(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 7 kwietnia 2020 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 66/2010 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie
oznakowania ekologicznego UE 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 2,
po konsultacji z Komitetem Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 66/2010 stanowi, że oznakowanie ekologiczne UE można przyznawać produktom o ograniczonym poziomie wpływu na środowisko w ciągu ich całego cyklu życia. Dla każdej grupy produktów należy ustanowić szczegółowe kryteria oznakowania ekologicznego UE.
(2) Decyzja Komisji 2014/312/UE 2 ustanawia kryteria w odniesieniu do farb i lakierów wewnętrznych i zewnętrznych oraz związane z nimi wymogi w zakresie oceny i weryfikacji.
(3) Odstępstwo dla tlenku cynku (ZnO, CAS: 1314-13-2), sklasyfikowanego w klasach zagrożenia H400 - Aquatic Acute 1 i H410 - Aquatic Chronic 1 (stwarzające zagrożenie dla środowiska wodnego), zostało określone w pkt 1 lit. d) dodatku do decyzji 2014/312/UE w odniesieniu do stosowania jako stabilizator w odniesieniu do kombinacji środków konserwujących do suchych powłok, wymagających użycia pirytionianu cynku (ZPT) lub 1,2-Benzizotia- zol-3(2H)-onu (BIT) w stężeniu do 0,05 %.
(4) Zgodnie z załącznikiem do decyzji Komisji 2010/72/UE 3 BIT nie jest dopuszczony do stosowania jako środek konserwujący do suchych powłok. Należy zatem odpowiednio zmienić wyżej wymieniony pkt 1 lit. d).
(5) Szereg właściwych organów krajowych, które przyznają oznakowanie ekologiczne UE, zaproponowało przedłużenie obowiązywania obecnego odstępstwa w odniesieniu do tlenku cynku, aby umożliwić jego stosowanie jako stabilizatora środka konserwującego w celu uwzględnienia również "konserwacji produktów w opakowaniach zamkniętych" i konserwacji "past barwiących".
(6) Zgodnie z wnioskami z kontroli sprawności (REFIT) dotyczącej oznakowania ekologicznego UE z dnia 30 czerwca 2017 r. służby Komisji, wraz z Komitetem Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego, oceniły, czy zmiana ta gwarantuje powszechne stosowanie zasad przedmiotowego programu w odniesieniu do tej grupy produktów. Przeprowadzono również konsultacje z zainteresowanymi podmiotami publicznymi.
(7) Jak wynika z informacji udostępnionych przez dostawców i producentów farb ZnO jest wykorzystywany jako stabilizator w farbach i lakierach w połączeniu z dwoma środkami konserwującymi - ZPT i BIT - stosowanymi w celu zwalczania niepożądanego wzrostu mikroorganizmów w farbach.
(8) ZnO pełni funkcję stabilizatora farb, w których jako środki konserwujące stosuje się ZPT i BIT. ZnO przeciwdziała skłonności ZPT do transchelatacji z jonami innych metali, zazwyczaj żelaza i wapnia, oraz zapobiega powstawaniu barwnych kompleksów, które prowadzą do niepożądanej zmiany koloru farby. W połączeniu z BIT ZnO uniemożliwia jego przechodzenie z fazy wodnej do fazy organicznej farb (np. substancji wiążącej), zapewniając tym samym jego większą dostępność w fazie wodnej, w której ryzyko wzrostu mikroorganizmów jest większe. Bez ZnO okres żywotności farby skróciłby się do kilku tygodni, ograniczając tym samym jej okres trwałości.
(9) W decyzji 2014/312/UE zezwala się już na stosowanie ZPT w trzech następujących przypadkach: jako środek do konserwacji produktów w opakowaniach zamkniętych, środek konserwujący do maszyny mieszającej barwniki oraz środek konserwujący do suchych powłok w maksymalnym stężeniu 0,05 %, oraz zezwala się na stosowanie BIT w stężeniu 0,05 % w gotowym produkcie końcowym. Wydaje się zatem stosowne, by zezwolić również na stosowanie stabilizatora ZnO w przypadku tych samych zastosowań.
(10) Oczekuje się, że ZnO wykorzystywany do stabilizowania kombinacji środków do konserwacji "produktów w opakowaniach zamkniętych" lub "pasty barwiącej" ma mniejszy wpływ na środowisko niż w przypadku, gdy jest on stosowany w kombinacjach środków konserwujących do suchych powłok (już objętych odstępstwem w ramach obowiązujących kryteriów), ponieważ typowa ilość ZPT w przypadku stosowania jako środek konserwujący do suchych powłok w farbach zewnętrznych byłaby około 10 razy większa niż ilość potrzebna do konserwacji produktów do użytku wewnętrznego w opakowaniach zamkniętych.
(11) W stosowanych przez producentów alternatywnych produktach będących innymi kombinacjami środków konserwujących, które nie wymagają ZnO do celów stabilizacji, wykorzystuje się głównie MIT (2-metylo-2H-izotiazol-3- on). Zgodnie z art. 3 akapit trzeci rozporządzenia Komisji (UE) 2018/1480 4 od dnia 1 maja 2020 r. MIT będzie jednak klasyfikowany między innymi w klasie zagrożenia Skin Sens 1 A i opatrzony kodem zwrotów wskazujących rodzaj zagrożenia H317 (działanie uczulające na skórę). Spowoduje to, że również produkty końcowe - farby, w których MIT jest stosowany w stężeniu co najmniej 15 ppm, będą klasyfikowane w klasie zagrożenia Skin Sens 1 A i opatrzone kodem zwrotów wskazujących rodzaj zagrożenia H317. Obecne badania naukowe wskazują, że MIT nie jest skuteczny jako środek konserwujący w przypadku stosowania w stężeniach poniżej 15 ppm.
(12) ZPT, BIT lub ich kombinacje uznaje się za inne realistyczne warianty zastąpienia MIT, ale będą one wymagały użycia ZnO we wszystkich możliwych zastosowaniach.
(13) W związku z tym z technicznego punktu widzenia zastąpienie ZnO nie jest możliwe.
(14) Dane dostarczone przez zainteresowane strony potwierdzają, że aby osiągnąć wystarczający efekt stabilizujący, potrzebne jest maksymalnie 0,030 % ZnO w przypadku kombinacji środków do konserwacji produktów w opakowaniach zamkniętych i konserwacji past barwiących, zawierających ZPT, natomiast w przypadku kombinacji zawierających BIT - 0,010-0,040 % ZnO.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2014/312/UE.
(16) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu powołanego na mocy art. 16 rozporządzenia (WE) nr 66/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Virginijus SINKEVIČIUS | |
Członek Komisji |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.109.14 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2020/503 zmieniająca decyzję 2014/312/UE w celu przedłużenia odstępstwa dla tlenku cynku, aby umożliwić jego stosowanie jako stabilizatora środka konserwującego w celu uwzględnienia "konserwacji produktów w opakowaniach zamkniętych" i konserwacji "past barwiących" |
Data aktu: | 03/04/2020 |
Data ogłoszenia: | 07/04/2020 |
Data wejścia w życie: | 07/04/2020 |