(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2014/9/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 14 stycznia 2014 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami do emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 10a ust. 1 i 13,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzja Komisji 2010/2/UE 2 ustala, zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE, wykaz sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji.
(2) Decyzja Komisji 2011/278/UE 3 ustanawia przejściowe zasady dotyczące zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii na mocy art. 10a dyrektywy 2003/87/WE.
(3) Co roku sektor lub podsektor może zostać dodany do wykazu sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji, jeśli wykazano w sprawozdaniu analitycznym, że sektor lub podsektor ten spełnia kryteria określone w art. 10a ust. 14-17 dyrektywy 2003/87/WE w następstwie zmiany, która wywarła znaczny wpływ na działalność tego sektora lub podsektora.
(4) Niektóre sektory, których w decyzji 2010/2/UE nie uznano za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji na poziomie NACE-4, zostały zdezagregowane, a następnie ocenie poddano szereg odpowiadających im podsektorów, w przypadku których pewne szczególnie charakterystyczne cechy wywoływały zasadniczo inne skutki niż dla pozostałej części sektora.
(5) Dla podsektorów "Ziemniaki suszone w postaci mąki, mączki, płatków, granulek i kulek", "Ziemniaki zamrożone, przetworzone lub zakonserwowane, włączając ziemniaki ugotowane lub częściowo ugotowane w oleju, a następnie zamrożone, z wyłączeniem zakonserwowanych octem lub kwasem octowym" oraz "Serwatka i serwatka zmodyfikowana, w proszku, w postaci granulek lub innej stałej postaci, nawet zagęszczona lub z dodanymi substancjami słodzącymi" ocena ta wykazała, że można je wyraźnie odróżnić od innych podsektorów na podstawie szczególnych cech charakterystycznych oraz że spełniają one kryteria ilościowe określone w art. 10a ust. 15 dyrektywy 2003/87/WE. Podsektory te należy zatem dodać do wykazu sektorów lub podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji.
(6) Również dla podsektora "Części z żelaza kutego swobodnie do wałów napędowych, wałów krzywkowych, wałów wykorbionych i do korb" ocena ta wykazała, że można go wyraźnie odróżnić od innych podsektorów na podstawie szczególnych cech charakterystycznych i że spełnia on kryterium ilościowe określone w art. 10a ust. 16 lit. b) dyrektywy 2003/87/WE. Podsektor ten należy zatem dodać do wykazu sektorów lub podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji.
(7) Sektory "Produkcja gipsu" i "Produkcja wyrobów gipsowych budowlanych" (kody NACE odpowiednio 2653 i 2662) zostały poddane ponownej ocenie w 2012 r. Rzeczona ocena jakościowa wykazała skomplikowaną charakterystykę rynkową, taką jak rosnąca wymiana handlowa, w szczególności rosnący import z krajów o niskich kosztach produkcji, wzrost presji konkurencyjnej na arenie międzynarodowej i tylko niewielkie marże zysku w latach poddanych ocenie, co ogranicza zdolności instalacji do inwestycji i ograniczania emisji. Biorąc pod uwagę połączony wpływ tych czynników, sektory te należy uznać za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji i dodać je do wykazu sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji.
(8) W decyzjach 2010/2/UE i 2011/278/UE należy zatem wprowadzić odpowiednie zmiany.
(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.9.9 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2014/9/UE zmieniająca decyzje 2010/2/UE i 2011/278/UE w odniesieniu do sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji |
Data aktu: | 18/12/2013 |
Data ogłoszenia: | 14/01/2014 |
Data wejścia w życie: | 14/01/2014 |