uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie usprawnienia rozrachunku papierów wartościowych w Unii Europejskiej i w sprawie centralnych depozytów papierów wartościowych, zmieniające dyrektywy 98/26/WE i 2014/65/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 236/2012 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 2 akapit drugi,
(1) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) przeanalizował "Sprawozdanie z wyników wystosowanego przez Komitet Europejskich Organów Nadzoru Bankowego wezwania do udzielenia przez banki powiernicze informacji o internalizacji rozrachunków i operacjach zbliżonych do operacji kontrahentów centralnych" z dnia 17 kwietnia 2009 r., w którym przedstawiono istotne różnice między zasadami i procedurami monitorowania dotyczącymi podmiotów internalizujących rozrachunki stosowanymi przez poszczególne państwa członkowskie, jak również rozbieżne rozumienie pojęcia rozrachunku zinternalizowanego.
(2) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 909/2014 podmioty internalizujące rozrachunki mają obowiązek zgłaszać informacje o rozrachunkach, które internalizują. W celu zapewnienia właściwego przeglądu zakresu internalizowanych rozrachunków konieczne jest doprecyzowanie treści tych informacji. Przekazywane informacje o zinternalizowanych rozrachunkach powinny zawierać szczegółowe dane o zagregowanej wielkości i wartości instrukcji rozrachunków rozliczonych przez podmioty internalizujące rozrachunki poza systemami rozrachunku papierów wartościowych w rozbiciu według rodzaju składnika aktywów, rodzaju transakcji na papierach wartościowych, rodzaju klienta i emitującego Centralnego Depozytu Papierów Wartościowych (CDPW).
Podmiot internalizujący rozrachunki powinien zgłaszać informacje o internalizowanych rozrachunkach tylko wtedy, gdy zrealizuje instrukcję rozrachunku wydaną przez klienta i wprowadzi ją do własnych ksiąg. Podmiot internalizujący rozrachunek nie powinien zgłaszać późniejszych korekt zapisów księgowych w celu uwzględnienia rozrachunków wynikających z instrukcji wydanych przez inne podmioty należące do łańcucha kolejnych operatorów utrzymujących papiery wartościowe, jako że nie są one uznawane za rozrachunki zinternalizowane. Podobnie podmiot internalizujący rozrachunek nie powinien zgłaszać transakcji zrealizowanych w systemie obrotu i przekazanych za pośrednictwem systemu obrotu kontrahentowi centralnemu (KC) w celu dokonania rozliczenia lub CDPW w celu dokonania rozrachunku.
(3) W celu zapewnienia większej porównywalności danych pomiędzy podmiotami internalizującymi rozrachunki wykonywane na podstawie niniejszego rozporządzenia obliczenia wartości instrukcji rozrachunków zinternalizowanych powinny być oparte na obiektywnych i wiarygodnych informacjach i metodologiach.
(4) Wprowadzenie określonych w niniejszym rozporządzeniu wymogów dotyczących zgłaszania informacji sprawozdawczych może skutkować koniecznością wdrożenia istotnych zmian informatycznych, przeprowadzenia testów na rynkach i zmiany rozwiązań prawnych stosowanych przez zainteresowane instytucje. Należy zatem zapewnić tym instytucjom wystarczająco długi czas na przygotowanie się do wdrożenia powyższych wymogów.
(5) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji Europejskiej przez ESMA.
(6) 2 ESMA zorganizował otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych stanowiących podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych kosztów i korzyści, które mogą się z nimi wiązać, oraz zwrócił się o wydanie opinii do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 .
(7) Zgodnie z art. 9 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 909/2014 ESMA podczas opracowywania projektu regulacyjnych standardów technicznych stanowiących podstawę niniejszego rozporządzenia ściśle współpracował z członkami Europejskiego Systemu Banków Centralnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.65.44 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2017/391 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 w zakresie regulacyjnych standardów technicznych doprecyzowujących treść informacji przekazywanych przez podmioty internalizujące rozrachunki |
Data aktu: | 11/11/2016 |
Data ogłoszenia: | 10/03/2017 |
Data wejścia w życie: | 30/03/2017, 10/03/2019 |