uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające Unijny program kosmiczny i Agencję Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 912/2010, (UE) nr 1285/2013 i (UE) nr 377/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE 1 , w szczególności jego art. 57 ust. 4, art. 58 ust. 3 i art. 58 ust. 8,
(1) Decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady nr 541/2014/UE 2 ustanowiono ramy wsparcia obserwacji i śledzenia obiektów kosmicznych (SST). Na podstawie tej decyzji grupa państw członkowskich utworzyła konsorcjum SST, którego celem jest świadczenie następujących usług SST: ocena ryzyka kolizji, wykrywanie i charakterystyka frag- mentacji na orbicie oraz ocena ryzyka niekontrolowanego ponownego wejścia obiektów kosmicznych w atmosferę ziemską.
(2) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/696 jednym z celów ogólnych unijnego programu kosmicznego jest zwiększanie bezpieczeństwa, ochrony i zrównoważonego charakteru wszystkich działań w przestrzeni kosmicznej związanych z obiektami kosmicznymi i rozprzestrzenianiem się śmieci kosmicznych, a także środowiska kosmicznego, przez wdrożenie odpowiednich środków, w tym opracowanie i wdrożenie technologii w zakresie unieszkodliwiania statków kosmicznych na koniec okresu eksploatacji oraz usuwania śmieci kosmicznych.
(3) Partnerstwo ds. SST, o którym mowa w art. 58 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/696, powinno przejąć działania prowadzone przez konsorcjum SST w zakresie świadczenia usług SST na poziomie Unii, zapewniając jednocześnie płynne przejście i ciągłość świadczenia usług SST.
(4) Zgodnie z art. 57 rozporządzenia (UE) 2021/696 każde państwo członkowskie może uczestniczyć w podkompo- nencie SST z należytym uwzględnieniem kryteriów określonych dla uczestnictwa w tym podkomponencie. Aby zachęcić państwa członkowskie do uczestnictwa, należy jak najdokładniej opisać poszczególne etapy procedury.
(5) Uczestnictwo państw członkowskich w partnerstwie ds. SST jest dobrowolne i zależy od oceny kryteriów zgodności. Dlatego ważne jest, aby procedura wyboru była jasno określona i uproszczona.
(6) Zgodnie z art. 57 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/696 państwa członkowskie składają jeden wspólny wniosek obejmujący wszystkie państwa członkowskie pragnące uczestniczyć w partnerstwie ds. SST. Niemniej jednak zgodnie z art. 57 ust. 3, jeżeli Komisji nie złożono wspólnego wniosku lub jeżeli wspólny wniosek nie spełnia kryteriów wymienionych w art. 57 ust. 1, co najmniej pięć państw członkowskich może złożyć Komisji wspólny wniosek.
(7) Zgodnie z art. 57 ust. 3 państwa członkowskie mogą przedstawiać konkurencyjne oferty. W przypadku przedstawienia konkurencyjnych ofert Komisja wybiera jedną z nich.
(8) Zgodnie z art. 57 rozporządzenia (UE) 2021/696 należy opracować przepisy dotyczące wykorzystania i wymiany danych SST.
(9) Wniosek państw członkowskich ma być zgodny z kryteriami i specyfikacjami wymienionymi w art. 57 ust. 1 i w niniejszej decyzji.
(10) Warunki indywidualne, warunki zbiorowe i szczegółowe przepisy dotyczące funkcjonowania ram organizacyjnych uczestnictwa państw członkowskich w SST powinny być oparte na praktykach opracowanych przez konsorcjum SST i mieć na celu zapewnienie świadczenia najbardziej efektywnych usług SST oraz najlepszego stosunku wartości do ceny.
(11) W ramach działań podejmowanych przez konsorcjum SST w ciągu ostatnich sześciu lat opracowano kluczowe wskaźniki efektywności. Mają one na celu zapewnienie kontroli jakości usług SST.
(12) W celu zapewnienia ustanowienia partnerstwa ds. SST konieczne jest wdrożenie przejrzystej i sprawnej procedury uczestnictwa państw członkowskich. Należy przedstawić poszczególne etapy procedury oraz wymienić i szczegółowo opisać kryteria stanowiące podstawę do wyboru.
(13) Po ustanowieniu partnerstwa ds. SST konieczne jest opracowanie kluczowych wskaźników efektywności, aby zapewnić właściwy nadzór nad działaniami tego partnerstwa.
(14) Aby partnerstwo ds. SST mogło zacząć funkcjonować, należy ustanowić płynne przejście między działaniami prowadzonymi przez konsorcjum SST ustanowione na podstawie decyzji nr 541/2014/UE a partnerstwem ds. SST, natomiast partnerstwo ds. SST powinno współpracować z punktem pierwszego kontaktu ds. SST wybranym przez Komisję zgodnie z art. 59 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/696. Należy poinformować Komisję, która ponosi ogólną odpowiedzialność za realizację programu kosmicznego, jak wskazano w art. 28 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/696, o postępach poczynionych przez partnerstwo ds. SST w zakresie osiągnięcia zdolności operacyjnej do świadczenia usług SST co najmniej trzy miesiące po podpisaniu umowy w sprawie partnerstwa ds. SST.
(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ds. świadomości sytuacyjnej w przestrzeni kosmicznej,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Przewodnicząca | |
Ursula VON DER LEYEN |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.190.166 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2022/1245 ustanawiająca przepisy i procedury dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 w odniesieniu do uczestnictwa państw członkowskich w podkomponencie SST, ustanowienia partnerstwa ds. SST i opracowywania wstępnych kluczowych wskaźników efektywności |
Data aktu: | 15/07/2022 |
Data ogłoszenia: | 19/07/2022 |
Data wejścia w życie: | 20/07/2022 |