uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) oraz art. 49 ust. 2,
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) etefonu, fenwaleratu, pikoksystrobiny i tepraloksydimu zostały określone w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP karbofuranu, karbosulfanu, fenamidonu, fenheksamidu i trifloksystrobiny zostały określone w załączniku II i w części B załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP malationu i spirotetramatu zostały określone w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP benfurakarbu i furatiokarbu zostały określone w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. We wspomnianych załącznikach nie określono NDP dla 1,4-dimetylona-ftalenu i imazapyru ani nie ujęto tych substancji w załączniku IV do tego rozporządzenia, wobec czego stosuje się do nich wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg.
(2) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną 1,4-dimetylonaftalen na powierzchni ziemniaków złożono wniosek, zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005, w sprawie zmiany obowiązującego NDP.
(3) W odniesieniu do esfenwaleratu złożono podobny wniosek dotyczący papryki, brokułów i sałaty. W odniesieniu do etefonu złożono wniosek w sprawie zmiany obowiązujących NDP dotyczący oliwek stołowych. W odniesieniu do fenheksamidu złożono podobny wniosek dotyczący borówek amerykańskich, żurawin, agrestu i głogu (mediteranean medlar). W odniesieniu do malationu złożono podobny wniosek dotyczący owoców cytrusowych, truskawek i sałaty. W odniesieniu do pikoksystrobiny złożono podobny wniosek dotyczący buraka cukrowego. W odniesieniu do spirotetramatu złożono podobny wniosek dotyczący oliwek do produkcji oliwy. W odniesieniu do tepraloksydimu złożono podobny wniosek dotyczący karczochów jerozolimskich (słoneczników bulwiastych - topinamburów) i rzodkiewek. W odniesieniu do trifloksystrobiny złożono podobny wniosek dotyczący owoców leśnych.
(4) Zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 złożono wniosek dotyczący fenamidonu stosowanego na powierzchni warzyw korzeniowych i bulwiastych o numerze kodu 0213000, warzyw cebulowych, pomidorów, papryki, papryki ostrej (chili, papryki krzewiastej), bakłażanów (oberżyn), brokułów, kapusty pekińskiej, sałaty i innych warzyw sałatowych, szpinaku i podobnych (liści), ziół, karczochów, selera, kopru włoskiego i rabarbaru. Wnioskodawca twierdzi, że dozwolone zastosowania rzeczonej substancji na
powierzchni takich upraw w Stanach Zjednoczonych skutkują poziomami pozostałości przekraczającymi NDP przewidziane w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 oraz że konieczne jest ustanowienie wyższych NDP, aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu tych upraw.
(5) W odniesieniu do imazapyru złożono wniosek w sprawie zmiany obowiązujących NDP dotyczący ziaren soi zmodyfikowanej genetycznie, soczewicy, ziaren słonecznika, nasion rzepaku i nasion gorczycy. Wnioskodawca twierdzi, że dozwolone zastosowania rzeczonej substancji na powierzchni tych upraw w Argentynie, Brazylii i Kanadzie skutkują poziomami pozostałości przekraczającymi NDP ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 oraz że konieczne jest ustanowienie wyższych NDP, aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu tych upraw. W odniesieniu do malationu złożono podobny wniosek dotyczący jabłek, gruszek i śliwek. Wnioskodawca twierdzi, że dozwolone zastosowania tej substancji na powierzchni tych upraw w Argentynie, Chile i Republice Południowej Afryki skutkują poziomami pozostałości przekraczającymi NDP ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 oraz że konieczne jest ustanowienie wyższych NDP, aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu tych upraw.
(6) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały ocenione przez zainteresowane państwa członkowskie, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(7) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności, zwany dalej "Urzędem", dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w odpowiednich przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał te opinie Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(8) Urząd uznał w swej uzasadnionej opinii, że przedłożone dane nie są wystarczające do ustanowienia nowych NDP w odniesieniu do stosowania malationu na powierzchni jabłek, gruszek, śliwek i truskawek. Obowiązujące NDP powinny zatem pozostać niezmienione.
(9) Komisja została poinformowana przez Europejskie Stowarzyszenie ds. Przypraw, że w znacznej liczbie partii suszonych białych grzybów przywożonych z Chin poziomy pozostałości karbofuranu są wyższe niż 0,1 mg/kg. Zgodnie z art. 43 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Komisja zwróciła się do Urzędu o ocenę tej informacji w celu ustalenia tolerancji importowej w odniesieniu do grzybów uprawnych. Jednocześnie Komisja zwróciła się do Urzędu o dokonanie przeglądu wszystkich NDP obowiązujących w odniesieniu do środków owadobójczych na bazie N-metylo-karbaminianu: karbofuranu, karbosulfanu, benfurakarbu i furatiokarbu, w tym NDP ustalonych przez Komisję Kodeksu Żywnościowego (CXL), wprowadzonych w życie na mocy tego rozporządzenia.
(10) W uzasadnionej opinii z dnia 3 lutego 2014 r. 3 Urząd zalecił utrzymanie NDP karbofuranu w świeżych grzybach uprawnych na obecnej granicy oznaczalności (GO) wynoszącej 0,01 mg/kg, ponieważ wyższe wartości mogą rodzić obawy związane z nadmiernym spożyciem przez konsumentów. Urząd zalecił ponadto skreślenie NDP ustanowionych dla karbofuranu i karbosulfanu na powierzchni mandarynek, pomarańczy, słoneczników, nasion rzepaku i przypraw, które to NDP odpowiadają CXL. W odniesieniu do karbofuranu, z uwagi na jego niskie toksykologiczne wartości referencyjne, Urząd zalecił ustanowienie NDP poniżej obecnej GO dla produktów, których udział w diecie konsumentów jest znaczny.
(11) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej, które przedstawiły dowody na to, że podczas procesu analitycznego karbosulfan, benfurakarb i furatiokarb zostają częściowo przekształcone w karbofuran. Należy zatem ustanowić wspólną definicję pozostałości dla związków N-metylo-karbaminianu. Laboratoria referencyjne Unii Europejskiej potwierdziły ponadto, że w przypadku niektórych produktów rozwój techniczny pozwala na ustalenie niższych GO.
(12) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(13) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu zostały przeprowadzone konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(14) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(15) Aby umożliwić normalny obrót produktami, ich przetwarzanie i konsumpcję, w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić przepisy przejściowe dla produktów, które zostały zgodnie z prawem wyprodukowane przed zmianą NDP i w przypadku których informacje wskazują, że utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.
(16) Należy przewidzieć odpowiednio długi okres przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP w celu umożliwienia państwom członkowskim i zainteresowanym stronom przygotowania się do spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 25 lutego 2015 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
"Reasoned opinion on the setting of a new MRL for 1,4-dimethylnaphthalene in potatoes" (Uzasadniona opinia dotycząca ustanowienia nowego NDP 1,4-dimetylonaftalenu w ziemniakach). Dziennik EFSA 2014; 12(6):3735 [24 s.]. doi:10.2903/j. efsa.2014.3735.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for esfenvalerate in peppers, broccoli and lettuce" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obowiązujących najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości esfenwaleratu w papryce, brokułach i sałacie). Dziennik EFSA 2014; 12(5):3693 [27 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2014.3693.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for ethephon in table olive and table grape" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obowiązujących NDP etefonu w oliwie stołowej i winogronach stołowych). Dziennik EFSA 2014; 12(5):3698 [22 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2014.3698.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for fenamidone in various vegetables" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obowiązujących NDP fenamidonu w różnych warzywach). Dziennik EFSA 2014; 12(3):3627 [36 s.]. doi:10.2903/j. efsa.2014.3627.
"Reasoned opinion on the modification of the MRLs for fenhexamid in various berries" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany NDP fenheksamidu w różnych jagodach). Dziennik EFSA 2014; 12(7):3785 [18 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2014.3785.
"Reasoned opinion on the setting of MRLs for imazapyr in genetically modified soya bean and other oilseeds and in lentils" (Uzasadniona opinia dotycząca ustanowienia NDP imazapyru w ziarnach soi zmodyfikowanej genetycznie i w innych nasionach oleistych oraz w soczewicy). Dziennik EFSA 2014; 12(6):3743 [31 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2014.3743.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for malathion in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obowiązujących NDP malationu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2014; 12(2):3588 [56 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2014.3588. "Reasoned opinion on the modification of the existing MRL for picoxystrobin in sugar beet" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obowiązującego NDP pikoksystrobiny w burakach cukrowych). Dziennik EFSA 2014; 12(5):3716 [26 s.]. doi:10.2903/j. efsa.2014.3716.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for spirotetramat in olives for oil production" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obowiązujących NDP spirotetramatu w oliwkach do produkcji oliwy). Dziennik EFSA 2014; 12(6):3739 [25 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2014.3739.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for tepraloxydim in Jerusalem artichoke and radishes" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obowiązującego NDP tepraloksydimu w karczochach jerozolimskich (słonecznikach bulwiastych - topinamburach) i rzodkiewkach). Dziennik EFSA 2014; 12(7):3788 [18 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2014.3788.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRL for trifloxystrobin in cane fruit" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obowiązującego NDP trifloksystrobiny w owocach leśnych). Dziennik EFSA 2014; 12(7):3751 [17 s.]. doi:10.2903/j. efsa.2014.3751.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.71.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2015/399 zmieniające załączniki II, III i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości 1,4-dimetylonaftalenu, benfurakarbu, karbofuranu, karbosulfanu, etefonu, fenamidonu, fenwaleratu, fenheksamidu, furatiokarbu, imazapyru, malationu, pikoksystrobiny, spirotetramatu, tepraloksydimu i trifloksystrobiny w określonych produktach lub na ich powierzchni |
Data aktu: | 25/02/2015 |
Data ogłoszenia: | 14/03/2015 |
Data wejścia w życie: | 03/10/2015, 03/04/2015 |