uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 9,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Aby rozwiązania administratorów wskaźników referencyjnych w zakresie zarządzania były solidne, powinny one przewidywać strukturę organizacyjną, która w jasny i udokumentowany sposób określa procedury podejmowania decyzji w zakresie zarządzania, zasady dotyczące sprawozdawczości wewnętrznej oraz podział funkcji i obowiązków między osoby biorące udział w opracowywaniu wskaźnika referencyjnego.
(2) Solidne rozwiązania w zakresie zarządzania powinny umożliwiać identyfikację ewentualnych konfliktów interesów, które mogą powstać w ramach struktury organizacyjnej administratorów wskaźników referencyjnych, oraz zarządzanie tymi konfliktami. W związku z tym rozwiązania administratorów wskaźników referencyjnych w zakresie zarządzania powinny w szczególności określać strukturę organu zarządzającego oraz jego role i obowiązki.
(3) Okoliczność, która może prowadzić do konfliktu interesów, nie wyklucza automatycznie udziału osoby uwikłanej w taki konflikt interesów w opracowywaniu wskaźnika referencyjnego. Administratorzy wskaźników referencyjnych powinni jednak zidentyfikować wszystkie okoliczności, które mogą prowadzić do potencjalnego lub faktycznego konfliktu interesów, ocenić je i w stosownych przypadkach zdecydować o środkach łagodzących taki konflikt.
(4) Administratorzy wskaźników referencyjnych należący do grupy powinni należycie ocenić wszelkie implikacje wynikające ze struktury grupy dla ich własnych rozwiązań w zakresie zarządzania. W ramach takiej oceny administratorzy powinni przeanalizować, czy wynikające z tego konflikty interesów mogą zagrozić ich zdolności do wywiązywania się z obowiązków regulacyjnych. Należy również ocenić, czy niezależność administratorów mogłaby być zagrożona przez strukturę grupy lub fakt, że członek organu zarządzającego administratorów jest również członkiem zarządu innych jednostek z tej samej grupy. Ci administratorzy wskaźników referencyjnych powinni przyjąć szczegółowe procedury zapobiegania konfliktom interesów, które mogą wynikać z tej struktury grupy, oraz zarządzania tymi konfliktami.
(5) Administratorzy działający jako część grupy powinni mieć możliwość poszukiwania synergii na poziomie grupy. Jednakże funkcje zlecane na zasadzie outsourcingu w ramach grupy powinny być zgodne z art. 10 rozporządzenia (UE) 2016/1011 oraz ze wszystkimi innymi stosownymi przepisami tego rozporządzenia.
(6) Zgodnie z zasadą proporcjonalności administratorzy pozaistotnych wskaźników referencyjnych nie powinni podlegać nadmiernemu obciążeniu administracyjnemu. W odniesieniu do opracowywanych przez nich pozaistotnych wskaźników referencyjnych administratorzy ci powinni zatem mieć możliwość odstąpienia od niektórych wymogów dotyczących ich struktury organizacyjnej. Ponadto, jeżeli jest to uzasadnione charakterem, skalą i złożonością ich działalności, prawdopodobieństwem wystąpienia konfliktu interesów między opracowywaniem wskaźnika referencyjnego a wszelkimi innymi rodzajami działalności administratora, a także stopniem swobody uznania związanym z procesem opracowywania wskaźnika, niektórzy administratorzy wskaźników referencyjnych powinni mieć możliwość odstąpienia od wymogu określenia w swoich rozwiązaniach w zakresie zarządzania procedury powoływania organu zarządzającego.
(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(8) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy ewentualnych kosztów i korzyści, które mogą się z nim wiązać, oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .
(9) W celu zapewnienia spójności z datą rozpoczęcia stosowania art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2175 3 , na mocy którego do rozporządzenia (UE) 2016/1011 wprowadzono art. 4 ust. 9 tego rozporządzenia, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2022 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.291.9 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/1342 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających wymogi służące zapewnieniu, by rozwiązania administratora w zakresie zarządzania były wystarczająco solidne |
Data aktu: | 06/05/2021 |
Data ogłoszenia: | 13/08/2021 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2022, 02/09/2021 |