uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 listopada 2003 r. w sprawie prospektu emisyjnego publikowanego w związku z publiczną ofertą lub dopuszczeniem do obrotu papierów wartościowych i zmieniającą dyrektywę 2001/34/WE 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 1,
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 809/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. wykonujące dyrektywę 2003/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie informacji zawartych w prospektach emisyjnych oraz formy, włączenia przez odniesienie i publikacji takich prospektów emisyjnych oraz rozpowszechniania reklam 2 określa minimalny zakres informacji, jaki musi być zawarty w prospekcie emisyjnym w przypadku poszczególnych typów papierów wartościowych, aby spełnione zostały wymogi określone w art. 7 ust. 1 dyrektywy 2003/71/WE.
(2) Schemat dokumentu rejestracyjnego dla akcji powinien mieć zastosowanie do akcji i innych zbywalnych papierów wartościowych równoważnych akcjom, a także do innych papierów wartościowych uprawniających do udziału w kapitale emitenta w drodze zamiany lub wymiany, w przypadku gdy akcje bazowe nie zostały jeszcze dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym.
(3) W przypadku gdy emitent akcji bazowych należy do tej samej grupy co emitent zamiennych lub wymiennych dłużnych papierów wartościowych, a akcje bazowe nie są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, informacje na temat emitenta nie są w łatwy sposób dostępne dla inwestorów. W związku z tym do tych akcji bazowych powinien mieć zastosowanie schemat dokumentu rejestracyjnego dla akcji, który należy również dodać do zestawień wykorzystywanych do sporządzania prospektu.
(4) W przypadku gdy papiery wartościowe z warrantami lub pochodne papiery wartościowe dają prawo do nabycia akcji emitenta lub grupy, a akcje te nie są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, inwestorom powinny zostać udostępnione odpowiednie informacje określone w schemacie dokumentu ofertowego dla pochodnych papierów wartościowych.
(5) W przypadku gdy dłużne papiery wartościowe są wymienne lub zamienne na akcje już dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, informacje na temat akcji bazowych są już dostępne dla akcjonariuszy i inwestorów. W związku z tym należy wyjaśnić, że w zestawieniach wykorzystanych do sporządzenia dokumentu ofertowego prospektu wystarczy dodać oświadczenie, w którym zostanie określony rodzaj akcji bazowych oraz zostanie podana informacja na temat tego, gdzie można uzyskać informacje na temat akcji bazowych.
(6) W przypadku gdy dłużne papiery wartościowe są zamienne lub wymienne na akcje, które są lub będą emitowane przez emitenta danego papieru wartościowego lub przez podmiot należący do grupy danego emitenta, a te akcje bazowe nie są jeszcze dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, inwestorom należy również dostarczyć oświadczenie o kapitale obrotowym oraz oświadczenie o kapitalizacji i zadłużeniu emitenta akcji bazowych. Oświadczenia te powinny zapewniać inwestorom w dokumencie ofertowym te same informacje na temat zdolności emitenta akcji bazowych do kontynuowania jego działalności oraz na temat jego zadłużenia w stosunku do jego kapitalizacji, które byłyby dostępne dla inwestora, gdyby inwestował on bezpośrednio w akcje.
(7) W przypadku gdy akcje bazowe są emitowane przez osobę trzecią i nie są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, inwestorzy nie mają łatwego dostępu do opisu tych akcji bazowych. W związku z tym do zestawień wykorzystywanych do sporządzania prospektu należy dodać dodatkowy moduł opisujący akcje bazowe.
(8) Z uwagi na pewność prawa konieczne jest wyjaśnienie w tabeli zamieszczonej w załączniku XVIII do rozporządzenia (WE) nr 809/2004, w jaki sposób należy zestawiać schematy i moduły przy sporządzaniu prospektów emisyjnych, w tym w przypadku gdy wymagane są tylko niektóre informacje zawarte w schematach i modułach, gdy niektóre informacje mogą nie mieć zastosowania ze względu na specyficzne zestawienia schematów i modułów w konkretnych przypadkach oraz gdy emitent, oferent lub osoba zwracająca się o dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym mogą wybierać między różnymi schematami i modułami zgodnie z określonymi progami, takimi jak minimalna wartość nominalna dłużnych papierów wartościowych, lub z warunkami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 809/2004.
(9) Termin "obligacje" należy zastąpić terminem "dłużne papiery wartościowe" w celu zapewnienia spójności z terminologią w ramach rozporządzenia (WE) nr 809/2004.
(10) Zastosowanie modułu informacji finansowych pro forma określonego w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 809/2004 uzależnione jest znacznej zmiany brutto wielkości emitenta, a zatem do nagłówka kolumny zatytułowanej "MODUŁ" mającej zastosowanie do dokumentu rejestracyjnego w załączniku XVIII do wspomnianego rozporządzenia należy dodać słowa "(w stosownym przypadku)", tak by odzwierciedlić warunkowe zastosowanie załącznika II do wspomnianego rozporządzenia.
(11) Zamienne lub wymienne dłużne papiery wartościowe mogą zapewniać dostęp do nowych akcji emitenta w przypadku wykonania prawa poboru przez osoby posiadające te prawo. W konsekwencji w przypadku emisji praw poboru dłużnych papierów wartościowych zamiennych lub wymiennych na nowe akcje emitenta powinna również istnieć możliwość korzystania z proporcjonalnego systemu obowiązków informacyjnych określonego w art. 26a rozporządzenia (WE) nr 809/2004, pod warunkiem że akcje bazowe są nowymi akcjami wyemitowanymi przez ten sam podmiot, który wyemitował dłużne papiery wartościowe. Możliwość skorzystania z proporcjonalnego systemu obowiązków informacyjnych określonego w art. 26b rozporządzenia (WE) nr 809/2004 powinna również istnieć w przypadku prospektu emisyjnego w celu oferty lub dopuszczenia do obrotu na rynku regulowanym dłużnych papierów wartościowych zamiennych lub wymiennych na akcje emitenta wyemitowanych przez małe i średnie przedsiębiorstwa oraz spółki o obniżonej kapitalizacji rynkowej. W konsekwencji do załącznika XVIII należy włączyć zestawienie schematów i modułów mających zastosowanie do emisji praw poboru dłużnych papierów wartościowych zamiennych lub wymiennych na akcje emitenta lub do zamiennych lub wymiennych dłużnych papierów wartościowych emitowanych przez małe i średnie przedsiębiorstwa oraz spółki o obniżonej kapitalizacji rynkowej.
(12) W związku z koniecznością zapewnienia emitentom okresu przejściowego na dostosowanie się do nowych wymogów wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem powinno być ono stosowane wyłącznie do prospektów emisyjnych i prospektów emisyjnych podstawowych, które zostały zatwierdzone przez właściwy organ w dniu jego wejścia w życie lub później.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 809/2004,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 30 kwietnia 2013 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.213.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 759/2013 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 809/2004 w odniesieniu do wymogów informacyjnych dotyczących zamiennych lub wymiennych dłużnych papierów wartościowych |
Data aktu: | 30/04/2013 |
Data ogłoszenia: | 08/08/2013 |
Data wejścia w życie: | 28/08/2013 |