uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 76/768/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich dotyczących produktów kosmetycznych(1), w szczególności jej art. 8 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na podstawie kodeksu postępowania IFRA (Międzynarodowego Stowarzyszenia Substancji Zapachowych) Komitet Naukowy ds. Produktów Konsumenckich (SCCP)(2) określił substancje wykorzystywane jako związki zapachowe w produktach kosmetycznych, wobec których powinny być stosowane pewne ograniczenia.
(2) Trzeba wziąć pod uwagę, że bez względu na funkcję tych substancji w produktach kosmetycznych należy uwzględniać stopień kontaktu z tymi substancjami. Dlatego też ograniczenia nie powinny kończyć się na stosowaniu określonych substancji jako związków zapachowych w produktach kosmetycznych.
(3) Uczulenie nie występuje jednak, gdy substancja stosowana jest w produktach do higieny jamy ustnej. Stąd też, dla zapewnienia spójności, jako że niektóre z tych substancji są dopuszczone jako substancje aromatyczne decyzją Komisji 1999/217/WE z dnia 23 lutego 1999 r. przyjmującą rejestr substancji aromatycznych używanych w lub na środkach spożywczych sporządzony w zastosowaniu rozporządzenia (WE) nr 2232/96 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 października 1996 r.(3), ograniczenia te nie powinny być stosowane do substancji wymienionych w tym rejestrze.
(4) W świetle opinii SCCP konieczna jest zmiana ograniczeń w stosunku do określonych substancji już wymienionych w załączniku III do dyrektywy 76/768/EWG w pozycjach 45, 72, 73, 88 i 89. Właściwe jest również włączenie do tego załącznika tych określonych substancji, które nie są jeszcze wymienione wraz z odpowiednimi ograniczeniami, a także, dla zachowania spójności, substancji należących do tej samej rodziny, określonych w decyzji Komisji 96/335/WE z dnia 8 maja 1996 r. ustanawiającej wykaz i powszechne nazewnictwo składników stosowanych w produktach kosmetycznych(4).
(5) Jako że alkohol benzylowy jest w części 1 załącznika III wymieniony dwukrotnie, w pozycjach 45 i 68, treść pozycji 68 oraz nowe ograniczenia powinny zostać uwzględnione w ramach pozycji 45.
(6) W związku z wyjaśnieniem SCCP dotyczącym balsamu peruwiańskiego należy zmienić pozycję 1136 w załączniku II.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 76/768/EWG.
(8) Aby zapewnić sprawne przejście od obowiązujących formuł produktów kosmetycznych do takich, które spełniają wymogi ustanowione w niniejszej dyrektywie, konieczne jest wprowadzenie odpowiednich okresów przejściowych.
(9) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Produktów Kosmetycznych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Komisji | |
Günter VERHEUGEN | |
Wiceprzewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, s. 169. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2008/14/WE (Dz.U. L 42 z 16.2.2008, s. 43).
(2) Dz.U. L 66 z 4.3.2004, s. 45. Decyzja zmieniona decyzją 2007/263/WE (Dz.U. L 114 z 1.5.2007, s. 14).
(3) Dz.U. L 84 z 27.3.1999, s. 1. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2006/252/WE (Dz.U. L 91 z 29.3.2006, s. 48).
(4) Dz.U. L 132 z 1.6.1996, s. 1. Decyzja zmieniona decyzją 2006/257/WE (Dz.U. L 97 z 5.4.2006, s. 1).
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.93.13 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2008/42/WE zmieniająca dyrektywę Rady 76/768/EWG dotyczącą produktów kosmetycznych w celu dostosowania jej załączników II i III do postępu technicznego |
Data aktu: | 03/04/2008 |
Data ogłoszenia: | 04/04/2008 |
Data wejścia w życie: | 24/04/2008 |