uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,
(1) Z wyjątkiem lotnictwa cywilnego w prawie Unii nie określono jeszcze zharmonizowanych wymogów w zakresie skuteczności dotyczących urządzeń do wykrywania metali stosowanych do wykrywania zagrożeń w przestrzeni publicznej. Poszczególne państwa członkowskie stosują różne wymogi w tym zakresie, co prowadzi do sytuacji, w której poziom ochrony ogółu społeczeństwa przed zagrożeniami bezpieczeństwa jest nierówny i nie zawsze wystarczająco wysoki. Terroryści i inni przestępcy mogą wykorzystywać powstałe w ten sposób słabe punkty, m.in. do organizowania ataków lub prowadzenia innej działalności przestępczej w państwach członkowskich o niższym poziomie bezpieczeństwa w przestrzeniach publicznych.
(2) Ataki terrorystyczne, do których doszło w ostatnich latach w całej Unii, miały miejsce głównie w przestrzeniach publicznych, a ich celem byli zwykli ludzie. Aby pomóc w zapewnieniu wystarczająco wysokiego poziomu ochrony przed zagrożeniami bezpieczeństwa w przestrzeniach publicznych w całej Unii, należy ustanowić na szczeblu unijnym dobrowolne wymogi w zakresie skuteczności dotyczące urządzeń do wykrywania metali.
(3) Urządzenia do wykrywania zagrożeń, w tym urządzenia do wykrywania metali, stosowane w lotnictwie cywilnym podlegają szczegółowym wymogom określonym w decyzji wykonawczej Komisji C(2015) 8005 1 . Wymogi te są dokładnie określone i zapewniają wysoki poziom ochrony w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego. W związku z tym dziedzina ta nie powinna wchodzić w zakres niniejszego zalecenia. Ponadto w celu zapewnienia jasności należy sprecyzować, że niniejsze zalecenie nie narusza przepisów aktów prawa Unii regulujących aspekty bezpieczeństwa urządzeń do wykrywania metali.
(4) W planie dla UE w dziedzinie zwalczania terroryzmu 2 Komisja zobowiązała się do wsparcia opracowywania dobrowolnych wymogów dotyczących technologii wykrywania zagrożeń, tak aby technologie te trafnie wykrywały zagrożenia przy jednoczesnym utrzymaniu mobilności osób. W celu realizacji tego zobowiązania Komisja powołała techniczną grupę roboczą ds. wymogów w zakresie skuteczności wykrywania zagrożeń - w skład której weszli eksperci z państw członkowskich, producenci i urzędnicy kilku służb Komisji - i zwróciła się do niej o pomoc w opracowaniu na szczeblu Unii dobrowolnych wymogów w zakresie skuteczności dotyczących urządzeń do wykrywania metali. Niniejsze zalecenie, a w szczególności zawarte w nim dobrowolne wymogi dotyczące dokumentacji produktu i skuteczności urządzeń do wykrywania metali, powstało na podstawie prac przygotowawczych przeprowadzonych przez tę grupę roboczą.
(5) W zamówieniach publicznych na urządzenia do wykrywania metali przeznaczone do stosowania w przestrzeni publicznej państwa członkowskie powinny zatem stosować dobrowolne unijne wymogi w zakresie skuteczności takich urządzeń.
(6) Nie należy zobowiązywać państw członkowskich do zamawiania lub stosowania pewnych określonych urządzeń do wykrywania metali w przestrzeni publicznej. Decyzje o tym, jakie urządzenia do wykrywania metali nabyć lub stosować w danej przestrzeni publicznej, powinny nadal być podejmowane wyłącznie przez państwa członkowskie, zgodnie z prawem Unii. Dobrowolne unijne wymogi w zakresie skuteczności powinny być stosowane w przypadku zamówień publicznych realizowanych przez państwa członkowskie i tym samym przyczyniać się do osiągnięcia wysokiego poziomu skuteczności wykrywania zagrożeń przy pomocy urządzeń do wykrywania metali wykorzystywanych przez państwa członkowskie w przestrzeni publicznej w całej Unii.
(7) Dobrowolne unijne wymogi w zakresie skuteczności powinny określać osobne normy dla różnych rodzajów zastosowań urządzeń do wykrywania metali objętych zaleceniem. Najmniej rygorystyczna norma dotyczy urządzeń o mniejszej czułości stosowanych w strefach masowego tranzytu lub dużych zgromadzeń, gdzie należy wykryć szczególnie niebezpieczną broń, ale gdzie wymagane są wysoka przepustowość pod względem liczby osób i przedmiotów oraz niski współczynnik alarmów uciążliwych. Najbardziej rygorystyczna norma dotyczy urządzeń o wyższej czułości stosowanych w miejscach, gdzie należy wykryć nawet najmniejsze zagrożenia i gdzie przepustowość może być niska.
(8) Celem dobrowolnych unijnych wymogów w zakresie skuteczności nie powinno być zastąpienie krajowych norm dotyczących skuteczności urządzeń do wykrywania metali, jeśli takie normy krajowe istnieją. W szczególności państwa członkowskie powinny zachować możliwość stosowania, zgodnie z prawem Unii, bardziej rygorystycznych wymogów w zakresie skuteczności urządzeń do wykrywania metali wykorzystywanych w przestrzeniach publicznych.
(9) Niniejsze zalecenie powinno w sposób pośredni zachęcać producentów do przestrzegania przedmiotowych wymogów w ramach przyszłej produkcji urządzeń do wykrywania metali. Państwa członkowskie powinny zatem wymagać, aby w dokumentach zamówień dotyczących urządzeń do wykrywania metali wykorzystywanych do wykrywania zagrożeń bezpieczeństwa w przestrzeniach publicznych oferenci dołączali do oferty dokumentację produktu i deklarację zgodności opartą na własnej metodyce producenta w celu wykazania zgodności takich urządzeń z dobrowolnymi wymogami w zakresie skuteczności zawartymi w niniejszym zaleceniu.
(10) Używanie urządzeń do wykrywania metali w przestrzeniach publicznych może stanowić wyzwanie w zakresie prawa do ochrony prywatności i danych osobowych. Kluczowe znaczenie w kontekście wszystkich działań związanych z wykorzystaniem urządzeń do wykrywania metali, w tym w kontekście zamówień i eksploatacji urządzeń oraz wszelkich późniejszych czynności przetwarzania, ma maksymalne ograniczenie inwazyjności, a w każdym razie postępowanie zgodnie z prawem Unii, w szczególności zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 3 , dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 4 oraz Kartą praw podstawowych Unii Europejskiej.
(11) Mając na uwadze w szczególności istotne osiągnięcia technologiczne w dziedzinie wykrywania zagrożeń bezpieczeństwa, dobrowolne wymogi w zakresie skuteczności dotyczące urządzeń do wykrywania metali należy poddawać przeglądom i w razie potrzeby dostosowywać. Komisja, z pomocą technicznej grupy roboczej ds. wymogów w zakresie skuteczności wykrywania zagrożeń, będzie zatem uważnie śledzić rozwój technologiczny i inne istotne wydarzenia oraz regularnie oceniać potrzebę wprowadzenia zmian w niniejszym zaleceniu.
(12) W trosce o efektywność i przejrzystość, a w szczególności w związku z potrzebą jak najszybszego zaradzenia wykrywanym zagrożeniom bezpieczeństwa, należy zachęcić państwa członkowskie do realizacji niniejszego zalecenia i przedstawienia Komisji w rozsądnym terminie sprawozdań na temat wprowadzonych środków wykonawczych.
(13) Na podstawie tych sprawozdań i wszelkich innych istotnych informacji, po upływie odpowiedniego czasu, należy ocenić postępy w realizacji niniejszego zalecenia, między innymi w celu ustalenia, czy w tej dziedzinie konieczne są unijne akty prawne o mocy wiążącej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.180.43 |
Rodzaj: | Zalecenie |
Tytuł: | Zalecenie 2023/1468 w sprawie dobrowolnych unijnych wymogów w zakresie skuteczności dotyczących urządzeń do wykrywania metali wykorzystywanych w przestrzeni publicznej (poza lotnictwem) |
Data aktu: | 10/05/2023 |
Data ogłoszenia: | 17/07/2023 |
Data wejścia w życie: | 10/05/2023 |