uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 11 ust. 6,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE 1 , w szczególności art. 25,
(1) Europejski Bank Centralny (EBC) wykonuje swoje zadania zgodnie z Traktatami i rozporządzeniem Rady (UE) nr 1024/2013 2 .
(2) Zgodnie z art. 45 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1725 decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2020/655 (EBC/2020/28) 3 określa ogólne zasady wdrażające rozporządzenie (UE) 2018/1725 w odniesieniu do EBC. W szczególności decyzja ta określa zasady powoływania i rolę inspektora ochrony danych w EBC, w tym jego zadania, obowiązki i uprawnienia.
(3) Wykonując powierzone mu zadania, EBC - a w szczególności dana jednostka organizacyjna - pełni funkcję administratora danych w zakresie, w jakim samodzielnie lub wspólnie z innymi jednostkami określa cele i sposoby przetwarzania danych osobowych.
(4) Zgodnie z art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 EBC posiada wyłączną kompetencję w zakresie wykonywania, do celów nadzoru, oraz w celu zapewnienia bezpieczeństwa i dobrej kondycji instytucji kredytowych oraz stabilności systemu finansowego, szczególnych zadań w odniesieniu do wszystkich instytucji kredytowych mających siedzibę w państwach członkowskich uczestniczących w Jednolitym Mechanizmie Nadzorczym.
(5) Wykonując te szczególne zadania, EBC przetwarza szereg kategorii informacji, które mogą dotyczyć zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej, takich jak dane dotyczące ustalenia tożsamości, dane kontaktowe, dane zawodowe, dane finansowe lub administracyjne, dane otrzymane z określonych źródeł, dane dotyczące łączności elektronicznej i danych o ruchu elektronicznym, informacje z rejestrów karnych, informacje dotyczące interesów finansowych i niefinansowych, szczegółowe informacje na temat relacji osoby fizycznej lub jej bliskich z nadzorowanymi podmiotami lub członkami organu zarządzającego nadzorowanych podmiotów oraz dane dotyczące stanowiska, na które dana osoba została lub może zostać wyznaczona. Dane osobowe mogą również stanowić część oceny, w tym oceny przeprowadzanej do celów udzielenia zezwolenia instytucji kredytowej, cofnięcia zezwolenia instytucji kredytowej oraz procedury udzielenia zezwolenia na nabycie znacznego pakietu akcji, w odniesieniu do prawa utworzenia istotnego nadzorowanego podmiotu, w celu ustalenia, czy spełnione są wymogi dotyczące kompetencji i reputacji, w odniesieniu do polityki wynagrodzeń istotnego nadzorowanego podmiotu oraz w odniesieniu do kredytów udzielanych przez taki podmiot urzędnikom wyższego szczebla takiego podmiotu i osobom powiązanym z tymi urzędnikami oraz w odniesieniu do zarzutów dotyczących potencjalnego naruszenia aktów prawnych, o których mowa w art. 4 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013.
(6) Celem EBC przy wykonywaniu tych szczególnych zadań jest realizacja ważnych założeń leżących w ogólnym interesie publicznym Unii. Z tego względu wykonywanie takich zadań powinno być zapewnione zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1725, w szczególności jego art. 25 ust. 1 lit. c) i g). W szczególności wykonując takie zadania, EBC działa w ogólnym interesie publicznym Unii jako organ publiczny, któremu powierzono wykonywanie, do celów nadzorczych, szczególnych zadań w odniesieniu do wszystkich instytucji kredytowych mających siedzibę w państwach członkowskich uczestniczących w Jednolitym Mechanizmie Nadzorczym. Zadania te obejmują funkcje kontrolne, inspekcyjne lub regulacyjne związane z wykonywaniem władzy publicznej w związku z nadzorem ostro- żnościowym nad instytucjami kredytowymi.
(7) W tym kontekście należy określić podstawy, w oparciu o które EBC może ograniczać prawa osób, których dane dotyczą, w odniesieniu do danych uzyskanych w ramach wykonywania zadań nadzorczych zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1024/2013.
(8) Zgodnie z art. 25 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 ograniczenia w stosowaniu art. 14-22, art. 35 i 36 oraz - w zakresie, w jakim jego przepisy odpowiadają prawom i obowiązkom przewidzianym w art. 14-22 - art. 4 tego rozporządzenia należy określić w przepisach wewnętrznych lub aktach prawnych przyjętych na podstawie Traktatów. W związku z tym EBC powinien określić zasady, na podstawie których może ograniczać prawa osób, których dane dotyczą, w wykonywaniu swoich zadań nadzorczych.
(9) Podczas gdy niniejsza decyzja określa zasady, zgodnie z którymi EBC może ograniczać prawa osób, których dane dotyczą, wykonując swoje zadania nadzorcze, Zarząd zamierza przyjąć odrębną decyzję przyjmującą zasady wewnętrzne dotyczące ograniczenia tych praw przy przetwarzaniu przez EBC danych osobowych w związku ze swoim funkcjonowaniem wewnętrznym.
(10) EBC może mieć możliwość zastosowania wyjątku zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1725, w szczególności art. 15 ust. 4, art. 16 ust. 5, art. 19 ust. 3 lub art. 35 ust. 3 tego rozporządzenia, w wyniku czego zastosowanie ograniczenia praw nie będzie niezbędne. W przypadku przetwarzania do celów archiwalnych w interesie publicznym, do celów badań naukowych lub historycznych lub do celów statystycznych EBC może mieć możliwość zastosowania wyjątku określonego w art. 16 ust. 5 lit. b) lub art. 19 ust. 3 lit. d) rozporządzenia (UE) 2018/1725.
(11) Wykonywanie przez osoby, których dane dotyczą, praw, o których mowa w art. 17, 18, 20, 21, 22 i 23 rozporządzenia (UE) 2018/1725, może uniemożliwić lub poważnie utrudnić osiągnięcie określonych celów, w tym, w zależności od przypadku, celów archiwalnych leżących w interesie publicznym, celów związanych z badaniami naukowymi lub historycznymi lub celów statystycznych. W związku z powyższym niniejsza decyzja powinna przewidywać odstępstwo od tych praw zgodnie z art. 25 ust. 3 lub 4 rozporządzenia (UE) 2018/1725, z zastrzeżeniem odpowiednich zabezpieczeń.
(12) EBC powinien uzasadnić, dlaczego takie ograniczenia praw osób, których dane dotyczą, są niezbędne i proporcjonalne w społeczeństwie demokratycznym w celu ochrony celów realizowanych w ramach sprawowania przez niego władzy publicznej oraz funkcji z nią związanych, a także określić, w jaki sposób EBC szanuje istotę podstawowych praw i wolności przy nakładaniu takich ograniczeń.
(13) W tym kontekście EBC jest zobowiązany do przestrzegania, w możliwie najszerszym zakresie, praw podstawowych osób, których dane dotyczą, w szczególności w odniesieniu do prawa do żądania udzielenia informacji, dostępu do danych i ich sprostowania, prawa do usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania, prawa osoby, której dane dotyczą, do bycia zawiadomionym o naruszeniu dotyczącym ochrony danych osobowych, czy też prawa do poufności komunikacji, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1725.
(14) EBC może być jednak zobowiązany do ograniczenia informacji przekazywanych osobom, których dane dotyczą, oraz praw osób, których dane dotyczą, w celu zagwarantowania wykonywania swoich zadań, w szczególności własnych dochodzeń i procedur, dochodzeń i procedur innych organów publicznych oraz podstawowych praw i wolności innych osób związanych z dochodzeniami lub innymi procedurami.
(15) EBC powinien znieść ograniczenie, które zostało zastosowane, jeżeli przestanie być ono potrzebne.
(16) Inspektor ochrony danych EBC powinien dokonywać przeglądu stosowania ograniczeń w celu zapewnienia zgodności z niniejszą decyzją i rozporządzeniem (UE) 2018/1725.
(17) Zgodnie z art. 41 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 12 marca 2021 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Christine LAGARDE | |
Prezes EBC |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.328.15 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja EBC/2021/42 (2021/1486) przyjmująca zasady wewnętrzne dotyczące ograniczeń praw osób, których dane dotyczą, w związku z zadaniami Europejskiego Banku Centralnego w odniesieniu do nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi |
Data aktu: | 07/09/2021 |
Data ogłoszenia: | 16/09/2021 |
Data wejścia w życie: | 06/10/2021 |