uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 1 , w szczególności jego art. 22 ust. 1 lit. b) i c),
(1) W rozdziale III rozporządzenia (UE) 2018/848 ustanowiono ogólne przepisy dotyczące produkcji produktów ekologicznych.
(2) Niektóre zdarzenia, takie jak ekstremalne zjawiska klimatyczne lub szeroko rozprzestrzenione choroby zwierząt lub roślin, mogą mieć poważne skutki dla produkcji ekologicznej w dotkniętych nimi gospodarstwach lub jednostkach produkcyjnych na terenie Unii. Aby umożliwić kontynuację lub przywrócenie produkcji ekologicznej, rozporządzenie (UE) 2018/848 przewiduje przyjęcie wyjątkowych zasad produkcji, pod warunkiem że są one ograniczone do sytuacji, które kwalifikują się jako okoliczności katastroficzne w Unii, z uwzględnieniem różnic w równowadze ekologicznej, w klimacie i warunkach lokalnych w regionach najbardziej oddalonych Unii.
(3) Uwzględniając różnorodność przypadków i okoliczności, które mogą wystąpić w państwach członkowskich, oraz biorąc pod uwagę brak doświadczenia w stosowaniu art. 22 rozporządzenia (UE) 2018/848, na obecnym etapie nie jest możliwe ustalenie wspólnych kryteriów na poziomie Unii pozwalających określić, czy dana sytuacja może być zakwalifikowana jako okoliczności katastroficzne. Należy jednak należy ustanowić przepis mówiący, że państwo członkowskie, w którym taka sytuacja ma miejsce, powinno wydać formalną decyzję uznającą daną sytuację za okoliczności katastroficzne. Taka formalna decyzja powinna zostać wydana albo dla całego obszaru, albo dla konkretnego podmiotu.
(4) Należy ograniczyć stosowanie wyjątkowych zasad produkcji w Unii do tego, co jest ściśle niezbędne do kontynuacji lub przywrócenia produkcji ekologicznej. Odstępstwa przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny być zatem ograniczone w czasie i powinny być przyznawane wyłącznie w odniesieniu do dotkniętych takimi okolicznościami rodzajów produkcji lub, w stosownych przypadkach, działek rolnych, oraz wszystkim zainteresowanym podmiotom na danym obszarze lub konkretnym podmiotom objętym formalną decyzją.
(5) Konieczne jest ustanowienie w niniejszym rozporządzeniu wyjątkowych zasad produkcji, które mogą być stosowane w przypadku wystąpienia okoliczności katastroficznych w odniesieniu do produkcji roślinnej, zwierzęcej, akwakul- tury i produkcji wina, w postaci odstępstw i warunków tych odstępstw.
(6) 2 W przypadku gdy podmioty dotknięte okolicznościami katastroficznymi nie mogą uzyskać dostępu do ekologicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin lub materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin w okresie konwersji do ekologicznej produkcji roślin i produktów roślinnych innych niż materiał przeznaczony do reprodukcji roślin, konieczne jest zapewnienie tym podmiotom możliwości stosowania pod pewnymi warunkami nieekolo- gicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin.
(7) W przypadku gdy w gospodarstwie lub w jednostce produkcyjnej występuje duża śmiertelność zwierząt, w tym pszczół lub innych owadów, a podmioty nie mają dostępu do ekologicznych zwierząt, pszczół lub innych owadów w celu odnowienia lub odbudowania swojego stada, konieczne jest zapewnienie tym podmiotom możliwości stosowania w określonych warunkach zwierząt nieekologicznych.
(8) Ponieważ niektóre ekstremalne zjawiska klimatyczne, takie jak poważne susze lub powodzie, mogą drastycznie ograniczyć dostępność paszy ekologicznej lub paszy w okresie konwersji, konieczne jest zapewnienie podmiotom, których to dotyczy, możliwości żywienia zwierząt gospodarskich paszą nieekologiczną.
(9) Z uwagi na fakt, że niektóre zdarzenia, takie jak trzęsienia ziemi lub powódź, mogą częściowo zniszczyć pastwiska lub budynki inwentarskie w gospodarstwie lub w jednostce produkcyjnej, konieczne jest zapewnienie podmiotom, których to dotyczy, odstępstwa od obowiązku wypasu zwierząt gospodarskich lub utrzymywania ich zgodnie z maksymalną gęstością obsady w budynkach oraz minimalną powierzchnią pomieszczeń i przestrzeni otwartych, jak określono w akcie wykonawczym przyjętym zgodnie z art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/848.
(10) Ponieważ niektóre ekstremalne zjawiska klimatyczne, takie jak susze lub powodzie, mogą drastycznie ograniczyć dostępność ekologicznej paszy objętościowej, paszy zielonej, suszu paszowego lub kiszonki, konieczne jest zapewnienie podmiotom, których to dotyczy, możliwości zmniejszenia udziału procentowego suchej masy w dziennej dawce pokarmowej bydła, owiec, kóz i zwierząt koniowatych, pod warunkiem że zaspokojone są potrzeby żywieniowe zwierząt na poszczególnych etapach ich rozwoju.
(11) Ponieważ niektóre zdarzenia inne niż warunki klimatyczne, takie jak pożary lub trzęsienia ziemi, mogą drastycznie zmniejszyć dostępność nektaru i pyłku kwiatowego dla pszczół, jeśli przetrwanie uli jest zagrożone, należy przewidzieć możliwość dokarmiania rodzin pszczelich ekologicznym miodem lub pyłkiem, ekologicznymi syropami cukrowymi lub ekologicznym cukrem.
(12) Z uwagi na to, że niektóre zdarzenia, takie jak ekstremalne warunki klimatyczne, pożary lub trzęsienia ziemi, mogą drastycznie ograniczyć źródła nektaru i pyłku kwiatowego na niektórych obszarach, w przypadku gdy przetrwanie uli jest zagrożone, konieczne jest zapewnienie podmiotom, których to dotyczy, możliwości przenoszenia rodzin pszczelich na obszary porośnięte roślinnością, na którą nie składają się zasadniczo rośliny uprawiane ekologicznie lub roślinność naturalna lub lasy zarządzane zgodnie z przepisami dotyczącymi produkcji ekologicznej, lub uprawy poddawane jedynie działaniu metod o niewielkim oddziaływaniu na środowisko.
(13) W przypadku gdy w gospodarstwie lub w jednostce produkcyjnej występuje duża śmiertelność zwierząt akwakul- tury, a podmioty nie mają dostępu do ekologicznych zwierząt akwakultury w celu odnowienia lub odbudowy swoich zasobów, konieczne jest zapewnienie tym podmiotom możliwości stosowania w określonych warunkach nieeko- logicznych zwierząt akwakultury.
(14) W przypadku gdy niektóre okoliczności katastroficzne mają negatywny wpływ na stan sanitarny winogron ekologicznych, konieczne jest zapewnienie możliwości użycia przez producentów wina większej ilości dwutlenku siarki niż maksymalna ilość określona w akcie wykonawczym przyjętym na podstawie art. 24 ust. 9 rozporządzenia (UE) 2018/ 848, lecz w żadnym przypadku nie większej niż maksymalna ilość określona w części B załącznika I do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/934 3 w celu otrzymania porównywalnego produktu końcowego.
(15) W celu zapewnienia przejrzystości i na potrzeby kontroli konieczne jest, aby informacje dotyczące przyznanych odstępstw były udostępniane w sposób zharmonizowany między państwami członkowskimi a Komisją za pośrednictwem systemu komputerowego.
(16) Należy zapewnić, aby podmioty, którym przyznano odstępstwa, spełniały warunki przyznanych odstępstw. Na potrzeby kontroli podmioty powinny przechowywać dokumenty potwierdzające, że przyznano im pewne odstępstwa mające znaczenie dla ich działalności i że spełniają warunki z nimi związane.
(17) W celu zapewnienia jasności i pewności prawa niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2018/848,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.428.5 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2020/2146 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 w odniesieniu do wyjątkowych zasad produkcji w przypadku produkcji ekologicznej |
Data aktu: | 24/09/2020 |
Data ogłoszenia: | 18/12/2020 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2022, 07/01/2021 |