uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i (UE) nr 510/2011 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 4,
(1) W dniu 19 grudnia 2019 r. producenci Toyota Motor Europe, Opel Automobile GmbH-PSA, FCA Italy S.p.A., Auto- mobiles Citroen, Automobiles Peugeot, PSA Automobiles SA, Audi AG, Ford-Werke GmbH, Jaguar Land Rover Ltd., Hyundai Motor Europe Technical Center GmbH, Skoda Auto a.s., BMW AG, Renault SA, Honda Motor Europe Ltd, Volkswagen AG i Volkswagen AG Nutzfahrzeuge złożyli wspólny wniosek ("wniosek") o zatwierdzenie, zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) 2019/631, energooszczędnego oświetlenia zewnętrznego pojazdu wykorzystującego diody elektroluminescencyjne ("energooszczędne zewnętrzne światło LED") jako technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 z lekkich pojazdów użytkowych napędzanych silnikiem spalinowym, które mogą być zasilane benzyną, olejem napędowym i niektórymi paliwami alternatywnymi.
(2) Wniosek został oceniony zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) 2019/631, rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 427/2014 2 oraz wytycznymi technicznymi dotyczącymi przygotowania wniosków o zatwierdzenie technologii innowacyjnych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 3 (wersja z lipca 2018 r.) 4 . Zgodnie z art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/631 do wniosku dołączono sprawozdanie z weryfikacji sporządzone przez niezależny zatwierdzony organ.
(3) We wniosku odniesiono się do ograniczenia emisji CO2, którego nie można wykazać za pomocą pomiarów przeprowadzonych zgodnie z nowym europejskim cyklem jezdnym ("badanie NEDC"), określonym w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 692/2008 5 .
(4) Wykorzystanie diod elektroluminescencyjnych w celu poprawy energooszczędności oświetlenia zewnętrznego pojazdu zostało już zatwierdzone w odniesieniu do niektórych świateł zewnętrznych w samochodach osobowych w drodze decyzji wykonawczych Komisji 2014/128/UE 6 , (UE) 2015/206 7 , (UE) 2016/160 8 i (UE) 2016/587 9 (zwanych łącznie "dotychczasowymi zatwierdzającymi decyzjami wykonawczymi") jako technologia innowacyjna umożliwiająca zmniejszenie emisji CO2 w sposób, jaki nie został przewidziany w pomiarach wykonywanych w ramach badania NEDC.
(5) W oparciu o doświadczenia zdobyte podczas oceny wniosków w ramach dotychczasowych zatwierdzających decyzji wykonawczych, jak również w oparciu o sprawozdania i informacje przekazane wraz z wnioskiem, wykazano w sposób zadowalający i niezbity, że energooszczędne zewnętrzne światło LED lub odpowiednie połączenie takich świateł spełnia kryteria kwalifikowalności, o których mowa w art. 11 rozporządzenia (UE) 2019/631 i w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 427/2014, oraz zapewnia zmniejszenie emisji CO2 o co najmniej 1 g CO2/km w porównaniu z tym samym zestawem referencyjnych świateł zewnętrznych.
(6) Oprócz oświetlenia zewnętrznego pojazdu, w odniesieniu do którego w dotychczasowych zatwierdzających decyzjach wykonawczych zatwierdzono już stosowanie energooszczędnych świateł LED, wniosek odnosi się również do wykorzystania energooszczędnych zewnętrznych świateł LED w światłach zakrętowych, statycznym doświetlaniu zakrętów, światłach obrysowych górnych i światłach pozycyjnych bocznych. Ponieważ światła te nie są włączane podczas pomiarów wykonywanych w ramach badania NEDC, należy zatwierdzić stosowanie energooszczędnych zewnętrznych świateł LED również w odniesieniu do tych świateł.
(7) We wniosku określono metodę określania ograniczenia emisji CO2 wynikającego ze stosowania energooszczędnych zewnętrznych świateł LED w różnych rodzajach świateł stosowanych w lekkich pojazdach użytkowych napędzanych silnikiem spalinowym, które mogą być zasilane benzyną, olejem napędowym, gazem płynnym (LPG), sprężonym gazem ziemnym (CNG) lub E85.
(8) Biorąc pod uwagę ograniczoną dostępność E85 na rynku unijnym jako całości, odróżnienie tego paliwa od benzyny na potrzeby metody badań nie jest uzasadnione.
(9) Wnioskodawcy przedstawili badania potwierdzające, że wzorce użytkowania lekkich pojazdów użytkowych i samochodów osobowych w odniesieniu do stosowania oświetlenia zewnętrznego pojazdu są wystarczająco podobne, aby w odniesieniu do lekkich pojazdów użytkowych można było zastosować tę samą metodę co określona w dotychczasowych decyzjach wykonawczych.
(10) Jednakże w odniesieniu do świateł zakrętowych, statycznego doświetlania zakrętów, świateł obrysowych górnych i świateł pozycyjnych bocznych, które nie były objęte dotychczasowymi decyzjami wykonawczymi, wnioskodawcy zaproponowali włączenie do metody badań szczególnych współczynników stosowania i wartości zużycia energii. Ponieważ współczynniki stosowania i wartości zużycia energii zaproponowane przez wnioskodawców w odniesieniu do tych świateł można uznać za konserwatywne, należy dodać te współczynniki i wartości do metody badań.
(11) Metoda powinna również zostać uzupełniona w celu zapewnienia możliwości uwzględnienia obecności systemu adaptacyjnego oświetlenia głównego (AFS) wykorzystywanego w światłach mijania.
(12) Biorąc pod uwagę te dodatkowe czynniki, należy uznać, że metoda badań jest odpowiednia do określenia ograniczenia emisji CO2 uzyskanego dzięki zastosowaniu technologii innowacyjnej w lekkich pojazdach użytkowych.
(13) Producenci powinni mieć możliwość wystąpienia z wnioskiem do organu udzielającego homologacji typu o poświadczenie ograniczenia emisji CO2 wynikającego ze stosowania energooszczędnych zewnętrznych świateł LED w przypadkach, gdy spełnione są warunki określone w niniejszej decyzji. W tym celu producenci powinni zapewnić, aby do wniosku o poświadczenie dołączono sprawozdanie z weryfikacji sporządzone przez niezależny zatwierdzony organ, potwierdzające, że technologia innowacyjna spełnia warunki określone w niniejszej decyzji oraz że ograniczenie emisji zostało określone zgodnie z metodą badań ustanowioną w załączniku do niniejszej decyzji.
(14) W celu ułatwienia szerszego wykorzystania technologii innowacyjnej w nowych pojazdach producent powinien również mieć możliwość ubiegania się o poświadczenie ograniczenia emisji CO2 uzyskanego z kilku energooszczędnych zewnętrznych świateł LED za pomocą jednego wniosku o poświadczenie. Należy jednak zapewnić, by w przypadku wykorzystania tej możliwości zastosowano mechanizm zachęcający do stosowania tylko tych energooszczędnych zewnętrznych świateł LED, które oferują najwyższą energooszczędność.
(15) Dokładna weryfikacja warunków poświadczenia ograniczenia emisji CO2 wynikającego z wykorzystania technologii innowacyjnej zgodnie z niniejszą decyzją należy do kompetencji organu udzielającego homologacji typu. W przypadku wydania poświadczenia odpowiedzialny organ udzielający homologacji typu powinien zapewnić, aby wszystkie elementy uwzględniane do celów poświadczenia były rejestrowane w sprawozdaniu z badań i przechowywane wraz ze sprawozdaniem z weryfikacji oraz aby informacje te były udostępniane Komisji na żądanie.
(16) Do celów określenia ogólnego kodu ekoinnowacji, który ma być stosowany w odpowiednich dokumentach homologacji typu zgodnie z załącznikami I, VIII i IX do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE 10 , do technologii innowacyjnej należy przypisać indywidualny kod.
(17) Od 2021 r. zgodność producentów z docelowymi indywidualnymi poziomami emisji CO2 należy ustalać na podstawie emisji CO2 określonych zgodnie ze światową zharmonizowaną procedurą badania pojazdów lekkich (WLTP) określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151 11 . W związku z tym ograniczenie emisji CO2 uzyskane dzięki technologii innowacyjnej poświadczone przez odniesienie do niniejszej decyzji można uwzględnić w celu obliczenia średniego indywidualnego poziomu emisji CO2 producentów wyłącznie w odniesieniu do roku kalendarzowego 2020,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.279.5 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2020/1222 w sprawie zatwierdzenia energooszczędnego oświetlenia zewnętrznego pojazdu wykorzystującego diody elektroluminescencyjne jako technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 z lekkich pojazdów użytkowych zasilanych silnikiem spalinowym w odniesieniu do warunków NEDC zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 |
Data aktu: | 24/08/2020 |
Data ogłoszenia: | 27/08/2020 |
Data wejścia w życie: | 16/09/2020 |