uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 21 ust. 3 i art. 78 ust. 2,
(1) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 571/2014 2 zatwierdzono ipkonazol jako substancję czynną zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1107/2009 i wymieniono go w części B załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011 3 .
(2) Po przekazaniu danych potwierdzających długoterminowe ryzyko dla ptaków ziarnożernych zgodnie z wymogami art. 1 w związku z załącznikiem I do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 571/2014, państwo członkowskie pierwotnie pełniące rolę sprawozdawcy, tj. Zjednoczone Królestwo 4 , przeprowadziło ocenę tych danych, której przeglądu dokonały następnie państwa członkowskie oraz Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd"). Na podstawie przekazanych informacji Urząd stwierdził wysokie długoterminowe ryzyko dla ptaków związane z reprezentatywnym zastosowaniem ipkonazolu 5 .
(3) W dniu 9 marca 2018 r. Komitet ds. oceny ryzyka Europejskiej Agencji Chemikaliów przyjął opinię 6 zgodnie z art. 37 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 7 , w której stwierdził między innymi, że ipkonazol spełnia kryteria klasyfikacji jako substancja działająca toksycznie na rozrodczość kategorii 1B.
(4) W związku z powyższym, rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2020/1182 8 zmieniono załącznik VI do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 i sklasyfikowano ipkonazol jako substancję działającą toksycznie na rozrodczość kategorii 1B.
(5) Zgodnie z art. 4 ust. 3 lit. e) pkt (ii) rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, substancja czynna może zostać zatwierdzona wyłącznie w przypadku, gdy zawierający ją środek ochrony roślin nie ma żadnego niedopuszczalnego wpływu na środowisko, w szczególności w odniesieniu do wpływu na gatunki niebędące celem działania, w tym ptaki.
(6) Na mocy pkt 3.6.4 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 substancję czynną zatwierdza się wyłącznie wtedy, gdy nie została klasyfikowana ani nie musi być sklasyfikowana zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 jako substancja działająca toksycznie na rozrodczość kategorii 1B, chyba że narażenie ludzi na tę substancję czynną w środku ochrony roślin w realistycznych proponowanych warunkach stosowania jest nieistotne.
(7) Zgodnie z art. 21 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 Komisja poinformowała państwa członkowskie, Urząd oraz wnioskodawcę, iż w jej ocenie kryteria zatwierdzenia określone w art. 4 ust. 3 lit. e) pkt (ii) tego rozporządzenia oraz w pkt 3.6.4 załącznika II do tego rozporządzenia mogą już nie być spełniane, ponieważ stwierdzono istnienie wysokiego długoterminowego ryzyka dla ptaków oraz sklasyfikowano ipkonazol jako substancję działającą toksycznie na rozrodczość kategorii 1B. Komisja zwróciła się do wnioskodawcy o przedstawienie uwag.
(8) Wnioskodawca przedstawił swoje uwagi i dodatkowe informacje, które zostały uwzględnione i ocenione przez nowe państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy, tj. Belgię.
(9) Komisja zwróciła się do Urzędu o zapoznanie się z informacjami przedstawionymi przez wnioskodawcę w świetle oceny dokonanej przez nowe państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy, w szczególności o uwzględnienie ryzyka, na które narażone są ptaki z powodu reprezentatywnych zastosowań ipkonazolu oraz o stwierdzenie, czy wymogi dotyczące znikomego narażenia (w diecie lub innego) ludzi na tę substancję czynną, określone w punkcie 3.6.4 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, mogą zostać uznane za spełnione.
(10) W dniu 1 lutego 2022 r. Urząd przekazał Komisji oświadczenie 9 , w którym wskazywał, że choć poziom pozostałości ipkonazolu w żywności jest niższy od wartości wzorcowej 0,01 mg/kg, co oznacza, że przewidywane narażenie na ipkonazol w diecie jest znikome, to z powodu ograniczonej reprezentatywności przedstawionych wyników badań wciąż nie ma pewności, czy stanowi on zagrożenie dla operatorów i pracowników. W szczególności w przypadku operatorów pomiary poziomu narażenia podczas czyszczenia urządzeń nie zostały uwzględnione w badaniach, a narażenie podczas pakowania zostało zminimalizowane w związku z automatyzacją tego procesu, co ograniczyło reprezentatywność badania dotyczącego powszechnych praktyk w zaprawianiu nasion w państwach Unii. Z tego powodu badanie to miało niewielką użyteczność. Co więcej, badanie miało ograniczoną wartość w odniesieniu do pracowników, ponieważ zawierało dane dotyczące zaledwie dwóch osób. Ponadto narażenie jednego z tych pracowników nie mogło zostać uznane za znikome, nawet biorąc pod uwagę użyte przez niego środki ochrony indywidualnej.
(11) Dodatkowo Urząd stwierdził, że reprezentatywne zastosowanie ipkonazolu stworzyło wysokie długoterminowe ryzyko dla ptaków, nawet po uwzględnieniu wszystkich odpowiednich udoskonaleń w procesie oceny ryzyka.
(12) Komisja zwróciła się do wnioskodawcy o przedstawienie uwag na temat oświadczenia Urzędu i jego propozycji wycofania zatwierdzenia ipkonazolu z powodu zastrzeżeń wyrażonych przez Urząd. Wnioskodawca przedstawił uwagi, które zostały dokładnie przeanalizowane.
(13) Komisja uznaje, że ipkonazol nie spełnia już kryteriów zatwierdzenia przewidzianych w art. 4 ust. 3 lit. e) pkt (ii) rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 oraz w pkt 3.6.4 załącznika II do tego rozporządzenia.
(14) Należy zatem cofnąć zatwierdzenie ipkonazolu.
(15) W związku z powyższym należy odpowiednio zmienić załącznik do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 540/2011 oraz uchylić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 571/2014.
(16) Państwom członkowskim należy przyznać odpowiednią ilość czasu na cofnięcie zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające ipkonazol.
(17) Jeżeli zgodnie z art. 46 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 państwa członkowskie przyznają dodatkowy okres na zużycie zapasów środków ochrony roślin zawierających ipkonazol, okres ten powinien być możliwie jak najkrótszy i upływać nie później niż 9 miesięcy po dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
(18) Niniejsze rozporządzenie nie wyklucza możliwości złożenia nowego wniosku dotyczącego zatwierdzenia ipkona- zolu na podstawie art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.
(19) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 10 maja 2023 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.125.19 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/939 w sprawie cofnięcia zatwierdzenia substancji czynnej ipkonazol zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009, w sprawie zmiany rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011 oraz w sprawie uchylenia rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 571/2014 |
Data aktu: | 10/05/2023 |
Data ogłoszenia: | 11/05/2023 |
Data wejścia w życie: | 31/05/2023 |