Decyzja wykonawcza 2022/985 w sprawie równoważności ram regulacyjnych dotyczących kontrahentów centralnych w Izraelu w stosunku do wymogów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/985
z dnia 22 czerwca 2022 r.
w sprawie równoważności ram regulacyjnych dotyczących kontrahentów centralnych w Izraelu w stosunku do wymogów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 25 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Procedura uznawania kontrahentów centralnych ("CCP") z siedzibą w państwach trzecich określona w art. 25 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 ma umożliwić CCP mającym siedzibę i posiadającym zezwolenie w państwach trzecich, których standardy regulacyjne są równoważne standardom ustanowionym w tymże rozporządzeniu, świadczenie usług rozliczeniowych na rzecz członków rozliczających lub systemów obrotu mających siedzibę w Unii. Przewidziana w tym rozporządzeniu procedura uznawania kontrahentów oraz decyzja o równoważności przyczyniają się do osiągnięcia nadrzędnego celu rozporządzenia (UE) nr 648/2012, jakim jest zmniejszenie ryzyka systemowego poprzez rozszerzenie zakresu wykorzystania bezpiecznych i solidnych CCP do rozliczania kontraktów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym również wówczas, gdy dani CCP mają siedzibę i uzyskali zezwolenie w państwie trzecim.

(2) Aby system prawny państwa trzeciego można było uznać za równoważny systemowi prawnemu Unii w odniesieniu do CCP, istotne skutki obowiązujących rozwiązań prawnych i nadzorczych powinny być równoważne z wymogami Unii pod względem osiąganych celów regulacyjnych. Celem takiej oceny równoważności jest zatem sprawdzenie, czy rozwiązania prawne i nadzorcze w danym państwie trzecim gwarantują, że CCP mający siedzibę i posiadający zezwolenie w tym państwie trzecim nie narażają członków rozliczających oraz systemów obrotu mających siedzibę w Unii na wyższy poziom ryzyka niż ten, na jaki ci członkowie rozliczający i systemy obrotu mogliby być narażeni w przypadku korzystania z usług CCP posiadających zezwolenie w Unii, a co za tym idzie, że nie powodują niedopuszczalnego poziomu ryzyka systemowego w Unii.

(3) Ocena, czy rozwiązania prawne i nadzorcze Izraela są równoważne rozwiązaniom unijnym, powinna opierać się nie tylko na analizie porównawczej prawnie wiążących wymogów mających zastosowanie do CCP w Izraelu, ale również na ocenie skutków tych wymogów. Komisja powinna również ocenić adekwatność tych wymogów w stosunku do celu, jakim jest ograniczenie ryzyka, na które mogą być narażeni członkowie rozliczający i systemy obrotu z siedzibą w Unii, biorąc pod uwagę wielkość rynku finansowego, na którym działają CCP w Izraelu. Aby zapewnić równoważne skutki w zakresie ograniczania ryzyka, wymogi w tym zakresie w odniesieniu do CCP prowadzących działalność na większych rynkach finansowych, gdzie poziom ryzyka jest wyższy, muszą być bardziej surowe niż wymogi w odniesieniu do CCP prowadzących działalność na mniejszych rynkach finansowych, gdzie poziom ryzyka jest niższy.

(4) W art. 25 ust. 6 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) nr 648/2012 określono trzy warunki, które muszą być spełnione, aby stwierdzić, że funkcjonujące w państwie trzecim rozwiązania prawne i nadzorcze dotyczące CCP, którzy uzyskali zezwolenie w tym państwie, są równoważne z rozwiązaniami ustanowionymi w tym rozporządzeniu.

(5) Zgodnie z art. 25 ust. 6 lit. a) CCP, którzy uzyskali zezwolenie w państwie trzecim, muszą spełniać prawnie wiążące wymogi równoważne wymogom określonym w tytule IV wspomnianego rozporządzenia.

(6) Prawnie wiążące wymogi mające zastosowanie do CCP posiadających zezwolenie w Izraelu zawarte są w ustawie o papierach wartościowych 5728-1968 2  (Securities Law, dalej "SL"), w szczególności jej sekcjach 50 A, 50B, 50B19 i 50C. Ustawa o papierach wartościowych powołuje się na przepisy sekcji 10 ustawy o systemach płatniczych 5768-2008 3  (Payment Systems Law, dalej "PSL"), w której określono kryteria regulujące sprawowanie nadzoru nad izbami rozliczeniowymi mającymi siedzibę w Izraelu (zapewnienie stabilnych i skutecznych izb rozliczeniowych) przez izraelski organ ds. papierów wartościowych (Israel Securities Authority, dalej "ISA"). Uzupełnieniem tych ram prawnych jest zbiór wytycznych wydanych przez ISA, a skierowanych do CCP z siedzibą w Izraelu. SL, PSL oraz wytyczne ISA zapewniają pełne wdrożenie międzynarodowych standardów określonych w zasadach dotyczących infrastruktury rynku finansowego ("PFMI") wydanych w kwietniu 2012 r. przez Komitet ds. Systemów Płatności i Rozrachunku ("CPMI") oraz Międzynarodową Organizację Komisji Papierów Wartościowych ("IOSCO") 4 .

(7) CCP z siedzibą w Izraelu muszą uzyskać zezwolenie izraelskiego ministra finansów udzielane po konsultacji z ISA i po uzyskaniu zgody Komisji ds. Finansów Knesetu. W celu świadczenia usług rozliczeniowych CCP są zobowiązani do przestrzegania szczegółowych przepisów określonych w SL oraz do posiadania wewnętrznych zasad i procedur, które w szczególności zapewniają zgodność ze wszystkimi odpowiednimi standardami PFMI. CCP z siedzibą w Izraelu muszą w szczególności prowadzić działalność w bezpieczny i skuteczny sposób oraz ostrożnie zarządzać ryzykiem związanym z prowadzoną działalnością i realizowanymi operacjami. Zgodnie z wytycznymi dla CCP posiadających zezwolenie w Izraelu wydanymi przez ISA w dniu 15 grudnia 2015 r. od CCP wymaga się również posiadania wystarczających zasobów w zakresie finansów, personelu, zarządzania ryzykiem, technologii informacyjnych, systemów i infrastruktury, aby mogli pełnić swoją funkcję jako CCP. Ponadto każdy CCP, który uzyskał zezwolenie w Izraelu, jest odpowiedzialny za określenie swoich wewnętrznych zasad, z tym że zgodnie z sekcją 50B lit. a) pkt 1 SL zmiana zasad dotyczących członkostwa wymaga formalnej zgody ISA. Niezależnie od tego przepisu ISA może, zgodnie z sekcją 50C lit. b) SL, nakazać wprowadzenie zmian w zasadach CCP, który uzyskał zezwolenie w Izraelu, jeżeli zasady te są niezgodne z izraelskimi ramami prawnymi dotyczącymi CCP lub z PFMI.

(8) Izraelski rynek finansowy jest znacznie mniejszy niż rynek finansowy Unii. W szczególności w 2015 r. łączna wartość transakcji na instrumentach pochodnych rozliczonych w Izraelu stanowiła mniej niż 1 % łącznej wartości transakcji na instrumentach pochodnych rozliczonych w Unii. W związku z tym udział w CCP posiadających zezwolenie w Izraelu naraża członków rozliczających i systemy obrotu z siedzibą w Unii na znacznie niższe ryzyko niż ich udział w CCP posiadających zezwolenie w Unii.

(9) Komisja stwierdza, że rozwiązania prawne i nadzorcze Izraela gwarantują, że CCP, którzy uzyskali zezwolenie w Izraelu, spełniają prawnie wiążące wymogi równoważne wymogom ustanowionym w tytule IV rozporządzenia (UE) nr 648/2012.

(10) Art. 25 ust. 6 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 648/2012 zawiera wymóg, aby rozwiązania prawne i nadzorcze dotyczące CCP posiadających zezwolenie w państwie trzecim zapewniały, aby CCP podlegali skutecznemu nadzorowi i egzekwowaniu prawa prowadzonym na bieżąco.

(11) Zgodnie z sekcją 50C SL ISA jest uprawniony do nadzorowania działalności CCP, którzy uzyskali zezwolenie w Izraelu. Celem nadzoru ISA jest zapewnienie stabilności i skuteczności CCP oraz kontrolowanie wypełniania przez CCP z Izraela ich obowiązków. Ponadto przepisy sekcji 10 PSL oraz sekcji 56 A i 50C lit. d) SL uzupełniają zestaw uprawnień przyznanych ISA, który może przeprowadzać wobec CCP audyty i kontrole w miejscu prowadzenia działalności oraz wymagać od CCP przedstawienia dokumentów potwierdzających odpowiednie wdrożenie prawnie wiążących wymogów dotyczących CCP posiadających zezwolenie w Izraelu. W przypadku podejrzenia naruszenia ISA może - zgodnie z sekcją 50C lit. b) SL - narzucić CCP, którzy uzyskali zezwolenie, zasady wewnętrzne.

(12) Komisja stwierdza, że rozwiązania prawne i nadzorcze Izraela dotyczące CCP posiadających zezwolenie w tym kraju przewidują skuteczny bieżący nadzór i skuteczne bieżące egzekwowanie prawa.

(13) Zgodnie z art. 25 ust. 6 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 648/2012 ramy prawne państwa trzeciego muszą przewidywać skuteczny równoważny system uznawania CCP, którzy uzyskali zezwolenie na podstawie systemów prawnych państw trzecich ("CCP z państw trzecich").

(14) CCP spoza Izraela, którzy chcą rozliczać instrumenty pochodne w Izraelu, muszą złożyć wniosek o licencję do przewodniczącego ISA i uzyskać zgodę izraelskiego ministra finansów. Zgodnie z sekcją 50 A lit. a8) SL, jeżeli przewodniczący ISA stwierdzi, że ISA może współpracować z organem właściwym dla posiadających zezwolenie CCP spoza Izraela, uzna, że wymogi prawne mające zastosowanie do danego CCP są równoważne z izraelskimi ramami prawnymi i że udzielenie licencji temu CCP nie zaszkodzi interesom inwestorów w Izraelu, ISA może podjąć decyzję o zwolnieniu tego CCP z przepisów regulacyjnych zawartych w izraelskich ramach prawnych dotyczących CCP. Uznanie CCP spoza Izraela jest zatem możliwe pod tymi warunkami.

(15) Komisja stwierdza, że ramy prawne Izraela przewidują skuteczny równoważny system uznawania CCP z państw trzecich.

(16) Komisja uważa zatem, że rozwiązania prawne i nadzorcze Izraela mające zastosowanie do CCP spełniają warunki określone w art. 25 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 648/2012. W związku z tym te rozwiązania prawne i nadzorcze należy uznać za równoważne z wymogami określonymi w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012.

(17) Podstawę niniejszej decyzji stanowią prawnie wiążące wymogi mające zastosowanie do CCP w Izraelu w dniu przyjęcia niniejszej decyzji. Komisja oraz Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych będą w dalszym ciągu monitorować zmiany ram prawnych i nadzorczych mających zastosowanie do CCP w Izraelu oraz spełnianie warunków, na podstawie których przyjęto niniejszą decyzję.

(18) Komisja może w każdej chwili podjąć decyzję o zmianie lub uchyleniu niniejszej decyzji, w szczególności w przypadku gdy zmiany w zakresie regulacji i nadzoru w Izraelu mają wpływ na warunki, na podstawie których przyjęto niniejszą decyzję.

(19) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Europejskiego Komitetu Papierów Wartościowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Do celów art. 25 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 rozwiązania prawne i nadzorcze Izraela mające zastosowanie do kontrahentów centralnych określone w ustawie o papierach wartościowych 5728-1968 i w ustawie o systemach płatniczych 5768-2008, uzupełnione wytycznymi izraelskiego organu ds. papierów wartościowych (Israel Securities Authority) dla kontrahentów centralnych w Izraelu, uznaje się za równoważne z wymogami określonymi w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 czerwca 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
1 Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1.
2 Ustawa o papierach wartościowych 5728-1968.
3 Ustawa o systemach płatniczych 5768-2008.
4 Komitet ds. Systemów Płatności i Rozrachunku/Komitet Techniczny Międzynarodowej Organizacji Komisji Papierów Wartościowych, "Zasady dotyczące infrastruktury rynków finansowych", kwiecień 2012 r., dokumenty CPMI nr 101.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.167.108

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/985 w sprawie równoważności ram regulacyjnych dotyczących kontrahentów centralnych w Izraelu w stosunku do wymogów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012
Data aktu: 22/06/2022
Data ogłoszenia: 24/06/2022
Data wejścia w życie: 14/07/2022