Decyzja 2014/581/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2012

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2012

(2014/581/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji 1 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 2 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 768/2005 z dnia 26 kwietnia 2005 r. ustanawiające Europejską Agencję Kontroli Rybołówstwa 4 , w szczególności jego art. 36,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Rybołówstwa (A7-0233/2014),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2012;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2012

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji 7 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 8 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 9 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 768/2005 z dnia 26 kwietnia 2005 r. ustanawiające Europejską Agencję Kontroli Rybołówstwa 10 , w szczególności jego art. 36,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 11 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 12 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając swoje poprzednie decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium z wykonania budżetu,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Rybołówstwa (A7-0233/2014),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym budżet Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa (zwanej dalej Agencją) na rok budżetowy 2012 zamknął się kwotą 9 216 900 EUR, co stanowi spadek o 28,27 % w porównaniu z 2011 r.,
B.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym Agencji początkowy wkład UE do budżetu Agencji na 2012 r. wyniósł 10 216 900 EUR, co stanowi spadek o 13,78 % w porównaniu z 2011 r.,
C.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie roczne Agencji za rok finansowy 2012 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe;
1.
przyznaje, że Agencja wypełnia ważne zadania; wyraża uznanie dla skuteczności Agencji w realizacji tych zadań;
2.
potwierdza istotną rolę Agencji przy przyjmowaniu i wdrażaniu reformy wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb); podkreśla, że wniosła ona znaczny wkład w realizację ambitnych celów WPRyb, szczególnie w świetle zaostrzonych wymogów monitorowania, kontroli i nadzoru działalności rybackiej; podkreśla, że zwiększy się znaczenie kontroli, na które w tej dziedzinie został przeznaczony większy budżet na pokrycie większego wkładu finansowego; wyraża gotowość, by wraz z Agencją zapewnić odpowiednią koordynację i strukturę działalności tego typu we wszystkich państwach członkowskich;
3.
podkreśla, że cele polityczne reformy WPRyb w przyszłości wiązać się będą z kluczowym znaczeniem kontroli i że w konsekwencji należy wzmocnić dostępne zasoby finansowe i ludzkie Agencji w nadchodzących latach oraz zadbać o to, by kwoty zapisane w przyszłych budżetach odpowiadały rosnącym wymaganiom w zakresie kontroli i nadzoru działalności rybackiej, przewidzianym w zreformowanej WPRyb;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2011

4.
stwierdza na podstawie sprawozdania Agencji:
-
Agencja usprawniła procedury przetargowe, wprowadzając systematyczną dokumentację, archiwizowanie oszacowań wartości zamówienia i precyzyjnie określone kryteria wyboru, a także ustanowiła i wdrożyła procedurę w odniesieniu do wartości niematerialnych i prawnych,
-
publikowane przez Agencję ogłoszenia o naborze zawierają teraz informacje o procedurze odwoławczej oraz że Agencja dokonała również niezbędnych zmian w dokumentacji posiedzeń komisji konkursowej;

Zarządzanie budżetem i finansami

5.
zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2012 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 96 % oraz że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 83 %;

Zobowiązania i przeniesienia

6.
przyznaje, że poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, wynosił w różnych tytułach pomiędzy 94 a 99 % całości środków, co sugeruje, że zobowiązania prawne podpisywano w sposób terminowy;
7.
zauważa jednak, że poziom przeniesień na 2013 r. środków, na które zaciągnięto zobowiązania, był wysoki w tytule II (wydatki administracyjne), gdzie wyniósł 35 %, i w tytule III (wydatki operacyjne), gdzie wyniósł 46 %; przyznaje, że w przypadku tytułu II było to spowodowane w znacznym stopniu zdarzeniami, na które Agencja nie miała wpływu, takimi jak wystawienie przez władze hiszpańskie z opóźnieniem faktury za wynajem pomieszczeń biurowych w 2012 r.; zwraca ponadto uwagę, że w celu zaspokojenia zwiększonych potrzeb operacyjnych w ostatnim kwartale 2012 r. Agencja zamówiła dużą ilość towarów i usług, które na koniec roku nie zostały jeszcze dostarczone; potwierdza, że w przypadku tytułu III ważną przyczyną wysokiego poziomu przeniesień był znaczny stopień obciążenia pracą w Agencji z powodu dużej liczby projektów IT, które albo rozpoczęto, albo kontynuowano w 2012 r., co miało wpływ na terminowość procedur przetargowych w związku z dwoma projektami IT rozpoczętymi w 2012 r.; przyznaje ponadto, że wydatki związane ze szkoleniami i podróżami służbowymi personelu i ekspertów, które miały miejsce w ostatnim kwartale 2012 r., przypadały do zwrotu dopiero na początku roku 2013;

Przesunięcia

8.
z zadowoleniem zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z działalności i ustaleniami w ramach kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy poziom i charakter przeniesień w roku 2012 nie wykracza poza ramy określone w przepisach finansowych oraz wyraża uznanie dla Agencji za dobre planowanie budżetowe;

Procedury przetargowe i procedury naboru

9.
dostrzega, że w odpowiedzi na sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego z roku 2011 w czerwcu 2012 r. Agencja podjęła działania naprawcze mające na celu poprawę przejrzystości procedur naboru pracowników; zwraca uwagę, że w roku 2012 Trybunał Obrachunkowy dopatrzył się niedociągnięć związanych z trzema skontrolowanymi procedurami naboru pracowników, które rozpoczęły się przed przedłożeniem przez Trybunał sprawozdania za rok 2011: ogłoszenia o naborze nie zawierały skierowanych do kandydatów informacji o trybie składania skarg i procedurze odwoławczej, kandydaci otrzymywali ogólną liczbę punktów, a nie konkretną liczbę punktów za każde kryterium wyboru oraz brak było dowodów na to, że pytania zadawane podczas rozmów kwalifikacyjnych i na testach pisemnych sformułowano przed datą egzaminów; wyraża zadowolenie, że zastosowano się do wszystkich zaleceń przedstawionych przez Trybunał Obrachunkowy;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

10.
uznaje, że Agencja dokona oceny swojej strategii zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi na podstawie wytycznych Komisji dotyczących zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi w zdecentralizowanych agencjach UE; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach oceny, kiedy będą dostępne;
11.
zauważa, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków rady administracyjnej i doradczej oraz deklaracje o braku konfliktu interesów dyrektora wykonawczego i kadry kierowniczej wyższego szczebla nie są publicznie dostępne; wzywa Agencję do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;

Audyt wewnętrzny

12.
uznaje, że Agencja dostosowała się do wszystkich "bardzo istotnych" zaleceń i zaleceń "o zasadniczym znaczeniu" zawartych we wcześniejszych sprawozdaniach Służby Audytu Wewnętrznego oraz że czynności następcze przeprowadzone przez Służbę Audytu Wewnętrznego w związku z zaleceniami wydanymi przez nią w kontekście audytu poświęconego kwestii "budowania zdolności" w 2011 r. pozwoliły stwierdzić, że zalecenia zostały odpowiednio wdrożone;
13.
dostrzega, że w roku 2012 Agencja w dalszym ciągu optymalizowała kluczowe wskaźniki skuteczności działania, a w jej sprawozdaniu rocznym za rok 2012 znalazły się szczegółowe kluczowe wskaźniki skuteczności działania w odniesieniu do działalności operacyjnej; zwraca uwagę, że jednostka audytu wewnętrznego Agencji przeprowadziła ograniczoną w swoim wymiarze kontrolę działalności w zakresie zasobów ludzkich, z czego wynikły pewne zalecenia, oraz że Agencja podjęła działania mające na celu usunięcie wykrytych niedociągnięć; wyraża zadowolenie, że jednostka audytu wewnętrznego zakończyła również kontrolę cyklu płatniczego (brak zaleceń o zasadniczym znaczeniu lub zaleceń bardzo istotnych) oraz dokonała pełnego przeglądu procesu wdrażania w Agencji norm w zakresie kontroli wewnętrznych;

Wyniki

14.
zwraca się do Agencji o przedstawienie europejskim obywatelom wyników i efektów jej pracy w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem strony internetowej;
15.
w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. 13 w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 113.
2 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 128 z 21.5.2005, s. 1.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 113.
8 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
9 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
10 Dz.U. L 128 z 21.5.2005, s. 1.
11 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
12 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
13 Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.266.211

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/581/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2012
Data aktu: 03/04/2014
Data ogłoszenia: 05/09/2014