środki przejściowe dla tych stacji i miejsc kwarantanny, które zostały zatwierdzone na mocy decyzji 2000/666/WE, tak by można było nadal dokonywać przywozu poprzez te stacje i miejsca, podczas gdy dokonywać się będzie zatwierdzanie na podstawie niniejszego rozporządzenia.
(21) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 23 marca 2007 r.
W imieniu Komisji | |
Markos KYPRIANOU | |
Członek Komisji |
(1) Dz.U. L 268 z 24.9.1991, str. 56. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2006/104/WE (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, str. 352).
(2) Dz.U. L 268 z 14.9.1992, str. 54. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2004/68/WE (Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 321).
(3) Dz.U. L 278 z 31.10.2000, str. 26. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2002/279/WE (Dz.U. L 99 z 16.4.2002, str. 17).
(4) Dz.U. L 285 z 28.10.2005, str. 60. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2007/183/WE (patrz: str. 44 niniejszego Dziennika Urzędowego).
(5) Dz.U. L 10 z 14.1.2006, str. 16.
(6) Dz.U. L 237 z 31.8.2006, str. 1.
(7) Dz.U. L 166 z 19.6.2006, str. 1.
-zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 66/2012 z dnia 25 stycznia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.23.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 lutego 2012 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 390/2012 z dnia 7 maja 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.121.18) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 maja 2012 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2007.84.7 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 318/2007 ustanawiające warunki dotyczące zdrowia zwierząt dla przywozu niektórych rodzajów ptaków do Wspólnoty i warunki kwarantanny dotyczące takiego przywozu |
Data aktu: | 23/03/2007 |
Data ogłoszenia: | 24/03/2007 |
Data wejścia w życie: | 27/03/2007, 01/07/2007 |