(Dz.U.UE L z dnia 9 stycznia 2013 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 126 ust. 9 oraz art. 136,
uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Art. 136 ust. 1 lit. a) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) przewiduje możliwość przyjęcia środków w odniesieniu do państw członkowskich, których walutą jest euro, w celu wzmocnienia koordynacji i nadzoru ich dyscypliny budżetowej.
(2) W art. 126 TFUE określono, że państwa członkowskie mają unikać nadmiernego deficytu budżetowego, oraz ustanowiono w tym celu procedurę nadmiernego deficytu. Pakt na rzecz stabilności i wzrostu, którego część naprawcza obejmuje przepisy wykonawcze regulujące procedurę nadmiernego deficytu, stanowi ramy wspierające realizację polityki rządu mającej na celu szybkie przywrócenie dobrego stanu finansów publicznych z uwzględnieniem sytuacji gospodarczej.
(3) W dniu 27 kwietnia 2009 r. Rada, zgodnie z art. 104 ust. 6 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, podjęła decyzję stwierdzającą istnienie nadmiernego deficytu w Grecji.
(4) W dniu 10 maja 2010 r. Rada, na mocy art. 126 ust. 9 i art. 136 TFUE, przyjęła decyzję 2010/320/UE(1) skierowaną do Grecji celem wzmocnienia i pogłębienia nadzoru budżetowego oraz wezwania Grecji do zastosowania środków służących ograniczeniu deficytu uznanemu za niezbędne w celu likwidacji nadmiernego deficytu najpóźniej do roku 2014. Rada określiła także roczne cele w zakresie deficytu budżetowego.
(5) Decyzja 2010/320/UE została kilkakrotnie znacznie zmieniona. Ze względu na konieczność dalszych zmian, z myślą o przejrzystości, w dniu 12 lipca 2011 r. została ona przekształcona decyzją Rady 2011/734/UE(2). Decyzja ta została zmieniona po raz pierwszy w dniu 8 listopada 2011 r.(3).
(6) W dniu 13 marca 2012 r.(4), po otrzymaniu zalecenia Komisji, decyzja 2011/734/UE została ponownie zmieniona pod wieloma względami, w tym jeśli chodzi o ścieżkę dostosowania prowadzącą do korekty budżetowej, przy jednoczesnym utrzymaniu terminu likwidacji nadmiernego deficytu. W decyzji tej potwierdzono zalecenie, aby Grecja podjęła środki w celu korekty nadmiernego deficytu najpóźniej do 2014 r., zapewniając poprawę salda strukturalnego o co najmniej 10 punktów procentowych PKB w okresie 2009-2014.
(7) Zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu(5), w przypadku gdy podjęto skuteczne działania zgodnie z wezwaniem wydanym na mocy art. 126 ust. 9 TFUE, lecz po wydaniu wezwania wystąpią nieprzewidziane niekorzystne zdarzenia gospodarcze, niosące poważne negatywne konsekwencje dla finansów publicznych, Rada, działając na podstawie zalecenia Komisji, może podjąć decyzję o wydaniu zmienionego wezwania na mocy art. 126 ust. 9 TFUE.
(8) Obecne prognozy wskazują, że poziom działalności gospodarczej będzie znacznie niższy, niż przewidywano w momencie wprowadzania ostatnich zmian do decyzji 2011/734/UE w marcu 2012 r. Oczekuje się, że zarówno realny, jak i nominalny PKB będzie na znacznie niższym poziomie w 2012 i 2013 r. Ostatnia weryfikacja greckich rachunków narodowych w październiku 2012 r. wykazała znacznie większy spadek realnego PKB niż zakładany w decyzji 2011/734/UE. Zgodnie z prognozą służb Komisji z jesieni 2012 r. przewiduje się spadek realnego PKB o 6,0 % w 2012 r. i o dalsze 4,2 % w 2013 r. (w stosunku do, odpowiednio, 4,7 % i 0,0 % zakładanych w decyzji 2011/734/UE na lata 2012 i 2013), a następnie jego wzrost o 0,6 % w 2014 r.. Ten wyraźnie gorszy scenariusz gospodarczy prowadzi - przy założeniu niezmiennego kursu polityki - do adekwatnego pogorszenia perspektyw dla finansów publicznych.
(9) Oczekuje się, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2012 r. sięgnie 6,9 % PKB, co oznacza, że zmieści się on z zapasem w pułapie deficytu budżetowego (według europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych 1995, ustanowionego rozporządzeniem (WE) nr 2223/96(6)) na 2012 r. wyznaczonym decyzją 2011/734/UE na 7,3 % PKB. W ujęciu nominalnym oczekuje się, że w 2012 r. deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych sięgnie 13,4 mld EUR, co oznacza, że zmieści się w pułapie deficytu wyznaczonym decyzją 2011/734/UE na 14,8 mld EUR. Deficyt pierwotny będzie jednak najprawdopodobniej nieznacznie wyższy niż zakładany 1,0 % PKB, głównie ze względu na głębszą niż się spodziewano recesję. Szacuje się, że Grecja zmniejszyła swój deficyt strukturalny o 13,4 punktu procentowego PKB, z poziomu 14,7 % w 2009 r. do poziomu 1,3 % szacowanego na 2012 r. Grecja osiągnęła więc poprawę salda strukturalnego w okresie 2009-2012, która jest już i tak większa niż zalecane przez Radę minimum 10 punktów procentowych PKB w okresie 2009-2014. W dniu 11 listopada 2012 r. grecki parlament przyjął budżet na 2013 r., który ma przynieść oszczędności w wysokości ponad 9,2 mld EUR, czyli ponad 5 % PKB. Budżet na 2013 r. stanowi część średniookresowej strategii budżetowej na lata 2013-2016, która została przyjęta przez grecki parlament kilka dni wcześniej, w dniu 7 listopada 2012 r. W średniookresowej strategii budżetowej oraz związanych z nią przepisach wykonawczych przewidziano znaczną konsolidację budżetową skoncentrowaną na początku okresu, sięgającą ponad 7 % PKB do 2016 r. i obejmującą kompleksowy zestaw środków strukturalnych stanowiących podstawę tej konsolidacji. Biorąc pod uwagę tę sytuację, należy dokonać aktualizacji warunków dotyczących polityki, określonych w protokole ustaleń dotyczącym programu dostosowań gospodarczych w Grecji. Zobowiązania podjęte przez Grecję dotyczą nie tylko działań na rzecz konsolidacji budżetowej, lecz również środków koniecznych do wzmocnienia wzrostu gospodarczego i zminimalizowania wszelkich negatywnych skutków społecznych. Ogólnie zatem Grecja podjęła w 2012 r. skuteczne działania w celu zmniejszenia swojego deficytu zgodnie z decyzją 2011/734/UE.
(10) Według prognozy Komisji z jesieni 2012 r. skonsolidowany dług sektora instytucji rządowych i samorządowych miał zmniejszyć się o 11,1 mld EUR w 2012 r., tymczasem w decyzji 2011/734/UE zakładano, że spadek ten wyniesie 26,95 mld EUR. Wynika to z niższych niż oczekiwano wpływów z prywatyzacji, mniejszej niż przewidywano konsolidacji długu publicznego oraz negatywnego - w większym niż zakładano stopniu - wpływu korekt z tytułu różnic między ujęciem kasowym a ujęciem memoriałowym i innych korekt po stronie odsetek. Z powodu niższego nominalnego PKB w następstwie weryfikacji danych statystycznych oraz w świetle pogorszenia się prognoz makroekonomicznych, wskaźnik zadłużenia wzrósłby w 2012 r. do 176,7 %, zanim wdrożone zostałyby w grudniu 2012 r. inicjatywy uzgodnione przez państwa członkowskie, których walutą jest euro, i pewne środki redukcji długu rozważane przez Grecję, co zmniejszyłoby dług do wartości niewiele ponad 160 % PKB do końca 2012 r. Środki te powinny poprawić zdolność obsługi zadłużenia, a pewne środki redukcji długu rozważane przez Grecję powinny spowodować poprawę zdolności obsługi zadłużenia bez zmiany ścieżki korekty budżetowej mającej prowadzić do osiągnięcia nadwyżki pierwotnej. Biorąc także pod uwagę zmniejszający się deficyt budżetowy i silniejszy wzrost nominalnego PKB wynikające ze środków polityki strukturalnej, oczekuje się, że wskaźnik zadłużenia osiągnie maksimum w 2013 r. Począwszy od 2014 r., wskaźnik zadłużenia powinien się zmniejszać i miałby osiągnąć poziom poniżej 160 % PKB w 2016 r.
(11) Mimo podjęcia skutecznych działań, wyraźnie gorszy scenariusz gospodarczy prowadzi - przy założeniu niezmiennego kursu polityki - do adekwatnego pogorszenia perspektyw dla finansów publicznych, co utrudnia przeprowadzenie pełnej korekty nadmiernego deficytu do 2014 r., czego domaga się Rada w decyzji 2011/734/UE. Biorąc pod uwagę niekorzystne zdarzenia gospodarcze, uzasadnione jest przedłużenie terminu na dokonanie korekty. W szczególności należy przedłużyć o 2 lata termin określony w decyzji Rady - na 2016 r. W ramach zmienionej ścieżki programu dostosowań gospodarczych należy ustalić wartości docelowe w zakresie salda pierwotnego na poziomie - odpowiednio - 0 %, 1,5 %, 3 % i 4,5 % PKB w okresie 2013-2016. Zmieniona ścieżka oznacza, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych spadnie do poziomu poniżej 3 % PKB w 2016 r. Środki redukcji długu, które mają zostać wdrożone w grudniu 2012 r., mogłyby zmniejszyć płatności z tytułu odsetek nawet o 1 % PKB, co umożliwiłoby ograniczenie deficytu budżetowego do poziomu poniżej 3 % PKB już w 2015 r. Można oszacować, że powyższe wartości będą oznaczały poprawę wskaźnika salda pierwotnego do PKB w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne z poziomu 4,1 % w 2012 r. do 6,2 % w 2013 r. oraz do co najmniej 6,4 % PKB w latach 2014, 2015 i 2016, a także w zmianie wskaźnika strukturalnego deficytu budżetowego do PKB z poziomu - 1,3 % w 2012 r. do 0,7 % w 2013 r., 0,4 % w 2014 r., 0,0 % w 2015 r. oraz - 0,4 % w 2016 r., co odzwierciedla kształtowanie się płatności z tytułu odsetek. Niezależnie od przedłużenia terminu na likwidację nadmiernego deficytu, wysiłek fiskalny konieczny w latach 2013-2014 do osiągnięcia tego celu nadal pozostaje znaczny i skoncentrowany na początku tego okresu. Zmiana terminu pozwoli więc na utrzymanie wiarygodności programu dostosowań gospodarczych, jednocześnie uwzględniając gospodarczy i społeczny wpływ konsolidacji oraz potrzebę utrzymania zaufania do zdolności rządu greckiego do rozwiązania problemów budżetowych.
(12) Każdy środek przewidziany niniejszą decyzją ma zasadnicze znaczenie dla osiągnięcia wymaganej korekty budżetowej. Niektóre z tych środków mają bezpośredni wpływ na sytuację budżetową Grecji, podczas gdy inne są środkami strukturalnymi, które przyczynią się do lepszego zarządzania budżetem i lepszego stanu finansów publicznych w średnim okresie.
(13) Bardzo poważne pogorszenie sytuacji finansowej greckiego rządu skłoniło państwa członkowskie, których walutą jest euro, do podjęcia decyzji o udzieleniu Grecji pomocy stabilizacyjnej, celem zabezpieczenia stabilności finansowej w całej strefie euro, w powiązaniu z pomocą wielostronną udzieloną przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy. Od marca 2012 r. wsparcie ze strony państw członkowskich, których walutą jest euro, zapewniane jest w formie dwustronnego instrumentu kredytowego na rzecz Grecji oraz pożyczki z Europejskiego Instrumentu Stabilności Finansowej. Pożyczkodawcy postanowili uzależnić swoje wsparcie od przestrzegania przez Grecję przepisów decyzji 2011/734/UE zmienionej niniejszą decyzją. Oczekuje się w szczególności, że Grecja wdroży środki określone w niniejszej decyzji zgodnie ze wskazanym w niej harmonogramem,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
(1) Dz.U. L 145 z 11.6.2010, s. 6.
(2) Dz.U. L 296 z 15.11.2011, s. 38.
(3) Decyzja Rady 2011/791/UE (Dz.U. L 320 z 3.12.2011, s. 28).
(4) Decyzja Rady 2012/211/UE (Dz.U. L 113 z 25.4.2012, s. 8).
(5) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 6.
(6)Rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie (Dz.U. L 310 z 30.11.1996, s. 1).
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.4.40 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2013/6/UE w sprawie zmiany decyzji 2011/734/UE skierowanej do Grecji celem wzmocnienia i pogłębienia nadzoru budżetowego oraz wezwania Grecji do zastosowania środków służących ograniczeniu deficytu uznanych za niezbędne w celu likwidacji nadmiernego deficytu |
Data aktu: | 04/12/2012 |
Data ogłoszenia: | 09/01/2013 |
Data wejścia w życie: | 09/01/2013 |