uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH), utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE 1 , w szczególności jego art. 131,
(1) Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 nakłada na producentów, importerów i dalszych użytkowników szczegółowe wymogi dotyczące rejestracji i obowiązki w zakresie generowania danych na temat substancji, które produkują, importują lub stosują, w celu oceny ryzyka związanego z tymi substancjami oraz opracowania i zalecenia odpowiednich środków kontroli ryzyka.
(2) W załącznikach VII-X do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 określono wymagania w zakresie informacji standardowych dotyczących substancji produkowanych lub importowanych w ilości odpowiednio co najmniej 1 tony, co najmniej 10 ton, co najmniej 100 ton i co najmniej 1 000 ton. W załączniku XI do wspomnianego rozporządzenia określono ogólne zasady dostosowywania standardowego trybu badań określonego w załącznikach VII-X do powyższego rozporządzenia.
(3) W czerwcu 2019 r. Komisja i Europejska Agencja Chemikaliów ("Agencja") stwierdziły we wspólnym planie działania w zakresie oceny REACH 2 , że niektóre przepisy zawarte w załącznikach do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 powinny zostać zmienione, aby zapewnić większą jasność w odniesieniu do obowiązków rejestrujących oraz roli i obowiązków Agencji na mocy, odpowiednio, tytułów II i VI wspomnianego rozporządzenia.
(4) Jak wynika z dotychczasowych doświadczeń, teksty wprowadzające w załącznikach VII-X do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 są niewystarczające i należy wprowadzić dodatkowe wymogi dotyczące celów związanych ze zdrowiem ludzi i środowiskiem w odniesieniu do wybranego projektu badania, w przypadku gdy metoda badawcza oferuje elastyczność. Powinno to między innymi skutkować zapewnieniem przeprowadzania badań na zwierzętach przy odpowiednio wysokich dawkach.
(5) Aby zapewnić użyteczność dostarczanych informacji, należy doprecyzować niektóre przepisy dotyczące informacji na temat właściwości fizykochemicznych substancji, określone w załączniku VII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, w odniesieniu do wymagań w zakresie informacji dotyczących napięcia powierzchniowego i rozpuszczalności w wodzie metali i trudno rozpuszczalnych związków metali.
(6) Niektóre przepisy dotyczące informacji toksykologicznych w załączniku VII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 należy zmienić w celu wyjaśnienia obowiązków rejestrujących oraz odpowiedzialności Agencji za przeprowadzanie badań in vitro działania drażniącego na oczy.
(7) Uznano, że różne przepisy dotyczące informacji toksykologicznych w załączniku VIII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 są niejasne i wymagają przeformułowania. Przepisy te dotyczą w szczególności przeprowadzania badań in vivo działania drażniącego na skórę lub oczy oraz 28-dniowego badania toksyczności dawki powtórzonej.
(8) Niektóre przepisy dotyczące informacji o fizykochemicznych właściwościach substancji w załączniku IX do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 należy doprecyzować w celu dodania nowych szczególnych zasad dotyczących dostosowań w zakresie stałej dysocjacji i lepkości.
(9) Przepisy dotyczące informacji toksykologicznych w załączniku IX do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 wymagają pewnych wyjaśnień dotyczących przypadków, w których nie trzeba wykonywać badania toksyczności podprzewlek- łej. Ponadto konieczna jest zmiana szczególnych zasad określonych w załącznikach IX i X do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, dotyczących dostosowań w zakresie badań szkodliwego działania na rozrodczość, w celu dokładniejszego określenia przypadków, w których nie trzeba wykonywać tych badań. Należy również wyjaśnić, w jaki sposób wykazać niską toksyczność substancji do celów dostosowania badań. Ponadto należy uprościć przepis określający warunki, w których dalsze badania nie są konieczne w odniesieniu do działania szkodliwego na funkcje rozrodcze i płodność lub na rozwój.
(10) Należy również zmienić załącznik IX do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, aby wykluczyć możliwość odstąpienia od przeprowadzania odpowiednich badań dotyczących losów i zachowania się w środowisku wyłącznie na podstawie niskiego współczynnika podziału n-oktanol/woda, jeżeli nie jest to właściwe.
(11) W załączniku IX i X do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 możliwości odstąpienia od badania należy dostosować do terminologii w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1272/2008.
(12) Należy zmienić ogólne zasady dostosowywania standardowego trybu badań w załączniku XI do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 w celu ich aktualizacji i usunięcia dwuznaczności niektórych przepisów. Zmiany te dotyczą w szczególności przepisów dotyczących wykorzystania istniejących danych, wagi dowodów i grupowania substancji.
(13) Ze względu na niepewność co do tego, co można uznać za istniejące dane, termin stosowany w podsekcji 1.1 załącznika XI do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 należy doprecyzować poprzez dostosowanie go do art. 13 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia. Odniesienie do dobrej praktyki laboratoryjnej należy skreślić, aby zapewnić spójność z częścią normatywną przedmiotowego rozporządzenia.
(14) W załączniku XI do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 należy wyjaśnić, jak stosować dostosowanie oparte na wadze dowodów do konkretnych wymagań w zakresie informacji i w jaki sposób należy ten fakt udokumentować.
(15) Konieczne jest wyjaśnienie zasad określonych w załączniku XI do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 dotyczących ustalania podobieństwa strukturalnego. Należy wyjaśnić, jaka dokumentacja jest wymagana w odniesieniu do podejścia przekrojowego, w tym w szczególności w odniesieniu do substancji o nieznanym lub zmiennym składzie, złożonych produktów reakcji i materiałów biologicznych. Ponadto należy usunąć wzmiankę dotyczącą wydawania wytycznych w tym zakresie przez Agencję, ponieważ wytyczne te zostały już opublikowane.
(16) Przypis w sekcji "Badania zależne od narażenia ustalane indywidualnie dla każdej substancji" w załączniku XI do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 należy przenieść do głównego tekstu w celu zwiększenia jego widoczności. Należy również zmienić przepisy w tej sekcji, aby doprecyzować tekst prawny i dostosować go do zmian dotyczących informacji toksykologicznych.
(17) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1907/2006.
(18) Proponowane zmiany mają na celu wyjaśnienie niektórych wymagań w zakresie informacji oraz zwiększenie pewności prawa w odniesieniu do praktyk w zakresie oceny stosowanych już przez Agencję. Nie można jednak wykluczyć, że na skutek zmiany przepisów konieczna będzie aktualizacja dokumentacji rejestracyjnej. W związku z tym stosowanie niniejszego rozporządzenia należy odroczyć.
(19) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 133 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.216.121 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2021/979 zmieniające załączniki VII-XI do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) |
Data aktu: | 17/06/2021 |
Data ogłoszenia: | 18/06/2021 |
Data wejścia w życie: | 08/01/2022, 08/07/2021 |