uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 z dnia 15 lipca 2014 r. ustanawiające jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 1 , w szczególności jego art. 69 ust. 5 i art. 71 ust. 3,
(1) Jednolity fundusz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (zwany dalej "funduszem") został utworzony na mocy rozporządzenia (UE) nr 806/2014 jako jednolity mechanizm finansowania dla wszystkich państw członkowskich uczestniczących w jednolitym mechanizmie nadzorczym zgodnie z rozporządzeniem Rady (UE) nr 1024/2013 2 i w jednolitym mechanizmie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (zwanych dalej "uczestniczącymi państwami członkowskimi").
(2) W art. 67 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 ustanowiono jednolity fundusz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz cele, w których Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji (zwana dalej "Jednolitą Radą") może wykorzystywać fundusz.
(3) Zgodnie z art. 76 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 fundusz powinien być wykorzystywany w ramach procedur restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, jedynie wówczas gdy Jednolita Rada uzna to za konieczne w celu zapewnienia skutecznego stosowania instrumentów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z misją funduszu. Fundusz powinien zatem posiadać odpowiednie zasoby finansowe umożliwiające skuteczne funkcjonowanie ram restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji dzięki zdolności do interwencji, kiedy jest to konieczne dla skutecznego stosowania instrumentów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, oraz zdolności do ochrony stabilności finansowej bez korzystania z pieniędzy podatników.
(4) W art. 70 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 przewidziano, że Jednolita Rada jest uprawniona do obliczania indywidualnych składek ex ante należnych od wszystkich instytucji, które uzyskały zezwolenie na prowadzenie działalności na terytorium wszystkich uczestniczących państw członkowskich, oraz że te roczne składki powinny być obliczane na podstawie jednolitego poziomu docelowego ustalonego jako wartość procentowa kwoty depozytów gwarantowanych wszystkich instytucji kredytowych, które uzyskały zezwolenie na prowadzenie działalności we wszystkich uczestniczących państwach członkowskich.
(5) Zgodnie z art. 67 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 Jednolita Rada powinna zapewnić, by dostępne środki finansowe funduszu osiągnęły co najmniej poziom docelowy, o którym mowa w art. 69 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 806/2014, przed upływem okresu początkowego ośmiu lat, począwszy od dnia 1 stycznia 2016 r. lub ewentualnie od daty rozpoczęcia stosowania art. 69 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 na mocy art. 99 ust. 6 wspomnianego rozporządzenia.
(6) Zgodnie z art. 67 i 69 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 Jednolita Rada powinna zapewnić, by w okresie początkowym, o którym mowa w art. 69 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 806/2014, składki na rzecz funduszu były rozłożone w czasie jak najbardziej równomiernie aż do osiągnięcia poziomu docelowego, a także powinna przedłużyć okres początkowy o maksymalnie cztery lata, w przypadku gdy z funduszu dokonano łącznych wypłat o wartości powyżej 50 % poziomu docelowego i jeżeli spełnione są kryteria określone w niniejszym rozporządzeniu. Roczne składki pobrane zgodnie z art. 69 ust. 4 rozporządzenia (EU) No 806/2014 mogą zatem przekroczyć 12,5 % poziomu docelowego. Jeżeli po upływie okresu początkowego poziom dostępnych środków finansowych spadnie poniżej poziomu docelowego, Jednolita Rada powinna zapewnić pobieranie regularnych składek ex ante do chwili osiągnięcia poziomu docelowego. Po osiągnięciu poziomu docelowego po raz pierwszy oraz w przypadku gdy wysokość dostępnych środków finansowych spadła następnie do poziomu niższego niż dwie trzecie poziomu docelowego, Jednolita Rada powinna zapewnić, by wysokość tych składek była ustalana na poziomie pozwalającym na osiągnięcie poziomu docelowego w ciągu sześciu lat. Roczne składki, o których mowa w art. 69 ust. 4 zdanie drugie rozporządzenia UE nr 806/2014, mogą zatem przekroczyć 12,5 % poziomu docelowego w celu osiągnięcia poziomu docelowego w ciągu sześciu lat
(7) Zgodnie z art. 69 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 przy obliczaniu składek ex ante należy uwzględnić fazy cyklu koniunkturalnego oraz wpływ, jaki procykliczne składki mogą mieć na sytuację finansową instytucji wpłacających składki.
(8) Wszelkie zmiany prowadzące do niższych składek ex ante powinny być obliczane z uwzględnieniem faktu, że później prowadziłyby do podwyższenia składek w celu zapewnienia osiągnięcia poziomu docelowego w ustalonym terminie.
(9) Wszelkie zmiany wysokości składek ex ante lub przypadki przedłużenia okresu początkowego powinny być wprowadzane jednakowo wobec wszystkich instytucji w uczestniczących państwach członkowskich, aby nie doprowadzić do rozdzielenia składek między tymi instytucjami.
(10) Zgodnie z art. 71 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 Jednolita Rada powinna całkowicie lub częściowo odroczyć zapłatę nadzwyczajnych składek ex post przez instytucję, jeżeli jest to konieczne do ochrony sytuacji finansowej tej instytucji. Przy określaniu, czy odroczenie jest konieczne w celu ochrony pozycji finansowej danej instytucji, Jednolita Rada powinna ocenić wpływ zapłaty nadzwyczajnych składek ex post na wypłacalność i płynność tej instytucji.
(11) Odroczenie nadzwyczajnych składek ex post powinno być przyznawane przez Jednolitą Radę na wniosek danej instytucji w celu ułatwienia przeprowadzenia przez Jednolitą Radę oceny, czy instytucja ta spełnia warunki odroczenia określone w art. 71 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 806/2014. Zainteresowana instytucja powinna dostarczyć wszelkie informacje uznane za niezbędne do przeprowadzenia przez Jednolitą Radę takiej oceny. Jednolita Rada powinna uwzględniać wszystkie informacje dostępne właściwym organom krajowym w celu uniknięcia powielania wymogów w zakresie powiadamiania.
(12) Przy ocenie wpływu zapłaty nadzwyczajnych składek ex post na wypłacalność lub płynność instytucji Jednolita Rada powinna przeanalizować wpływ zapłaty na kapitał instytucji i jej poziom płynności. Analiza ta powinna zakładać stratę w bilansie instytucji równą kwocie przypadającej do zapłaty w terminie, kiedy jest ona należna, oraz zawierać przewidywania dotyczące współczynników kapitałowych instytucji po tej stracie w odpowiednich ramach czasowych. Ponadto należy w niej założyć odpływ środków równy kwocie przypadającej do zapłaty w terminie, kiedy jest ona należna, i ocenić ryzyko utraty płynności,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.113.2 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2017/747 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 w odniesieniu do kryteriów dotyczących obliczania składek ex ante oraz okoliczności i warunków, na jakich zapłata nadzwyczajnych składek ex post może zostać częściowo lub całkowicie odroczona |
Data aktu: | 17/12/2015 |
Data ogłoszenia: | 29/04/2017 |
Data wejścia w życie: | 19/05/2017 |