uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 241,
(1) W swoich konkluzjach w sprawie strategii "od pola do stołu" z 19 października 2020 r. Rada przyjęła do wiadomości cele w zakresie ograniczenia stosowania pestycydów określone w strategii i podkreśliła potrzebę podjęcia wysiłków ze strony państw członkowskich i wszystkich zainteresowanych stron oraz potrzebę intensywnej współpracy i konsultacji, aby osiągnąć ten cel.
(2) Rada z zadowoleniem przyjęła również cel Komisji, którym jest ograniczenie negatywnych skutków stosowania środków ochrony roślin dla środowiska, np. wspieranie rozwoju bardziej kompleksowych podejść do ochrony roślin w oparciu o zasady integrowanej ochrony roślin, i podkreśliła w związku z tym znaczenie zapewnienia odpowiednich i naukowo uzasadnionych środków integrowanej ochrony roślin oraz propagowania stosowania zrównoważonych alternatywnych środków i metod ochrony roślin.
(3) Ponadto przywołała porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 1 i wezwała Komisję, by wnioski ustawodawcze opierała na dokładnych ocenach skutków. Uznała to za konieczne, aby zapewnić zgodność i spójność między środkami przewidzianymi w strategii "od pola do stołu" a powiązanymi politykami i strategiami Unii. Rada podkreśliła również, że w odniesieniu do realizacji celów i środków zaproponowanych w strategii "od pola do stołu" odpowiednią uwagę należy zwrócić na gospodarczy, społeczny i środowiskowy wymiar zrównoważonych systemów żywnościowych, z uwzględnieniem konkurencyjności unijnego sektora rolnictwa i powiązanych z nim sektorów.
(4) W dniu 22 czerwca 2022 r. Komisja przedłożyła Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie zrównoważonego stosowania środków ochrony roślin i zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 2 . Wniosek ma na celu zapewnienie ambitnego podejścia z myślą o wychodzeniu naprzeciw rosnącym obawom społecznym dotyczącym stosowania pestycydów i związanego z nimi ryzyka oraz ich wpływu na środowisko i zdrowie ludzi. Zawiera on nowe przepisy dotyczące stosowania pestycydów, alternatywnych niechemicznych technik zwalczania szkodników oraz integrowanej ochrony roślin. We wniosku wprowadzono prawnie wiążące unijne cele w zakresie ograniczenia stosowania pestycydów o 50 % i ograniczenia zagrożenia związanego z pestycydami, a jednocześnie zobowiązano państwa członkowskie do określenia krajowych celów w zakresie ograniczenia stosowania, aby osiągnąć ten ogólny cel. Te cele krajowe mogą odbiegać jedynie od celów unijnych wynoszących 50 % w ramach parametrów określonych w obowiązującym wzorze.
(5) Rada jest zaniepokojona faktem, że ocena skutków towarzysząca wnioskowi nie uwzględnia ewentualnego długoterminowego wpływu proponowanego rozporządzenia na bezpieczeństwo żywnościowe w Unii. Obawy te potwierdza dodatkowo fakt, że ocena skutków została zakończona przed wojną w Ukrainie oraz przed kryzysami: energetycznym, nawozowym i cen żywności. Rada uważa zatem, że należy przeprowadzić dodatkową analizę ilościową pewnych 'wskaźników, by ustalić, czy należy dostosować ocenę gospodarczych i społecznych skutków wniosku. W szczególności Rada uważa, że należy przeprowadzić dodatkową analizę dotyczącą produkcji rolnej Unii, przewidywanego spadku plonów w Unii spowodowanego redukcją i ograniczeniem stosowania środków ochrony roślin oraz potencjalnego uzależnienia od przywozu żywności i pasz. Rada jest również zdania, że konieczna byłaby bardziej dogłębna analiza sytuacji małych i średnich przedsiębiorstw oraz rentowności w całym łańcuchu dostaw.
(6) Rada przyjmuje do wiadomości dokument roboczy Komisji z dnia 15 listopada 2022 r. dotyczący definicji i zakresu przepisów dotyczących obszarów wrażliwych we wniosku dotyczącym rozporządzenia w sprawie zrównoważonego stosowania środków ochrony roślin i jej sugestię, by ograniczyć zakres tych obszarów, aby zapewnić wykonalność zakazu lub częściowego zakazu stosowania chemicznych środków ochrony roślin na tych obszarach, a w szczególności propozycję wyłączenia obszarów wrażliwych na azotany z definicji obszarów wrażliwych. Rada jest jednak zdania, że nadal konieczne będą dalsze dane i analiza wpływu takich środków na obszary, które można uznać za wrażliwe, jak również na obszary leśne.
(7) Rada pragnie kontynuować bez zbędnej zwłoki analizę różnych aspektów technicznych wniosku, jednak w związku z powyższym uważa, że konieczne jest przeprowadzenie analizy w celu uzupełnienia istniejącej oceny skutków wniosku, zgodnie z Porozumieniem międzyinstytucjonalnym w sprawie lepszego stanowienia prawa, w szczególności jego ust. 12, 13 i 16, a także jego ust. 10 dotyczącym stosowania art. 241 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.331.6 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2022/2572 za pomocą której zwraca się ona do Komisji o przedłożenie analizy uzupełniającej ocenę skutków wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zrównoważonego stosowania środków ochrony roślin i w sprawie zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115, i o zaproponowanie kolejnych działań, w stosownych przypadkach i w zależności od wyników analizy |
Data aktu: | 19/12/2022 |
Data ogłoszenia: | 27/12/2022 |
Data wejścia w życie: | 27/12/2022 |