Rozporządzenie delegowane 2021/1342 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających wymogi służące zapewnieniu, by rozwiązania administratora w zakresie zarządzania były wystarczająco solidne

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/1342
z dnia 6 maja 2021 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających wymogi służące zapewnieniu, by rozwiązania administratora w zakresie zarządzania były wystarczająco solidne *
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 9,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Aby rozwiązania administratorów wskaźników referencyjnych w zakresie zarządzania były solidne, powinny one przewidywać strukturę organizacyjną, która w jasny i udokumentowany sposób określa procedury podejmowania decyzji w zakresie zarządzania, zasady dotyczące sprawozdawczości wewnętrznej oraz podział funkcji i obowiązków między osoby biorące udział w opracowywaniu wskaźnika referencyjnego.

(2) Solidne rozwiązania w zakresie zarządzania powinny umożliwiać identyfikację ewentualnych konfliktów interesów, które mogą powstać w ramach struktury organizacyjnej administratorów wskaźników referencyjnych, oraz zarządzanie tymi konfliktami. W związku z tym rozwiązania administratorów wskaźników referencyjnych w zakresie zarządzania powinny w szczególności określać strukturę organu zarządzającego oraz jego role i obowiązki.

(3) Okoliczność, która może prowadzić do konfliktu interesów, nie wyklucza automatycznie udziału osoby uwikłanej w taki konflikt interesów w opracowywaniu wskaźnika referencyjnego. Administratorzy wskaźników referencyjnych powinni jednak zidentyfikować wszystkie okoliczności, które mogą prowadzić do potencjalnego lub faktycznego konfliktu interesów, ocenić je i w stosownych przypadkach zdecydować o środkach łagodzących taki konflikt.

(4) Administratorzy wskaźników referencyjnych należący do grupy powinni należycie ocenić wszelkie implikacje wynikające ze struktury grupy dla ich własnych rozwiązań w zakresie zarządzania. W ramach takiej oceny administratorzy powinni przeanalizować, czy wynikające z tego konflikty interesów mogą zagrozić ich zdolności do wywiązywania się z obowiązków regulacyjnych. Należy również ocenić, czy niezależność administratorów mogłaby być zagrożona przez strukturę grupy lub fakt, że członek organu zarządzającego administratorów jest również członkiem zarządu innych jednostek z tej samej grupy. Ci administratorzy wskaźników referencyjnych powinni przyjąć szczegółowe procedury zapobiegania konfliktom interesów, które mogą wynikać z tej struktury grupy, oraz zarządzania tymi konfliktami.

(5) Administratorzy działający jako część grupy powinni mieć możliwość poszukiwania synergii na poziomie grupy. Jednakże funkcje zlecane na zasadzie outsourcingu w ramach grupy powinny być zgodne z art. 10 rozporządzenia (UE) 2016/1011 oraz ze wszystkimi innymi stosownymi przepisami tego rozporządzenia.

(6) Zgodnie z zasadą proporcjonalności administratorzy pozaistotnych wskaźników referencyjnych nie powinni podlegać nadmiernemu obciążeniu administracyjnemu. W odniesieniu do opracowywanych przez nich pozaistotnych wskaźników referencyjnych administratorzy ci powinni zatem mieć możliwość odstąpienia od niektórych wymogów dotyczących ich struktury organizacyjnej. Ponadto, jeżeli jest to uzasadnione charakterem, skalą i złożonością ich działalności, prawdopodobieństwem wystąpienia konfliktu interesów między opracowywaniem wskaźnika referencyjnego a wszelkimi innymi rodzajami działalności administratora, a także stopniem swobody uznania związanym z procesem opracowywania wskaźnika, niektórzy administratorzy wskaźników referencyjnych powinni mieć możliwość odstąpienia od wymogu określenia w swoich rozwiązaniach w zakresie zarządzania procedury powoływania organu zarządzającego.

(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).

(8) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy ewentualnych kosztów i korzyści, które mogą się z nim wiązać, oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .

(9) W celu zapewnienia spójności z datą rozpoczęcia stosowania art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2175 3 , na mocy którego do rozporządzenia (UE) 2016/1011 wprowadzono art. 4 ust. 9 tego rozporządzenia, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2022 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Procedury decyzyjne, podział funkcji i obowiązków oraz zasady dotyczące sprawozdawczości wewnętrznej

1. 
Rozwiązania administratorów wskaźników referencyjnych w zakresie zarządzania są zatwierdzane przez organ zarządzający, jeżeli taki istnieje, i określają w jasny i dobrze udokumentowany sposób wszystkie następujące elementy:
a)
procedury podejmowania decyzji przez kierownictwo;
b)
schemat organizacyjny administratora wskaźnika referencyjnego, określający, w jaki sposób przydziela się funkcje i obowiązki osobom bezpośrednio biorącym udział w opracowywaniu tego wskaźnika;
c)
zasady dotyczące sprawozdawczości wewnętrznej.
2. 
Procedury, o których mowa w ust. 1 lit. a), obejmują, w stosownych przypadkach, wszystkie następujące elementy:
a)
skład, role i obowiązki organu zarządzającego i wszystkich powiązanych z nim komitetów;
b)
strukturę organu zarządzającego;
c)
powołanie organu zarządzającego.
3. 
Schemat organizacyjny, o którym mowa w ust. 1 lit. b), określa wszelkie funkcje zlecone na zasadzie outsourcingu w ramach grupy administratora i poza nią oraz wspólny personel w ramach grupy administratora. Przy podziale funkcji i obowiązków w zasadach administratorów w zakresie zarządzania zapewnia się, aby w przypadku gdy dane osoby pełnią wiele funkcji lub są zaangażowane w prace różnych komitetów, były one w stanie poświęcić wystarczająco dużo czasu na powierzone im funkcje i obowiązki oraz by nie uniemożliwiano im należytego, uczciwego i profesjonalnego wykonywania swoich funkcji.

Do celów akapitu pierwszego administratorzy biorą pod uwagę liczbę posiedzeń, w których uczestniczy dana osoba, charakter konkretnego stanowiska i związanych z nimi obowiązków oraz to, czy dana osoba wykonuje jakąkolwiek inną funkcję lub czynność.

4. 
Rozwiązania administratorów wskaźników referencyjnych w zakresie zarządzania przewidują jasne ramy wynagradzania wszystkich osób, które bezpośrednio biorą udział w opracowywaniu wskaźnika referencyjnego, z uwzględnieniem przydzielonych im funkcji i obowiązków.
5. 
Administratorzy wskaźników referencyjnych mogą podjąć decyzję o niestosowaniu ust. 2 lit. c) i ust. 4 w odniesieniu do swoich pozaistotnych wskaźników referencyjnych.
6. 
Administratorzy wskaźników referencyjnych mogą podjąć decyzję o niestosowaniu ust. 2 lit. c) i ust. 4, jeżeli taka decyzja jest właściwa i proporcjonalna, biorąc pod uwagę:
a)
charakter, skalę i złożoność działalności administratora;
b)
prawdopodobieństwo wystąpienia konfliktu interesów między opracowywaniem wskaźnika a wszelką inną działalnością administratora;
c)
stopień swobody uznania związany z procesem opracowywania wskaźnika referencyjnego.
Artykuł  2

Odpowiedzialność

1. 
Rozwiązania administratorów wskaźników referencyjnych w zakresie zarządzania określają w jasny i dobrze udokumentowany sposób - w ramach ich struktury organizacyjnej - odpowiedzialność następujących osób:
a)
osób odpowiedzialnych za decyzje, które mogą mieć istotny wpływ na opracowywanie wskaźnika referencyjnego, w szczególności w przypadku gdy podejmowanie takich decyzji jest delegowane;
b)
osób odpowiedzialnych za publikację lub ujawnienie informacji dotyczących istniejących lub potencjalnych konfliktów interesów zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2016/1011;
c)
osób odpowiedzialnych za ustanowienie szczególnych procedur kontroli wewnętrznej w celu zapewnienia rzetelności i wiarygodności pracownika lub osoby wyznaczającej wskaźnik referencyjny, o których mowa w art. 4 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2016/1011;
d)
osób odpowiedzialnych za sprawozdawczość wewnętrzną dotyczącą wszelkich okoliczności, które mogą prowadzić do konfliktu interesów.
2. 
Administratorzy wskaźników referencyjnych mogą podjąć decyzję o niestosowaniu ust. 1 lit. d) w odniesieniu do swoich pozaistotnych wskaźników referencyjnych.
Artykuł  3

Wymagania dotyczące przejrzystości

1. 
W rozwiązaniach administratorów wskaźników referencyjnych w zakresie zarządzania zapewnia się, aby wszyscy kierownicy lub pracownicy administratorów oraz wszelkie inne osoby fizyczne, z których usług korzystają administratorzy lub które pozostają pod ich kontrolą i które bezpośrednio biorą udział w opracowywaniu wskaźnika referencyjnego, byli świadomi swoich obowiązków oraz procedur, których należy przestrzegać w celu właściwego wywiązywania się z tych obowiązków.
2. 
W przypadku gdy administrator wskaźnika referencyjnego jest częścią grupy, rozwiązania tego administratora w zakresie zarządzania wyszczególniają wszystkie funkcje związane z wszelkimi usługami i czynnościami w zakresie opracowywania wskaźnika, które zostały zlecone na zasadzie outsourcingu, również podmiotom powiązanym, zgodnie z art. 10 rozporządzenia (UE) 2016/1011.
Artykuł  4

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2022 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 6 maja 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
* Rozporządzenie zmienione przez art. 1 rozporządzenia nr 2024/230 z dnia 25 października 2023 r. (Dz.U.UE.L.2024.230) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2024 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst ze względu na bezprzedmiotowość.
1 Dz.U. L 171 z 29.6.2016, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2175 z dnia 18 grudnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), rozporządzenie (UE) nr 1094/2010 w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych), rozporządzenie (UE) nr 1095/2010 w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), rozporządzenie (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych, rozporządzenie (UE) 2016/1011 w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych oraz rozporządzenie (UE) 2015/847 w sprawie informacji towarzyszących transferom środków pieniężnych (Dz.U. L 334 z 27.12.2019, s. 1).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.291.9

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2021/1342 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających wymogi służące zapewnieniu, by rozwiązania administratora w zakresie zarządzania były wystarczająco solidne
Data aktu: 06/05/2021
Data ogłoszenia: 13/08/2021
Data wejścia w życie: 01/01/2022, 02/09/2021